Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: Getslakt & reinkarnation (tidigare Luftbroms på get)

  1. #1
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Getslakt & reinkarnation (tidigare Luftbroms på get)

    Hej alla getdiggare!
    Efter en lång och trogen tjänst är det dags att förnya och förbättra min Turbotwin, den är ju inte speciellt snygg men flyger fantastiskt bra.
    http://www.omfk.org/index.php?id=76&g2_itemId=6303
    Tysk konstruktion med glasfiberkropp gjord av Einar J tror jag
    Jag funderar på att bygga en luftbroms under kroppen framför vingen, inte för att den landar i för hög hastighet utan för att jag ska kunna ha lite mera varv på turbinen för snabbare gassvar.
    Vad tror ni jetflygare kommer jag att märka någon större skillnad med en sådan broms?
    Hur fungerar det med luftbroms framför tyngdpunkten?
    Senast redigerat av administrator den 2008-11-15 klockan 22:21. Anledning: ändring av rubrik
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #2
    Dragons avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    570
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Hej alla getdiggare!
    Efter en lång och trogen tjänst är det dags att förnya och förbättra min Turbotwin, den är ju inte speciellt snygg men flyger fantastiskt bra.
    http://www.omfk.org/index.php?id=76&g2_itemId=6303
    Tysk konstruktion med glasfiberkropp gjord av Einar J tror jag
    Jag funderar på att bygga en luftbroms under kroppen framför vingen, inte för att den landar i för hög hastighet utan för att jag ska kunna ha lite mera varv på turbinen för snabbare gassvar.
    Vad tror ni jetflygare kommer jag att märka någon större skillnad med en sådan broms?
    Hur fungerar det med luftbroms framför tyngdpunkten?
    Hej Crister!
    Jag har haft bromsluckor framför tyngdpunkten på mina deltor
    och det har bromsat rätt bra, men hur det blir på en vanlig kärra
    vet jag inte.
    Jag har på Formosten (det är en liknande konstruktion som du har)
    rejält utslag på klaffen i stället.
    Kärran vill dyka när man fäller ut klaffen så man får trimma om den
    lite, men det bromsar bra.
    Hälsningar
    Kalle
    -------www.ahusmfk.net------

  3. #3
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Hej Christer.
    Jag har en ganska fett luftbroms framför tyngdpunkten på min Kangeroo (Delta) vilken bromsar mycket bra, kör med allt eller inget, dvs 0 grader eller 90 grader. Som du skriver det funkar kanon om man vill ha högre varv på turbinen och få ned landningshastigheten. Tips montera ett kraftigt servo, det behövs.
    Hur det funkar på "vanliga" plankor vet jag inte. MVh Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  4. #4

    Standard

    Hej Christer

    Om Luftbromsen sitter framför/ bakom tryckcentra, alltså inte tyngd punkten som referens, så kommer modellen att sjunka/stiga vid aktivering av luftbromsen. På F15 får jag öka pådraget från ca0,9kg till ca 3,5kg dragkraft men dock utan trim förändring för att få en lagom aproach speed.

    Du kommer att märka skillnad om du ser till att få hyfsat stor area på luftbromsen och om den inte placeras i turbulent luft. Det kan vara riktigt att ta upp en del hål , ca. 6-8mm stora i luftbromsen.

    Som du ser så blir tekniken du använder vid aproach mer lik den man använder vid fullskala flygning med turbin maskiner. Av precis samma orsak tar fullskala maskinerna ut ställ och klaff och ökar throttle settingen på final i händelse av en "go around"

    En liten intresant del i det hela är att trottel responsen på turbin motorerna är beroende av verkningsgraden på motorn. Alltså bättre verkningsgrad (lägre bränsle förbrukning) ger även bättre trottel respons. Det är därför vi kan stoltsera med marknadsledande snabba responstider på Hawk 100R motorn.

    Lycka till och prova på hög höjd första gångerna...

    MVH
    Anders Wikman

  5. #5
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tack för tipsen!
    Jag kan få plats med en ca 80mm bred och 100mm lång broms, det bör väl räcka eller?
    Hur starkt servo tror ni att jag behöver?
    Motorn är en MW 54 byggd år 2001 efter ritning med Orbit styrsystem,
    trottelresponsen från tomgång till maxvarv är över 4 sekunder och det är lång tid om man närmar sig slutet av banan, därav mitt behov av att kunna göra inflygningen med högre varv på motorn.
    Om man ökar varvet från tomgångsvarv 50K varv till ca 80-90k varv så har man halverat trottlingstiden men bara ökat dragkraften med ca 1 kg
    Senast redigerat av Pekkala den 2008-11-10 klockan 07:57.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  6. #6

    Standard

    Hur starkt servo tror ni att jag behöver?

    Skippa servot och kör luftbromsen med en luftcylinder istället. Då undviker du att alla servon stannar vid eventuell överbelastning. Du kan desutom ha en separat luft burk för luftbromsen så det inte tar luft från samma system som ställen.

    MVH
    Anders Wikman

  7. #7
    mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Ett bra tips från Anders vad gäller servo vs luftcylinder /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  8. #8
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag använder redan två luftburkar så det är inget problem, hjulbromsarna får dela med sig av luften, tror till och med att jag har en passande cylinder när jag tänker efter, behöver bara en ventil till.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #9
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Provar att lägga in lite bilder bara, kan ju intresera någon kanske,
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00005.jpg 
Visningar:	642 
Storlek:	62,7 KB 
Id:	1724   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00007.jpg 
Visningar:	620 
Storlek:	57,7 KB 
Id:	1725   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00008.jpg 
Visningar:	613 
Storlek:	60,5 KB 
Id:	1726  
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  10. #10
    Jonos avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Processoperatör
    Klubb
    Örnsköldsviks Modellflygklubb

    Standard

    Har du slaktat geten Christer?
    Mvh Jörgen

  11. #11
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jo jag håller på att slakta geten!
    Är lite sugen på att göra en liten renoveringstråd om det finns intresse av det?
    Getslakt och reinkarnation av en jet trainer.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  12. #12
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    377
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Jo jag håller på att slakta geten!
    Är lite sugen på att göra en liten renoveringstråd om det finns intresse av det?
    Getslakt och reinkarnation av en jet trainer.
    Christer!
    Självklart ska du göra en renoveringstråd!

    Vi ska göra så mycket reklam för jet flyget vi bara kan!

    Hälsningar
    Lasse Palm

  13. #13
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har kapat bort onödigt breda kanter i kroppsöppningarna, det är nog trångt för händerna ändå, fattar inte varför jag inte gorde det när jag byggde maskinen.
    Luftbromsen börjar ta form, jag behöver en cylinder med 50mm slag, håller på att skissa på en sådan.
    Även alla roderservon ska bytas till digitala servon.
    Att dra pinnarna ur gångjärnen är lite pilligt men nödvändigt då klädseln ska bytas.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00021.jpg 
Visningar:	498 
Storlek:	60,9 KB 
Id:	1795   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00017.jpg 
Visningar:	486 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	1796   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00018.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	55,5 KB 
Id:	1797   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00015.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	99,1 KB 
Id:	1798  
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  14. #14
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Går det att ändra namnet på tråden?
    Har i det närmaste bestämt hur luftcylindern ska se ut.
    Nu skulle man bara fått lite tid vid en svarv.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10mm cylinder.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	17,1 KB 
Id:	1800   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	culle2.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	18,7 KB 
Id:	1801  
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  15. #15
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    377
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Har kapat bort onödigt breda kanter i kroppsöppningarna, det är nog trångt för händerna ändå, fattar inte varför jag inte gorde det när jag byggde maskinen.
    Luftbromsen börjar ta form, jag behöver en cylinder med 50mm slag, håller på att skissa på en sådan.
    Även alla roderservon ska bytas till digitala servon.
    Att dra pinnarna ur gångjärnen är lite pilligt men nödvändigt då klädseln ska bytas.
    Vingen!
    Vad är den till för modell 50% kol 50% kevlar twill eller är det något annat?

    Lasse P

  16. #16
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det är Oracover kevlarmönster, ser inge vidare ut i verkligheten,
    därför tänker jag klä om den,
    Tar tacksamt emot förslag om färgsättning, jag är tämligen handikappad på den biten, det är ju bara titta på hur modellen har sett ut så förstår ni.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  17. #17

    Standard

    Hmm kom på hur man ändrade namn på sin egen tråd... Man dubbelklickar brevid trådnamnet se bifogad bild!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bytnamnpatrad.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	19,3 KB 
Id:	1899  
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  18. #18
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tack drhanke!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  19. #19
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Geten är flådd = färdigslaktad.
    Så nu är det slipa och spackla som gäller innan ny lack på kroppen, och ny oracover på resten.
    fy f.. för oracover när man ska flå den, sitter som bara den, körde slut på min gamla varmluftpistol så jag fick och köpa en ny.
    Önskar förslag på färgsättning,
    även förslag på servon till skev, sidroder, och klaff, ska ersätta Hitech 225MG som fungerat bra tidigare men uppfört sig lite mysko efter att jag har bytt från Futaba FF9 och 9Z till 12FG 2,4, vill gärna ha samma fysiska storlek på servona men helst digitala.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00024.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	47,0 KB 
Id:	1900   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00025.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	1901   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00026.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	52,7 KB 
Id:	1902   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00027.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	48,2 KB 
Id:	1903   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00028.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	44,9 KB 
Id:	1904  

    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  20. #20
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vårmeting i Kubbe? självklart tror det kan bli samma uppslutning som förra gången, vi kanske kan dra med några grannklubbar ochså på en enklare dagsträff!
    Fattigmansget är alltid en börjanfår vi se och höra mer om den?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

Liknande ämnen

  1. Here we go again :) har för mig att jag postat samma fråga tidigare :D
    Av kajakmannen i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 18:35
  2. Nu är Forumet markant snabbare än tidigare i helgen....
    Av McRegor i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 14:34
  3. Invigning 22/7 (var tidigare 1/7)
    Av flyer i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •