Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Snygga hål i glasfiberkåpor?

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    371
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Question Snygga hål i glasfiberkåpor?

    Vilket verktyg använder ni för att få till snygga hål i motorkåpor av glasfiber/plast? Jag tänker då främst på cylindertopp hål och hål för fullgasnålar och liknande. Har försökt med skalpell och borr men resultatet blir därefter. Kantiga och "flisiga hål" utan jämna kanter. Några tips här?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Dremel, med fräs-tillbehör, o tunna filar.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Dremel med lilla "slippapper-cylindern" om du förstår vad jag menar. Är du lätt på handen så blir det fina urtag. Först brukar jag skära ur grovt med en slipskiva i Dremeln - sen kan man gå på med den lilla "cylindern".
    Mindre hål är knepigare men nåt litet slipstift till Dremeln borde fungera. Kör ju aldrig förbränningsmotor numera så jag slipper urtagen för förgasarnålen..
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    Mindre hål funkar bäst med en konisk brotsch, clas ohlsson har en som fixar 3-10mm.

    Större hål precis som Roger förklarade, jag brukar lägga lite mask tape över den linje jag skall slipa till, då finns ingen risk att man splittar färgen ifrån kåpan.

    Mvh,
    Nyroth

  5. #5
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlägg
    371
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Wow...Snabba kvalificerade svar. Mycket tacksam!

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Hej,
    Större hål precis som Roger förklarade, jag brukar lägga lite mask tape över den linje jag skall slipa till, då finns ingen risk att man splittar färgen ifrån kåpan.
    Mvh,
    Nyroth
    ...å det brukar nog jag också göra - missade att nämna det. Dessutom är det enklare att rita på maskeringstapen än direkt på kåpan och inga problem om man måste justera sin "ritning" lite. Har en sån brotch som Nyroth nämnde men aldrig använt den på kåpor - dags att testa det nu. Tack för tipset !
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Själv så har jag till mindre runda hål använt det koniska slipstiftet till en dremmel, med om jag själv får säga ett gott resultat.

    /lasse
    //Lasse

  8. #8
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tänk bara på att använda andningsskydd och gör helst dina slipningar utomhus. Glasfiber är inte hälsosamt att inandas!
    /Lelle

  9. #9
    JBs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    162
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Ni skall använda ett stegborr. Det fiins inget bättre.
    Framtaget för tunnplåt och andra tunna material. Borret kastar inte i hålet.
    Finns i flera storlekar upp till 75 mm, själv så har jag mina kvar från tiden då det var tufft att bygga om bilar.
    Finns säkert på C.Olsson/Jula i kvalitet som duger mycket bra åt vår hobby.


    Jonas
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stegborr.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	3,1 KB 
Id:	1716  
    Senast redigerat av JB den 2008-11-12 klockan 06:39.

  10. #10

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jodå det finns bättre! Dremel med tungstenkarbide fräsar från Micro Mark.
    Finns i tjocklekar från 1,2mm till 3,1mm.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Fräser  med Dremel.JPG 
Visningar:	215 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	1717   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sågar och tillbehör 001.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	1719  
    Senast redigerat av jaka den 2008-11-11 klockan 21:01.

  11. #11

    Standard

    En vanlig reamer som nyroth förslog fungerar riktigt bra så länge hålen inte ska bli för stora, då är det dremel som gäller. Bästa reamern som finns enligt mig är Hudy:s, grym kvalite.

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Jag håller med allt som är sagt här.

    Sen vill jag gärna lägga till att ska man borra i glasfiber, plast eller metall, ska man ha nåt stadigt under så det inte blir splitter på baksidan. Lägg under en träbit så borren har nånting att fortsätta i. Ska man ändå fräsa/slipa hålet större kan det kvitta, men där man borrar hålet direkt till eksakt storlek är det ofta ett måste.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

Liknande ämnen

  1. Snygga landställsben?
    Av Thomas i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-30, 15:21
  2. Snygga skrivbordsbakgrunder
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 07:48
  3. Hur skapa snygga texter till skalamodeller?
    Av Rc-flygare i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 20:06
  4. Greatplanes snygga Christian Eagle i skala 1:3
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •