Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 73

Ämne: ok det blev bensin tillslut !

  1. #21
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ja nu har jag ju den så då får det bli den ... ..
    men en fråga dock ang gas servot.. skall man sätta det inne i kroppen med linkage eller närma motorn .. var är bäst .. tryckande eller dragande .. störnings risken om man sätter servot närma motorn eller inte ??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #22
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Kenneth,
    Min personliga åsikt är att du inte skall ha servot nära tändsystem eller tändkablar 30 cm ifårn är en bra tumregel. Det kan funka närmare, men det räcker med lite skit på stiftet så kan gnistan hoppa, och då har man problem.

    Så länge du har ett styvt linkage spelar tryck eller drag ingen roll, finns det flex i linkaget så är drag att föredra.

    Spännande, men saknar fler bilder på kärran och installation

    Mvh,
    Nyroth

  3. #23
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    bilder kommer .. skall ta tag i detta med en gång ...ett litet aber som uppstått är att motorn behöver fram 2-2,5 cm för att kåpan skall passa i de förborrade hålen .. dock så kan det gå ändå då motorn är tyngre än rekomenderade metanolare till kärran iaf för provkörning av motorn .. kärran är i princip ännu obyggd .. så man kanske skulle lägga en byggtråd ?? nja de e ju en arf ... den har mest stått torrmonterad bara för att den e så jäkla snygg nåväl tankmonteringen .. hur känsligt är läget på tanken ??? då min tänkta placering över ving röret medför att tanken kommer ta i huven så får den istället hamna på "golvet" i modellen .. men då blir det ju en markant skillnad i höjd mot förgasaren .. men det kanske är av mindre betydelse då det är pump ??? iaf så innebär denna placering då att tanken kommer hamna något framför TP med några cm men kanske inte har så stor betydelse då det bara är en 250cc tank
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #24

    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Ingen fara att tanken lågt.. Du kan ha den på backen och lång slang förgasaren drar men hur bra det är ur 3d flyg synpunkt har jag ingen aning om??

    Hur vart sätter man tyngdpunkten i höjdledes så att säga (vad kallas det för?)
    I 3d och konstflyg? Jag vet bara att jag sätter så mycket det går på golvet i typ lågvingade krigarplan.

  5. #25
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jaha kommer med lite bilder.. inte mycket att visa men ... de e en stiiiiilig kärra .. tycker då jag iaf !
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	giles 003.jpg 
Visningar:	251 
Storlek:	51,2 KB 
Id:	2178   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	giles 005.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	2179   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	giles 012.jpg 
Visningar:	244 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	2180   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	giles 011.jpg 
Visningar:	238 
Storlek:	37,6 KB 
Id:	2181   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	giles 013.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	2182  

    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #26
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    så då har man även varit på jobbet och hämtat ut lite soppa ... å olja .. så förhoppningsvis så skall moroten köras lite ... måste ju testa ... då vår soppa endast har 2 % olja så blir det lite extra just under inkörning .. 3-3,5% torde väl räcka ??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #27
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmmm hyr skall man ställa proppen iförhåll till läges givaren för tändningen ?? proppen före pluppen kommer till givaren ?? dvs drygt fem i tolv
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #28

    Standard

    Tjena Kenneth!
    Såvitt jag vet så har propellerns placering i förhållande till tändningen inge betydelse, finns säkert många spekulationer kring detta med. Viktigare är däremot att tändningen är rätt ställd. Tycker du ska sätta propeller så som du gjort med tidigare metanolmotorer. Brukar själv sätta dom så att det känns ok att slå igång motorn, Ca tio i tolv brukar kännas ok för mig... Lycka till.

    Mvh Fredrik Lundberg

  9. #29
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    När kompen tar emot så ska bladet vara två-halvtre, annars blir det som att man slår handen i marken.
    //Tobbe

  10. #30
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    oki tackar ... idag så skall stabben limmas på plats och sporr hjulet få möta sin placering ,, sedan så är tanken att denna motor skall få se dagens ljus ...
    har endast lagt tanken på lösen ännu just bara för att få provköra motorn .. är ju sugen som f*n på det hehehe
    återstår att se hur den gillar proppen .. ja tog ju "mitten" storleken av de rekomenderade 20x8 ska se om det inte går att filma med mobil kameran vid prov start .. eller om det finns ljud på film från digital kameran .. nåväl under dagen skall den startas iaf ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #31
    LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Ska bli kul o kolla filmen,måste nog ta ett snack med betongen om vi ska titta på det här med bensin
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  12. #32
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan Kennneth,
    Vill inte vara dagens glädje dödare, men att starta en så stor bensinare utan att ha vingarna monterade kommer att reultera i en orgie av vibrationer som int kan absorberas någonstans. Resultatet är ganska ofta en knäck stabbe, motor box, eller annan vital del, och det brukar inte visa sig direkt utan först då du flyger med din maskin.
    Så om du prompt vill starta den utan vingar, bind då ner den i vingröret. eller ha en andre person som kramar om kroppen. Men helst av allt montera vingarna.

    Ett litet råd i all vänlighet,
    Nyroth

  13. #33
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    nej du dödade inte glödjen !! de fixade motrots jäv*ln själv ! nåväl så illa är det nog inte ---- den startade inte ! efter å flippat å flippat å flippat .. så gav jag till slut upp !! (mjölksyra) soppa får den gnista är det å av placeringen att dömma på hall givaren mm så står tändning skapligt ! .. men surar uppenbarligen ner sig på stört ... inte ett tändande ! ... då det ju var en bygg sats så är väl inte förknasaren inställd rätt !?? å hur i hela ställer man nålarna .?? en walbro förknasare är det .. innåt eller utåt fär snålare vs rikare på lågfart högfart ... orginal stiftet verkar inte vara riktigt bra då jag tycker gnistan är lite klen på det ! ... nåväl en ny laddad acc 2000mah nc/mh så ström finns där med .. tips tack .... å nej startern klarar inte dra runt den ...
    och tackar för tipset nyrothen .. ska montera på vingarna innan nästa försök !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #34

    Standard

    Tjena Kenneth! Tråkigt att den inte starta... nålarna är som vanligt dvs utåt=rikare, inåt= snålare. Sklle provat ca 2 varv på vardera nål till o börja med.

    Ska ladda lite ackar sen åker jag till timmele en sväng vid halv två.

    /Fredrik

  15. #35

    Standard

    Krånglar det för mycket så kanske det är lättare att få ordning på den med cyllen uppåtvänd tills du känner motorn bättre.

    /Fredrik

  16. #36
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmmm ladda accar .. lite blås idag ... men fasen vet om man inte skulle rensa skallen med lite flyg istället !! jag kommer ut med edgen ! lite eltjosan funkar fint å dom startar ju ALLTID
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  17. #37
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hittade en grym beskrivning på att justera walbro på _FG forum så den har jag nu kopierat ner på datorn .. skall utgå från den så får vi se ,, men nu ska det laddas accar .. ses på fältet fredrik !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  18. #38

    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Lågfarten (längst in mot cyllen kan du lägga på 1varv o 15 min ut. och högfarten 1varv och 30min. Det är Dl 50 optimala inställning och hyffsat lika dom flesta små 2 taktare. Höj även tomgången max vad skruven går att skruva in vid första start. Elda på stiftet om det blir surt och veva runt motorn utan stift så fort det går.
    Jag fick göra likadant för att få igång dl-50ie förstavid start.

  19. #39
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jaha gav mig åter på denna "best" ... vände motorn å "rätt" håll dvs med cyllen uppåt .. inte ett liv .. ur med stift igen å kollade .. jodå gnista ... en liiiiten en typ vartannat varv ... så nått e fu**ed up med antingen tänd modulen eller givaren ... jaja man får vad man betalar för tydligen ,,, mail till hab på måndag ang detta ... hoppas dom är lika snabba att svara på det som att skicka grejjerna ! .. nu är jag liiiite irriterad ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  20. #40
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    troligen så är det vajj med tändningen ,, gick ut i garaget å tog et nytt stift
    kanon gnista 1 gång !!!! sen inget mera ... testat flera oliak accar alla nyladdade .. men sten dött... så nu ger jag upp ....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Sådärja! det blev en ASK 18.
    Av Pekkala i forum Byggdagboken
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 01:21
  2. Det blev en EMS modell
    Av Phonta i forum Metanolmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 06:24
  3. Nu blev jag hungrig!
    Av Thomas i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 22:19
  4. Vad blev det i jul klapp
    Av mds i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 13:34
  5. blev med J3 Cub 1/4. yeeh
    Av DennanHMFK i forum Skalamodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •