Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Flaps till Calmato sport .40?

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Större propellerdiameter och mindre stigning skulle jag pröva först. 12x4 APC eller RAM om du har en .40-.46 tvåtaktare.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Bästa lösningen är tveklöst att bygga separata klaffar. Då kan du utnyttja en ledig kanal för att fälla ner klaffen och du slipper problemet som kan uppstå om man använder flaperons att skevroderverkan kan bli reverserad (om man har stora flapsutslag). Gör dem gärna med större korda än dinsa skevroder och använd ca. 1/3 av spännvidden till klaffarna
    För att få bra bromsverkan behövs det ganska mycket klaffutslag, åtminstone 60 grader. Ungefär med detta utslag får du bästa kombinationen av lyftkraft/broms.
    Med en lite mer avancerad radio kan man även mixa in "skev upp" så att man får det som segelflygarna kallar "crow". Med rejäla utslag kan man då göra riktigt branta inflygningar (30-40 graders glidvinkel) utan att farten ökar nämnvärt. Jag har under några år flugit en Sig Somethin Extra som var konfigurerad på detta sätt. Landingsfarten blev löjligt låg.

    Senast redigerat av Michael den 2009-01-12 klockan 17:14.

  3. #23
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Har du provat med vingglidning? Det är ett sätt som riktiga flygplan använder sig av och fungerar alldeles utmärkt med modellflygplan. Planet rasar i höjd och bibehåller låg fart. Straks innan sättning rättar man upp kärran sen är det klart. Använder själv ofta denna metod när vi skall landa på tvären på vårt fält.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Kan bara hålla med...

    1. Vad har du för motor?
    2. Vad har du för propeller?

    Är det starkare än en 2-takt-.46a verkar du ha lite för tungt och starkt för dina behov.

    12x6, 11x6, 11x5, 10x5 borde funka bra. Är stigningen mer än 50% av diametern på en sån
    så (min egen tumregel) så brukar det går fort med en 2-takt i nosen. =)
    Hej! Tack för alla svar, jag har en SK 40, tror det är en 11x6 som sitter på nu! ska testa att minska stigningen till 11x4. Har nyss fått hem både pontoner för sjöflyg och taildragger ställ, borde bli lite lättare (vikt) med dom. jag har en hitec 7ch men dock ingen flaperon mix! så att bygga om vingen är ju uteslutet! iaf till flaperons... då jag flög med den gick motorn illa så det var nog lite hög tomgång för säkerhetens skull.

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Taylorcraft Visa inlägg
    Har man inte en intern mixer i radion, kan man antigen införskaffa en separat mixer som monteras i planet - GWS har en sån, kostar några få hundralappar. (Simprop har också, men min Simprop-mixer gör att servona fladdrar!) - eller så tillverkar man en mekanisk mixer (ska man ha nåt gjort ska man banne mig göra det själv! ).

    Bill Evans använder en sån mekanisk mixer i sina Simitar-modeller, såhär ser den ut:



    Materialer:
    Furulist 4x6mm: 4x ā 85mm + 1x ā 58mm + 1x ā 26mm
    Stötstång, typ Sullivan Golden Rod el lign m/ytterrör: 2x ā 85mm
    Kolfiberstång, Ø2mm: 2x ā 85mm
    Plywood, 3mm: 1x ā 53x61mm, 1x ā 58x30,5mm, 1x ā 58x20mm, 2x ā 10x40mm
    Pianotråd, ca. 1,5mm: 25mm
    Kullink, 3 eller 4mm
    Servoskruv, 1x

    En riktig ritning på grejerna finns.

    Idčen med denna mixern är att tråget glider fram och tillbaks på stötstångsbitarna, kontrollerat av ena servot (ger flaps). Det andra servot ger då skevroder, och man kan kontrollera skeven även med "flapsen" nere. I detta utförandet kan tråget röra sig 18mm från ena ändläget till det andra (beror också på vilket hål man väljer i seroarmen). Ramen kan evt. förlängas eller kortas vid behov.

    Kolfiberstången ska passa noggrant in i stötstångens innerhål, för att styva upp denna ytterligare.

    Hela kalabaliken plockas ihop med epoxy och CA och limmas sen in i vingen, gärna offset så skevroderservot hamnar i center av vingen.

    Mvh
    Riktigt simpelt å smart! så ska det se ut=)

Liknande ämnen

  1. Calmato Sport, roderlinkage
    Av Anders Jansson i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 09:11
  2. Calmato Sport
    Av LAB i forum Metanolmodeller
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 05:18
  3. pontoner och calmato sport???
    Av Daniel L i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 21:20
  4. Calmato sport JUNIOR :)
    Av Heda i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 06:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •