ja kanske kan det bli ett alternativ ...... efter att spånat lite med en god vän om motorer mm så fick jag ett tips .. som han själv testat .. så tänkte jag att jag skulle ge mig på det samma

har en gammal eller gammal å gammal knappt inkörd!! super tiger g 51 ring motor liggandes som får bli donator till projektet...

nu snackar vi e 85! så denna skall tas isär och få sig en dos med dremmel å fil för att ändra lite spol tider samt portar .. en komp ändring är med i planeringen och för att få en referens så kommer motorn först att köras med vanligt bränsle dvs 5 % nitro samt 15% klotz olja .. samt en ännu icke bestämd propp men iaf en troligen 11-12 x6 denna propp skall sedan även användas vid testet efter ombyggnaden till e 85 --- varvtal kommer givetvis att mätas !


jag räknar med att man kommer få en minskning i effekt och varvtal .. men om detta inte avvviker för mycket från orginal med "rätt" bränsle så kan det klart vara ett alternativ till den nu så dyra metanolen ... i synnerhet om man kör med mycket nitro i ... återstår nu att se vad som blir resultatet ..

vet att det inom snar tid flyger en redan konverterad .. om den inte redan har lyft ... så kanske den gode vännen hinner före med sin presentation ..