Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SK Motor 40 size går illa?

  1. #1

    Standard SK Motor 40 size går illa?

    Tja! precis kört in min SK motor jag köpte. Hur jag än justerar munstycke och luftskruv så tvekar den vid gas. lyckas jag lura varvet över där han tvekar så varvar den bra på fullgas. Tycker oxå att det inte har nån större roll hur jag justerar munstycket, den varvar lika bra på fullgas om jag kör 3 varv ut på munstycket som 2. kör jag 1 3/4 varv ut som är det reckomenderade så är det för snålt. vad kan va galet. kör med ett gammalt glödstift iofs som jag inte vet vad det är för sort. Kör ingen nitro men jag tycker ändå han ska svara på munstyckesjusteringar? slänger snart skiten och köper O.S.

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Byt glödstift till att börja med.. de kan göra mycket på hur motorn går. Köp ett som är anpassat till din motor OS A3 eller Enyas No3 stift borde funka fint till din motor.

    OS A3 49kr
    http://aircpro.com/airc/homepage.nsf...&CartID=10905-

    Enya No3 70kr
    http://aircpro.com/airc/homepage.nsf...&CartID=10905-

    mvh Martin

  3. #3

    Standard

    Hur är det med tankmontering, trycket från ljuddämparen? Låter nästan som det sitter skit i förgasaren eller att nått med soppa matningen från tanken e nå lurt med... Att vrida så pass som du beskriver borde göra mycket på varv etc.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    låter helt klart som du har nått tjall på bränsle tillförsel .. kolla alla slangar klunken i tanken placeringen .. samt att förgasaren verkligen sitter fast ordentligt (tjuv luft vid foten) ... inte ens en os går bra med felaktig bränsle tillförsel ...

    min ena super tiger höll på precis så och jag höll på att bli tokig .. tills det visade sig att en liiiiiten oring vid nålen saknades nu går den klockrent ..

    luft skruven !???? du menar ingen av de skruvar som sitter utvändigt på förgasaren???
    i trottel trumman sitter en skruv för tomgång mellan register .. det är den du skall justera . utåt ! dvs i det lilla hål som är i centrum på den sida trottel linkaget sitter !
    lycka till !
    Senast redigerat av kenneth67 den 2008-11-26 klockan 16:24.
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Någon "luftskruv" finns inte på SK .40:an!!
    Tomgångsnålen sitter i centrum av trotteltrumman!!! På vänstersida sett framifrån.
    Tomgångsnålen bestämmer hur motorn svarar på gaspådrag!!

    Nitro bör du använda för att motorn ska gå bra och må bra!!
    5% räcker och då går motorn som en klocka (det gör den även utan nitro...men alla inställningar blir så mycket lättare att åstadkomma med lite nitro).
    OS 8 ,Enya 3 eller t.ex Nova Rossi 4 eller 4A stift funkar bra, kör själv på Nova Rossi 4A i Q-500 pylon (Säljs av Roffes Modellflyg i sthlm). Sätt aldrig i vilket stift som helst i en motor!

    Din motor ska varva ca 13500-13700 med 10x6 RAM snurra (en av de bättre propellrarna). Ta gärna bort alla topplockspackningar om du kör utan eller 5% nitro. Motorn är gjord för USA marknaden och där är det praxis att köra på 15% nitro och motorn är shimsad därefter. Naturligtvis kan du använda större propellrar som 11x5 och 12x4 och även mindre som 9x6 eller 9x7...beroende på flygplan.

    Dämparen behöver modifieras för att hålla ihop. Silikona ihop delarna, borra sedan hål och skruva samman dämparen med små plåtskruv (totalt 6 st skruvar) se bild. Gör du inte denna modifikation kommer dämparen ofelbart att ramla isär.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_SK .40.JPG 
Visningar:	201 
Storlek:	33,2 KB 
Id:	2145   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_SK .40 motor i delar.JPG 
Visningar:	230 
Storlek:	41,5 KB 
Id:	2146   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Sk.40 tätning av dämpare.JPG 
Visningar:	206 
Storlek:	28,4 KB 
Id:	2147   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_SK.40 1.JPG 
Visningar:	205 
Storlek:	33,1 KB 
Id:	2148   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Modifierad SK .40 dämpare 1.JPG 
Visningar:	204 
Storlek:	41,0 KB 
Id:	2150  

    Senast redigerat av jaka den 2008-11-26 klockan 17:10.

  6. #6

    Standard

    okej, ja med luftskruv menade jag den skruv för mellanregister inne i trotteltrumman. jag har haft isär tanken då det är en calmato som har problem med den och hittade inga fel. jag kan se små luftbubblor när jag håller fullgas i soppaslangen men det är ren soppa som kommer om jag blåser i slangen som går till ljuddämparen!? jag hade bort förgarsaren idag och kollade att den var tät oxå. Vilken inställning ska jag utgå ifrån på skruven i trotteltrummanden (som sitter i centrum av trumman) , dom reckomenderar 1 och ett halvt varv men min var säkert 3 ut från början!! måste fixa det där med ljuddämparen, ser lite B ut! testar att köpa ny soppa med lite nitro i och ett nytt stift så får vi se. Tack för alla svar! återkommer med info efter jag shoppat lite. men är det nån som har en likadan motor och är nöjd med den?

    Mvh

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Någon "luftskruv" finns inte på SK .40:an!!
    Tomgångsnålen sitter i centrum av trotteltrumman!!! På vänstersida sett framifrån.
    Tomgångsnålen bestämmer hur motorn svarar på gaspådrag!!

    Nitro bör du använda för att motorn ska gå bra och må bra!!
    5% räcker och då går motorn som en klocka (det gör den även utan nitro...men alla inställningar blir så mycket lättare att åstadkomma med lite nitro).
    OS 8 ,Enya 3 eller t.ex Nova Rossi 4 eller 4A stift funkar bra, kör själv på Nova Rossi 4A i Q-500 pylon (Säljs av Roffes Modellflyg i sthlm). Sätt aldrig i vilket stift som helst i en motor!

    Din motor ska varva ca 13500-13700 med 10x6 RAM snurra (en av de bättre propellrarna). Ta gärna bort alla topplockspackningar om du kör utan eller 5% nitro. Motorn är gjord för USA marknaden och där är det praxis att köra på 15% nitro och motorn är shimsad därefter. Naturligtvis kan du använda större propellrar som 11x5 och 12x4 och även mindre som 9x6 eller 9x7...beroende på flygplan.

    Dämparen behöver modifieras för att hålla ihop. Silikona ihop delarna, borra sedan hål och skruva samman dämparen med små plåtskruv (totalt 6 st skruvar) se bild. Gör du inte denna modifikation kommer dämparen ofelbart att ramla isär.
    Hur kan den dela på sig nä´r det är en genomgående bult som pressar samman ljuddämparhalvorna? låter lustigt

  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    har du luft bubblor i slangen när motorn går då är det nått galet ... tanken inlindad i skum vadd ??
    såg en tråd tidigare idag där en hadde en sk50 .. och han är hel nöjd med sin sk ..
    du skall under inga omständigheter ha luft bubblor i slangen iaf !! är det en gammal tank som sitter i calmaton?? minsta lilla korn kan ställa till ett helv*te om det fastnar i nåle mm .. byt ALLA slangar även den inne i tanken som klunken sitter på samt se till att inte tanken vibrerar då du får skum bildning som kan ge luft bubblor
    ang dämparen så av vibrationer så släpper muttern i ändan som resulterar i att dämparen delar sig ... gör som jaka tipsa eller sätt extra lås mutter med loctite .. men jakas lösniong verkar vara mer säker ..
    Senast redigerat av kenneth67 den 2008-11-26 klockan 18:05.
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #9

    Standard

    Nej Calmaton är helt ny. bara hunnit köra in motorn i den, ja det låter skumt attdet kan uppstå bubblor, ska byta slangar, det ända jag kan tänka mig!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som sagts tidigare så delar sig dämparen pga av värme och vibrationer.Den innre skruven som håller ihop dämparen töjer sig av värmen och det gör att delarna till slut lossar. Spelar ingen roll hur många gånger man efterdrar de två muttrarna.

    Luftbubblor ska aldrig synas i bränsleslangen.Gör det det så har man läckage antingen på tanken eller i en slang.
    Säkraste sättet att undvika sådana problem är att använda sig av en Tettra "Bubble-less tank"!

  11. #11

    Standard

    Jag kan bara svara hur min SK 50 fungerar.

    Tar man en ASP så snålare man vrider på nålen mera varvar den för att sen pika och helt plötsligt dö

    Min SK 50 har ingen egentlig pik utan den höjer varvet till en viss nivå.
    Fortsätter man att snåla så känner man att maskinen går tungt.
    Flyger man då så tvekar den vid gas eller stannar.

    Bäst är att nåla upp den och stanna lite före man hör att varvet ej ökar mera.
    Lycka till

    ps jag kör på 10% nitro och syntetolja på alla mina maskiner 2-takt som 4-takt.
    Senast redigerat av Mr X den 2008-11-26 klockan 23:14.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

Liknande ämnen

  1. Detta kunde gått illa!
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 22:02
  2. Seagull Yak 54 ARF 90-size
    Av sundqvistjohan i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 22:55
  3. Seagull Yak 54 ARF 90-size
    Av sundqvistjohan i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 10:56
  4. Midnattssolsrallyt 2006 - klassiska rallybilar är inte illa
    Av McRegor i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 16:18
  5. Det här hade kunnat gå riktigt illa!
    Av Jakob i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 11:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •