Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: ESC stör mottagaren?

  1. #1

    Standard ESC stör mottagaren?

    God Afton,

    Har lite huvudbry ikapp med min setup till min elkärra...
    Det jag funderar över är om man, med gott samvete, kan köra ett Jeti Spin 66 på 6S Lipo tillsammans med den inbyggda BEC:en?

    Fick rådet från den lokala hobbyhörnan att koppla bort den därför att reglagets BEC bara funkar ihop med 4S... vilket kändes märkligt, då jag så jäkla noga har frågat livs levande människor om det ska lira ihop, och jag har inte fått nåt svar om att det inte skulle göra det.

    Anledningen till att jag funderar är att det är jäkligt risig signal mellan radio (35 MHz) och mottagare, och kärran får mer eller mindre tokspel när man gasar och gör en rörelse med godtyckligt roder, på typ 100 meters håll...

    Jag har testat nya kristaller, att byta mottagare enligt butikens förslag, jag har testat att byta radio och testat att köra på färre antal celler i modellen (endast på backen), men det är samma elände ändå.

    Jag har slut på idéer och skulle uppskatta nya förslag och synvinklar på detta vansinnigt mycket

    Tanken att köra med 2,4 GHz har slagit mig, men jag vill undersöka om det är någonting annat som kan göras innan...

    JAG VILL FLYGA!

    /Johan.
    Ös på ba!

  2. #2
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Montera ESC och mottagare så långt ifrån varann som möjligt.
    Prova med en ferittring, hjälper ibland.
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  3. #3

    Standard

    Komponenterna sitter så långt ifrån varandra som det är möjligt, utan förlängningskabel. Ferittringar är monterade...
    Ös på ba!

  4. #4
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    då är det bara byte av ESC eller radiosystem kvar....
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jag slände på lite aluminiumfolie runt kablarna och esc och det hjälpte.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  6. #6
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Ett alternativ är att köra med separat UBEC, en del integrerade BEC´s i ESC, kan ge upphov till störningar.

  7. #7

    Standard

    Jag ska testa folien, och se vad som händer, innan jag kopplar bort BEC:en...

    Det jag dock är lite nyfiken på är att höra om det är någon (mer) som haft bekymmer med BEC:en och 6S med
    detta reglage, eller något annat reglage också för den delen...

    /Johan.
    Ös på ba!

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Det kan du lita på att jag haf problem!! Har skickat ett 15 tal edf kärror i backen pga detta irriterande svårlösta problem. Nu efter 4 års hellvete har jag löst problemet. Jag kör ju för det mesta 6celler eller upp till max vad fartreg tål i detta fall ett cc catslte creation 80 amp det ska tåla 29 volt men jag kör ofta 31+ volt utan problem. Man kan säga att ju högre volt man kör dessto mer störningar. Jag har testat alla separata bec som finns och det är inte säker att flyga med,, dom stör! Nä kör separat batteri till motagare/servon. Jag kör knappceller från ett litet 9v batteri 4st 1,2v . Klar lättaste (20g) med rätt volt och billigt + laddningsbart 220mah X-Power finns på teknikmagasinet. Sedan kommer mottagaren som är viktig,, har nog provat alla! En av dom bästa i test av edf flygare usa var hightec hfs-05ms auto gain controll den väger bara ca7g och kosta 250kr. Den köpte jag genast när jag läste testet. No more problems berg stamp mottagare ska vara lika bra eller bättre ,,samma där snorbilliga,,,Finns nog bara i us! Men man ska ju ändå vara noga med att hålla starkströmmskablarna borta fron mottagare mm . Och folie funkar!!

    Ang fler än 4 celler och intig bec så ska man följa gränsvärderna som angivets på rep fartreg. Annars brinner bec upp! Därimot äntligen har ju flertalet fartreg börjat tillverka reglage som kan köras med minst 6 celler och flera servon. ex på ett snorbra reg är jeti betekning minns ej.. ,,finns från 25a-???? som tål massor av celler och servon...Inga raporter om störningar av detta..Köp!! Hab har.....Jeti

  9. #9

    Standard

    Nuså... Nu är i alla fall problemet med spattiga servon löst Det blev kalasbra med separat mottagaracc. Nu är det bara bra flygväder som ska ordnas... Haha!
    Ös på ba!

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cringer Visa inlägg
    Nuså... Nu är i alla fall problemet med spattiga servon löst Det blev kalasbra med separat mottagaracc. Nu är det bara bra flygväder som ska ordnas... Haha!
    kanon...Fördel nr 2 med sep acc är ju att man kan bränna fartregget/motor utan att störta

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boost III Visa inlägg
    kanon...Fördel nr 2 med sep acc är ju att man kan bränna fartregget/motor utan att störta
    Haha! Då är det bara att elda på då
    Ös på ba!

Liknande ämnen

  1. Bygga in GPS mottagaren i kroppen?
    Av kamelkungen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 13:09
  2. 5.8GHz stör
    Av Ålänning i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 20:12
  3. Förlänga antennen på mottagaren?
    Av nestergaard i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 14:26
  4. Bränsle i mottagaren
    Av Christer J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 08:13
  5. Fråga ang. Spektrum AR6200 mottagaren.
    Av hakank i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •