Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lite komplicerade funderingar...

  1. #1
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Lightbulb Lite komplicerade funderingar...

    Har de senaste dagarna suttit och spånat över energiförlusterna i dagens motorer...

    Nu rör inte detta metanolmotorer specifikt utan förbränningsmotorer av kolvtyp generellt.. Hur stor del av metanolens energiinnehåll har vi direkt nytta av i våra flygmotorer av 2-takt resp. 4-takt-typ..???

    Skulle uppskatta det till ca 15-20% MAX... Resten blir ju i huvudsak värme pga motorns uppbyggnad som just förbränningsmotor... och sedan friktionen av att propellerbladen ska klyva luften... osv...

    Men om man kollar på t.ex. en bilmotor i en personbil så har du förrutom energiutvinningen i form av drivkraft till bilens hjul också kopiösa mängder värme.. en liten del av värmen har du nytta av när du en kall februatidag går ut i bilen för att slippa sitta och frysa, men den mesta värmen går åt till att värma en del av fartvinden för att hålla rätt arbetstemperatur på motorn...

    Sedan finns en faktor till och det är ju dom kopiösa mängderna värme som försvinner ut i ändan på bilen genom avgassystemet...

    Så min fundering ligger i... hur mycket energi går till spillo vid sidan av den mekaniska energin vi får ut?? Någon som räknat på det?

    Tänkte bygga ett litet elverk baserad på en liten metanolmotor som är vattenkyld för att sedan mäta upp hur mkt energi man får ut i form av el, i form av värme från cylindern och i form av värme från avgaserna...

    Ska prova att köra angaserna igenom en tubvärmeväxlare som för över värmen till vatten, lyckas jag efter denna få ut i stort sett "kalla avgaser" så vet jag att den fungerar..

    Om jag sedan kör motorn i 60 minuter, har koll på bränsleförbrukning, utvunnen energi i form av elektricitet samt värme (tempskillnad in och ut kontra flödet) så bör jag kunna räkna ut hur stor procent av bränslets enegiinnehåll jag lyckas ta vara på...

    Jag är uppvuxen på landet i villa (Bohuslän) och har stora erfarenheter av detta piss med strömavbrott dygn efter dygn så fort det blåser lite.. och visst är det kanon med dessa små elverk man då kan koppla in så man har till det nödvändigaste men det är ju bara lite el du får ut ur dessa... hade ju vart kanon om man kunde kopplar in dom på husets värmesystem också
    Mvh Palleman

  2. #2
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Mycket intresanta funderingar, tyvärr är jag inte till någon hjälp då jag inte alls har kunskap i ämnet men jag tar gärna del av resultaten framöver, lycka till /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    4
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Lite komplicerat kan man säga....men du sa nyss till mig att du börjar bli komplicerad...Ja jo visst men man kan inte bli något man redan är...

    Tur för dig att jag älskar dig ändå ;P

  4. #4
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Någon som har koll på energiinnehållet i Metanol, E85, 95/98 okt Bensin och Diesel? Någon som känner sig manad att luska reda på detta?
    Mvh Palleman

  5. #5
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Hittade en intressant sida med lite fakta om Metanol, Etanol och Bensin...

    Bensin 92-98 Oktan
    9 Kwh/Liter
    0,735 Kg/Liter

    Etanol 104 Oktan
    5,9 Kwh/Liter
    0,785 Kg/Liter

    Metanol 105 Oktan
    4,4 Kwh/Liter
    0,792 Kg/Liter

    http://www.nyteknik.se/nyheter/energ...ticle45263.ece



    Ps/ Men nog var tändkulemotorn en motor att lita på... Jobbade efter 2-taktprincipen med ett enormt vridmoment och lågt arbetsvarv så lagetslitaget var obefintligt... och du körde skrotet på vilken typ av olja som helst... Diesel... Rapsolja..Motorolja begagnad som ny... olivolja om det knep *hahaha*

    Hade två stycken när jag bodde på Orust.. En Skandia på 20 Hk från en fiskeskuta (Stod på en motorbätt av slipers.. och den vandrade rundor i trädgården när den gick *haha*) och en Säffle Populär på 8 Hk som drog en 3-fas generator på 6 Kw med 16A anslutning
    Senast redigerat av Palleman den 2008-11-02 klockan 17:48.
    Mvh Palleman

Liknande ämnen

  1. EPP - FPV Funderingar
    Av StarvinMarvin i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 21:04
  2. Svar: 94
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 22:08
  3. Lipo-world. Lite funderingar
    Av senmathal i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 21:09
  4. Lite funderingar kring FPV
    Av nestergaard i forum FPV Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 07:06
  5. Lite funderingar på en .40 modell
    Av bink i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •