Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Konventera 4 t till bensin

  1. #1
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Konventera 4 t till bensin

    vilket fabrikat av 4t går smidigast och funkar best med orginal förgasaren när man konventerar till bensin? och vilket tändsystem funkar best?
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  2. #2
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Ursäkta att jag bryter mig in lite i din tråd, men jag har funderat på om det är någon som provat att konverterat en YS.

    Det är ju en del membran och o-ringar i dem men Aspen soppan verkar ju skona de flesta material.

    Jag har en 110FZ-s som det skulle gå att prova på och Justengines har tändsystemen
    http://www.justengines.unseen.org/ac...s.html#aJW2014
    //Tobbe

  3. #3

    Standard

    Mitt spontana svar är att bensinkonvertering på en fyrtaktare av kvalite gör den sämre på alla punkter.
    Ända fördelen blir då att den drar mindre och billigare soppa.
    Däremot på en fyrtaktare på runt 50cc eller större kan jag se vissa fördelar med bensindrift.

  4. #4

    Standard

    För ca 10 år sedan skaffade jag en YS120 med avsikt att köra på bensin. Nitron var extremt dyr på den tiden så det var lockande att slippa den. Och YS vill ju ha en del för att komma till sin rätt.
    Nu blev inget för manualen varnade för att ens göra ren motordelarna med bensin. Det blev istället tändstift och metanolsoppa med 13% Aerosynth och ingen nitro. Motorn gick fantastiskt bra på den blandningen. Den trottlade faktiskt som en bilmotor. Man fick skruva in bränslenålen ca 30% i förhållande till glödstiftdrift så stänket från motorn upphörde nästan helt. En nackdelen var att motorn gick väldigt hett. Motorbroms vid dykning blev också mycket sämre. Båda nackdelarna var nog en följd av att motorn gick magrare än med glödstift. Men rikare blandning misstände den.

    Stärkt av framgångarna konverterade jag även en OS120 fyrtakt. Fortfarande då med metanolsoppa. Den motorn fick jag dock aldrig att gå bra med tändstift. Jag tror att det berodde på att förgasaren inte var lika bra som på YS:en. Det fick bli vanlig metanolsoppa med nitro istället.

    Jag fick en känsla av att förgasaren är viktigare när man kör med tändstift. Den måste ge bra bränsle/luftblandning över hela registret för att det skall funka bra. Åtminstone när man kör på metanol. Förmodligen samma med bensin men där saknar jag erfarenhet.

    Skulle vara kul att prova med E85 i en YS. Jag tvivlar dock på att silikon-membranet skulle tåla E85.

    /PO

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22144
    här har du en os120 konverterad till bensin tändsystem CRRC pro även en film snutt ..
    ta å kolla med packo .. på maffian vet att han även flugit den nu ! ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6

    Standard

    Tobbe, bara vänta på YS nya dräpare. Så slipper du konvertera

  7. #7
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    För ca 10 år sedan skaffade jag en YS120 med avsikt att köra på bensin. Nitron var extremt dyr på den tiden så det var lockande att slippa den. Och YS vill ju ha en del för att komma till sin rätt.
    Nu blev inget för manualen varnade för att ens göra ren motordelarna med bensin. Det blev istället tändstift och metanolsoppa med 13% Aerosynth och ingen nitro. Motorn gick fantastiskt bra på den blandningen. Den trottlade faktiskt som en bilmotor. Man fick skruva in bränslenålen ca 30% i förhållande till glödstiftdrift så stänket från motorn upphörde nästan helt. En nackdelen var att motorn gick väldigt hett. Motorbroms vid dykning blev också mycket sämre. Båda nackdelarna var nog en följd av att motorn gick magrare än med glödstift. Men rikare blandning misstände den.

    Stärkt av framgångarna konverterade jag även en OS120 fyrtakt. Fortfarande då med metanolsoppa. Den motorn fick jag dock aldrig att gå bra med tändstift. Jag tror att det berodde på att förgasaren inte var lika bra som på YS:en. Det fick bli vanlig metanolsoppa med nitro istället.

    Jag fick en känsla av att förgasaren är viktigare när man kör med tändstift. Den måste ge bra bränsle/luftblandning över hela registret för att det skall funka bra. Åtminstone när man kör på metanol. Förmodligen samma med bensin men där saknar jag erfarenhet.

    Skulle vara kul att prova med E85 i en YS. Jag tvivlar dock på att silikon-membranet skulle tåla E85.

    /PO
    E85 innehåller 15% 95 oktanig bensin, men frågan om inte silikon tål Aspen alkylatsoppa.
    Jag tror nästan det
    //Tobbe

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    128
    Jobb
    Chaufför
    Klubb
    SRFK Skellefteå/MFK Bunten

    Standard

    YS kommer nu med tändsysten till deras 170DZ, fortfarande metanol bränsle. Då skall man kunna minska olje inblandning till 5%, bränsle förbukning skall enligt YS minska med 30-40%.
    Jocke Sandström
    Skelleftehamn.

  9. #9

    Standard

    O ingen nitro i soppan, lär bli en fin rackare som inte kostar skjortan att flyga runt med. O med YS generösa olje rekommendationer så kanske den går prima på 3%. YS 4-takt slår vilken 2-takt som helst, bensin eller metanol.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O Visa inlägg
    E85 innehåller 15% 95 oktanig bensin, men frågan om inte silikon tål Aspen alkylatsoppa.
    Jag tror nästan det

    Nu har jag provat med en bit silikonslang i alkylatbensin. Den sväller till dubbel storlek på 12 timmar.
    Alkylat i en YS är nog bara att glömma.

  11. #11
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Nu har jag provat med en bit silikonslang i alkylatbensin. Den sväller till dubbel storlek på 12 timmar.
    Alkylat i en YS är nog bara att glömma.
    Var det Aspen?
    //Tobbe

  12. #12

    Standard

    Nej det var alkylatbensin från OK.
    /PO

  13. #13
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Nej det var alkylatbensin från OK.
    /PO
    Nu har jag lagt en slang i Aspen, det jag vet är att Aspen har en helt annan tillverkningsprocess så vi får se
    //Tobbe

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O Visa inlägg
    Nu har jag lagt en slang i Aspen, det jag vet är att Aspen har en helt annan tillverkningsprocess så vi får se
    Hej Tobbe
    Hur utföll provet?
    /PO

  15. #15
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Hej Tobbe
    Hur utföll provet?
    /PO
    Jag glömde den i burken tills nu, det gick åt skogen
    //Tobbe

Liknande ämnen

  1. Bensin till Metanol?
    Av NickeL i forum Allmänt om flyg
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 14:48
  2. Tankutrustning till bensin
    Av Rc-flygare i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 18:01
  3. Förslag på modell till 50 cc bensin
    Av Gustav1980 i forum Bensinmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 22:29
  4. Tankavluftning till bensin?
    Av Ludde i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •