Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: 50 cc plan?

  1. #1
    Antons avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    88
    Jobb
    pluggar
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard 50 cc plan?

    Hej.
    Jag ska köpa mig ett 50 cc plan och undrar vad ni skulle rekommendera?
    10 000-15 000kr är min budget och jag vill kunna flyga "hård" 3D med planet
    jag behöver köpa allt förutom radio och mottagare.

    Tack på förhand.

    //MVH Anton

  2. #2

    Standard

    10 tusen är ruskigt svårt att komma ner i även om du köper kina grejer rakt igenom, iallafall om du vill ha bra grejer för att "köra hårt". För drygt 15 så kan du köpa kinamotor typ Area 51 , DL 50, MT50-57 eller en japansk Zenoah o försöka få tag i starka men billiga digitalservon med metalldrev tex HD från Autopartner.se,och en Peak model, Above All eller annan kina kärra, träpropp, nimh accar o simpel elsetup. Vill du ha en top of the line kärra och kan tänka dig att betala en tusing mer så finns tex Quique, Aeroworks, Extreme Flight, Composite ARF, Precision Aerobatics mm. Har själv beställt en Extreme Flight Yak som är en av de finaste modellerna i kvalite och flygegenskaper. Lycka till

  3. #3
    Antons avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    88
    Jobb
    pluggar
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Hej.
    Tack för snabbt svar!
    Jag har tänkt om lite och kollade på 26 cc kärra med en 40 cc motor.
    Men jag har en annan fråga och det är hur mycket accar är det man behöver och vad används dom till?
    Vad behöver man för att ha en säker och bra störmförsörjning?

    //MVH Anton

  4. #4

    Standard

    Jag är också ny på bensinflyg men generellt på större flygetyg så används två mottagaraccar och två strömbrytare i stället för en. I jättestora plan så använder man ofta en powerbox för att mottagaren inte ska ta så mycket stryk. I en 26 cc kärra så skulle jag personligen använda 1 st mottagar acc o köra som vanligt, många skulle säkert använda två men batterier väger o vikt är ett big NO NO i alla plan. Skulle tippa att det räcker med en AA(R6) 2500-3000 nimh acc eller om du vill spara vikt li-po eller li-ion beroende på servon. Köper man superstarka dyra servon så kräver de mer ström o därmed mer kapacitet i accen. Köper du en motor med elektroniskt tänding så behöver du en tändingsacc som förser tändstiftet med ström, räcker med ett kraftfullt nimh AAA 1100 pack eller ett AA 1500-3000 mah acc. Köper du däremot en med magnettänding så behövs ej tändingsacc. En heavyduty strömbrytare o ett nogrannt bygge är det som krävs om man vill hålla det simpelt.

  5. #5

    Standard

    du kan kolla denna tråd..

    där ja byggde en riktig budget yak till bra peng å nog väl fungerade med...

    fast byt ut modellen till en QQ yak eftersom Dollarn e så hög nu ...

    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=19401



    lycka till
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Peakmodels säljer bra och billiga plan. Jag köpte min Yak-54 där för lite mer än ett år sedan och planet kostade 3100:- och tullavgiften 800:-.
    Har en MVVS 45cc motor med kanisterdämpare i planet vilken drar en 24x8 Menz med ca 6600-6700v/m. Kör på 95 okt och 2,5% syntetolja från Biltema.
    Radion är en DX-6I med spektrums AR9100 mottagare (31g) med två urtag för batterier. Använder två 6,4V LiFePo accar på vardera 2000mAh från Hi-Models och 5st JR 8711 servon+ plus ett Blue Bird miniservo till gasen. Allt har fungerat perfekt från första start.
    Om du går in på Svenskt modellflyg sida kan jag visa bilder på kärran (så krångligt här).

  7. #7

    Standard

    he he, harmon med din budget får jag bara servon o kablage o proppeller till min modell, kommer landa kring 25 med bara det bästa rakt igenom.

  8. #8
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Har en MVVS 45cc motor med kanisterdämpare i planet vilken drar en 24x8 Menz med ca 6600-6700v/m. Kör på 95 okt och 2,5% syntetolja från Biltema.
    .
    Hej JAKA
    har inte du lust och ta och justera min DA-50 så att den också varvar så mycket med 24x8 propp. Fast det är ju en DA så den kanske varvar 10000 rpm med en 24x8 efter dina fantastiska inställningar och ditt super bensin...
    ...Dröm vidare....

    puss och kram från skogs mulle

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    När man nämner varvtalet och vilken storlek och stigning på propellern har så bör man kanske nämna vilket märke det är på propellern. Det skiljer säkert en hel del mellan olika typer av propellrar.

    Sedan vet man ju inte hur väl fungerande varvräknare man har och om den är kalibrerad rätt. Så det finns säkert fler orsaker till hur mycket en motor varvar

    /Martin

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    förstår inte riktigt varför ALLA ska bli så jäkla spydiga så fort jaka kommer med tips eller info om sina egna upplevelser av motorer mm ....???
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Nä, och han som är så ödmjuk
    //Tobbe

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har provat med flera snurror,bl.a Graupner 24x8 och Mentz 24x8 och båda dessa varvar mellan 6400 till 6700v/m. Som sagt...man kan inte veta med 100% säkerhet att varvräknaren är kallibrerad rätt men jag har flera varvräknare och dessa visar samma varv så ...
    Med kanisterdämpare får man avsevärd mer effekt än med dämpare. Kanske därför du tycker varvtalen låter så höga gentemot din DA???
    Har en kompis som har en DL (DA kopia) och hans motor gick avsevärt mycket bättre med kanisterdämpare.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Nytt avgasrör  Yak-54 Uppifrån.MVVS 45cc.JPG 
Visningar:	462 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	1712   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Yak 54 cannister dämp1.JPG 
Visningar:	437 
Storlek:	40,5 KB 
Id:	1715  
    Senast redigerat av jaka den 2008-11-11 klockan 17:56.

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bravo Jaka! Och det är ingen ironi! Det funkade bra o ladda upp bilder till slut..Kul!!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Thumbs up

    Tjena!
    Det funkade bra...lättare än jag trodde!!

  15. #15
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Nu är allt inhandlat EF Yak 54, motor MT57cc samt servon och annat smått och gott.
    Men det är en sak jag inte hittar är elektronisk strömbrytare till tändningen via gasreglaget på sändaren d.v.s endast en strömbrytare (DPSI) för mottagare som sedan startar upp tändningen när man ger gaspådrag.

  16. #16

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Mt 57 ..Det var nog ett bra val!! verkar lätt för sin cc + att den förmodligen har mest pullver för sin cc och lätthet. Om man nu ska tro på vad som står skrivet om mt 50,,för den ska ju vist dra en 23/8 i 7000v!! Om det kan vara sant blir det spännande att höra hur stark 57an är. Hoppas du gör varvtalstest !!

  18. #18

    Standard

    MT57 har tyvärr inte visat några bra siffror runt om på världens forum, de enda som fått halvskapliga siffror är en engelsk importör som känns sådär seriös, men modda den går ju alltid o vikten är ju låg så den kan nog bli ett riktigt monster

  19. #19
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Innan jag köpte motorn så spanade jag runt på olika form i världen och fick inte den uppfattningen om denna motor snarare mycket positiva åsikter.
    Har kört ca 2 liter soppa i dag och den varvar 7200 r/m vid 22x10, tomgången är inte tillräcklig låg ca 1500 r/m samt mellanregistret 4 taktar den lite.
    Men å andra sidan vad kan man mer begära för 2900:-- inklusive frakt.

  20. #20

    Standard

    Har sett att de har problem att motorn gärna fyrtaktar i mellanregistret, går säkert att få bort. Angående effekten så är den självklart starkare än en 50:a men det är marginellt. En MVVS 58 PS är betydligt starkare men väger också mer. Det är säkert en riktigt bra motor men den hypade effekten och fingången som skulle finnas enligt vissa importörer vid release verkar inte riktigt stämma. Jag tänkte själv köpa denna motor o letade genom allt som som gick att läsa om den men valde DA50 istället fast att den är klenare o dyrare då DA:s tändsystem o kvalite är bättre. Kasta på en propp passade ef yaken o berätta vad du har för avgassytem o märke på proppen. Skulle va kul o se lite såna siffror.

Liknande ämnen

  1. Vad för plan?
    Av PowerPer i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 01:56
  2. fpv plan
    Av uffe40 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 18:42
  3. FPV plan
    Av uffe40 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 20:06
  4. Vad för plan?
    Av pilotkalle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 09:03
  5. Små plan
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •