Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dl-50 på anabola!!

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard Dl-50 på anabola!!

    Hej är ny här på forumet. Rc flygare sedan några år , kör mest edf jet men även ww2 kärror el, än så länge. Men nu tänkte jag skaffa mig en storskala typ cmp zero som verkar fin. Kör även 35cc 1/5 bil och båt ibland.

    Nu till det viktigaste.. Jag har som huvudsyssla att trimma motorer. Mestadels topportning/förgasarportning/hopmontering trim mc 4-takt i första hand, men det blir någon 2-takt ibland (specialitet utombordare) Jag är sjukt beroende av hög effektgrad och lätta motorer. Min mc har jag lyckast få turbo att fungera klockret på 1 cylindrig 650 125hk+!!) så ni förstår hur tokig jag är he he. Jag har beställt en dl-50 som nu ska upp i testbänk direkt. Ska först köras in och sedan kollas drag i kg + varvtal med en 3D propp 23/8.. Tänkte nämligen ta fram en portning för först 3D och sedan en för warbirds och andra snabbare maskiner som ska ha mindre proppar med högre stigning.

    Men först nu 3d åkningsmotor som ska ha samma register "ungefär" som org dl.... Jag ska därimot försöka få ut betydligt mer hk/nm i samma register.. förhoppningsvis ska den då varva ur 23 proppen några 100 v extra och vara betydligt starkare i hela regget. Får se om den ev klarar större dim på proppen också?
    Den kommer sedan dragtestas och varvtal kollas efter moddningarna,,(lär ta ett tag!!) Det utveklar man i flera steg,, 500tim senare hoppas jag att man är nöjd!!?? Jag brukar inte ge mig i första hand!! jag har fått ur 35cc bilmotor 25% mer drag från 0-10000v så jag hoppas på nästan så mycket i förbättring på dl-50.. Allt är beroende på hur pass bra dom är portad från fabrik ... Men minst 10% ska det bli ivf.. samma behandling kommer dl 50 högvarvsåkafortmotorn råka ut för He he. Trimma är snarare min hobby
    Livslängden frågar ni?? Jag har full koll på hur mycket maxbredder får vara på resp cc i foder ,,håller man sig inom dessa mått så håller dom ihop nästan lika länge som org..vad som slits mest är då kolven och ringen som bör bytas offtare,, men det är det värt..

    Om någon seriös 3d pilot som håller till på detta forum är intreserad av denna motor för provkörning skulle jag bli glad!! För jag håller inte på med 3d! Så utlåtande här av erkänd pilot vore stenbra..Gratis utlåning såklart...

    Tanken med detta är att jag sedan ska kunna erbjuda vässning av modellmotorer bensinare , 3d som racing ,, Finns ju ingen sådan portare i sverige,, därimot i us har jag för mig att det finns?

    varför inte köpa större motor frågar ni? Enkelt Vikten + att motorerna är portade för att passa alla typer av flygning så dom är inte riktigt bra på någonting...

    Hoppas få motorn i dag

    Kolla upp mig på sporthoj.com så förstår ni att jag inte är en duvunge på trimmning (skryt) he he.

    mvh Benny

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    61
    Jobb
    IT
    Klubb
    Klubblös/Vendelsö

    Standard

    Välkommen hit, är också en inbiten sporthoj.com:are (Mr J). Skall bli kul att följa detta projektet.

    Mvh Johan

  3. #3
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Spännande projekt - har själv funderat på hur mycket det gör att slipa bort gjutragg och runda av kanterna lite mer i motorn....

    Jag har alla reservdelar till DL-50 på lager - Kolvar, Kolvringar, kolvbultar, nållager, vevhuslager, packningar....

    Mvh
    Ove
    (Air Media)
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    377
    Jobb
    Arbeidsleder Norasonde Arbeidsinkludering AS.
    Klubb
    Kongsvinger MFK

    Standard

    Hei.

    Har netopp fått min DL50.
    Har skrudd motoren i deler og bearbeidet den med dremmel.
    Mellom forgasare og innsug er den perfekt, ingen jobb behövs.
    Tok så av sylindren, der er mye jobb å gjöra.
    Avgasskanalen er inte pen, likeså kanalene inni sylinderen.
    Etter en times jobb med dremmelen så har jag satt motoren sammen.
    Holder på å monterer den i en Jamara Edge 540. 217 cm vingspenn.
    Har satt på den orginale DA50 muffleren.
    Vi får se hva det blir.
    Mitt mål er å slå Wesses DA50.

    Mvh. Johnny.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Stenbra att fler tänker lika,,Inge problem att slå Da motorn med endast en fil hehe.. Ja det var 7 reser mycket att hitta på i den motorn såg jag!! Trodde jag skulle slippa dela även vevhuset men vill man ha ut max så finns det mycket att slipa även där,, Jag måste nu först köra in motorn några tankar typ 7L gissar jag..Huuva!! Vill höra resultatet av slipningen du har gjort------

    Jag tror man fortsätter denna tråd i bensinflyg avd... Har skrivit en hel bok där nu redan Hehe

Liknande ämnen

  1. Dl-50 på anabola!!
    Av Boost III i forum Bensinmodeller
    Svar: 100
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •