Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Tänk på % Helge !!

  1. #21
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O Visa inlägg
    Tror inte jag heller, du kommer inte heller att märka någon temperatur skillnad

    Värme kommer inte att vara något problem med din DA i Yaken om du tar ur kåpan som man ska.

    Har kollat min i sommar med lasertemp och den ligger långt under gränsen.
    Vart ligger gränsen för temperaturen på en 50cc motor ? och vart ska man mäta ? toppen ? utblåset ?

    Vart köper du TTS oljan Tobbe ? var inne på granngården idag och konstaterade att de hade både 2t och 4t aspen där i 5 och 25 liters dunkar men ingen olja så långt ögat kan nå.. får kanske besöka en MC butik ?

    /Martin

  2. #22
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Om jag inte minns fel så ska tempen på toppen ligga runt 110 grader, men jag tycker att det är skitsvårt att mäta.

    Jag köper TTS oljan hos volvo butiken här i Lycksele.
    //Tobbe

  3. #23
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Du har ingen liten bild på olje flaskan/dunken ?
    ------------------------------------------------------
    hittade en bild samt instruktion för olika % satser



    http://www.paramotor.se/castrol_TTS_olja.html
    Senast redigerat av Sigun den 2008-11-25 klockan 22:56.

  4. #24

    Standard

    En Fråga !! ang bensinen,,vet att bensinbolagen blandar in mer sprit på vinterhalvåret än sommaren,nu e jag novis på detta område men vad händer med motorerna vid olika % på spritinblandning?finns det i aspen ? eller bara i våra pumpar..(vissa amerikanska utombordare 2 takt rekomenderar viss % sprit).
    ================================================== ==================

    Alldeles för många plan i garaget

  5. #25

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Det där med värmen är ju svårt!! Optimalt är ju att man skulle ta sig tid att först mäta avgastempen 1dm från kolv...där ska tempen vara 1100 F (4000v) på lågvarv och ca 11200-1350 F på hög, F i grader?? (orkade inte kolla) Där har man rätt bestyckning åtminstonde. Hur långt går en digitalisk stektermometer Vore ju stenbra billig avgastemmätare som man bara skulle kunna sticka in i orginal dämpare åtmistonde, och på så sätt bestycka rätt.
    Men hur varm toppen får bli utvändigt? Det enda jag vet är att på 600cc luftkykda enstånkor kan toppen bli 140-150 grader under en vanlig tur på sommaren. Testat med utanpåliggande termo. Och dom klarar betydligt mer värme än 140g ! Blir säkert 200+ i endurokörning...

    Etanol .. Man kan ju gå helt över till etanol i 2takt också. Men då får vi rc flygare ett problem,,,,,dom drar 25-35% mer soppa! Inte så bra i flyg = tungt med mer soppa. Men vill man testa så måste man tänka på att köpa 2taktsolja som blandar sig med etanolen!!! Dom flesta oljor skingrar sig bara och skiten skär omedelbart! (har testat) . Jag är faktist lite skepptisk till etanol i 2 takt pga att den soppan är så sträv dvs tvättande så man får för sig att cylinder och kolv ska ha lättare att skära. (Gissning!)) Men det finns ju snubbar som kör detta i dragracing! Men den % som finns i vanliga macktankar är ju så lite så det behöver man inte oroa sig för med vilken olja som hellst, faktum är att upp till 50% etanol går bra med vilken olja som hellst "påstås" det!!. Men då bör man göra ett skingringstest före! Dvs balnda och låta stå till dagen efter, och ser det bra ut då kan man köra. Fördelen med etanol är ju att motorn går kallare och tål hutlös komp-förhållande innan spik. Utnyttjar man det genom komphöj och framställd tänd så kan man vinna 5-8% effekt.

    Jag ska naturligtvis prova även detta såklart He,he Kortare flygtid för mig är inget problem då man är van att köra högwattade edf flyg. Typ 4min-------------------
    Senast redigerat av Boost III den 2008-11-26 klockan 06:32.

  6. #26
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kollade runt lite på nätet efter priser på TTS oljan i en liters förpackningar och den verkar variera ganska rejält i pris på olika ställen. Såg priser från 120-181kr/liter ! vart köper ni och vad brukar ni betala för oljan ?

    /Martin

  7. #27
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    boost ! klotz olja skall blanda sig med både bensin å etanol ... mr diesel har testat detta på en motor med e 85 i tanken med framgång(metanolare) ... dock stryker stiften med pga etanolen ,,
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #28
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    boost ! klotz olja skall blanda sig med både bensin å etanol ... mr diesel har testat detta på en motor med e 85 i tanken med framgång(metanolare) ... dock stryker stiften med pga etanolen ,,
    Jag är ganska säker på att stiften går pga att det är 15% bensin i E85.

    Helt rätt är det att Klotz blandar sig med både bensin och alcohol, iaf KL-200 oljan.
    //Tobbe

  9. #29

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Åh tack bra att veta oljan... Men att stiften ska flyga? Det måste bero på någon märklig sörja som bildas med just den oljan ...Det måste väl då finnas bättre olja som inte kläggar sönder stiftet? Enda jag då slulle rek är champion stift. Billigaste stiftet som finns till sin motor ,,ej något racingstift!! Den här frågan ska man nog ställa på ett skoterforum....

  10. #30
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boost III Visa inlägg
    Åh tack bra att veta oljan... Men att stiften ska flyga? Det måste bero på någon märklig sörja som bildas med just den oljan ...Det måste väl då finnas bättre olja som inte kläggar sönder stiftet? Enda jag då slulle rek är champion stift. Billigaste stiftet som finns till sin motor ,,ej något racingstift!! Den här frågan ska man nog ställa på ett skoterforum....
    Det var GLÖDSTIFT som rök inte tändstift.

    Oljan har inget med att glödstiften går, själv har jag minst kört upp
    40-50 liter klotz olja i mina glödstiftare utan problem.
    Senast redigerat av Tobbe O den 2008-11-26 klockan 10:23.
    //Tobbe

  11. #31
    uffe olssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    master technician volkswagen
    Klubb
    ovansiljansmodellflygklubb

    Standard

    Shell Advance racing M är en kanon olja om man vill åka på etanol i 2takt.
    Uffe.

  12. #32
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson Visa inlägg
    Shell Advance racing M är en kanon olja om man vill åka på etanol i 2takt.
    Uffe.
    Shell M är ju liksom Castrol M en castor olja och det närmaste Recinolja man kan komma, men det luktar ju gott
    //Tobbe

  13. #33

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson Visa inlägg
    Shell Advance racing M är en kanon olja om man vill åka på etanol i 2takt.
    Uffe.
    shell advance Å så bra. vet du något mer hur Etanol i 2 takt funkar i längden,, slitage skärningar?

Liknande ämnen

  1. Tänk om alla skötte sitt jobb lika bra som dessa piloter..
    Av hakank i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 20:14
  2. har tänk börja så smått med FPV
    Av harmon i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 20:10
  3. Trevligt besök i dag....Tänk Nyroth kunde ju flyga...nästan!
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 14:21
  4. Tänk vad man kan hitta på??
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 21:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •