Hej hopp
Medan man går här och väntar på att 50cc YAK:en ska dimpa ner i brevlådan så går man ju och tänker en hel del på vad för prylar man ska stoppa i den. En av dessa saker är ju servon. Just dessa små elektroniska prylar kan ju kosta en hel del pengar och smålänning som man är så tittar man ju vad man kan göra för att kapa kostnader utan att för den skull riskera något.

Här är en liten samanställning av de olika servon jag hittills kollat på. I samspråk med Nyroth har jag kommit fram till följande servostorlekar.

Skevroder: 1st 10kg servo i var vinghalva
Höjdroder: 1st 10kg servo i var höjdroder halva
Sidroder: 1st 15-25kg servo
--------------------------------------------------------------

Futaba:
Borstlöst och digitalt servo
Skev och höjdroder: BLS-451 10,6kg vid 6v ca 1000kr/st i sverige.
Höjdroder: BLS-452 16kg vid 6v ca 1000kr/st i
sverige


Hitec:
Borstlöst och digitalt servo
Skev och höjdroder: HS-7985MG G2 12,4kg vid 6v . ca 800kr/st i sverige
Höjdroder: HS-7955TG 24kg vid 6v. ca 1100kr/st i sverige

JR:
Borstlöst och digitalt servo
Skev och höjdroder: DS-8411A 13,5kg vid 6v. ca 100USD/st (Har inte hittat pris i sverige på dessa
Höjdroder: DS-8611A 23kg vid 6v. ca 125USD/st (Har inte hittat pris i sverige på dessa

Power HD:
Borstlöst och digitalt servo
Skev och höjdroder: HD-9110MG 10,5kg vid 6v. ca 30USD/st (Har inte hittat pris i sverige på dessa
Höjdroder: HD-9660MG 20kg vid 6v. ca 700kr/st i sverige
--------------------------------------------------------------
Som ni ser så ser priserna ganska lika ut i sverige på dessa servon. Köper man dem utomlands kan man säkert tjäna någon eller några hundralappar stycket.

Power HD:s servon sticker ju ut och verkar inte vara helt kass heller. Priserna på dessa är ju betydligt behagligare för min småländska plånbok . har läst om dem på Flyging gigants forumet i denna tråden.

http://www.flyinggiants.com/forums/f...d-servoes.html

Hitec:s nya servon ska ju ha dubblet så bra upplösning mot föregående generationer av servon, vet dock inte hur bra upplösning de har mot Futaba och JR servona.

Ja de finns mycket att fundera över.. frågan är vad ni andra med 50cc plan tycker om dessa servon och om någon kör med några av dessa ?.

/Martin