Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Lim fråga

  1. #1

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard Lim fråga

    Skall efter många års arf monterande ge mig på en byggsats, en oldtimer från ben buckle.
    Frågan är nu vilken sorts lim man med fördel användet sig av.
    Tanken är att kroppen skall iklädas någon form av genomskinlig klädsel, därav vill jag inte att limfogar skall lysa igenom.
    Själv har jag hittils bara använt epoxy och ca, men vill nog undvika det så långt det går.
    Får ofta "skallavärk" av ca ångor och så kanske man skall förskona alla andra byggare i lokalen också.
    Finns det olika typer av vitlim eller, använder man något annat lim.
    Har för mig om att vitlim är lite trist att slipa på.

    /lasse
    //Lasse

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Alifatiskt vitlim är vad du söker. De fungerar som vanligt "vitlim" men torkar snabbare och fogarna är slipbara. Det finns en mängd olika fabrikat att välja på. Det i mitt tycke bästa limmet var PICAs GluIt men det fabrikatet har tyvärr gått hädan. Är det någon som vet om samma lim finns att få från något annat håll?

  3. #3

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tackar.
    //Lasse

  4. #4
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    GreatPlanes har ett riktigt bra "vitlim" i en riktigt bra flaska.

    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=2083
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  5. #5
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    i norrland blandar di malt renhorn med aska o så sputtar di lite o vipps har du ett grått härligt lim du kan limma allt med

    Get high with hovering
    not drugs

  6. #6

    Standard

    Min Quaker byggd med vitlim,
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ghlight=quaker

    Och här är en reflektion om vitlim och det förträffliga (men Gula!) GreatPlanes aliphatic resin.
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=1

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns ju "balsalim". Det som kommer närmast är väl Uhu Hart. jag antar att det är den typen man lätt kan blanda med aceton och få i tunnare konsistens om man vill. Bra att ha med sig i fältlådan för att laga trasig pappersklädsel. Bra utspädd funkar den som lack. Fördel jämfört med vitlim är torktiden samt den nostalgiska lukten ;-)
    Spill löses lätt upp med aceton om man varit lite för generös vid limningen.
    När man sätter på klädseln så fuktar man med aceton så att limmet biter fast pappret.

    Å andra sidan så kan man stryka på klädseln om man lackat tunt med vitlim som fått torka. Båda limmen har sina för och nackdelar.

    Epoxi och CA är som sagt inget för oldtimers.
    Wesses benlim är bra till möbler men jag har inte sett så många använda det till oldtimers som ju är väldigt moderna jämfört med benlim.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Standard

    Det här limmet tycker jag funkar bra.
    Har inte slipat så mycke men det rullar inte som det gamla cascolimmet gör.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PB270218.jpg 
Visningar:	486 
Storlek:	84,9 KB 
Id:	2175  
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  9. #9

    Standard

    MatsJ; Det där limmet jag menar som är bra, fast varianten med röd kork, det heter 'Express' och torkar snabbare.

    Anyhow, vitlim/aliphatic är det bästa att bygga kit med i min mening. Det är skonsamt för kroppen och man kan kladda med fingrarna

  10. #10
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Det här limmet har jag använt mycket både på balsa o depron.
    http://www.hobbyfixaren.com/mod/shop...t.php?id=11835
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11835.jpg 
Visningar:	272 
Storlek:	14,9 KB 
Id:	2177  

  11. #11

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ja se där, det finns ju lite limmare här. Ja då har vi lite att välja på.
    Känner att det viktigaste är att limfogen inte lyser genom klädsen.

    Jo T5 det var delvis din byggtråd som inspirerat, till detta bygge.
    Vad använde du dig av för klädsel och var hittade du den.

    /lasse
    //Lasse

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard



    Jodå, detta limmet, både i normal och expressvariant, är både snabbtorkande och mycket lättslipat.
    Dock blir det alldeles för spröd limfog!!!
    Jag limmade ett skelett till en fena av 4x4mm balsalister, lät det torka ett bra tag (läs:veckor!) och råkade tappa hela konstruktionen i golvet. DEN ÅTERGICK TILL PLOCKEPINN!!
    Jag kommer nog aldrig att använda PlasticPaddings (skit-)lim igen, bättre med vanligt Casco vitlim eller "GreatPlanes"-lim.
    Retroholic!

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    personligen så skulle jag oavsett old timer eller inte kört med ca lim och kicker .. hållbara fogar som dessutom inte syns ! .. åsså går det ruskigt fort att limma .. men som sagt ångorna är väl inte hälsosamma .. bla så kan dom ju ställa tet så man kan köra gummi löst i tanten !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Det finns ju "odorless" CA, luktar inte och ger inte huvudvärk - funkar perfa. Emellertid har jag erfart att åtminstone den typen lim från Great Planes (PRO Foam Safe CA) gulnar och stelnar relativt snabbt i flaskan, även om korken är på! Har andra erfart det samma?

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  15. #15

    Standard

    Jo T5 det var delvis din byggtråd som inspirerat, till detta bygge.
    Vad använde du dig av för klädsel och var hittade du den.
    Solartex, inköpt på Sussex modell center i UK

    Dock blir det alldeles för spröd limfog!!!
    Jag limmade ett skelett till en fena av 4x4mm balsalister, lät det torka ett bra tag (läs:veckor!) och råkade tappa hela konstruktionen i golvet. DEN ÅTERGICK TILL PLOCKEPINN!!
    Jag kommer nog aldrig att använda PlasticPaddings (skit-)lim igen, bättre med vanligt Casco vitlim eller "GreatPlanes"-lim.
    To each his own, jag förespråkar Plastic padding express och har bara haft bra limfogar med produkten. Mina kit håller ihop ännu!




    personligen så skulle jag oavsett old timer eller inte kört med ca lim och kicker .. hållbara fogar som dessutom inte syns ! .. åsså går det ruskigt fort att limma .. men som sagt ångorna är väl inte hälsosamma .. bla så kan dom ju ställa tet så man kan köra gummi löst i tanten !
    Jag har limmat till näsblodet kom och då får man sig en tankeställare om hur giftigt skiten är.
    Sen blir jag trött på att ha stelnat CA på fingrarna och kläderna så det är en fröjd att limma med vattenlösligt, hälsosamt vitlim
    Man kan ju stryka på gojjan med fingret och sen bara spola av i varmvatten... Med rätt sorts 'vitlim', tex Aliphatisk från GP torkar det riktigt snabbt i alla fall... Och med kitten har man oftast inte superbrådis i alla fall.
    Det är fint att ha lite CA till hands för trixiga situationer, men huvuddelen bygger jag alltid med vitlim, trälim, aliphatisk,,,,whatever
    Senast redigerat av T5 den 2008-11-29 klockan 16:52.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Om man har allergiproblem med Ca lim så är Aliphatic limmen bra,men det finns tillfällen när inget annat än Ca lim och "kicker" funkar. Ett sådant tillfälle är när man ska passa in en motor mot en motorbock av plast eller aluminium och behöver punktlimma fast motorn på bocken.

    Ett annat tillfälle när Ca lim och "Kicker" är oslagbart är när man ska fästa stabben mot kroppen och snabbt vill punktlimma fast grejerna när det finns stora spalter... Då kör jag med "Flash" Ca lim och sprayar på Kicker. På det viset kan man lätt bygga upp en plastyta och sedan montera Robart-metern och kolla om allt sitter vågrätt! Det går inte med något annat lim...!

  17. #17

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jo det är sant Jaka, men vill i största möjliga mån undvika Ca.
    Har inte någon "skethus brådska" med modellen, den skall ju inte flyga förän i vår.

    /lasse
    //Lasse

  18. #18

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Här är ett tips på hur du undviker att limmet torkar i spetsen. Jag anväder också bara vitlim och GP,s "gullim eftersom jag också allergisk mot allt vad Ca-lim heter.
    Tpset: ha alltid limflaskorna stående uppochnedvända så får du alltid ut ett lim utan klumpar.
    /Lelle

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    En gammal köksfläkt med ett Sundströms-kolfilter på utloppet borde ta död på "allt" av skadlig ånga från vilken som helst typ lim, lack och thinner man kan komma till att använda i våran hobby. Fläkten kan man gärna hitta på skroten (eller fråga nån som renoverar köket), en bit passande flex-slang eller även silvertejp ger övergången till filtret som inte kostar många kronor i jämförelse med dålig hälsa. Har man möjligheter till det kan man även dra ut slangen genom väggen, då behöver man inte ens filtret.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

Liknande ämnen

  1. fråga om 2,4
    Av ingo i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 12:17
  2. En fråga .....
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 12:45
  3. Fråga om trä!
    Av tronic2000 i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 20:25
  4. tp fråga
    Av elcamel i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •