Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hitec Focus 6. något att ha?

  1. #1

    Standard Hitec Focus 6. något att ha?

    Hej! jag såg en ny Hitec Focus 6 i kartong med 4 servon, aldrig använd, för 800kr. Är det ett bra pris eller ska man lägga till 400 och satsa på en futaba 4ex? har inga krav på modellminnen osv, bara en simpel radio som gör jobbet för en söndagsflygare. Har haft lite otur med Hitecs mottagare och jag undrar om kvalitén är sådär på dom eller om det bara är jag som haft otur?

    Mvh Staffan

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det låter väl OK men oftast så slutar det med att man har ett par modeller mer än man tänkt sig..
    Och en personlig reflektion: 2.4 är så mycket bättre så har man tänkt sig en fortsättning på hobbyn så är det nog nåt man bör ha i åtanke när man ska skaffa nya grejor..
    Hitec finns det åsikter om liksom allt annat,somliga är det problemfritt för,andra har det knasat för och man skall nog läsa allt inkl. mitt inlägg med en nypa salt..
    Men som mycket annat så får man vad man betalar för tycker jag..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Jo tack jag vet, har hela källarn full med modeller, mest flygplan. Har haft ett break från flygandet i ca 10 år och nu är jag i farten igen=) men jag har hela tiden kört med diverse Hitec sändare man fått av kompisar etc som slutat flyga. Tänkte att det kanske är dags att köpa nåt vettigt men ändå billigt då jag nyss köpte calmato och en ny motor så allt drar ju iväg prismässigt. Men vad jag "tror" så verkar ju futaba ex4 vara mer ergonomisk än en kantig gammal hitec focus 6. Beslutsångest har man iallafall!. Man får ju mycket metanol för 4-500kr

    en fråga till:

    Satt och funderade på sjöflyg med calmato sporten, nån som vet ungeför hur långa pontoner som krävs? har ett par gamla som är ca 60cm långa i balsa, ca 15cm breda, kan dom fungera tro?

  4. #4

    Standard

    jag tycker du borde köpa en futaba 6ex den är inte så jätte dyr och de är en 2.4GHz. Jag har en sån
    //Micke B

  5. #5

    Standard

    Ja det kanske blir en 6ex med tanke på att det är en 2.4ghz:are... Vad är de främsta fördelarna med dom? Finns ju iofs en 4ex för 1195 på aircpro. vettigt pris!

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av staflaraf Visa inlägg
    Ja det kanske blir en 6ex med tanke på att det är en 2.4ghz:are... Vad är de främsta fördelarna med dom? Finns ju iofs en 4ex för 1195 på aircpro. vettigt pris!
    Det är väll att inte få störningar. Jag vet faktiskt inte så mycket jag har precis börjat med hobbyn. Pappa tyckte att jag skulle ha en 2.4 så jag köpte de
    //Micke B

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Fördelar Futaba 6ex 2.4Ghz: INGA störningar...alls !
    Man slipper peta ut ögonen på folk med den långa antennen.

    Nackdelar: Bara 6 modellminnen, ser plastig ut o känns billig i material. Den korta, lätta antennen gör att den inte hänger balanserat i nackremmen..den blir "baktung". Ingen timer.

    4ex är väl gammal hederlig 35Mhz..då skulle jag lägga på några hundra, eller kolla Blocket/Tradera, jag hittade min 6EX 2.4Ghz på Tradera, vann den för 1200:- knappt använd.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Jag kommer aldrig göra av med min Focus 6!

    För mig har den varit trogen och pålitlig, inget fel på själva sändaren. Men jag har bytt ut sändaraccen med en större (4000mAh, kan väl användas en månad innan den behöver laddas). Mottagaren som följde med har heller inte gett meg några bekymmer, se bara till att antennkabeln är intakt och att alla kablar sitter bra och är okej. För mig är originalmottagaren lite stor och klumpig för mina små frigoplan, så där har jag bytt den med en Jeti Rex 5; funkar perfa. Men originalmottagaren används fortfarande i mina skvättanolplan utan problemer.

    Så på så sätt vill jag säga att en Focus är ett bra köp fast priset kan vara liiite högt (den kostade ungefär 2000 spänn när den var ny för 100 år sen...). Å andra sidan får man garanti på en ny radio, det kan vara värt 400 spänn mer - du kan även åka på att byta accar för 400 spänn eller mera innan du kan börja använda Focusradion...

    Men oavsett vilken radio du väljer hoppas jag du blir nöjd.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  9. #9

    Standard

    Efter mkt beslutsångest vart det Focus 6 radion, kul att få en sån gammal klenod NY I KARTONG orörd=) nästan lite kult då jag hade dom när jag flög "sist" fick den för 800kr levererad. Tycker det är ett helt okej pris då man får betala 1300kr för en ex4 levererad! då är ju den bara 4 kanals oxå=) Jag kan väl påstå att min tidigare karriär inte var helt krasch-fri, kanske det har nåt med konstiga mottager att göra *flin*

    Nu mera har jag inte krashat på säkert 100 flygningar 3d flyg, så nu kanske grejorna håller bättre!

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hehe focus 6 .. en sån köpte jag för 100 år sedan trots allas negativa syn på den så .. om jag inte minns fel så var den då precis ny utkommen ... radion har jag kvar ännu och den används till de lite mindre depron flaxen jag "leker" med .. dock har acc luckan fallit bort genom åren .. så om nån har en mottages denna tacksamt ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    hehe focus 6 .. en sån köpte jag för 100 år sedan trots allas negativa syn på den så .. om jag inte minns fel så var den då precis ny utkommen ... radion har jag kvar ännu och den används till de lite mindre depron flaxen jag "leker" med .. dock har acc luckan fallit bort genom åren .. så om nån har en mottages denna tacksamt ..
    jag har faktiskt en extra ligger om du vill ha?
    Senast redigerat av staflaraf den 2008-11-15 klockan 06:59.

  12. #12
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det vore ypperligt ... pm mig ang addr mm !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Dubbelkommado, Futaba FF9 och Hitech Focus 6
    Av Gustav1980 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 21:14
  2. Flugplan - Något för den händige?
    Av DanneG i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 21:15
  3. Fattas det något i DX 7?
    Av Tobbe O i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •