Reklam

 
Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 172

Ämne: Hur svårt plan kan man börja med?

  1. #41

    Standard

    Jo, det är nog bäst att jag gör så. Tråkigt om man ska reperera planet efter första flygturen...
    Men det verkar ju iallafall vara ett bra plan, dom som har det verkar vara mycket nöjda med det.

  2. #42

    Standard

    Kan ju skriva vad jag beställde. Så får ni skriva om det är helt fel grejer eller inte.

    Mini Ultra Stick, Hade beställt PNP versionen, men den var slut så jag fick ARF versionen istället med samma grejor som är installerade i PNP versionen.

    Ack: Desire Power 2200mAh 3S 30C/55C

    Laddare: iMax B8 + HopWo switchad nätaggregat 10A

    Lim: CyA Pro medium

    Köpte också ett par Dubro skidor och ett 1,5 mm balsaflak till att förstärka landstället.

  3. #43

    Standard

    Ingen som har någon kommentar? Funderar på om iMax laddaren kanske inte var ett så bra köp ändå. Läste lite om den och den verkar ha fått ganska dålig kritik...

  4. #44
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JK Visa inlägg
    Ingen som har någon kommentar? Funderar på om iMax laddaren kanske inte var ett så bra köp ändå. Läste lite om den och den verkar ha fått ganska dålig kritik...
    För mig som köper både från HongKong och hos svenska handlare, ser det ut som ett bra paket. Om nu laddaren skulle vara kass, har du ju köpt den från ÖMH, då är det ju enklare att reklamera den om den skulle strula. Det är ju struligare att göra om man köpt den från utlandet.

    Vad har du tänkt dig för radio ?
    Själv kör jag med Futaba 6EX 2.4 Ghz, kanon-nöjd med den, skulle dock inte skada med 10-20 modellminnen till...å billigare mottagare..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #45

    Standard

    Har en spektrum DX6i. Verkar vara bra fast lite plastig är den.

  6. #46

    Talking

    Idag kom grejorna! Har än så länga lyckats montera landningsstället och påföra CA lim på fingrarna... Oops

  7. #47
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    bilder!!!!!
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  8. #48

    Standard

    Har ingen lust att ta bilder av mina nybörjarmisstag, tror inte det är så intressant heller.

    Har redan hunnit klanta mig rätt så rejält. Skulle limma fast motorspantet och hann inte trycka in det helt nederst till vänster innan limmet torkade. Så det är snett ca en mm. Vad ska jag göra?

    Upptäckte också att det behövs en massa miniverktyg som jag inte har. Hade inte tänkt på det.:/

  9. #49
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    desto mer anledning till att fota allt så vi lättare kan ge råd och hjälpa dig.

    du har väll tränat mycket i simulatorn nu va

    Vilket lim använder du??
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  10. #50

    Standard

    CA medium misstänker att det är för snabbtorkande.
    Men eftersom jag egentligen beställde en färdigbyggd kärra (den var slut så jag fick en ARF istället) har jag inte alls tänkt på lim och verktyg... Dumt av mig.

    På ÖMH sa dom att dom ville skicka med samma grejor som följde med PNP versionen, men jag har fått några E-sky EK2-0508 servon. Dom kostar bara 125 kr så det är väl bara skräp?

    Fartreglaget var deras eget, är väl ok antar jag: http://www.modellhobby.com/product_i...8182213cd1487a

    Men förutom att jag har monterat motorspantet snett, inte har dom verktyg som behövs, nätagreggatet inte passar till laddaren, laddaren inte passar til acken, servona troligen är värdelösa, inte har någon Y-kabel, inte har det lim som behövs, inte fattar hur man kopplar ihop ESC och ack och inte fattar nånting iövrigt går det jättebra!!

    Ser fram emot att inte vara nybörjare inom den här hobbyn...
    Senast redigerat av JK den 2008-10-31 klockan 20:15.

  11. #51

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Jag har både limmat fingrar i modeller och strumpor i parkett så du behöver inte skämmas!
    Det kan snarare vara bra för oss alla att veta vad vi behöver tänka på när det gäller att lotsa in nybörjarna i denna underbara hobby...
    Anser att jag fortfarande är nybörjare så kom med dina intryck. Man lär så länge man lever, med andra ord jag kommer säkert att lära något från ditt bygge!
    Lägg in bilder från ditt bygge, ALLT kommer inte att bli perfekt, men vi lär av det och fixar lösningar som vi delar med oss av, och går vidare därifrån!
    SÅ JOBBA VIDARE!
    Du ska nog se att du får upp ditt flygetyg.
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  12. #52
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JK Visa inlägg
    Men förutom att jag har monterat motorspantet snett, inte har dom verktyg som behövs, nätagreggatet inte passar till laddaren, laddaren inte passar til acken, servona troligen är värdelösa, inte har någon Y-kabel, inte har det lim som behövs, inte fattar hur man kopplar ihop ESC och ack och inte fattar nånting iövrigt går det jättebra!!

    Ser fram emot att inte vara nybörjare inom den här hobbyn...
    Med den inställningen kommer du att gå långt innom den här hobbyn...
    /\/\vh // /\/\r J.

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Med den inställningen kommer du att gå långt innom den här hobbyn...
    Det gäller att vara positiv. Jag har ju faktiskt lyckats skruva fast landningstället och montera stabbe och sidoroder. Desutom har jag lärt mig att CA lim inte är trevligt att få på fingrarna och att man inte ska använda den snabbtorkande varianten till att limma motorspant.

    Här kommer en illustrerat avhandling över mina problem och lösningar. Som ni kommer att upptäcka vet jag inte lösningen på dom flesta så ni är mycket välkomna att hjälpa.

    Problem 1: Motorspanet snett monterat
    Lösning: Lösa upp limmet med debonder, limma fast igen med rätt lim.


    Problem 2: Har inte alla verktyg som behövs.
    Lösning: Köpa de vertyg som behövs... Skarpsinnig lösning eller hur?

    Problem 3: Dåliga servon(?). Inga skruvar att montera dom med.
    Lösning: Köpa bättre servon. Men vilka? För ej vara för dyra...


    Problem 4: Vet inte hur jag ska koppla ihop ack och ESC.
    Lösning: ?


    Problem 5: Vet inte hur jag ska koppla ihop laddare och nätaggregat.
    Lösning: ?


    Problem 6: Balanseringsladdningskontakten på laddare och ack är olika. Balanseringsladdaren är bara för att just balansera eller hur? Hur gör man när man ska ladda batteriet då?
    Lösning: ?


    Och till slut en bild på hela planet:
    Senast redigerat av JK den 2008-11-01 klockan 13:20.

  14. #54
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JK Visa inlägg
    Problem 1: Motorspanet snett monterat
    Lösning: Lösa upp limmet med debonder, limma fast igen med rätt lim.

    Problem 2: Har inte alla verktyg som behövs.
    Lösning: Köpa de vertyg som behövs... Skarpsinnig lösning eller hur?

    Problem 3: Dåliga servon(?). Inga skruvar att montera dom med.
    Lösning: Köpa bättre servon. Men vilka? För ej vara för dyra...

    Problem 4: Vet inte hur jag ska koppla ihop ack och ESC.
    Lösning: ?

    Problem 5: Vet inte hur jag ska koppla ihop laddare och nätaggregat.
    Lösning: ?

    Problem 6: Hur gör man när man ska ladda batteriet då?
    Lösning: ?

    Och till slut en bild på hela planet:

    1. Bra lösning.

    2. Bra lösning.

    3. Varför skulle de vara så dåliga ? Ser ut som e-sky-servon ? Har ett sånt i ett av mina plan, funkar bra. Menar du månne att de är för svaga ? Köp skruv på järnaffärn.

    4. Rekommenderar Deans-kontakter, ser ut som ett T.

    5. Köpte du inte från ÖMH ? Kolla om de har adapters.

    6. Man laddar via den vita balanseringskontakten.

    Snygg kärra !!
    Senast redigerat av jocke1963 den 2008-11-01 klockan 17:23. Anledning: edit, skrev gws, men menade e-sky.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #55

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej, angående hur man kopplar ihop reglaget och acket måste jag får rekomendera guldkontakter 4mm. De är lätta att löda och minst energiförluster. Dessutom är de mer strömtåliga än t.ex multiplex som har en begränsning på runt 50 ampere har jag för mig

    Har ett system där jag har hane på svart och hona på röd och tvärtom på reglaget självklart så jag inte kan koppla fel. Dessutom är det jätteenkelt att seriekoppla. Ena ackets + med andra ackets -. Körde förut multiplex kontakter men tycker att guldkontaktssystemet är 10 gånger bättre.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  16. #56
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag tror inte att det är nåt fel på E-sky servona, jag hade en liten helikopter med E-sky prylar, funkade alldeles utmärkt...

    Det är lite svårt att se hur snett ditt motorfäste är på bilderna, ofta så riktar man motorn lite grann neråt och till höger för att kompensera för vidmoment och rotationsriktning, har du tur så pekar motorn fel "åt rätt håll"

    Men att ta loss motorspantet och limma om det tycker jag är lite overkill, om det nu inte är jättefel, lite enklare är att lägga brickor bakom motorns fästöron tills du är nöjd med vinkeln.

    Vad det gäller kontakter så är det upp till dig vad du vill använda, bara dom klarar strömstyrkan (Ampere). Det är tycke och smak som bestämmer och som sagt hur många Ampere dom skall tåla, de vanligaste är runda guldkontakter (finns i olika diametrar för olika strömstyrkor), Deans, oftast röda, platta stift som sitter i formen av ett T så att det inte går att vända fel, Multiplex högströmskontakter, oftast gröna, har tre stift per pol.

    När det gäller laddaren, så är det inte så kinkigt med strömmen från nätaggregatet, det är bara att pussla ihop nåt lämpligt, typ ett par skruvar i en träplatta där du kan sätta laddarens krokodilklämmor.
    Eller så kan du kapa kabeln från laddaren och sätta ett par honor till banankontakter, och sätta bananproppar på sladdbiten med krokodilklämmorna, så kan du enkelt skifta mellan nätaggregat och bilbatteri.

    Balanseringen skall vara inkopplad när du laddar, en del hobbyhandlare har kontakter så att man kan löda ihop en adapter mellan olika kontaktstandarder.

    Lycka till!
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #57

    Standard

    Tusen tack för svaren! Har varit en stor hjälp.

    Ang. Servon: Det är E-sky EK2-0508 digitala servon. Jag blev lite misstänksam eftersom dom var så billiga (125 kr).
    Dom har en dragkraft på 1 kg. För lite?

    Ang. Motorfästet: Min pekar uppåt och åt vänster så det vart ju så fel det kunde bli. Får se kanske tar loss det eller också löser jag det med några brickor istället... Jag glömde nämligen också sätta fast blind nutsen
    innan jag limmade fast motorspantet (vad heter det - fäste eller spant?).

    Dom kommer kanske på plats när jag skruvar fast motorn riktigt, men tycker nästan det är bättre att göra om och göra rätt från början.
    Hade ju lite bråttom i början. Ville ju ut och flyga och det skulle ju bara ta ett par timmar att montera ihop... Nu är jag klokare.

    Ang. koppling mellan laddare och aggregat:
    Eller så kan du kapa kabeln från laddaren och sätta ett par honor till banankontakter
    Så här långt förstod jag, men det här fattar jag inte riktigt.
    och sätta bananproppar på sladdbiten med krokodilklämmorna,

    Men nu tror jag faktiskt jag har någorlunda koll på vad som fattas.
    Ska skriva en lista innan jag beställer så ni kan rätta mig om jag har glömt nåt igen.

    Snygg kärra !!
    Tack!

    Lycka till!
    Tack.
    Senast redigerat av JK den 2008-11-01 klockan 21:11.

  18. #58

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Angående motorfästet så verkar det som att du har fått en aning riktning nedåt och åt höger vilket inte är ovanligt. Det bör inte påverka din flygning negativt.

    Servon är tillräckligt starka - det behövs bara små grejor till MUS-en.

    Jag har lite svårt att se precis hur kontakterna ser ut på din svarta 12V eliminator men klämmorna från laddaren är bra att ha när du är ute på fältet.
    Jag tror att du oftare behöver ladda grån ett batteri än från 230 vägguttag om du inte har 230 Volt på flygfältet vilket inte är så vanligt.

    Det ser ut som att sladden i eliminatorn sitter med banankontakter.
    Kan du inte dra ut kontakten en mmm och klämma "krokodilen" direkt på stiftet som sitter halvvägs in? En tejpbit hjälper till att hålla det på plats.

    Du borde dessutom ha fått med ytterligare några kablar till laddaren?
    http://www.rcflyg.se/forum/photoplog...ge/1_kroko.JPG
    Du får skaffa motsvarande kontakter till ditt fartreglage och batteri så kan du ladda (utan balansering). http://www.rcflyg.se/forum/photoplog...1_battkont.JPG
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #59

    Standard

    Servon är tillräckligt starka - det behövs bara små grejor till MUS-en.
    Vad bra.

    Det ser ut som att sladden i eliminatorn sitter med banankontakter.
    Kan du inte dra ut kontakten en mmm och klämma "krokodilen" direkt på stiftet som sitter halvvägs in? En tejpbit hjälper till att hålla det på plats.
    Har löst det nu, det går att skruva ut kontakterna och sätta i en skruv eller liknande. Inte så snyggt, men det funkar i allafall

    Du borde dessutom ha fått med ytterligare några kablar till laddaren?
    http://www.rcflyg.se/forum/photoplog...ge/1_kroko.JPG
    Du får skaffa motsvarande kontakter till ditt fartreglage och batteri så kan du ladda (utan balansering). http://www.rcflyg.se/forum/photoplog...1_battkont.JPG
    OK. Så när man balanserar då laddas acken inte eller?

    Det står här att det inte följer med kabel till temperatursensoren? Vad ska man ha för att få den att funka?

    Vid en närmare koll upptäckte jag att balanseringkontakten på acken faktiskt passar i laddaren så det var ju skönt att slippa göra en adapter.

    Däremot tycker jag inte kontakten på servona passar i mottagaren.. kan det verkligen stämma eller krävs det bara lite våld för att få dom på plats??


    Men det som fattas är altså förljande:

    CA lim, tunn och långsam.
    CA debonder
    T-kontakter för ack och ESC
    Skruvar till servomontering
    Y-kabel till skevroderservon
    Krympslang.
    Liten insex nyckel
    Kardborre band

    Lödkolv och lödtenn, samt små borrar har jag fått tag på.

    Har jag glömt nåt?

    Setupen kommer att bli följande:
    E-flite park 450
    30A Power ESC (ÖMH´s eget märke)
    Desire Power 2200 mAh 33C
    E-sky EK2-0508 digitala servon
    AR6200 mottagare

    Tycker ni det verkar vara ett ok setup?
    Senast redigerat av JK den 2008-11-02 klockan 17:42.

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Lite tips!
    Skippa Debonder...Det är dyrt och inte speciellt bra . Mycket bättre är ren nitromethan ...som gammal modellflygare blandar jag mitt bränsle själv och har därför nitro hemma. Men har du inte tillgång till nitro så strunta i alla fall i Debondern, den löser inte alls upp Ca lim så bra.

    När det gäller hur du kopplar fartregalget till accen så montera 3,5 eller 4mm kontakter. Kjell &Company har bra kontakter (röda) liksom MFT (blå).
    En bra lödkolv är oersättlig i den här hobbyn. En med järnpläterad spets rekommenderas. Weller gör bra lödkolvar. Lämlig styrka är 50-80W. Själv har jag en 33 år gammal termostatstyrd Weller på 50W och den kan man byta spetsar på så att man kan läda allt från IC- kretsar till 5-6mm landställsben utan problem. Lödtenn för radiobruk finns på Elfa liksom Weller lödkolvar.
    Ska du löda annat där du behöver större styrka i lödfogen som t.ex pianotråd till landningställ och linkar är "Stay-Brite" lödtenn med silver helt outstanding. "Stay-Brite" finns hos Minicars i
    Uppsala.

    För att ladda LiPo accen måste du ha dels 2st banankontakter (passar på laddarens urtag) och de ovan nämnda Kjell & Company/MFT kontakterna, en på accen och en på laddsladden. I början behöver du inte koppla in balanseringskontakten. Men senare är det ju bra att kunna balansera accen.

    Gå sedan med i en flygklubb och be om hjälp med intrimning och flyghjälp.

    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF
    Senast redigerat av jaka den 2008-11-02 klockan 18:02. Anledning: Uppsala. Hälsningar! Jan K Väsby MF

Liknande ämnen

  1. Hur svårt kan det vara?
    Av Heli i forum Helikopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:50
  2. Tips på plan att börja med.
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 16:29
  3. svårt beslut!
    Av Anton i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 19:21
  4. pontoner hur svårt?
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 10:51
  5. Transport av plan ska det va svårt det?
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •