Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 101

Ämne: Dl-50 på anabola!!

  1. #21

    Standard

    Angående tändningsacc så ska motorn gå på 4.8-6 volt, kör du en vanlig 4.8 v nimh acc så behöver du ej nån regulator. Nyroth en duktig flygare här på forumet säger att tändningen drar ca 300mah per gångtimme så ett 1000 mah acc och uppåt fungerar prima. NGK stift finns förmodligen där du köpte motorn då det är en oskriven lag att kasta kina stiften i papperskorgen direkt.

  2. #22
    uffe olssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    master technician volkswagen
    Klubb
    ovansiljansmodellflygklubb

    Standard

    Jag köpte mitt NGK stift på Mekonomen, dom hadde ej hemma men tog hem till dagen efter åt mig, så dom har på huvulagret.
    Gängorna på originalstiftet va ej o leka med passade inte ens halvbra! kasta skiten är mitt råd, sen har vi olika uppfattning om Champion stift hör jag, åkte dragrace med trimmade 700cc 2taktare o jag vet ingen som fick dom o gå bra med champion, surar man dom minsta lilla så knäckte man stiften, NGK däremot va det inga problem med.
    Uffe.
    Senast redigerat av uffe olsson den 2008-11-08 klockan 19:05.

  3. #23

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    När det gäller inkörningen .jag skulle INTE köra in med mindre än 23/8 propp för har man mindre så blir den otät eller måste tokvarvas mer för att uppnå samma ringtryck!! Först och främst kör man motorn varm såklart .Sedan gasar man upp till 3000v och vänder ner till tomgång!! direk..stannar på tomg i 5sek för att sedan upprepas prociduren någ ggr eftersom tiden går förlänger och höjer man varvet dvs man håller kvar den på typ 5000v längre och längre stunder och emelanåt ner på den sura inställda tomg för kylning . På detta sätt så slipas cylinderväggen in så bra det går och ringen hinner inte bli varm för när den släpps ner på tomgång så kyls allt av snabbt.. Man ska ha så fet tomg det bara går så den kyls av snabbast möjliga,ganska hög tomg är inga probbs. Om nu ringen skulle ta skada av detta så är det värt det, bara att skaffa en ny efter 10 tim..Det bör man göra Ändå. Med champions billigaste stift i 2takt så har man inga problem med knäkta stift och dom går bra..Därimot att köra champions dyra smalelektråds stiften är junk,,bara dyra och skräp.(var ev sådana som kördes i dragracingen?) Endast bra om allt står exakt rätt i blandning. hela 90 talet trimmade och körde jag 2-takt v6 och v8 på 2600cc rep 3,6L båtmotorer och det enda som höll bra var champions snikstift 50kr st. Samma i skotrar också. Jag har forskat flera tim för att hitta champions y82 i sverige utan resultat. Därimot i alla andra länder finns dom på hyllan Fördel nr 2 med just y82 är att det stiftet har avstörning och rekomenderas före ngk cm6 på andra utlänska forum för just rc flyg.

    Nyss vart testbänken klar , men jag har ingen fiskvåg än,, ska söka.....

    ok vanligt mottagar acc går bra då,,,jag ska sno accet och tanken från trucken
    Senast redigerat av Boost III den 2008-11-08 klockan 20:01.

  4. #24

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    ha inte den förtänd under inkörningen!! Blir onödigt varm......Och sätt gärn på en större snurra... 3mm förtändning lät otroligt bra om det går åka på

  5. #25

    Standard

    Med min hänvisning till tomgångkörning vid inkörning så menar jag självklart att de ej ska köras på tomgång en hel tank eller två, något som verkar vara populärt i i rc hobbyn av nån konstig anledning

  6. #26
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Angående tändningsacc så ska motorn gå på 4.8-6 volt, kör du en vanlig 4.8 v nimh acc så behöver du ej nån regulator. Nyroth en duktig flygare här på forumet säger att tändningen drar ca 300mah per gångtimme så ett 1000 mah acc och uppåt fungerar prima. NGK stift finns förmodligen där du köpte motorn då det är en oskriven lag att kasta kina stiften i papperskorgen direkt.
    Om det är en DA så drar tändningen ca 1000 mah/tim
    //Tobbe

  7. #27

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O Visa inlägg
    Om det är en DA så drar tändningen ca 1000 mah/tim
    Ser ju ut som man klarar sig stenlänge på endast 2celler lipo 1000mah och strömreduserare, hyffsad vikt då. Men jag kommer nog prova mig fram testar med 450 lipo och reducer till 5v. Eller kan man vara så fräck att man snor ström från motagaraccen? Eller kan det bli störningar av någe slag då?

  8. #28
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Har du 2.4 så kan du använda mottagaraccen tillsammans med tändningen men med en 35Mhz så är det inget du vill prova..Klart olämpligt..Tobbe,du driver med oss?? Skulle tändningen dra 1 Amperé på en DA?? Är det rör i den?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #29
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Nej Bokis, jag driver inte med er, men jag räknar fel Men 120mah per 12minuter drar min iaf
    //Tobbe

  10. #30
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Då ska vi se.. lite avancerad mattematik så här på lördagskvällen 12/60=5=5x120=600mA/h + moms och andra oförutsedda förbrukare

    /Martin

  11. #31

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Krävs myed ström till tröskverk





    Skoja bara Tobbe....
    Senast redigerat av Snickarjävel´n den 2008-11-09 klockan 07:14. Anledning: Förklaring

  12. #32
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Yes Sigun, 5-600 mah/tim är nog väldigt nära sanningen.
    //Tobbe

  13. #33
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tack Tobbe,blev alldeles nervös ju...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #34
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Ingen fara Bokis, det bjuder jag på
    //Tobbe

  15. #35

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    1 Provstart i den nybyggda glidbänken. Den består av glidskenor från lådisattser kök,,,,Går snorlätt!! Motorn startade lätt efter en sup och uppställd tomgång.. Gatt dämit vat det skakar på tomgång!!! Det gäller att göra motorfästet i plan starka! Körd inte läng pga högljudda skrik uppifrån inte fåglar,,, men därimot käringen som gallskrek i ren förtvivlan över röken och oljudet som steg upp till köket,, Råkade starta den i källaren
    Måste skaffa våg nu snarast ..varvräknare har jag "Laser punktare" ,, Klarar att mäta mina fläktar som varav 67000v
    Så vidare inkörning väntar i morrn (ute)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9280009.jpg 
Visningar:	416 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	1682   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9280010.jpg 
Visningar:	399 
Storlek:	67,0 KB 
Id:	1683  

  16. #36
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Härligt Boost.. men hur fick du en DL-50 till att gå på Coola light ?. varvar den bra på det

    Hoppas tanten lugnar ner sig

    /Martin

  17. #37

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Ja det ser värkligen ut som cola light i verkligheten också!! Men jag har blandat rätt är jag 100 på typ 3+ % ,den olja ja kör är kolsvart båtmotorolja från 1993! Jag köpte ju dunkvis då till v6- v8 monsterna, så Jag har ca 15lit kvar än Sådan olja får man ju inte köra på sedan för dom fixar inte hög värme. dom är speciellt för båtmotorer som går alment kallare och relativt låga varv.

  18. #38

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Nu har onkel Boost kört in motorn...(stendöv nu) Varvet slutade på 6600 med 23/8 propp Det måste väl vara bra med org ljuddämp? 6600v uppnåddes redan vid 1,5L urkört i bränsle!! Ingen skillnad efter 4L på toppvarvet. Men den gick allmänt finare på lägre varv. 6600v var med lite säkerhetsmarinal på högfartsblandningen , jag dog in den 15 min till och fick en pike på nästan 6650- 6700v. vet inte om det var för magert ? Det sista jag gjorde4 var att dra ur den i detta ev snåla läge och rykte ur tändningen på full gas. På så vis får man en exaktare avläsning på stiftet. Måste vänte till motorn kallnat innan man skruvar lös stiftet , man ska inte skruva lös stift med varm motor för då kan gängorna flyga!!

    Sä nu är det bara att skruva lös cyllen och starta slipa Jag ska först göra en snikportning som inte förkortar livslängden och se hur mycket det gör. Då rör man inte bredder på portar ,,Jag bara lite specialare i bef kanaler och lite annat hyss. Skulle ju vara bra om det går att välja 2 vers på hur hårt vässat man vill ha, ..

  19. #39
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    nu vill man ju höra en filmsnutt på detta vidunder snart...lustgas o turbo är det något som ska bli framöver kul läsning detta ...yehhhh

    Get high with hovering
    not drugs

  20. #40
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Bilder på allt är ju ett måste med !!.. mer kort Boost

Liknande ämnen

  1. Dl-50 på anabola!!
    Av Boost III i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •