Reklam

 
Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 101

Ämne: Dl-50 på anabola!!

  1. #41

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Bilder,,,filmer??? Detta här är ju Boost"s Aria 51 = topphemmligt.


    Nu har jag fräst ur ett mindre aluminiumtag.. Den snikportning som jag tänkte göra gick bort pga mystiska kanaler org, jag ansåg att det var lönlöst att följa orginal kanal . Så nu fick jag göra en radikal portning som endera fungerar så in i H bra eller så får jag köpa en ny cylinder

    Trotts våldsamt omslip så har jag högst tagit bort 10% av anliggninsyta cylinder. Ska testa den väldigt grovt tillslipade cyllen i morrn , Det kommer bara ge en fingervisning för cyllens fot är nu en hel del större i kanalerna än vevhuset .måste senare anpassas till varandra.

    Ska gå och ta en bild dåra på 20 m håll i mörker

  2. #42

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Nu är den körd med stegt 1 portningen men gick genast till steg 2 för den första var verkningslös som förväntat, steg 1 är bara grundläggande för all annan portning så att säga. Man ser helt enkelt till att förgasaren har max flöde ut till insugskanaler och genom kanaler. På steg 2 så ändrar jag bredd på portar både insug och utblås . Detta gav då märkbart rappare motor...den svarar snabbare på gasaen och känns råstarkare i samma reg som org, En fördel till man får är att den går mycket Finare i hela registret lugnare tomgång och lättare att ställa in förgasaren (inte så kännslig) Slutvarvaet tror jag inte vart högre..Soljäkuln sabbade laserpunkten Skulle ställa bilen för solen,,,jaha då hittar jag inte bilnycklarna Så nu är jag less!!.. Men men ska mäta varvet senare, skulle uppskatta effektvinsten till minst 10% Från tomgång till 6600v. Ska först nu i dag utan vidare portning byta till cm6 ngk för att se vad som händer. Nästa steg blir ytters försiktig höjning av portar, Kommer ta 1mm kör 1mm kör 1mm kör ja ni fattar tills någon nackdel uppträder ex för stor förlust på gassvar på lågt varv. Förhoppningsvist ska då slutvarvet följa med uppåt..
    Senast redigerat av Boost III den 2008-11-11 klockan 11:56.

  3. #43
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    .... jag har cylindrar i lager....:-)

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #44

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    .... jag har cylindrar i lager....:-)

    Mvh
    Ove
    Bra att veta !! vad kostar en cylle? Så man vet hur hårt man törs slipa

  5. #45
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    BOOST. När du är klar kan du ta min cylle för uppdatering från 1.0 till 5.2

  6. #46
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    film o bildbevis på denna motorslakt är något jag vill se..

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #47

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brill Visa inlägg
    BOOST. När du är klar kan du ta min cylle för uppdatering från 1.0 till 5.2
    Ja visst ,,när jag är 100% nöjd så kan du skicka hit hela motorn om du vill ha ut max! Då kan man ju passa på att byta lagren till skf om det finns? eller byta till nya org lager m dom gått några tim? Ramlager brukar ju hålla länge bara man sätter i c3 eller c4 glappande!! Med vanliga (ej glappande) går dom väck fortare och går onödigt tungt,, Frågan är vad kineserna satt i...Ska bli intresant att kolla! Går ju bra att endast porta cyllen också ,,vi får ju snart reda på vad endast det kan göra. MEN nu har jag visserligen portat ur spolkanalerna för ett urportat vevhus!! Så mina värden jag får fram nu blir något sämmre än om man endast portar för orört vevhus...!

    Jo fick ju fram varvet till slut när jag fick leja en kompisare att vara solförmörkare varvet var exakt lika som org ,,men den kliver dit rakt av utan lilla minsta tvekan. Jag fick tyvär inte tag (senil kompis) i ngk stiftet i kväll ,,så nästa steg portning får vänta tills i värsta fall över morrn

    Men ni/vi får åtminstonde reda på vad ett ngk gör rakt av. (ev hinner jag porta o köra också?) Gängorna i i vevhuste kommer bli slut innan jag är klar Jag måste även räkna av och påträdning av cyllen som inkörning

    Jo Film kommer så man kan höra hur snabbt den varvar upp och man hör ju faktist rätt bra med vant öra även slutvarv även på film.. Kommer när jag är nöjd------
    Senast redigerat av Boost III den 2008-11-11 klockan 20:01.

  8. #48

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Inget ngk stift i dag heller,, Kompisare senil igen ,,jobbar på stället behöver bara komma ihåg att ta hem! Dagen sress. Så jag tog lös cyllen och började gjuta igen lite överströmmare som blir för djupa efterat jag slpiat bort en massa järnskrot som normalt sitter där. Jag efyersträvar högre gashastighet före volym. Och det funkar på samma vis som ett rätt byggt fläktkärra. kanlerna måste endrea ha smma dim hela väg eller smalna av innan inkastet i cyllen/fläkt.
    Här är någon Gjutbild och en storebror som förebild (700cc) skiidoo..Faktum är att det i stort set är samma durration och varvtal på skotern som denna lillebror
    Limme/spacklet jag kör med har används i portningar toppar sedan mitten av 90 talet,,Jb weld Världens starkaste lim i m2 och tål j
    kont över 300g med pikar på högre, tål soppa olja ja allt. Som ni ser så gjuter jag ävenigen 4-taktstoppar i insuget med detta, Den röda toppen visar min 650cc enstonka tumblingportad av mig.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA010017.jpg 
Visningar:	640 
Storlek:	45,2 KB 
Id:	1735   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	xr 650 turbo bollsta 184.jpg 
Visningar:	596 
Storlek:	49,5 KB 
Id:	1736   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA010019.jpg 
Visningar:	586 
Storlek:	41,0 KB 
Id:	1737  

  9. #49

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Har varit tyst någ dag nu.. Men utveklingen har inte stått stilla! Fick ju tag i ngk stiftet till slut..men ingen nämnvärd förbättring av det..Möjligtvis något mer lättstartad och ev inte fullt lika kännslig för framställd tändning eller felskruvad förgasare. (Ytterst lite bättre) Så helt värdelöst är inte stiftet som följer med.

    Jag har nästan spikat låvarvsdragmotorns,portar, typ för 23/8 propp.. Men vill nog testa några portningar till ändå.. Det som grämer mig är att det var fasligt svårt att höja själva slutvarvet.. Rappheten från tomgång och finare gång och viktigast av allt t när man läser om denna motor...mellanregistret är helt klockrent,,Jag försöker ju simulera 3D flygning i bänken,, Och det går att gå från fullt gärn och lågt ner i registret typ 3000v för att sedan utan minsta lilla tvekan gasa upp den igen.. All typ av pumpgasning eller vad jag kan hitta på med gasen svarar utan stup eller surning!! Och är lätt att skruva till. Det lyckades inte jag med i orginalutförande,, Så visst är den bra,,Men jag ska fan få till även högre slutvarv innan jag ger mig. Nu har jag visserligen blivit tvungen att porta cylindern vidare för liten propp och höga varv,, pga Portar tagen för mycket uppåt. Så ny cylinder och kolv krävs för att forsätta med vridmotorn igen... Vevhus forfarande orört.. Med andra ord mycket jobb kvar!! Men kul är det

  10. #50

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Otroligt!! Jag hade ju portat förbi den magiska max höjden på utblåset ,och skulle måsta inhandla en ny cylinder för att kunna starta om så att säga. MEN jag testade att spackla igen utblåset med JB Weld som expriment för test av jb hållbarheten och testa av hur mycket värme det tål igentligen. Drog igen porten strax lite mer än orginal för att se vad som skulle hända. Trotts avsaknad av riktig cylinderyta på minst 2mm gone så fick jag tillbaka org varv och stenstarkt register Körde fullt gärn i säkert en kvart utan att jb lossnade!! Otroligt bra stuff,,Nu behöver jag inte fega med portarna bara tokslipa och fylla igen hur som hellst,,he he.. Ska nu klyva vevhuset och karva ur för mina nya portar........Återkommer

  11. #51

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    detta är bättre än tv trots avsaknaden av bild....

  12. #52

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Här är några bilder Då...... Sprängd och urslipad invändigt vevhus Notera dom nya kanalerna i vevhuset och cyllen. Såhär kommer visserligen inte den färdiga cylindern se ut!! Betydligt smalare överströmmare räcker och orginal fönster delvist kvar (kolvringsvändarbro).. Detta är maxat helt enkelt!! Notera spacklet i utblåset!! Fortfarande som nytt!! Notera även Nya Hårdare reeds Mod hemmagjorda! Ska prova ut 3 olika Hemmabyggda reeds för bästa resultat ,,men redan med dom här reedsen går den renare i hela regget. Dom orginala är på tok för mjuka. kolven har jag slipat ur flera gram ,rundat till alla vassa kanter i den + lite lättning och vässning av delar som klyver luft så att säga. Notera även limklcken på ljuddämparen ,,JB ... Där hade jag ett hål för att koll om avgaserna var strypt ,,Det var dom inte. Jag har hört att dom häringa dämparna har en benägenhet att sricka lite här o där och är svårlödda,,,provade själv löda!! kan intyga svårighetsgraden. Prova med JB istället !! Snart provkörning igen
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA040001.jpg 
Visningar:	462 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	1865   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA040003.jpg 
Visningar:	465 
Storlek:	43,4 KB 
Id:	1866   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA040009.jpg 
Visningar:	311 
Storlek:	33,9 KB 
Id:	1867   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA040010.jpg 
Visningar:	336 
Storlek:	47,9 KB 
Id:	1868   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA040011.jpg 
Visningar:	360 
Storlek:	39,1 KB 
Id:	1869  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA040016.jpg 
Visningar:	457 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	1870  
    Senast redigerat av Boost III den 2008-11-15 klockan 13:07.

  13. #53
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Benny, är det du som bodde bredvid bandyplan på slåa?
    //Tobbe

  14. #54

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O Visa inlägg
    Benny, är det du som bodde bredvid bandyplan på slåa?
    Stämmer bra det , men har aldrig spelat bandy. Alla känner apan och apan ingen he he, Ska jag känna dig?

    Gatt dämit nu blir det tekniskt avbrott i utveklingen. Bröt av kolvringen
    Den var minst sagt hård & spröd! Har aldrig knäckt en ring vid montering på 38 år!! Och det blivit några! Jag får nog beställa ett helt gäng för att få dit en hel

  15. #55
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boost III Visa inlägg
    Stämmer bra det , men har aldrig spelat bandy. Alla känner apan och apan ingen he he, Ska jag känna dig?

    Gatt dämit nu blir det tekniskt avbrott i utveklingen. Bröt av kolvringen
    Den var minst sagt hård & spröd! Har aldrig knäckt en ring vid montering på 38 år!! Och det blivit några! Jag får nog beställa ett helt gäng för att få dit en hel
    Beställ ett dussin ringar med C.G från Tailand
    //Tobbe

  16. #56

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Tipps And trix som får motorerna att gå bättre och renare i hela registret!! Lättare att ställa in förgasaren & Bättre effekt.

    Boost III Reeds Utvelad och testade i 2 år på 50cc masiner och 70cc ,Fungerar lika bra på mer cc----

    Här kan man tydligt se skillnaden i flöde mellan oslipad korg och urportad. Flödet är säkert 30% bättre portad!! Man ska INTE ha fin blank yta på insug motorer,, något finare än vad jag slipat dock! (ejfärdig) Dessutom blir det mindre turbulence efter korgen. Såhär ser trimmkorgar ut som säljs med typ boysen reeds,,kostar skortan! Detta slipar man ju på 28min med dremmel. Och naturligtvis i Boost III Reeds Man klipper då ut max bredd på reedsen så man utnyttjar varenda mm av korgen! Mina reeds ´delar jag inte i mitten ,,för man kan då inte slipa av mittdelaren så mycket. Gör man detta få bättre tomgång och mellanreg + bättre effekt På skotrar och crossar så ser det ut såhär från fabrik redan numera........

    Jo viktigt Dra åt skruvarna lagomt hårt och lägg på locktite!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA050001.jpg 
Visningar:	255 
Storlek:	31,4 KB 
Id:	1894   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA050003.jpg 
Visningar:	243 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	1895   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA050005.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	65,5 KB 
Id:	1896   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA050007.jpg 
Visningar:	285 
Storlek:	44,0 KB 
Id:	1897   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	reeds.jpg 
Visningar:	266 
Storlek:	41,8 KB 
Id:	1898  


  17. #57

    Standard

    Tja!

    Jag behöver nu en hel instruktion till att köra in en 50cc flygmotor. Inkörning har ju annars varit ett topic med delat outcome.... Liten propp och tomgång och sen större propp till riktig flygning eller stoor propp och sen fullgasstötar som i denna tråd.... Även oljemängd har diskuterats...

    Jag och en kompis har köpt var sin 50cc FTL Turnigy från hobbycity. Det verkar vara en riktigt bra motor för oss som inte fått för oss att vi "behöver" en Da eller DL. VIsst de motorerna är säkert jätte bra men det känns mer i plånboken än på planet....De sista watten blir riktigt dyra....

    Mín motor har vi inte rört men hans har vi försökt köra in vi satte upp motorn med 20/10 och ca 3% olja och starta den och körde upp på fullgas och alltinerade mellan tomgång och fullgas och lät den sen stå på tomgång i kanske 5 minuter. Den varvade bra som fan jämfört med de 26cc SV motorer vi kört in tidigare.

    Var detta helt mot era riktigt bra inkörningar eller? Jag har ännu inte gjort något med min motor och har ingen propp heller men kan låna min kompis 20/10 om det är bra men det var det inte eller?

    Jag vill nu görna få konkreta uppmaningar hur jag ska göra för att köra in min 50cc bensin motor!

    Var hittar man billiga träproppar? 22/8 kanske skulle vara bra för min motor?

    Lånar tråden lite hehe....Tack för det

    /Matte som vill få en kinesbensinare att gå uta helvete........

  18. #58
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flowtu Visa inlägg
    Tja!

    Jag behöver nu en hel instruktion till att köra in en 50cc flygmotor. Inkörning har ju annars varit ett topic med delat outcome.... Liten propp och tomgång och sen större propp till riktig flygning eller stoor propp och sen fullgasstötar som i denna tråd.... Även oljemängd har diskuterats...

    Jag och en kompis har köpt var sin 50cc FTL Turnigy från hobbycity. Det verkar vara en riktigt bra motor för oss som inte fått för oss att vi "behöver" en Da eller DL. VIsst de motorerna är säkert jätte bra men det känns mer i plånboken än på planet....De sista watten blir riktigt dyra....

    Mín motor har vi inte rört men hans har vi försökt köra in vi satte upp motorn med 20/10 och ca 3% olja och starta den och körde upp på fullgas och alltinerade mellan tomgång och fullgas och lät den sen stå på tomgång i kanske 5 minuter. Den varvade bra som fan jämfört med de 26cc SV motorer vi kört in tidigare.

    Var detta helt mot era riktigt bra inkörningar eller? Jag har ännu inte gjort något med min motor och har ingen propp heller men kan låna min kompis 20/10 om det är bra men det var det inte eller?

    Jag vill nu görna få konkreta uppmaningar hur jag ska göra för att köra in min 50cc bensin motor!

    Var hittar man billiga träproppar? 22/8 kanske skulle vara bra för min motor?

    Lånar tråden lite hehe....Tack för det

    /Matte som vill få en kinesbensinare att gå uta helvete........
    tidigare i tråden ges tips/råd om hur du kör in motorn .. eller iaf hur boost tycker man kör in en 2 taktare på bästa sätt ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  19. #59

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Inkörning...Jag tog som sagt upp det mesta av det på första sidan..Detta är hämtat från många timmars läsning om just inkörning ,och dessutom praktiserat av mig i minst 10 år vid nya motore eller renoverade... jag körde nu in min dl 50 me 23/8 propp för att få max motstånd så lågt ner i varvet som möjligt.. det gäller som sagt att slita in ringen/cyllen hårt men samtidigt inte varva för mycket som ochså medför onödig friktiopnsvärme. jag blandade vanlig mineralolja 3% och bestyckade något surt ,,typ missade lite på full gas surt.. så fort den startat och blivit varm så drog jag på full gas upp till nästa 6000v och släppte ner den fort till väldigt surt inställd lågfart För bästa avkylning, man kan gärna ställa tomg på 2500v för att kunna ha den stensur där (knappt så den går) Låt den kyla där i 6 sek för att sedan dra fullt igen till minst 6000v håll kvar på fullt gär endast 3 sek den första halvlitern soppa. sedan ökar man hela tiden sucsesivt fullgastiden men behåller tomgångskylingstiden! Kör så här i minst 4L . jag skruvade isär min motor då för inspektion och portning och den nvvar stenfint inkörd med blank fin cylinderyta och bra komp.. Drog ju en 23/ 6700v!! Helt orginal efter endast 4L och på mineralolja.. men jag skulle rek att köra mineral minst 3L till vanlig flygning, för att sedan gå över till helsyntet. hemst gärna castrols tts som vi crossåkare kommit fram till vara bäst i coxning och livslängd. och hellst shells v-power bränsle för max renhet och 99okt,, går ju bra med vanlig 98 lika väl.. Men hellst inte 95okt pga motor går varmare helt enkelt.


    Det har visat sig i bromsbänkar att om man kör in ex en 100hk motorcykel på detta viset så lev den 2,5-4hk mer + att dom inte kommer dra en doppe olja eller späda ut oljan med soppa. Och då är den betydligt finare cylindrer från fabrik som dessutom är nicksilbehandlade!! dvs stenslät direkt från fabrik. Så jag vill nog påstå att man tjenar ca 8% effekt på en sådan här rå motor med sådan här "RIKTIG" inkörning. Numera körs dom stora mc märkena in motorerna på detta viset ex kawa,suka,Honda. direkt på fabriken,,Startas varmkörs och sedan fullt gärn till sina varvstopp upprepade ggr ,,och då talar vi om 15000v !!!!

    Kör så det ryk Och ryker det inte ....Kör ändå


    Jo propeller ja.....JFX från Aircpro farbrorn är ju stenbilliga typ 175kr för en 23/8 ..Är det någ som vet hur bra dom är,,,effektiv? Fin är dom åtminstonde.. Aircpro farbron är ovanligt bra att ha göra med tycker jag. han fixade fram en kolvring till mig på en dag fast han inte hade hemma!!
    Senast redigerat av Boost III den 2008-11-18 klockan 13:04.

  20. #60
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    aircpros "billiga" trä proppar är helt ok med ... håkan där är kanon att ha å göra med .. ! å snabb som attan ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Dl-50 på anabola!!
    Av Boost III i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •