Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Super Tigres Bamse

  1. #1
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard Super Tigres Bamse

    Fick ljuddämparen till min ST Bamse igår



    Så nu är bara frågan vad för kärra man ska sätta denna best i för kärra... 32cc 2-takt... hmmm... drar lika stor propp som ASP stjärnmotor... 20x10..

    Får helt enkelt bygga 2 elefantstora kärror i vinter..
    Mvh Palleman

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    32 cc metanolare !! ujujuj vilken bränsle kostnad !! varför stsade du inte på bensin om du behövde så stor motor??? .. men dom går gött dom stora super tiger
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3

    Standard

    Den där dårmotorn har jag med

    Skall sitta i en Great Planes Giant U-Can-Do 3D är det tänkt.

    Är det inte så att en 32cc 2-takt metanolare väger mindre och ger mer effekt än en liknande bensinare?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Hahaha... ja den viktförtjänsten lär jag jag tappa när jag lägger in en 1000cc tank för att få vettig flygtid
    Mvh Palleman

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    spec på motorn OBS vikten UTAN dämpare så lätt är den inte !!!
    Stock Number: SUPG0268
    Displacement: 1.99 cu in (32.6 cc)
    Practical RPM Range: 2,000-9,000
    Output: 3.2 hp @ 7,700 rpm
    Weight w/o muffler: 43.0 oz (1,219 g)
    Includes: G-3250 Carb, Glow Plug
    Recommended Props: 18x8, 20x8

    min 40 cc bensinare väger 1315 gram med dämpare och inklusive tänd system och jag behöver endast 250cc tank för ca 10-12 min flygning
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Ja men jag tycker inte 10-12 minuter är "vettig" flygtid Kenneth 15-20 minuter... det är vettig flygtid
    Mvh Palleman

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ok sätter jag i en 1000cc tank så har vi 4x12 min dvs 44 minuter ... då snackar vi flyg tid .... och fortfarande lättare
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Lagen är enkel... det ska va metanol

    btw.. 4x12 blir 48
    Mvh Palleman

  9. #9

    Standard

    Jag har en Pitts-dämp till min, hur mycket kan det ge i effekt och vad kan en sån väga.
    Har ni med sån eller vad har ni för dämp?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    till min 2300 har jag en pitts dämpare från aircpro.. har alldrig kört den med org dämparen mer än just bara en test ibänk .. så kan inte uttala mig ... 2300 motorn ligger på 3,7 hk mot 3250 motorns 3,2 dvs mer hög varvig ... kör min 2300 med en 18x8 propp(trä) och får ur den på marken med ngt feta nålar drygt 7800-7900 rpm
    men den äter soppa den rackaren !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    En klubbkompis hade en sån där jättestorsupertigre, o han slängde ur den ur modellen efter ca 10 flygningar då den drog alldeles för mycket soppa. Han flög knappt 10minuter på 6dl..... det blir rätt mycket pengar om man flyger mycket. I åkte istället en moki bensinmotor. Skillnad kan man säga =)
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  12. #12
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Ähh det blir 1000cc tank till den så får vi se när skitet trillar ner *hahaha*
    Mvh Palleman

  13. #13
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    ST-3000 och 3250 presterar bäst på ganska låga varv. Jag har en Staudacher GS-600 aerobatickärra med en ST-3000. Jag har funnit att en Mejzlik 18x10 fungerar bäst för mig. Jag använder onitad soppa med 8-10% Aerosave och ett OS F stift.
    Motorn är extremt lättstartad, man snapsar den, tar tag i spinnern och vrider den baklänges mot kompressionen så brukar motorn starta.
    När jag flyger vanlig aerobatic med varierande gaspådrag kan jag utan problem flyga 10 min med en 24oz.-tank (ca. 7 dl)

    Tänk på att motorn behöver mer olja (jag använde 80/20 bränsle med ricinolja) under inkörningen som brukar ta åtminstone 5 liter soppa i anspråk. Efter inörningen kan man minska oljeinblandningen till ca. 12% om man kör med ricinolja. Kör man som jag med syntetolja tycks man utan problem kunna minska inblandningen ännu mer. Själv har jag valt att inte gå under 8%.

    Oljekladd kan man glömma och motorn är lika lätthanterlig som en tvåtakts-40.
    Senast redigerat av Michael den 2008-12-07 klockan 20:14.

  14. #14
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=m1F27kGabmo"]YouTube - 20081216(001).3gp[/ame]

    Här står Bamse och halvlunkar med Master 20x10, men kan konstatera att den behöver inkörning... Ringen är så otät att jag får feta på med så mkt soppa så den tvärdör om jag stänger av glödaren...

    Efter 10 minuter hög tomgång vart jag en liter soppa fattigare

    Så om en 23cc Supertigre behöver uppåt 5 liter inkörningssoppa så lär denna vilja ha lite... och inte så lite drygt denna mängden innan den börjar bete sig som en motor

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=zc2k_ru3XBc"]YouTube - 20081216.3gp[/ame]
    Senast redigerat av Palleman den 2008-12-16 klockan 17:32.
    Mvh Palleman

  15. #15
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    [ame="http://www.viddler.com/explore/kenneth67/videos/1/"]Viddler.com - MOV00001 - Uploaded by kenneth67@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/8986e6f6/@@AMEPARAM@@8986e6f6/[/ame]

    kontrar med andra starten på min 23cc super tiger ... 16x8 master som var aldeles för liten ! ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  16. #16
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 140
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    mumma får man ju säga.

    bara fixa vingtankar också.

  17. #17

    Standard

    Saknar skruven som håller fast förgasaren på min, vem säljer dem i Sverige?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    RC Maffian bl.a...
    Mvh Palleman

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Palleman Visa inlägg
    RC Maffian bl.a...
    Tackar, skall kolla läget. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    vad e det för dämpare fresten palleman?? ser ut som du slaktat gräs trimmern !! ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Vikt på 1/4 super cub?
    Av senmathal i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 08:22
  2. F/A-18 Super Hornet
    Av tomhe i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 16:52
  3. Super Tigre 91
    Av CNI i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 10:42
  4. FF9 Super 9C
    Av Baronen L-A i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 18:35
  5. Super Cub
    Av Dacke i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •