Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Bensinkonvertering

  1. #1
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard Bensinkonvertering

    Hej gott folk.

    Med mycket om och men , så har jag tagit beslutet att dela med mig av mitt nya project som har visat sig fungera kanon.
    Det är en hopplock motor av olika tillverkars delar som har blitt en 120 4 takt. Denna motor skulle plågas till bensinkonvertering.

    Motorn har fått sig först och främst en lagring vid vevstaken. (nållager)
    Kammen har fått sig en omgång , och toppen så med.
    Har införskaffat 1/4 32 tändstift.
    Medbringaren har borrats för magnet , och två små hål har borrats vid främre lagret som har gängats till M3 för hallgivaren.

    Förgasaren som var tänkt från början visade sig inte fungera alls, vilket resulterade i huvudbry då jag fattades baklock och insug för att kunna använda en annan förgasare .
    Detta resulterade i att jag fick be min vän Lars svarva en penal som gjorde att motorn har fått insug à la LASER . Rakt på toppen.
    ( Jag har inte tillgång till svarv längre då jag är för första gången i mitt liv arbetslös! )
    Motorn är nu körd ca 1 timma med 95 oktanigt blyfri soppa med 10% klotz KL200. och motorn fungerar som en dröm.
    Propeller 16x6 och enligt örat ca. 9000 RPM.

    Mest förvånad över saken att motorn går väldigt kallt. Längre stund på tomgång ( ca 1700-1800 varv.) så är den nästan kall.!

    Jag är nöjd med konverteringen. Hoppas kunna hitta snart nån maskin som denna motor kan hamna i för riktigt plågning.

    // DIesel.
    Senast redigerat av Diesel den 2008-11-29 klockan 10:27.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Kanon Packo, det blev ju bra då till slut?! Men du, vad blev det för tändsystem?

    Ska bli kul o höra den motorn i verkligheten nån gång framöver
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  3. #3

    Standard

    Grattis ! men vad hände med alla bilderna??
    mhv/Kurt

  4. #4

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Ser inte du heller dom?

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ja var i hela är filmen packo !!!! för diesel kan vi inte kalla dig längre när du gått över till bensin
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    10% är inte de väldigt mycket olja för en bensinare? 3-4% borde väl räcka ?
    Kul om de kunde bli en snutt film på den

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    för en från början avsedd för bensin är nog 3-4 % ok .. betänka konverterad metanoölare som ju ska ha mellan 15-20% egenteligen
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Har kört hundratals med timmar med OS motorer både 2 och 4 takts konverteringar på 4 samt 2% och även 1% olja men då Amsoil som är gjord för 1% bruk.

    Ca 500 timmar brykar en motor gå innan lilländan glappat upp sig så att den inte längre låter trevligt.

    Mvh,
    Nyroth

  9. #9

    Standard

    Eftersom jag slutat med metanolmotorer och bara kör bensin och el skulle det vara kul med ett större utbud av små bensinare.
    Har ögonen på Zenoah G20ei för tillfället, tror jag ska köpa en när jag har råd. Har inga planer för den men jag vill bara ha en (känns det igen, modellflygare?)

    Nyroth: Fyrtakt är ju iofs 'the shit' så kan inte du konvertera en Saito åt mig? helst gratis....

  10. #10
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Bilder..... när jag kommer igång och skruvar då har jag det jag håller på med i huvudet .... kameran glöms alltid.
    Tändsystem som jag använder är CRRC-Pro från deras 26-a
    Har tagit hem sådana som reservdel till motorerna och givetvis så kunde inte hålla fingrarna borta. (känns som jag har en del redovisning att göra till Jessan!)

    För övrigt så ville jag 10 % för jag gubbflyger inte direkt med mina motorer. Om jag nu skall ge ett ex som lite hint om min 120 bensinare , så är originalförgasaren 8mm , min är 10.5 mm. Men jag får nog gå ner i olje% då stiftet har väldigt lätt att bega igen. Skall prova imorgon med 8%, skall prova mig fram till en vettig nivå men ändå så mycket som möjligt.

    För övrigt så har MDS köpt min Tojiero och där fick jag även en ASP 120 2taktare som kunde inte låta bli att pilla på.

    Fungerar kanon den med efter 1 timmed pillande och filande på nålarna.
    Ingen nållagring dock på denna. Skall ta itu med detta med.

    Skall försöka fixa lite bilder på 4 taktaren.

    // Diesel-Packo
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  11. #11
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Lite bilder om jag nu lyckas med herr Bill Gates uppfinning.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02583.jpg 
Visningar:	569 
Storlek:	85,0 KB 
Id:	2234   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02584.jpg 
Visningar:	545 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	2235   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02585.jpg 
Visningar:	538 
Storlek:	50,6 KB 
Id:	2236   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02586.jpg 
Visningar:	592 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	2237   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02587.jpg 
Visningar:	525 
Storlek:	45,3 KB 
Id:	2238  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02588.jpg 
Visningar:	399 
Storlek:	49,5 KB 
Id:	2239   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02590.jpg 
Visningar:	450 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	2240  
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  12. #12
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Och för att åstadkomma detta här fick Kenneth67 hoppa in och hjälpa till och lyssna på alla möjliga svordommar om datorer.

    Tack Kenneth.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  13. #13
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Har kört hundratals med timmar med OS motorer både 2 och 4 takts konverteringar på 4 samt 2% och även 1% olja men då Amsoil som är gjord för 1% bruk.

    Ca 500 timmar brykar en motor gå innan lilländan glappat upp sig så att den inte längre låter trevligt.

    Mvh,
    Nyroth
    Får man fråga vad det är för stift som du använder dig av ? Dessa stift som jag har känns som vill hela tiden kladda ner sig med olja . Jo ... jag vet , jag kör med mycket olja men jag har provat nu ikväll med 5% och lik förbannat så vill den klada ner stiftet med olja vilket gör att skitet stannar.

    Och en fråga till ..... hur mycket är avståndet (gapet) på dina stift ?

    // Diesel
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  14. #14
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    testa att gå ner till 3-4% olja som det ska vara även fast man kör hårt.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  15. #15
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Diesel Visa inlägg
    Får man fråga vad det är för stift som du använder dig av ? Dessa stift som jag har känns som vill hela tiden kladda ner sig med olja . Jo ... jag vet , jag kör med mycket olja men jag har provat nu ikväll med 5% och lik förbannat så vill den klada ner stiftet med olja vilket gör att skitet stannar.

    Och en fråga till ..... hur mycket är avståndet (gapet) på dina stift ?

    // Diesel
    Tjena Diesel,
    Har kört till 99% på Amerikanska Rimfire stiften. Även testat Runtronic stift utan problem. Ca 50 timmar är vad jag funnit att stiften funkar, efter det var inte tillförlitligheten 100%.

    Avståndet är tjockleken på ett X-acto knivblad (kommer inte ihåg vad det är i mm)

    Mvh,
    Nyroth

  16. #16
    LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej Packo verkar vara ett riktigt hjärnsläpp du råkat ut för,konvertera till benzin o inte dissel.Hur liten motor kan man konvertera tror du?
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  17. #17
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Tjena Lasse.

    Enligt min teori så är i stort sett alla motorer konverterbara . Viktigt är att motorn skall ha en förgasare med dubbla nålar. Näst på tur för konvertering är Jan-Ivars motor, en medlem i våran klubb och han har en surpass 48. Men där får jag nog byta förgasare då det är en "bleed" förgasare. Alltså den varianten där man släpper in tjuvluft för att ställa lågfarten.

    Och du.... Lung och fin. Jag har inte gett upp diesel-converteringen.

    Kanske någon här kan förklara för mig hur stort är hålet på spridaren på en YS DZ140-a . Tänkt att använda en sådan spridare till diesel maskinen.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  18. #18
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Nyroth ! vart i vårt avlånga land kan man få tag i "Rimfire" stift ?
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  19. #19
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Vet ingen som lagerhåller rimfire stiften här i Sverige.
    Har köpt själv av Paul Knapp i Arizona, men det finns en del i Europa som säljer dem bland annat detta företag http://www.hemingwaykits.com/acatalog/Ignition.html

    mer information om vad som finns,
    http://sparkplugs.morrisonandmarvin.com/

    Mvh,
    Niklas

  20. #20
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    En tanke.

    Skulle man inte kunna på nåt sätt skruva i kolvtoppen en spetsig tapp som skall vara placerad vid stifthålet. denna skall då hålla ca 0.5mm till electroden på tändstiftet när kolven är i sitt övre dödläge. Alltså ta bort tungan på stiftet och ha den fast i kolven.
    Och då skulle man kunna reglera förtändningen med att öka eller minska spänningen till stiftet beroende på varvtal ? Ju mer spänning på stiftet ju större hoppar gnistan , alltså når kolvtoppen tidigare och tvärt om vid låga varv.

    Kurt .... Du är el-uppfinnare.... skulle inte detta kunna fungera ? En trimpott i samband med trottel som reglera spänning .

    Hej hej.........
    Senast redigerat av Diesel den 2008-11-30 klockan 11:08.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

Liknande ämnen

  1. Bensinkonvertering, hemmagjord CDI...
    Av Mikael_jo i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •