Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Futaba 10c

  1. #1

    Standard Futaba 10c

    Ni som har den nya Futaba 10c, har ni haft något dtrul med 14 kanls mottagaren som följer med? Läste nånstans att den gav för lite volt ut till högprestanda servon eller hur det vra. Hittar inte detta inlägg igen. Wesse aka Futabakungen kör väl 10c. Har själv handlat en precis. Något annat man störs sig på så jag hinner byta innan den kommer hem?

  2. #2

    Standard

    Den nya batchen av mottagare skall tydligen vara korrigerad på nivån för signalen så det skall inte vara ett problem.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Tack för svar, man kan tro jag var full när man ser alla stavfel i mitt inlägg he he

  4. #4
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Tack för svar, man kan tro jag var full när man ser alla stavfel i mitt inlägg he he
    äää vad gör det, bättre att lägga tiden på att flyga eller i hobbyrummet, stava fel gör vi alla viktigast är att man kan göra sig förstådd. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Den nya batchen av mottagare skall tydligen vara korrigerad på nivån för signalen så det skall inte vara ett problem.
    Hej Doktorn,
    Och vad är "den nya batchen" ? Hur vet man vilka som tillhör den ?
    Gissar att min tillhör "den gamla batchen" men det kanske inte spelar så stor roll trots allt...
    OM nu Futaba ändrat - då kanske dom också rättar till de mottagare som redan levererats eller ? Nä, det var nog en önskedröm.:
    Hälsningar
    Roger

  6. #6
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vet man vilka servon det är som inte passar? t ex, passar alla digitala oavsett märke?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  7. #7

    Standard

    Om ja inte minns fel från hobbymässan när ja pratade med minicars så skall allt tillverkat från september vara av den nya sorten. Hurvida man får från nya eller gammla är en bra fråga... Hur ser mottagaren ut? Kan du lägga in en bild på den?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8

    Standard

    Kan det vara därför denna radio inte funnits hemma hos handlarna på ett bra tag? Verkar som alla har slut på den. Kanske fixar lite buggar innan de shippar igen. Fick inget leveransbesked.

  9. #9

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Ni som har den nya Futaba 10c, har ni haft något dtrul med 14 kanls mottagaren som följer med? Läste nånstans att den gav för lite volt ut till högprestanda servon eller hur det vra. Hittar inte detta inlägg igen. Wesse aka Futabakungen kör väl 10c. Har själv handlat en precis. Något annat man störs sig på så jag hinner byta innan den kommer hem?

    Hej
    Här är en länk jag hittade på Futabas sida, http://www.futaba-rc.com/faq/faq-receivers-q1060.html

    Jag är också intresserad av frågan eftersom jag nyligen har köpt en 12FG.
    Jag har skrivbordstestat min mottagare och den funkar bra med all mina
    digitala servon, Futaba, Mpx och Hyperion.
    OBS! jag har bara testat att servorna fungerar, under kort tid i rumstemperatur.
    Det är tydligen när grejorn går varma som problem kan uppstå.

    Tydligen skall texten tolkas som att också
    servon kan drabbas, likaväl som batteribackupér m.m.


    "citat"
    ...Some examples of what we have had reported thus far includes sequencers, cut-off valves, older servo designs and some recent non-Futaba digital servos. Some battery back-up devices might have difficulties with the lower operational voltages as well, although they might not appear to initially. One such device functions perfectly on the ground and during a range check, yet when the operational temperature reaches 50° C (122° F), the device actually requires 2.8 Volts in order to function properly. As such, the servos will cease to operate properly...
    "citat"


    Vore trevligt med ett förtydligande om vilka mottagare(serienummer) som har felet?


    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2008-11-22 klockan 14:09.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  10. #10

    Standard

    Får väl bli att stoppa i en emcotec mini powerbox för att kringgå problemet, vill ej krasha min nya 50 kubikare pga av ny mottagarteknik. Min radio har som sagt ej kommit ännu men om det blir en ny från japan eller en som ligger o dammar hos minicars vet ja ej.

  11. #11

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Får väl bli att stoppa i en emcotec mini powerbox för att kringgå problemet, vill ej krasha min nya 50 kubikare pga av ny mottagarteknik. Min radio har som sagt ej kommit ännu men om det blir en ny från japan eller en som ligger o dammar hos minicars vet ja ej.
    Hej Ken
    Som jag fattar det har detta inget att göra med att du har för låg spänning
    som matas till mottagaren. Problemet är att servona kräver >2,8V (signalspänning, tror jag??), medans mottagaren bara levererar 2,7V.
    Men,...problemet verkar bara uppstå när servorna blir för varma.
    Tydligen är en del powerboxar också "drabbade" av Futabas nya teknik.

    Vet inte om det bara är servon m.m man skall skylla på. Har läst att Futabas mottagare i sig själv slutar fungera när det blir för varmt.

    Läser man instruktionerna som följer med radion så rekomederar Futaba att
    man lindar in mottagaren i skumgummi elller liknande, precis som med 35mhz-mottagare. Läser man däremot instruktionerna på Futabas hemsida,
    http://2.4gigahertz.com/features/receiver-tips.html så säger man nåt helt annat, nämligen att INTE linda in mottagaren samt att se till att undvika
    att mottagaren blir för varm (modell som står i gassande solsken t.ex).

    Jag blir väldigt osäker på hur jag skall tolka all info. Hoppas att någon kan berätta hur det ligger till egentligen.

    Skulle även vilja veta vad denna spänning, 2,7V är för något. Har aldrig hört talas om den under alla mina år som modellflygare.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  12. #12

    Standard

    Ja lite surt då jag märkte detta när jag väl beställt min radio. Blir till att kolla upp om min mottagare är "fixad" när den anländer. Kommer montera mottagare med xylomer endast under mottagaren. Mina JR 8711 hoppas jag inte ska få jobba ihjäl sig i kärran o bli överdrivet varma. Tråkigt i vilket fall att det ska strula med nya grejer.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Får väl bli att stoppa i en emcotec mini powerbox för att kringgå problemet, vill ej krasha min nya 50 kubikare pga av ny mottagarteknik. Min radio har som sagt ej kommit ännu men om det blir en ny från japan eller en som ligger o dammar hos minicars vet ja ej.
    Den boxen kommer inte lösa detta problem... Emcotec har boxar med ny mjukvara som dock löser problemet, kolla innan du handlar att den är gjord och har mjukvara för Futaba mott.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 13:20
  2. Futaba T8FG eller Futaba T8FG SUPER, vad är skillnaden, vilken ska man köpa?
    Av Ville i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 15:37
  3. Futaba T7C 2.4
    Av Dacke i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 15:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •