Ang bränsle.och blandning på olika motorer..= Inget att bry sig om!!

Så här kommer min erfarenhet på 28 års körning på alltid full gas och hög trimmningsgrad!!!

Alla 2-taktare funkar på samma vis och har i stort sett samma matrial i sig.

Varför olika okt och blandningar då? Jo det beror på att tillverkarna vill vara säkra på att garantierna går ut innan haveri.. Dom vill försäkra sig om att även Kontakinte och uteliggare får motorn att hålla garantin ut. För sådana snubbar går ju bara ut i plåtskulet och häller upp lite spilloja och blandar soppan med!! och då krävs blandingar på minst 4%. Hög oktan är vettigt därimot det håller tempen nere på hela motorn. varför vissa tillverkare inte rek mijösoppa? För osäkert med vad dom innehåller + risk för gammal soppa som tappat oktan, kan ju ligga på lagerhyllor i år så när man köper den kan okt var nere i 75 okt. Även jag passar mig noga för miljösoppor av samma anled....Hellst i dyrare motorer... Därimot har ju vissa testat ut att vissa av dessa miljösoppor verkligen funkar! kompförhållandet på dessa motorer är ju så lågt som neråt 7,5-1 så det klarar att åka på 50okt nästan. på 98okt kan en 50cc motor klara 14-1 i k-F !!

Jag rekomenderar iaf vanlig 98okt eller ännu bättre shells V-power 99 okt för bästa prestanda och kylning och då kan man vara säker på att det är i närheten av angiv oktan iaf, Sedan kör jag Aspens helcyntet 2-taktsolja , faktist kallad miljöolja ,,så det tog ett tag för mig att tordas gå över till denna!! Läste på i några dagar kan jag säga!! Och den körs i skotrar som har vålsam effekt mycket godkännt resultat. 100kr lit endast och ryker inte ett skit + luktar gått. Före denna olja, körde jag alltid castroils helcynt typ 200kr lit-----. Rekomderas!

Vilket blandförhållande då? Det beror helt på cc och varvtal.
ex 50-250cc och man kör 3D på ca 6-7500v då räcker 2% av den ovanämmda oljan eller likvärdig olja (helcyntet!!) Sopar man i mer olja så sabbar man motorn!! Den kocksar och sotar fast ringar mm + går sämmre och sämst av allt --går varmare = kortare livslängd!

Som ex en 500cc cross rekomenderas endast 1,5% olja pga det låga varv den går på (ca 6700) och sällan plågas på full gas..

En 250 cross bör ha 2,5-3% pga lite högre varv (8500) och mer plågad.

En 125 cross bör ha 4% pga ännu högre varv ( 10000+) och går på fullt gär hela tiden.
Bäst är ju separat smörj då blir genomsnittet olja endast 1% .

vad grundar jag detta på? Jag har läst på sjukligt mycket om detta mm innom motorvärlden. Men jag har även kört 2takt sedan jag var 10 år (cross) till 25år...även moppe så klart (toktrimmat såklart) Sedan körde jag 2takt båt utombordare hela 90 talet med max trimmningsgrad på V-6 motorer på 2- 2,6L och sedan V-8 2-takt 3,6L F1 motor och katamaran.. Alltid över 300hk vare sig det var v6 eller v8 + för det mesta hafft skoter (även nu) ,motorsågar ,röjsågar,rc bil 30cc 19000v!! (där bör man ha 4%).
mest inponerande av detta är....Har aldrig skurit en enda cylinder/kolv på alla dessa motorer 2-takt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Märkligt . reseptet ,,helcytet olja och så liten % inbland som möjligt enligt rek ovan och hög oktan!

Ursäkta att jag skryter,,men jag vill att man ska få reda på att man kan köpa vilken 2 takt som hellst och inte bry sig om vad tillverkare påstår.

Jag har faktist en tjurig kompis som är kvar på 60-70 talet ---han kör sin båtmotor på motorolja och 8% He he han tror inte på dagens skit syntetoljer Dock endast 55 år!! Ej 100 som man skulle kunna tro,,,,. men han lever i en väl skyddad miljö långt ifrån datorer och nyheter