Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Servo grubblerier till 50cc YAK:en

  1. #21


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    "Självklart duger de övriga fabrikat som finns på marknaden till 85% av alla piloter, men för den som söker det bästa finns tyvär bara 2 alternativ."
    I nr 12 2009 av den tyska Modellflug International finns en redogörelse från European Acro Cup med 27 deltagare från Tyskland, Tjeckien, Österrike, Frankrike, Belgien och Polen. Med tysk grundlighet redovisas vilken utrustning deltagarna använde. Vad gäller servon använde deltagarna följande.

    Höjdroder: 8 st Graupner/JR, 6 st Futaba, 13 st Hitec
    Sidoroder: 5 st Graupner/JR, 9 st Futaba, 13 st Hitec
    Skevroder:10 st Graupner/JR, 3 st Futaba, 14 st Hitec

    Hitec var således i runda tal lika populärt som JR och Futaba tillsammans. Det finns alltså 3 alternativ.

  2. #22
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hej hopp
    Medan man går här och väntar på att 50cc YAK:en ska dimpa ner i brevlådan så går man ju och tänker en hel del på vad för prylar man ska stoppa i den. En av dessa saker är ju servon. Just dessa små elektroniska prylar kan ju kosta en hel del pengar och smålänning som man är så tittar man ju vad man kan göra för att kapa kostnader utan att för den skull riskera något.

    Här är en liten samanställning av de olika servon jag hittills kollat på. I samspråk med Nyroth har jag kommit fram till följande servostorlekar.

    Skevroder: 1st 10kg servo i var vinghalva
    Höjdroder: 1st 10kg servo i var höjdroder halva
    Sidroder: 1st 15-25kg servo
    --------------------------------------------------------------

    Futaba:
    Borstlöst och digitalt servo
    Skev och höjdroder: BLS-451 10,6kg vid 6v ca 1000kr/st i sverige.
    Höjdroder: BLS-452 16kg vid 6v ca 1000kr/st i
    sverige


    Hitec:
    Borstlöst och digitalt servo
    Skev och höjdroder: HS-7985MG G2 12,4kg vid 6v . ca 800kr/st i sverige
    Höjdroder: HS-7955TG 24kg vid 6v. ca 1100kr/st i sverige

    JR:
    Borstlöst och digitalt servo
    Skev och höjdroder: DS-8411A 13,5kg vid 6v. ca 100USD/st (Har inte hittat pris i sverige på dessa
    Höjdroder: DS-8611A 23kg vid 6v. ca 125USD/st (Har inte hittat pris i sverige på dessa

    Power HD:
    Borstlöst och digitalt servo
    Skev och höjdroder: HD-9110MG 10,5kg vid 6v. ca 30USD/st (Har inte hittat pris i sverige på dessa
    Höjdroder: HD-9660MG 20kg vid 6v. ca 700kr/st i sverige
    --------------------------------------------------------------
    Som ni ser så ser priserna ganska lika ut i sverige på dessa servon. Köper man dem utomlands kan man säkert tjäna någon eller några hundralappar stycket.

    Power HD:s servon sticker ju ut och verkar inte vara helt kass heller. Priserna på dessa är ju betydligt behagligare för min småländska plånbok . har läst om dem på Flyging gigants forumet i denna tråden.

    http://www.flyinggiants.com/forums/f...d-servoes.html

    Hitec:s nya servon ska ju ha dubblet så bra upplösning mot föregående generationer av servon, vet dock inte hur bra upplösning de har mot Futaba och JR servona.

    Ja de finns mycket att fundera över.. frågan är vad ni andra med 50cc plan tycker om dessa servon och om någon kör med några av dessa ?.

    /Martin
    En liten fråga, Sigun visst är det bara Futaba BLS servon som är borstösa iaf av de servon som du har räknat upp?
    //Tobbe

  3. #23

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    http://www.motorsandrotors.com/Product_Pages/jr.htm
    Säljer ett bra sortiment med JR grejer till riktigt bra priser.

    Mvh,
    Nyroth

  4. #24
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    ops.. Hitec,JR samt Power HD servona har ju "coreless motor" inte "Brushless" vad står coreless för då ? .. "kärnlös" någon klurig person som kan förklara hur dessa kärnlös motorer skiljer sig mot de borstlösa ?

    /Martin

  5. #25
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    google hjälpte mig..

    http://forums.radiocontrolzone.com/s...d.php?t=237848

    Kolla svaret på frågan.
    /Martin

  6. #26

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard Servomotorer ABC...

    Servo motorer.

    Standard motorer
    Budget och standard servon (både analoga och digitala) använder en 3-polig elmotor. En standard 3-polig likströmsmotor - den vanligaste typen av likströmsmotor, samma som suttit i enkla hushålls apparater, leksaker och rakapparater i årtionden. Typ Mabucchi.
    Ett steg upp från 3-polig är en 5-polig servomotor. En 5-polig motor accelererar snabbare och ger mer vridmoment vid start.

    Ju snabbare och jämnare servot kommer upp i hastighet och desto mer vridmoment produceras.

    Coreless servomotorer:
    En standard 3-polig servomotor använder en stålkärna med koppar tråd som lindas runt kärnan, kärnan är sedan omgiven av magneter.
    Kärnan och koppartråden väger en del.
    När spänning appliceras för att driva motorn, måste den först övervinna denna vikt för att skapa rotation vilket betyder en fördröjd acceleration. När väl hastigheten är uppe så fortsätter rotationen även en stund när spänningen tas bort - det går långsamt att retardera.

    I en Coreless design, så har den tunga stålkärnan eliminerats med hjälp av en lättare design bestående av en tunn trumma av metall eller plast (med ett koppar nät) som snurrar runt på utsidan av magneterna. Denna konstruktion är mycket lättare vilket leder till snabbare acceleration och retardation. Resultatet är smidig start, mer tillgängliga vridmoment och snabbare svarstid.

    Borstlösa servomotorer
    Det allra senaste är att använda en liten borstlös likströmsmotor i servon. Detta är exakt samma princip och har samma fördelar som större borstlösa likströmsmotorer samma som används i våra helikopterar, foamies och vanliga flygplan. Det finns inga borstar som ligger och drar eller som slits ut.
    Borstlösa motorer är mer effektiva, ger mer kraft, hastighet och acceleration - återigen höjer ribban när det gäller hastighet, vridmoment, svarstid.


    Vänliga hälsningar,
    Nyroth

  7. #27
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tack nyroth nu kan jag sova lugnt i natt.. kanske ska satsa pengarna på futabas BLS servon iallafall.

  8. #28

    Standard

    Nackdelen med coreless servona är att dom klarar viberationerna sämre,men alla har väl snart coreless motorer! I början när tekniken kom så lossade det magneter på löpande band!
    Har själv efter mycket velande bestämt mig för att köra 4st Dymond DS9500 till höjd och skev samt 1st JR8911 till sida.

    /R

  9. #29

    Standard

    Hej, Skiljer det i strömförbrukning mellan en 10 och en 20 kilos servo vid samma belastning? Undrar vilka servon i 8-20kg klassen är extra strömtörstiga, för det jobb de utför, och som man bör undvika?

  10. #30
    aerobats avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    17
    Jobb
    IT
    Klubb
    Helsingborgs MFK

    Standard antal servon?

    Hej,

    hur många servon använder man normalt på en 2.2m modell?
    5st? eller dubbla på höjd/sida oxå?

  11. #31
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    japp 5st är väl normalt

    2 till skev 6-10kg
    2 till höjd 6-10kg
    1 till sida 15-25kg

    /Martin

  12. #32
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    japp 5st är väl normalt

    2 till skev 6-10kg
    2 till höjd 6-10kg
    1 till sida 15-25kg

    /Martin
    jag har ett på gasen åxå
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  13. #33
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Jo det förståss men de duger ju med ett 9grams skitservo till det enligt vissa andra trådar här på forumet, men skämt och sido ett standard servo för 100kr är väl fullt tillräckligt.

    /Martin

  14. #34
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Nu ska ni inte snika grabbar, det ska sitta ett servo på choken också
    //Tobbe

  15. #35
    aerobats avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    17
    Jobb
    IT
    Klubb
    Helsingborgs MFK

    Standard Strömförsörjning av stora servon?

    Ytterligare en fråga från en som är ny på stora grejor.
    Om man använder 5 st av Futabas nya borstlösa servon klarar då mottagaren strömmen som kan genereras eller behöver man koppla in dem på ngt speciellt sätt?

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    De flesta mottagare klarar nog strömmarna det är fråga om (de är inte SÅ höga) Servo kontakterna däremot tål bara 3A kontinuerligt...momentant mer.
    Jag kör med Spektrums Ar 9100 mottagare (9kanaler) och i broshyren från Spektrum beskriver man olika scenarios.

    Ett scenario är ett flygplan (40% Yak, ca 20kg)) med DA 150 motor. där man använder 9st JR 8711 servon och 1st JR 8311 (trottle).
    Här kör man med 2st 4000mAh 2st cell ,7,4V Lipo och ingen regulator.
    Medelströmmen under en 10min flygning låg på 2,62A med strömtoppar på 17,8A.

    Under en 10min hård 3D flygning flygning gjorde man av med så lite som 435mAh. Batteristömmen skulle då räcka till 11st 10min flygningar (allt enligt Spektrum broschyren).


    Ett annat exempel handlar om en 33% Sukhoi (26Lbs, ca 13kg) där man använder 7st JR 8611 servon och 1st JR 8311 servo (Trottel). Batteri: 1st 4000mAh, 7,4V LiPo.
    Under 10min moderat 3D flygning låg totala medelströmmen på 0,82A med strömtoppar upp till 6,9A. Totalt gjorde man av med 137mAh på 10 minuters flygning.

    Som ni ser drar inte servona så förskräckligt mycket ström.

  17. #37
    aerobats avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    17
    Jobb
    IT
    Klubb
    Helsingborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    De flesta mottagare klarar nog strömmarna det är fråga om (de är inte SÅ höga) Servo kontakterna däremot tål bara 3A kontinuerligt...momentant mer.
    Jag kör med Spektrums Ar 9100 mottagare (9kanaler) och i broshyren från Spektrum beskriver man olika scenarios.

    Ett scenario är ett flygplan (40% Yak, ca 20kg)) med DA 150 motor. där man använder 9st JR 8711 servon och 1st JR 8311 (trottle).
    Här kör man med 2st 4000mAh 2st cell ,7,4V Lipo och ingen regulator.
    Medelströmmen under en 10min flygning låg på 2,62A med strömtoppar på 17,8A.

    Under en 10min hård 3D flygning flygning gjorde man av med så lite som 435mAh. Batteristömmen skulle då räcka till 11st 10min flygningar (allt enligt Spektrum broschyren).


    Ett annat exempel handlar om en 33% Sukhoi (26Lbs, ca 13kg) där man använder 7st JR 8611 servon och 1st JR 8311 servo (Trottel). Batteri: 1st 4000mAh, 7,4V LiPo.
    Under 10min moderat 3D flygning låg totala medelströmmen på 0,82A med strömtoppar upp till 6,9A. Totalt gjorde man av med 137mAh på 10 minuters flygning.

    Som ni ser drar inte servona så förskräckligt mycket ström.
    JAKA, hur har du satt upp strömförsörjningen med AR9100?

Liknande ämnen

  1. Storlek på pilot till Extra 50CC / servoarmar till Graupner ?
    Av Flygsmurfen i forum Allmänt om flyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 10:09
  2. Servon till GP Yak 54 50cc?
    Av Ålänning i forum Bensinmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 07:20
  3. Längd på Servoarmar till 50cc 3D flyg?
    Av Kamikaze i forum Bensinmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 23:22
  4. Gas stag till 50cc
    Av mds i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 15:14
  5. Starter till 50cc motorer?
    Av tonic i forum Allmänt och Tips
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •