Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Super Tigres Bamse

  1. #21
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Tjohopp

    Det är orginal "boxdämpare" från Super Tigre till 32'an
    Mvh Palleman

  2. #22
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    du "gnäller" över att den går illa palleman! börja med att följa dessa instruktioner från tillverkaren ! så ska du se att den vaknar till liv ....http://www.supertigre.com/techsupport/supg0268tech.html
    det finns ju en anledning till att dom rekomenderar en viss typ av inkörning ..
    körde min 2300 enligt rek och den är klockren ....

    tank placeringen är MYCKET kritisk på dessa samt att man kör med antingen os F eller enyas 3 stift ... och glömm!! onitad soppa den vill ha nitro
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #23
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Kanse går på nitrofritt när den börjar bli inkörd... vad vet jag.. jag kan inte nåt

    Dessa maskiner är lite omständiga jo... det har jag märkt förr Får ta med skitet ut till fältet i morgon så jag kan fläska fullgas.. lite dumt i lägenhetsgaraget... iaf uppåt en timma *haha*

    Men som dom skriver så är dom glada i ricin så är lite osäker på om jag ska köra in på Klotz kl100 som visserligen innehåller 20% ricin eller om jag ska köra ren ricinsoppa med Shell Advance Racing M???

    Har några dunkar med Shell-oljan som vi kör min sambos ASP 61'a på då den går som en påse nötter på all form av syntetolja..

    5% nitro har jag i all soppa utom i bilsoppan så det lär ju funka... Nä jag steker nog några liter ricinsörrja i Bamsen
    Mvh Palleman

  4. #24
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Hmmm. Jag har sett när vi hade celebert besök på klubbens fält proffsen med 110cc bensinare stå och slå säkert 25 till 50ggr på proppen för att få igång sina motorer!

    ALLT över två slag på proppen är svårstartat! Gör valet lätt! Tvåtakt! Metanol!


    Sosen...Lite gammaldags men...
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  5. #25

    Standard

    Jag hjälpte till att köra in en 2300 förut, och jäklar va roligt vi hade. Den satt fast på
    en 2.4 m trainer som hade rätt brett huvudlandställ (sporrhjulat flyg) och motorn den
    banka, röck, hoppa och studsa då när den var på "tomgång" under första tanken.
    Det roliga var att flyget stod på grus... så det sprätta stenar överallt när hjulen hamrade
    i backen upp och ner (några cm) i rask takt. Kom och gick i vågor. "va kalla du mig va
    kalla du mig???" Haha... hmjo... Hilärius!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    nja nog är det en motor som kräver lite av sin ägare när det kommer till justeringen av förknasaren ! .... men jag har ju den samma soppan 5-15 med klotz! och det har inga kymmer vart med den ! finns en hel del på flying gigants om dessa stora super tiger ... och dom bli bara bättre å bättre ju mer man kör dom ...får fortfarande nåla om min hela tiden för den går fett .. sen går det ju att vrida ögat på dom för att fin justera på mellan registret ... men då är det vrida liiite liite som gäller vilket håll spelar ingen roll då ögat från start pekar rakt ner ! ......
    har nu en 18x8 på min "lilla" 23cc å drar ur den med lite feta nålar till 7800-7900 rpm på backen .. lite lågt på den motorn då den skall upp till ca 9-9500 för optimalt !

    mailade til super tiger ang mina funderingar om motorn å det tog inte långer stund innan svaret kom ! .. med tips och vad dom ansåg om hur den gick .. så man får hjälp om det kör sig ! ...

    går underbart när dom väl släpper men som sagt dom vill ha mat ! å ,massor av mat ....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #27
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Så nu har jag kört igenom liter Nr. 2 i Bamsen.. Den började men en herrejössesbaktändning så fliserna rök om träproppen.. men efter att ha slagit väck ungefär lika stor flis från andra bladet så startade åbäket och tro det eller ej men han stod och puttra, small och rök och spydde olja i nästan en timma på ca 4000-5000 rpm på den nya 1-liters tanken jag hinka på... trotts att den gick fett som *****

    Och på slutet gick den bra MKT jämnare och finare än i början åm än inte så bra som jag tror den kommer gå ca 5 liter fram i tiden

    Nu börjar den dessutom få lite komp även om ringen fortfarande släpper en hel del
    Mvh Palleman

  8. #28
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hallå palle!!! en flisad propp!!! å vad i hela slår du igång med slägga eller ??? en master går inte flisor ur med chicken stick om den inte är i rostfritt stål!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #29
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Nej körde med en snällare propp idag... Graupner 20x8 träpropeller... den gick det flisor ur när jag skulle starta och motorn baktände...

    Men något som oroade mig destå mer var att när jag tog motorn från hyllan och skulle vrida runt den så satt motorn fast.... tog i lite så släppte den men det hade blitt en rostyta på alla stålytor såsom foder, vevsläng m.m... Kör med 18-20% Klotz KL100... trodde den skulle ha bra rostskydd.. Har innan kört på Aerosynth 3 och aldrig haft liknande problem..

    Men nu efter denna litern så har kolven polerat upp loppet, men ändock syns små sår i fodret efter angreppet... Dränkte motorn med After Run Olja efter dagens körning...

    Så denna gubben lär återgå till Aerosynth 3
    Mvh Palleman

  10. #30
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hrrm.... rost i motorerna, jag har alltid kört Aerosynth eller Aerosave (beroende på vad jag fått tag på) o har mig veteligen aldrig haft problem med rost i motorerna... 15% olja o 10% nitro... Har en gammal (numera pensionerad totalt utsliten O.S 46FX här hemma, o den plockades isär nyss för o kolla om det var någon rost i den. Blev mycket förvånad av hur fin den var invändigt. Har inte använt den på 1,5 år och enda jag kunde se var liiiiiiite rost på vevaxeln, men i övrigt var den helt ren... Så oljan spelar nog in en hel del.... Framöver ska jag köra med Aerosave så länge jag får tag i den...
    Våga vägra Powerbox!

  11. #31
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Hrrm.... rost i motorerna, jag har alltid kört Aerosynth eller Aerosave (beroende på vad jag fått tag på) o har mig veteligen aldrig haft problem med rost i motorerna... 15% olja o 10% nitro... Har en gammal (numera pensionerad totalt utsliten O.S 46FX här hemma, o den plockades isär nyss för o kolla om det var någon rost i den. Blev mycket förvånad av hur fin den var invändigt. Har inte använt den på 1,5 år och enda jag kunde se var liiiiiiite rost på vevaxeln, men i övrigt var den helt ren... Så oljan spelar nog in en hel del.... Framöver ska jag köra med Aerosave så länge jag får tag i den...

    Jo jag kommer gå tillbaka till Aerosynth 3 då jag blev riktigt sne idag när motorn t.o.m. hade FASTNAT...

    Nä kör slut på klotz-dunken i en kinesmotor, eller har den till inkörning då jag kan köra igenom en tank med Aerosynth 3-soppa efteråt....

    Det jävligaste är att när jag granskade fodret efter dagens körning så kunde man tydligt se en fläckvis djup urfrätning i fodret.. som små prickar/gropar på dom ytorna anfrätningen varit.... inte bra
    Mvh Palleman

  12. #32
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmm jag har ju klotz olja i mitt bränsle ... och har inga bekymmer what so ever med mina mina motorer när det gäller rost ...och då flertalet står betydligt längre än vad din super tiger har nu så har jag svårt att förstå hur du skulle få rost så snabbt som dessutom angriper fodret på det sätt du beskriver ...!

    men visst slänger man upp motorn på hyllan dränkt i bränsle efter en riktigt fet körning så då får man rost då bränslet binder fukt ...
    kan lägga till att jag har mina modeller i källaren som dessutom är ouppvärmd så fukt finns det där ! ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  13. #33
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Vänta lite nu Palleman.... jag kanske missförstod när du skrev att du tog motorn från hyllan (trodde du hade den i bänk hela tiden nu), blev det rost på några dagar i din motor? Min O.S hade ju legat i väl över 1,5år.... har det blivit så fort kan det inte bara vara pga pga soppan.... trodde den hade legat ett tag innan du började köra den.... Legat fuktigt eller?
    Våga vägra Powerbox!

  14. #34
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Nej jag lämnade motorn i bänken efter att jag kört slut på soppan i tanken.. motorn stod i garaget som är uppvärmt och håller 18-20 grader... Men det kan omöjligt ha varit oljans fel då Diesel kört länge på Klots KL-100 utan dessa problem.. Hmmmm förbryllad... Visserligen har jag aldrig haft problem med Aerosynth 3 men ingen som mig veterligen haft dessa bekymmer med KL-100..

    Förslag mottages tacksamt...
    Senast redigerat av Palleman den 2008-12-25 klockan 23:19.
    Mvh Palleman

Liknande ämnen

  1. Vikt på 1/4 super cub?
    Av senmathal i forum Allmänt om flyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 08:22
  2. F/A-18 Super Hornet
    Av tomhe i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 16:52
  3. Super Tigre 91
    Av CNI i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 10:42
  4. FF9 Super 9C
    Av Baronen L-A i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 18:35
  5. Super Cub
    Av Dacke i forum Allmänt om flyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •