Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Tomten kommer tidigt i år! ( i alla fall till mig)

  1. #1

    Talking Tomten kommer tidigt i år! ( i alla fall till mig)

    En Saito 82 är på väg till mig!
    Citat av en kille från staterna: The 82 will be TONS of power!

    /Micke.O

  2. #2

    Standard

    WOHOO!!! Idag fick jag min motor, min första Saito!
    När jag öppnade kartongen så blev det "kärlek vid första ögonkastet" vilken skönhet!
    Hade tur att det inte var nån poliskontroll på vägen hem från OK där jag hämtade paketet, kan ha gått liite fortare än vanligt...

    Sen så tycker jag det att det var extra kul att Saito har medskickat papper med översikt på hela motorsortimentet såsom OS hade förut, men i färg!
    Vill också passa på att tacka HAB för en som vanligt bra service och snabb leverans! ( och om nån vill veta så var det bäst affär prismässigt att handla motorn från HAB, 2249:- med frakt.)

    /Micke.O

  3. #3

    Standard

    så bra att du är nöjd
    //Micke B

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mikson Visa inlägg
    När jag öppnade kartongen....
    Inga paket-öppnar-bilder ??!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Standard

    Självklart!!
    Kartongens innehåll + en "Saito pose"
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010769(1).JPG 
Visningar:	478 
Storlek:	427,7 KB 
Id:	1733   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010732(1).JPG 
Visningar:	466 
Storlek:	371,3 KB 
Id:	1734  

  6. #6

    Standard

    Till vad om man får fråga
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  7. #7

    Standard

    Den ska sitta i en sån här: http://aero.alshobbies.com/prod_pa_badboy.php

    /Micke.O

  8. #8

    Standard

    Cool Om jag har tur kommer tomten till mig också med ett stort packet. Wesse har en sådan julklapp hemma.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  9. #9
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Jag har också fått en SAITO 82a men den fick jag INTE av tomten,det var FAN själv som levererade skiten!Hoppas din funkar bättre
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Jag har också fått en SAITO 82a men den fick jag INTE av tomten,det var FAN själv som levererade skiten!Hoppas din funkar bättre
    Lasse
    Du verkar missnöjd med din Saito, varför det . Tycker mest att jag har läst positiva utlåtanden över denna motor... Berätta gärna vad som är "felet". (Var din ny när du skaffade den?)

    / Micke.O

  11. #11
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Köpte den ny o har väl kört upp ca 15-20 tankar,den går ojämt vid fullgas i luften.Jag har kollat varv,olika proppar,testat bränsle 5-20% nitro med minst 15% olja,kollat ventilerna ett antal gånger.Jag har pratat med några som har shimsat Saito motorer för att få dom gå bra.Jag ska plocka ut motorn o köra den i bänk o se om det går att få fason på eländet.Jag har 4 andra 4pluttare(OS200,Saito62,SY61 o ASP81) som jag kört på samma soppa o dom går klockrent.Det behöver inte vara fel på motorn ska även kolla igenom tanken,annars blir den ersatt av en OS75a.Det finns en 82a till i klubben som går kanon,så bli inte avskräckt av mitt gnölande.
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Det finns en 82a till i klubben som går kanon,så bli inte avskräckt av mitt gnölande.
    Lasse
    Inga problem, har läst flera utlåtanden och sett flera videos med Saito 82 spisar som går av bara den, så jag känner mig lugn
    Det borde inte vara nåt "fel" på motorn tycker jag också, kan ju vara tanken som du säger, eller slangarna som behöver bytas liksom stiftet. Hoppas du får den att gå lika bra som dina andra.
    Jag brukar ta för vana att följa instruktionerna gällande "inkörningen", har alltid lyckats hittills med mina motorer (enda sen 1988 då jag köpte min första motor)


    / Micke.O

  13. #13

    Standard

    Kan man ha mer tur!?? Betalade 2169:- för motorn för en vecka sen, NU får man betala 2478:-!!! HAB måste ha missat att höja priserna på hemsidan, tur för mig!

    / Micke.O

  14. #14
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej gnällspiken här igen.Jag fick ett tips av Wesse han sa att jag skulle kolla så att inte trottelarmen spände för då kunde det hända lustigheter med mottorn.Ska kolla det innan den dör i skruvstycket!
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  15. #15

    Standard

    hmm jag skulle tippa att 15-20 tankar inte räcker för inkörningen... har ett antal saito i varierande storlekar alla har haft sina egna liv tills det gått uppemot 60-100 tankar. Men då å andra sidan går de så sjukt bra att man knappt få dö på dem efter landning.

    Bästa tipset skulle jag nog gissa är att flyg med skiten plåga livet ur den varje flygning så kommer den släppa om 30 tankar å ge dig ett smil på läpparna

    Jag vill nog hävda att bästa sättet att köpa en saito är begagnad Väl inkörd...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Ok Hanke vi kör väl på ett tag till,förexten vilken soppa använder du?Jag har 10% o 15% nitro soppor med 15% klotz samt Coolpower 5% o 20% nitro soppor vilken av dessa kan vara lämpligast att slita in aset med?
    Senast redigerat av LAB den 2008-11-20 klockan 21:33.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Ok Hanke vi kör väl på ett tag till
    Hur går det med din motor?

    /Micke.O

  18. #18
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej jag har inte hunnit köra några tankar än,men funderar på att låta den stå o gå några tankar bakom huset.Hur går det själv?
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  19. #19

    Standard

    Jag hade också en Saito .82'a men sålde bort den i samband med att jag bojkottade metanolmotorer till fördel för el och bensin.

    82'an är grymt fin... Tycker de går väldigt jämnt även i början så kanske du ska titta till tank/slangar om du har läckage nånstans.
    Dra även åt skruvarna på baklocket och de som håller manifoldern mellan toppen och förgasaren.

    Saito FA82'an tar hyffsat mycket soppa så en rejäl tank är att föredra, den tar en hel del mer än tex OS. 70fsII, otroligt bra motor är det i alla fall.
    Jag tipsar om APC 13x8 för allroundflygning eller 14x4w för 3D och lite rappare 'spool up'. OS-F stift och 10-15% nitro i soppan.


    Här är en film på premiären av en hembyggd Somethin' Extra.... Tur man körde Saito så man kunde höra var planet var i dimman ...Hör hur fint den låter!

    http://www.youtube.com/watch?v=Co1Jh...ighlight=saito

    My PreciousSss..

  20. #20

Liknande ämnen

  1. Tomten kom tidigt
    Av Mikael Wijk i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-06, 15:30
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:16
  3. Jetkatt P 100 RX, Tomten kom tidigt i år igen
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 21:09
  4. Tomten kom tidigt i år :D
    Av Oskar Andreasson i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 21:14
  5. En film till Tomten i skogen
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •