Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 101

Ämne: Dl-50 på anabola!!

  1. #81

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Nyrotharn kan inte du hålla en kurs för oss som vill lära sej göra kullerbyttor o grejer.Vi kan va på Hultsfreds flygplats o Wesse kan hålla med mat o logi
    Mmm..Backhalare innermans och leverpastej o Jordgubbs smörgåsar

    Låt oss spinna vidare på detta närmare värmen, det kan bli något kul.


    Mvh,
    Nyroth

  2. #82
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    blir det en sådan kurs med nyrothen så skriver jag in mig direkt ! ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #83
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Jaha då är vi 2 elever
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  4. #84
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag vill vara määääääää åxå
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  5. #85

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3
    Jobb
    Syst. ingenjör 1/2, Pensionär 1/2
    Klubb
    Karlskrona Ronneby ModellflygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boost III Visa inlägg
    Helt klart är det så. Effektpipa kommer byggas när jag portat för högvarv.

    Har bara gett mig F på att få ut mer varv med org dämp. På fg 30cc med org dämp var det enkelt,,varvade ca 13000 org 16000 portad och 19000 med avstämd pipa!!. Men det är 7 reser enklare att få snurr på en mc/bilmotor som snabbt tar sig förbi svackor i registret. I flyg och båt är det konstant motstånd i registret,, får inte dippa någonstanns på väg upp i varvet. .
    Håller även på att porta en 700 rotax motor,,jag tar en hel del vinklar från den portningen för där ligger många års utveckling reda...



    Åt passande middag nu kinagryta
    Hej Benny-Boost, skall jag provflyga din DL 50 får jag redan nu börja leta efter bly till nosen på min YAK....

  6. #86
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Barryco Visa inlägg
    Hej Benny-Boost, skall jag provflyga din DL 50 får jag redan nu börja leta efter bly till nosen på min YAK....
    Jo det är klart för den blir nog lätt, det är väl snart bara vevslängen som inte är av plast
    //Tobbe

  7. #87

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Barryco Visa inlägg
    Hej Benny-Boost, skall jag provflyga din DL 50 får jag redan nu börja leta efter bly till nosen på min YAK....
    Men god dag... Har du hittat hit.. Bra! Vilken motor sitter där nu och hur tung är den? Och hur tungt är hela planet? Faktum är att dl-50 ien blir flera 100 g lättare nu
    Har snart tid att börja dl jobbet igen... Det tar åtskilliga tim att porta en 3 cylindrig motor och vevhus märkte jag nu! För det är inte bara själva portandet som tar tid!, Dom rörliga avgasportarna måste svarvas av så dom slår längre pga den högre portn, reedventilhus måste portas och bytas ventiler, kolvar portas och viktjusteras. Puuuust.

    Men fördelen med att komma ifrån ett projekt är att man kan lösa svåra problem helt plötsligt..

    Det slog mig nu att dl-50ien har förmodligen för trång gasare för att kräma ur sig mer pullver.. Det sitter ju så kallade 15,7mm gasare på den,, men venturin är bara 12mm och det är i minsta laget för mer än 5hk och högre varv.
    Den här portningen av en 2 taks flygmotor var den bästa portningsskola jag varit med om.. För här får inget bli fel registret. Registret måste vara i linje rakt upp mycket svårt i 2 takt, detta märker man ju inte av på samma vis på mc som man varvar sig förbi svackor helt enkelt. Så denna dl har redan nu utveklat mina portningar av skoter och mc till det bättre. Tack Kenpro som gav mig iden

    Ska fippla dit min monstermotorsågförgasare 19mm i venturi 21mm mot cylle!! He He då var det val sat..om det inte räcker. Sitter nu på jäntas minimoto, (tjuvlånar)

  8. #88

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3
    Jobb
    Syst. ingenjör 1/2, Pensionär 1/2
    Klubb
    Karlskrona Ronneby ModellflygKlubb

    Standard

    Hej Benny.

    Min DL 50 (direkt från fabrik) sitter i en YAK 54 från Great Planes (spännvidd = 204 cm). Har inte vägt den, men skulle tro att totalvikten ligger runt 7 kg. Kolla:
    http://www.greatplanes.com/performan.../gpma1411.html.

    Dålig kvalitet på medföljande dämpare (fel att kalla den dämpare, borde snarare heta avgasledare).

    Har fått läckage just där röret är infäst i "burken". Samma fel på två "dämpare"


    Började flyga med den i årets IMAC tävlingar. Motorns standardprestanda räcker gott och väl för den typen av flygning. Även 3D går bra, även om jag föredrar "riktig" flygning.
    Det finns ju Helikoptrar.

    Köpte just tillbaka min Pitts Special (Great Planes) av nostalgiska skäl. Bytte bort den mot en Extra 260 för tre år sen. Extran kan du se på You Tube:
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=wF7DL4dELSk"]YouTube - Kent Freestyle Brännebrona -08[/ame] . I den sitter en 74 cc 3W enstånka som jag tycker går grymt bra.

    Fick avdrag för ljudet när jag flög IMAC programmet i Brännebrona he he. Men va f..n, det måste höras att man är närvarande

    Kul att läsa om dina trimningsansträngningar.

    Hälsningar till alla från Blekinge

  9. #89
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Brutal flygning
    //Tobbe

  10. #90

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Ash..... det där var väl inget,,,,jag kan flyga minst lika bra,,,,bara det att jag brukar vakna med täcket på golvet då

    Jaha det satt redan en dl 50 i den,,Bra! Då blir gämförelsen bra. Jo visst räcker effekten till ,,men visst vore det lite kul att måste ställa ner max gas vid normal konstflyg för att för skojs skull bara släppa på max slaget på trotteln och låta den varva vidare till supersonic. Som jag ser att den är byggd så "tror" jag faktist den håller skapligt länge med uppimot 14000v, i kortare stötar!!

    Är det någon som kan detta här med räkna ut när propellern går in i ljudvallen?
    Hur liten propp måste jag ha för att kunna varva 14000v utan att gå i SS för mycket? Om den precis passerar sup i sonic är ju bara fränt..

  11. #91
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    är det inta bara att kolla av hur många centimeter ett varv är på proppen ochpå det viset räkna yt hastiheten ??? jag är inget matte geni så är inte man att räkna ut det ! ... men det ylar bra när spetsarna når dit å över ! ....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #92

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    är det inta bara att kolla av hur många centimeter ett varv är på proppen ochpå det viset räkna yt hastiheten ??? jag är inget matte geni så är inte man att räkna ut det ! ... men det ylar bra när spetsarna når dit å över ! ....
    Jo så enkelt är det ju, .Men korkad på matte och lat som jag är så är det enklare att få svaret He he

    Det enda jag vet är att jag inte lyckats spränga ljudvallen i vare sig mc eller båt ,,,,för ingen har hört någon smäll "än" i lugnvik ,,,,,(bara en tidsfråga)

  13. #93

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3
    Jobb
    Syst. ingenjör 1/2, Pensionär 1/2
    Klubb
    Karlskrona Ronneby ModellflygKlubb

    Standard

    Tipspeed för proppen kan beräknas ur följande formel:

    Diam i tum x RPM x 0,004781 = Tipspeed i Km/tim

    Dela detta med 3,6 om ni vill ha resultatet i M/sek

    Ljudhastigheten i luft vid havsnivå ligger på runt 340 M/sek

    Kan man lägga till en Excelfil i meddelandet?

    Kent

  14. #94
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Propeller 23x2,54=57,96 > 0,5796x3,14=1,82m i omkrets.
    Hastigheten blir då (7000x1,82x60)/1000=764,4 km/h
    Ljudets hastighet är i km/h =(340x3600)/1000=1224 km/h
    Som sakt var så måste proppen varva upp i mot 12000 r/m innan ni är i närheten, så på med en pipa plus mycket nitro.

  15. #95

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boost III Visa inlägg
    Är det någon som kan detta här med räkna ut när propellern går in i ljudvallen?
    Hur liten propp måste jag ha för att kunna varva 14000v utan att gå i SS för mycket? Om den precis passerar sup i sonic är ju bara fränt..
    Hej,

    Här har du lite kött till benen angående proppeller, oljud och hastigheter.
    Den rekommendation som dom gör, att hålla sig under Mach 0.6, är rent baserad på ljud inte prestanda.
    http://www.mini-iac.com/EditModule.a...0View&ItemId=2

    Hur man räknar ut spetsens hastighet får man relativt enkelt förklarat här,
    http://www.mini-iac.com/EditModule.a...0View&ItemId=5

    Rent hypotetiskt, om du lyckas snurra en 16x6 i 14000 varv så har du lyckats att få ut 7.7 hk ur din DL. Lyckas du med samma på en 16x8 så har du presterat 10.2 hk, och då är jag imponerad

    Kan också tillägga att du med dessa varvtal / Propellrar upnår ca 128 resp 170 km/h så dom exempel jag angav är inte direkt lämpliga för fart. Men lämpliga propellrar blir löjligt små i diameter.

    Ett lämpligare mål som jag ser det, skulle vara att få ut ett max varv på ca 11600 RPM med en 16x14 propp du har då igen lyckats kräma ur 10.2 hk och en hastighet på 250 km/h. Nu börjar det likna något

    Helst bör du nog använda en kvadratisk eller överkvadratisk propp så som 16x16 eller högre. Men då får du andra utmaningar, så jag skulle börja med 16x12 till 16x14.

    Mvh,
    Nyroth
    Senast redigerat av Nyroth den 2008-12-05 klockan 12:40.

  16. #96

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Hej,

    Här har du lite kött till benen angående proppeller, oljud och hastigheter.
    Den rekommendation som dom gör, att hålla sig under Mach 0.6, är rent baserad på ljud inte prestanda.
    http://www.mini-iac.com/EditModule.a...0View&ItemId=2

    Hur man räknar ut spetsens hastighet får man relativt enkelt förklarat här,
    http://www.mini-iac.com/EditModule.a...0View&ItemId=5

    Rent hypotetiskt, om du lyckas snurra en 16x6 i 14000 varv så har du lyckats att få ut 7.7 hk ur din DL. Lyckas du med samma på en 16x8 så har du presterat 10.2 hk, och då är jag imponerad

    Kan också tillägga att du med dessa varvtal / Propellrar upnår ca 128 resp 170 km/h så dom exempel jag angav är inte direkt lämpliga för fart. Men lämpliga propellrar blir löjligt små i diameter.

    Ett lämpligare mål som jag ser det, skulle vara att få ut ett max varv på ca 11600 RPM med en 16x14 propp du har då igen lyckats kräma ur 10.2 hk och en hastighet på 250 km/h. Nu börjar det likna något

    Helst bör du nog använda en kvadratisk eller överkvadratisk propp så som 16x16 eller högre. Men då får du andra utmaningar, så jag skulle börja med 16x12 till 16x14.

    Mvh,
    Nyroth
    Tack så mycket för den infon!! Nu vet jag vilken propeller det blir här näst. Jag hade garanterat köpt för stor propp ser jag.. 16/14 Blir det och såklart 10,2 hk innan jag ger mig . Så liten propp,,,,Hum det innebär ett litet plan,,,,kan glömma zeron hör jag låter mer som en spitfire eller warhawk med högst 180cm sp. Bra det blir bara billigare

  17. #97

    Standard

    http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls

    Här är ett bra kalkylblad som ger dej de mesta svaren angående propellrar etc.
    // Lennart

  18. #98

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Hur går det med projektet??

  19. #99

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Myed snack eller gick projektet i stöpet?

  20. #100
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Han har kanske trimmat sönder varenda skoter i Norrland i vinter och helt enkelt inte haft tid med sin kära DL-50. Men det vore kul och höra hur det gått.

    /Martin

Liknande ämnen

  1. Dl-50 på anabola!!
    Av Boost III i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •