Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: 50 cc plan?

  1. #21

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brill Visa inlägg
    Innan jag köpte motorn så spanade jag runt på olika form i världen och fick inte den uppfattningen om denna motor snarare mycket positiva åsikter.
    Har kört ca 2 liter soppa i dag och den varvar 7200 r/m vid 22x10, tomgången är inte tillräcklig låg ca 1500 r/m samt mellanregistret 4 taktar den lite.
    Men å andra sidan vad kan man mer begära för 2900:-- inklusive frakt.
    7200 lät bra på en 22/10 (tor jag!!) Den borde väl gå lika tungt som en 23/8 Eller? För kan den dra en 23/8 i 7200 är den ju råstark!! Om du inte får till mellannregget så fixar jag det lätt genom lite portning och ev byte av reeds! Dl-50 tyckte jag var värdelös i mellanregget org,,,surade Men nu går den stenfint i hela regget

  2. #22
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Plågade grannarna i går med ytterligare 2 l soppa, men fortfarande får jag inte mellanregistret att funka samt när man kör på tomgång i ca 1 min och ger fullgas så blöddrar den lite. Har försökt med lågvarvsnålen men inte fått till det.
    Reedventilerna uppfattade jag som slappa samt att inte ligga an mot sätet om det har någon betydelse (var kan man köpa styvare reedventiler)
    Angående varvtalet så skall man ta det ned en nypa salt då jag inte vet hur bra min varvräknare är, förmodligen är flertalet 50cc ganska transparanta.

  3. #23

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brill Visa inlägg
    Plågade grannarna i går med ytterligare 2 l soppa, men fortfarande får jag inte mellanregistret att funka samt när man kör på tomgång i ca 1 min och ger fullgas så blöddrar den lite. Har försökt med lågvarvsnålen men inte fått till det.
    Reedventilerna uppfattade jag som slappa samt att inte ligga an mot sätet om det har någon betydelse (var kan man köpa styvare reedventiler)
    Angående varvtalet så skall man ta det ned en nypa salt då jag inte vet hur bra min varvräknare är, förmodligen är flertalet 50cc ganska transparanta.

    Om reedventilerna inte ligger ann motblocket så blir det stora problem med lågvarvet och en bit upp i regget. Om det är lika dåligt gjort som dl så sitter ventilerna enbart skruvade med skallen mot reeden direkt!! Dras detta för hårt från fabrik så kan dom böjas utåt!! Prova vända på dom och montera gärna någon styvare rimsa tvärs över som bricka dvs rektangulär rimsa presis öven bägge borrhålen för skruvarna .gör man den dessutom lite bredare utöver reedsen så spänns dom någ hårdare..

    Reeds till en sådan här motor finns ju inte, man måste då köpa från någon moped men dom kan kosta en förmögenhet och dessutom vara för hårda.

    Därimot är ju Boosts III ventiler utvecklade för dessa motorer Dessvärre så är ja lite rädd om matrialet som jag kommit över av en slump. Men Jag kan naturligtvis sälja ett gäng stendyrt för 82,50 . Fördelen med dom här reedsen är att man sätter dit en hel platta istället för delade som exv dl har. på det sättet kan man porta ur korgen max,,,man behöver endast 1,3mm tätyta runt om med dessa ventiler och väldigt smal mittdelare. =====Effekt
    Dessa har jag testat ett längre tag i mopeder och minimotos 50cc med bra resultat.

  4. #24

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Här kan man tydligt se skilnaden i flöde mellan oslipad korg och urportad. Flödet är säkert 30% bättre portad!! Man ska INTE ha fin blank yta på insug motorer,, något finare än vad jag slipat dock! (ejfärdig) Dessutom blir det mindre turbulence efter korgen. Såhär ser trimmkorgar ut som säljs med typ boysen reeds,,kostar skortan! Detta slipar man ju på 28min med dremmel. Och naturligtvis i Boost III Reeds Man klipper då ut max bredd på reedsen så man utnyttjar varenda mm av korgen! Mina reeds ´delar jag inte i mitten ,,för man kan då inte slipa av mittdelaren så mycket. Gör man detta få bättre tomgång och mellanreg + bättre effekt På skotrar och crossar så ser det ut såhär från fabrik redan numera........

    Jo viktigt Dra åt skruvarna lagomt hårt och lägg på locktite!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA050001.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	31,4 KB 
Id:	1882   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA050003.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	1883   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA050005.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	65,5 KB 
Id:	1884   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PA050007.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	44,0 KB 
Id:	1885   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	reeds.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	41,8 KB 
Id:	1886  

    Senast redigerat av Boost III den 2008-11-16 klockan 12:01.

  5. #25
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boost III Visa inlägg
    Här kan man tydligt se skilnaden i flöde mellan oslipad korg och urportad. Flödet är säkert 30% bättre portad!! Man ska INTE ha fin blank yta på insug motorer,, något finare än vad jag slipat dock! (ejfärdig) Dessutom blir det mindre turbulence efter korgen. Såhär ser trimmkorgar ut som säljs med typ boysen reeds,,kostar skortan! Detta slipar man ju på 28min med dremmel. Och naturligtvis i Boost III Reeds Man klipper då ut max bredd på reedsen så man utnyttjar varenda mm av korgen! Mina reeds ´delar jag inte i mitten ,,för man kan då inte slipa av mittdelaren så mycket. Gör man detta få bättre tomgång och mellanreg + bättre effekt På skotrar och crossar så ser det ut såhär från fabrik redan numera........

    Jo viktigt Dra åt skruvarna lagomt hårt och lägg på locktite!!
    För oss som inte har superkoll på motorer , vart sitter denna korgen ?

  6. #26
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    För oss som inte har superkoll på motorer , vart sitter denna korgen ?
    Den sitter i insuget, men det är inget du behöver röra så länge du kör DA
    //Tobbe

  7. #27

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Den sitter mellan förgasare och vevhus. offta inne i ett plasthus, bara att rycka isär. Man bör byta reedventiler var 20tim om man ska vara noga, i tävling på hög nivå Båt/morcross /Roadracing och nu 3D flyg her he. ,Dom tappar spännst och stänger då inte riktigt effektivt. Kab i värsta fall gå av och få motorn att tvärstanna (ej gå söder (dock) ( Plast)

  8. #28

    Standard

    Efter fuggen

  9. #29

    Standard

    Oj många svar samtidigt

  10. #30
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    säger som wesse brukar.. bilder och film på detta

  11. #31

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Bilder finns redan ,,men film kommer så fort jag är 100% nöjd. Så det kan dröja, ev aldrig någonsin? Blev lite stopp nu ett tag i väntan på kolvring.
    Därimot får jag in en crrc motor för utvärdering, Fullkontroll sponsrar!! (tack)
    Den ska gämföras rakt av med dl-50.. Det ska bli intresant skiljer ju uppimot 20år i motorkonstruktion!! Dom har ju inte vevhusmatat utan gammelteknik med kolvstyrt insug. Som gammla mopeder och motorsågar. Det ska enligt vetfarbröder ge sämmre lågvarvsdrag därav reedventiler numera. Men jag skulle inte bli förvånad om det går att få ut mer hk med den gammla tekniken, åtminstonde längre upp i varvet. Finns ju inget som stryper insuget som reedkorgar gör!! Den klart bästa 2-taktstekniken gjordes av Rotax på början av 90 talet, dom byggde en skotermotor 670cc med slidmatning som slog ut alla koinkurenter i råstyrka och sluteffekt. Bara en rund skiva som snurrar med öppning och stängningshål En sådan styrning av insuget var ju lika effektivt oavsett varvtal, typ som 4-taktarens ventiler fast ännu bättre!! ,Tydligen helt oslagbart men för dyra att tillverka, eller komplicerat . Synd att det gick bort för någon bättre 2-taktsmotor har jag aldrig kört! poppulär i dragracing.

    Den motor som lämmnar mest pullver av dessa på 12000varv kommer hammna i min Warbird tillslut.

  12. #32

    Standard

    Rätta mig om jag har fel men har inte Aprilias GP125 hojar o förmodligen även 250 slidmatning. Det är ju iofs en prototyp klass o då får det kosta

  13. #33

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Rätta mig om jag har fel men har inte Aprilias GP125 hojar o förmodligen även 250 slidmatning. Det är ju iofs en prototyp klass o då får det kosta
    vet ej.......Men det borde dom ju ha.

Liknande ämnen

  1. Vad för plan?
    Av PowerPer i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 01:56
  2. fpv plan
    Av uffe40 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 18:42
  3. FPV plan
    Av uffe40 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 20:06
  4. Vad för plan?
    Av pilotkalle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 09:03
  5. Små plan
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •