Reklam

 
Sidan 1 av 9 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 172

Ämne: Hur svårt plan kan man börja med?

  1. #1

    Standard Hur svårt plan kan man börja med?

    Hej!
    Har skaffat Phoenix RC sim och en sändare för ett par veckor sen.
    I simmen tycker jag det går väldigt bra att flyga lite svårare plan som Acromaster och Minikatana så länge jag inte blir allt för vågat och flyger knivegg lite för nära marken eller liknande.

    Min fråga är att om jag behärskar såna plan i simmen borde det inte gå bra att starta med en 3D parkflyer i verkligheten också om jag ställer in roderutslagen så att den flygar lite snällare?

    Tack på förhand?
    Senast redigerat av JK den 2008-10-23 klockan 12:43.

  2. #2
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Jag kan säga att just acromastern är en riktigt snäll och tålig kärra.
    Passar utmärkt till att börja med.
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    finns det ingen i närheten av dig som har en foam 3d kärra som du skulle kunna få testa och se hur du själv tycker.
    Det är en ganska stor skillnad mellan verkligheten och en simulator (svårare i verkligheten)
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #4

    Standard

    Det är en ganska stor skillnad mellan verkligheten och en simulator (svårare i verkligheten)
    ...Och jag tycker tvärtom Svårare i simmen då man inte har avståndsbedömning eller samma känsla som i verkligheten. Helikoptrar brukar också flyga stabilare i verkligheten än i simmar.

    Om du har mycket sim-tid kan du säkert flyga en snäll lågvingad maskin. Ställ ned utslag, kör med expo och låt en erfaren kamrat provflyga först så allt är OK och nybörjarvänligt.
    En bra investering är att köpa en elev-kabel att hooka upp två sändare med, då kan du få backup om det skiter sig (Det kräver en enkel kabel från hobbyaffären, men radiosarna ska vara av samma fabrikat).

  5. #5

    Standard

    Det här är min tredje flygning efter ett antal timmar i olika flygsimmar det är ett hembyggt depron flak lite expo på radion är satt http://www.youtube.com/watch?v=sG0iDzMY1g0
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    61
    Jobb
    IT
    Klubb
    Klubblös/Vendelsö

    Standard

    Jag får väl också svara. La rätt många timmar i simulatorn och har flugit ca 2 timmar med min above all sports trainer.

    Jag upplever det som lättare i simulatorn, men tränar du så allt sitter så är det inga problem. Det som gör det svårare i verkligheten är eventuell nervositet, taskigt inställt flygplan osv. Det är svårt att ställa in ett flygplan perfekt på marken så upp i luften måste du .

    Skulle råda dig att köra sista passen i simulatorn på ett verklighetstroget sätt, alltså så som du planerar din flygning i verkligheten första gången. Flyga runt i mjuka 8r. Träna inflygningar osv.

    Nu är jag inne på 4:e flygningen i verkligheten och då kan man börja köra lite "simstyle" igen .Vant mig vid planet, känns korrekt inställt osv. Loop, roll och inverterat är inga problem precis som i simulatorn även fast jag tar lite mer höjd än vad jag gjort i simmen.

    Till din fråga så tror jag att hanterar du det planet du tänkt dig i simmen till 100% så kommer du förmodligen klara det galant i verkligheten också. Men självklart är det bättre att börja med en lite snällare kärra som tillåter mer misstag, men det är upp till dig.

    Som det är nämnt ovan.. börja med lite mindre roderutslag och börja lite lungt så löser det sig.

    /Mvh J

  7. #7

    Standard

    Tack så mycket för svaren allihop!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Viktigast att komma ihåg är att man förr eller senare alltid kommer att krascha.
    Får ibland intrycket av at nybörjare tror att man klarar sig med ett flygplan...

  9. #9
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Du kan ju se här ,hur det är att lära sig den hårda vägen
    Dom flesta börja flyga utan simulator,och ingen visste nåt om hur man ställde in nånting.
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=McPcNI6QZhI[/ame]

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Viktigast att komma ihåg är att man förr eller senare alltid kommer att krascha.
    Får ibland intrycket av at nybörjare tror att man klarar sig med ett flygplan...
    Hej,
    Här måste jag hålla med Jaka helt. Man läser ibland att en trainer är "onödig" och att man blir less den på 2 veckor. Det är inte min och tydligen inte heller Jakas erfarenhet. Frånsett att den är en aning enklare - eller kanske säkrare - att flyga så är den ofta också lite stabilare byggd än en lättvikts 3D-kärra. Och är det inte en alltför utpräglad trainer så kan man busflyga rätt hårt även med en sån enkel maskin. Och när man lärt sig såpass att man tar steget till en mera avancerad maskin så är det inte fel att ha en reservkärra...
    Tro inte att ni bara använder den i 2 veckor och sen blir den hängande på en vägg för all framtid.... Den kommer att plockas fram för busflyg, avslappande flygning och inte minst som reservkärra efter att ni gjort en lite hård landning med den nya, fina 3D-kärran.. Jodå, det finns visst dom som "aldrig" krashar - men dom är sällsynta...
    Så var inte rädda att skaffa en trainer som förstakärra - oavsett om det är en eldriven eller förbränningsmotordriven så kommer ni att behöva den. Och överlever den (mot förmodan) era första veckor så kommer ni även att ha glädje av den senare - var så säker.
    Bara mina små "ören" hälsar
    Roger

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Instämmer i detta Roger o Jaka..Ett plus i kanten är att om man väljer en bra trainer så är det hur kul som helst! Jag flyger mer än gärna en kul trainer,som avkoppling är det oöverträffat och som avrostning efter ett längre uppehåll.
    Och kraschar ,det gör vi alla som har börjat flyga o vågar prova nya grejor,det hör liksom till..
    En vis man på detta forum sa till mig: -Det här är ju en j-la fakirhobby vi pysslar med..
    El eller förbränning: spelar ingen roll,huvudsaken är att man trivs med det man gör..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Mitt första metanolflyg var en 3D-maskin (Twist 3D 40). Det gick bra och planet är helt ännu (hade erfarenhet av segelplan, simulator och några elmodeller innan).

    Håller ändå med Jaka, Roger och Bokis. En trainer kan man ha mycket kul med även när man passerat nybörjarstadiet. Ett par tips kommer nedan:

    - En högvingad trainer är utmärkt att hänga en kamera på, man kan ta bilder och videosnuttar från luften och senare också försöka sig på att filma kompisens flygplan (air-to-air). En utmaning som verkligen ger adrenalinkickar.

    - Montera pontoner på den högvingade trainern och pröva på sjöflyg (själv har jag inte testat detta ännu, men jag har skaffat pontoner till min Cub och ser fram emot att starta och landa på vatten nästa säsong).

  13. #13

    Standard

    Tack för svaren.
    Jag funderar på nåt i stil med denna: http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=4953
    Men det kanske ska vara en trainer ändå...
    Mycket möjligt att det blir heli också... Svårt val

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hej!

    Förstår att Mini Pulse XT ARF lockar, verkar vara en mycket fin kärra med fina flygegenskaper om man får tro recensionerna på http://www.rcuniverse.com/product_gu...fm?kit_id=4607

    Men... En enda hård landning eller en krasch kan göra planet till kaffeved, en balsakärra med konstflygegenskaper i denna storlek är byggd så att planet ska vara så lätt som möjligt, då tål det heller inga "hårda tag".

    Vill du ha en kärra med 3D-egenskaper som första modell skulle jag istället rekommendera Great Planes Yak 55 Flightflex i samma storleksklass.
    Fördelarna med denna?
    - Inget landningsställ (landningsstället på Mini Pulse XT tål inga hårda sättningar enligt recensionerna)
    - Materialet tål en hel del, kan repareras med smältlimpistol om man kvaddar ordentligt
    - Orkar med vertikalstigningar och hovring med medföljande borstmotor och 3-cells LiPo (kör inte fullgas i längre perioder då motorn i så fall överhettas)

    Negativt:
    - Är förstås mycket fulare än en balsakärra, men praktisk med blixtlås till kabinutrymmet, lätt att komma åt elektroniken och batteriet.
    - Knife edge funkar inte, kroppen böjer sig när man ger stort sidroderutslag så kniveggen blir väldigt fladdrig.

    Övrigt - kärran är nog inte så känslig för köld som t.ex. depron. Jag har flugit min U-Can-Do (samma material) i -20 grader utan problem (materialet är något mera skört i minusgrader, men betydligt mer hållbart och lättare att reparera än motsvarande balsakärra).
    Bränner man motorn är det bara att uppgradera till borstlöst. Jag tycker att min FlightFlex-kärra var en utmärkt 3D-trainer som dessutom gav mig självförtroendet att gå direkt till 3D-metanolflyg utan att flyga trainer först.

    Här en liten filmsnutt från då jag höll på att lära mig hovra i januari 2006. Modellen i filmen är utrustad med originalmotorn och 3-cells Lipo 1250 mAh. YAK 55 FlightFlex och U-Can-Do EP är gjorda av samma material.

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=yDs_TKHa0P8"]YouTube - U-can-do EP[/ame]

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Håller med..! Den kärran är inte lämplig alls som förstakärra!!!
    Högvingad och större är vad som gäller ...runt 160-200cm och naturligtvis ska du gå med i en klubb...om du inte redan är klubbansluten, samt naturligtvis ta hjälp av någon flygkunning i klubben.

  16. #16

    Standard

    Om man har talang för sånt här, tränat mycket i simulator och är van vid det tekniska så skulle du kunna börja med nästan vad som helst. Efter att ha tävlat i buggy i många år så köpte jag en F3A trainer med en OS 46 som första plan. Jag är nogrann av naturen så planet blev bra ihopsatt för att vara första gången, motorer o elektroniken kunde jag sen innan o det var inget som helst problem att flyga detta plan. Det hade iofs väldigt bra glidtal och man kunde göra fina landingar relativt lätt, det är viktigt att ett plan är lätt för att få det mer förlåtande vid landing o vissa manövrar. Planet levde dock inte mer än 5-7 liter sen körde jag på en limbolina o planet gick backen. Därefter har jag bara köpt acrobat o 3D plan då jag gillar denna typ av flygning. Har du inte känslan av att kunna bemästra alla plan i simulatorn o kunna sätta ner modellen där du vill gång efter gång så är nog en trainer en bra början. Nervositet, dåligt injusterad modell väder o vind kan göra det jobbigt de första turerna men sen släpper det där o man söker nya o svårarae utmaningar.

  17. #17

    Standard

    Kanske det här vore bättre att börja med? http://www.modellhobby.com/product_i...a04f1ce3f58f13

    Om jag ska flyga endast i klubb med större plan blir det nog inte mycket flygning tyvärr. Så det ska vara en parkflyer...

  18. #18

  19. #19

  20. #20
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Jag inledde min karriär i vintras med typ en sånhärna, en "GWS Formosa-kopia"
    http://www.sodersrchobby.se/sodersrc...700&pid=EP-503

    Det gick åt en del lim i början , men efter ett antal timmar i simmen, ett borstlös motorpaket o lipo-ack blev den skoj.
    Original-borstmotorn är trist och orkar inte dra dig ur kritiska situationer....

    Billigt paket, men då behöver man ju å andra sidan inte vara så nervös när man flyger första gångerna.

    Köp till en propräddare o ta bort landningsstället, så buklandar du den utan problem på gräs.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Hur svårt kan det vara?
    Av Heli i forum Helikopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:50
  2. Tips på plan att börja med.
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 16:29
  3. svårt beslut!
    Av Anton i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 19:21
  4. pontoner hur svårt?
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 10:51
  5. Transport av plan ska det va svårt det?
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •