Reklam

 
Sidan 6 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 172

Ämne: Hur svårt plan kan man börja med?

  1. #101

    Standard

    Tänkte bara tipsa om att kontakten på desirepower skall passa direkt i laddarens balanseringsuttag. Det gäller bara att sätta den i rätt kontakt och åt rätt håll ;-)

    MVH Peter Z

  2. #102

    Standard

    Har upptäckt det.

  3. #103

    Standard

    Hittade nån sorts epoxi hemma. Araldite Rapid heter den: http://www.silmid.com/araldite/rapid.htm
    Går det bra att använda den?

  4. #104

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Perfekt,
    Tvätta med lite sprit eller aceton, sedan bara att limma dit.

    / Nyroth

  5. #105

    Standard

    Vad bra, då kanske jag hinner med en liten premiärflygning idag.

  6. #106

    Standard

    Sådär, då var den fastlimmat. Tror det vart bra den här gången.
    Förresten, hur mycket expo tycker ni jag ska här i början?

  7. #107

    Standard

    En annan sak jag undrar lite över är laddaren.
    Fläkten har inte gått igång när jag har använt den fast den har blivit ganska varm.
    Är det nåt fel på den eller?

  8. #108

    Standard

    Första flygturen blev på ca 10 meter och resulterade i en bruten propeller, en bruten landställsinfästning och att sporren lossnade. Så jag är väldigt nöjd, det blev inga större skador.

    Hade väl inte fått inställt att rätt för planet började rolla direkt när det startade. Försökte parera det, men det hjälpte inte.

    Funderar på att köpa en liten depronkärra så jag får lite flygvana innan jag försöker mig på mini ultra sticken igen... Problemet är bara att min laddare inte har uttag för 2 celler, 3 är minimum... Går det att göra nån adapter eller måste jag köpa en till laddare?

  9. #109
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Det finns ju små 3-cellare på 300-350mah, t.ex här:
    http://shop.rztec.se/Shop/Applicatio...Item.php?iId=4
    jag kör min Plexus på både 2- o 3-cells, den blir klart roligare på 3-cellaren...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #110


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Eftersom man som nybörjare sällan lyckas hålla nere vikten på en depronare så fungerar det säkert bra med 3-cellers - eller snarare bättre om du skall flyga utomhus i vart fall. Dock blir depron skört i kylan så skall du flyga en "shocky-kärra" utomhus denna årstid rekommenderar jag en EPP-kärra - t ex Blade - http://www.mamut.net/controls/shop/s...ab_ab&pid=2274
    Hälsningar
    Roger

  11. #111

    Standard

    Visst borde det gå med ett bugdet på 1500 för en blade om man kör med billiga grejor?
    Kan jag flytta över min AR6200 mottagere till en blade eller är den för stor? 2.4 Ghz mottagare är ju tyvärr ganska dyra...

  12. #112

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JK Visa inlägg
    Visst borde det gå med ett bugdet på 1500 för en blade om man kör med billiga grejor?
    Kan jag flytta över min AR6200 mottagere till en blade eller är den för stor? 2.4 Ghz mottagare är ju tyvärr ganska dyra...
    Det måste väl gå jag fick en helt gratis så jag betalade inget
    //Micke B

  13. #113

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av M.B Visa inlägg
    Det måste väl gå jag fick en helt gratis så jag betalade inget
    Hmm, jag tar gärna ett gratis också..

    Vilken klant jag är, upptäckte att jag skulle ha reverserat skevrodren, nu förstår jag att det inte hjälpte när jag försökte räta up den då.
    Senast redigerat av JK den 2008-11-11 klockan 21:00.

  14. #114

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ge inte upp med MUS-en.
    Investera i en propsaver om du inte har en sådan - det räddar propellern 80% av de tuffa landningarna.
    Sporren i plast är ett skämt. Jag vred till en i 1 mm pianotråd som jag fäste under bakre skruven som håller fast fenan.
    Kaststart utan landställ går jättebra. Kolla bara så att du inte har helt feltrimmat skevrodren och att du har TP OK. Ännu bättre är det om en kompis kan kasta modellen till dig innan du blivit varm i kläderna. Massor med expo och små utslag är inte fel tills man är säkrare.
    Visst kan du flytta över 6200 mottagaren till en depronmodell - ta loss satellitmottagaren - den behövs inte när du flyger nära dig. Du får troligen inte någon lättare kärra att flyga med depron om du inte gör något "CUB-aktigt". Depron är väldigt skört både inomhus och ute. Ska du träna med något enklare så ta en titt på EPP100 exempelvis - fanns inte - men http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=678 kan du bygga med samma grejor som en depronmodell och den tål lite större batterier.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #115


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Proppsaver är jag mycket tveksam till när det gäller MUS - min laddar in ca: 350-400 W som max och det tål nog inte proppsavern. Däremot har jag kört med folding-propp och det fungerar utmärkt - skulle tro att det fungerar minst lika bra om man vill testa utan landställ. Men generellt så gäller min första rekommendation - alltså att börja med något mera nybörjaraktigt... Patriks förslag på en EPP 100 är inte fel - den jag byggde till lillgrabben kan du se här - http://www.mcregor.se/DavidsEPP100.htm
    Hälsningar
    Roger

  16. #116

    Standard

    Har inte gett upp MUS´en - inte alls.
    Funderade bara lite på att köpa nåt billigt depronplan så jag får lite flygvana innan jag flyger den igen. Men det är inte säkert det blir av, om jag bara får inställt MUS´en riktigt tror jag inte det är någr problem att flyga den.

    Propellernavet blev tyvärr också vridet, vart kan man beställe nya nav? Kanske skulle köpa en folding-prop...

    Här är en bild på skadan:

    Hur ska jag laga det?

  17. #117
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...
    Proppsaver är jag mycket tveksam till när det gäller MUS - min laddar in ca: 350-400 W som max och det tål nog inte proppsavern.....
    Kan bara hålla med. Min "Formosa-kopia" har ju genomgått en lyckad hjärttransplantation, sitter ju en borstlös ~300w-spis i den.
    Gav upp propräddare när jag skjutit iväg 2 proppar ute i en åker. Motorn drar helt enkelt sönder o-ringarna...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #118

    Standard

    Vilken folding-prop tycker ni jag ska köpa? Motorn är en E-flite 450 med 4 mm shaft.
    Landställsfästet... Är det bara och limma med epoxy eller?

  19. #119

    Standard

    Någon? Vill gärna bli flygklar igen snart.

  20. #120

Liknande ämnen

  1. Hur svårt kan det vara?
    Av Heli i forum Helikopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:50
  2. Tips på plan att börja med.
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 16:29
  3. svårt beslut!
    Av Anton i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 19:21
  4. pontoner hur svårt?
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 10:51
  5. Transport av plan ska det va svårt det?
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 09:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •