Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Flightpower EON

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard Flightpower EON

    Hej alla glada!

    Har en sebart katana S50 E hemma som står på backen på grund av avsaknad av ackar.

    Första tanken var att skaffa flightpower evo 25 3700mah 5s men ser nu att flightpower kommer ut med en ny generation, EON.

    Nu så är det utförsäljning på flightpowerackarna på många ställen.

    Så frågan är, kommer den nya generationen av flightpower lagom till våren så jag kan ta upp den till våren eller skall jag passa på nu?

    Någon som är insatt??
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  2. #2

    Standard

    EON är den nya serien som har varigt under utveckling samt utprovning under en längre tid. Övergången till EON från EVO kommer dock inte att gå snabbt utan ta sin tid, vartefter en batteristorlek tar slut kommer den ersättas av motsvarande EON för att ta hänsyn till marknaden och alla återförsäljare, den gamla EVO serien kommer antagligen hänga kvar ett tag till men från vissa ställen då med kraftigt reducerat pris. De storlekar som är ersatta nu med EON är F3A 10s paketen samt 6s 4500 EVO 30 som i regel körs i 600 helisar. De första laddningarna från Malaysia kommer dock i första hand vara öronmärkta till teampiloter och testare.

    Bästa är att passa på nu, såhär lågt pris på premium ackar blir det inte, och till våren/ sommaren komplettera med ett EON.

    Den stora grejen med EON och där man lagt ner mest möda är inte högsta möjliga C tal, utan livslängden.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joacim Visa inlägg
    Den stora grejen med EON och där man lagt ner mest möda är inte högsta möjliga C tal, utan livslängden.
    Med viss risk för motord men att öka livslängden är ju ingen dum idé, jämnfört med många av mina kines ackar så har mina 3s 2170 ackar inte en chans i livslängd, för de pengarna som de ackarna kostat så har de varit dyra ackar som presterat sämre än mina ex Zippy ackar för mindre än halva summan!

    Att man sedan går ut med detta måste ju vara ett mått på att man faktiskt har eller haft just sånna probs?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4

    Standard

    Vad du har gjort med dina 3s 2170 har jag ingen aning om mina och de som flyger i min närhet ligger upp mot 200 sykler trotts 2,5c snabbladdning i allt från Acromasters till Belt-CP, Trex-450, EDF, bilar mm. Mitt snitt totalt på EVO serien + Lite från 350 upp till 4500 ligger på 150sykler, då är de pressade hårt och i regel snabbladdade. Det är jusst livslängd och snabbladdning som folk vill ha när de köper FlightPower, andra märken med bra tryck i finns, och att utveckla nya 40c celler som är dyrare samt tyngre är inte vad Lipo användarna frågar efter, utan jusst snabbladdning samt livslängd. Testare rapporter upp till 3gånger längre livslängd på EON mot EVO, så fick du 3 sykler med dina EVO25 2170 kan du få upp till 6 sykler på EON28.

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    EON = Utvecklade av sydkraft förstår att flightpower är dyra ackar om Sydkraft är inblandade hihi

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Nu är iaf ett EON 28 37505s beställt. Men är det någon som verkligen har erfarenhet av EON? Vad håller dem för spänning vid belastning om någon har mätt? Någon annan input?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tycker inte att man kan jänföra Flightpower med Zippy, jag har testat dessa mot varandra. Zippy lämnar inte allt lika hög spänning ut som FP eller Kokam.
    Jag flyger med en Fliton 330 på 8S med cirka 45A´s belastning. Det är enorm skillnad i drag, Zippy tappar ganska omedelbart medan FP och Kokam är mycket stabila dock skall man se upp för FP och Kokam bara klipper när de är slut, så det är bäst att sätta en timer på radion och landa innan.

    Sedan så varade inte Zippy speciellt länge iheller för den delen, de blev stora som spärr ballonger efter en 15 flygningar medan FP och Kokam används dessutom i andra modeller också med uttag på uppemot uttag på 140A.

    För mig har det blivit billigare i längden att köpa riktiga batterier. Jag använder 3200 och 3700mAh.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Gosse det var skönt att höra. :-)

    Så man inte lagt den extra 1000-lappen i onödan.

    Köper flightpower för att jag vet att det är funkis, och varje gång jag köpt något billigt har det gått sönder tämligen direkt så har man fått bita på det sura äpplet och köpt det dyra ändå.

    Men du. Jag har samma kärra som dig fast Fliton edge 540 som jag söker ack till. Tänkte 6s 4550 men vilka 8s-batterier kör du? 3300mah?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Batterier väljer du efter belastning och flygtid, jag kan hålla min Extra flygande i 22minuter en gång men landade för jag tyckte det blev tråkigt. Normal flygning ligger på cirka5-7 minuter med 8S3700mAh, med 16x10 prop ca. 7000rpm. Då ingår hovring, Harrier, knivegglooping och annat energi krävande.

    Vad drar din motor med 6S?

    När jag kör min med 6S använder jag 4400mAh och en 18x12 snurra, vrid momentet blir tyvär för stort och modellen skenar.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Har tyvärr ingen motor än men det lutar åt Orbit 30-12.

    Med 13x6 och 6s tror jag den skall dra ungefär 60 amp.

    Vad väger din kärra med 8s 3700? Hur fixar den vikten?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  11. #11

    Standard

    Är på G att testa EON från 350 till 3250 därefter större, de data jag tagit del av hitils har bara varigt trevligt och då mässt från en förserie som släpptes i somras och inte en färdig EON. Hur man lyckats öka C talet, kapaciteten samt livslängd utan viktökning är en gåta för mig.

    Först skall jag bli klar med endel TrakPower tester samt andra bilpackar därefter dyker jag på EON.

    EON/EVO eller andra premium ackar är ju inte odödliga, men kan säga att ca 90% av de defekta premium packar jag haft kontakt med via jobbet tex har inte berott på batteriet, utan felande länken har vart reglaget, laddaren, balanseraren samt handhavande... men det första man gör när ett batteri falerar är att skylla på jusst batteriet tyvär.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Nu blev jag lite nyfiken Joacim.

    Du skriver att fartreglaget kan förstöra ett batteri. Hur menar du då? kinesreglage? felaktiga inställningar?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  13. #13

    Standard

    Mycket vanligt förekommande är att man ställer in en brytspänning på låt säga 3v/cell, men reglaget bryter inte förns senare, oftast beroende på en för lång fördröjning eller helt enkelt tokigt kalibrerad. På "klenare" batterier som droppar lite hela tiden kan ofta reglaget hinna med, men kör man ett "riktigt" 25-30c batteri som håller spänningen i det sissta för att sedan droppa tvärt hinner inte reglaget med helt enkelt. Som man tydligt kan se när man upprepar detta och registrerar med logger, jag har exempel på när man ställt in 3,2v/ cell men reglaget bryter inte föns 2,7-2,85v/ cell vilket är riktigt illa för alla Lipo batterier, även om lipo celler byggda med material av hög kvalite inte sväller pga detta så blir resultatet kraftigt försämrad livslängd.

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag kör med Axi 4130-20 med Jeti spin Opto77, 16x10 prop, modellen väger 3,1 Kg och det är inga problem att flyga oavsett läge. Ett par meter startsträcka sedan spikrakt upp tills den inte syns längre, dj--klar kraft.

    Gör som Joakim skriver, ställ in fartreglaget till minst 3.0 volts brytning eller något högre. så varar din batterier lllääännnnge.

    Att man har bra batterier märker man framför allt vid laddning, 3700mAh laddas till man tryckt i 3700mAh alltså 1:1, perfekt.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    Standard

    Vill man köra lite "safe" så ställ in reglaget på 3,2v/ cell.

  16. #16

    Standard

    Uppdaterar tråden, då många frågat mig om jag testat EON och hur de presterar. Har inte riktigt hunnit med, brukar kunna vara tidigt ute och testa nya FP ackar men nu va de en hel rad andra prylar på förtur.

    Nu har jag dock testat endel och då EONLite, kompisen kör EON33 i sin 600 heli. Vad man kan säga är att det är en helt ny kemisk formula vilket märks med den logg/ladd utrustningen jag har, det har varigt svårt att registrera "korrekt" data av en hitils oförklarig anledning, fartreglage/ laddare/ balanserare i övrigt är inga problem, men att det beror på EON är klart, så jag har fått köra lite "enklare" tester med extern Amp meter/ Volt meter RPM mätare och tolka det lilla jag fått fram via loggern, både i bil och flyg. En annan grej som uppdagats är att de märks tydligare när man kör in dem, med EVO brassade jag på fullt från första sykeln oftast, sen fick jag 100% vid ca 5e sykeln, EON har behövt lite mer tid på sig för att ge fullt, så jag tror inte att det skadar att man kör in dem några sykler i bänk först innan man kör med dem 100%. De tar snabbladdning väldigt bra, nästan ingen värmeutveckling och balanseraren behöver knappt lägga sig i alls, kort och trevlig laddtid. Ackarna har levererats i perfekt balans ner till 100delen 3,8v/cell. De drar jämnt under belastning samt laddning, också lite värmeutveckling vid körning/ urladdning, då testat i bil, flyg, och 33c 4550 i 600heli där EON acken hitils varigt svalast mot övriga ackar. Med EVO samt andra märken så har de oftast haft en prestanda peak vid 15-25 sykler för att sedan sakta dala i prestanda som man kunnat följa med logger. I helin sedan de va inkörda har ingen skillnad märkts vilket tyder på att det bör hålla länge, jag har bara hunigt köra EONLite 3250 3s ca 12 sykler ännu övriga färre sykler. Prestanda mässigt om jag gämför denna ack med andra 25-30c och EVO 25 2170- 2500 samt 3700 är denna 20c EON Lite hitils starkast vid urladdning, då vid setuper upp till 75A peak, i bilen visar det sig också att de tål väldigt höga ström spikar bra med upp till 100+-Amp, men medel belastningen här ligger "bara" på upp till 20Amp om jag verkligen TOKREJSAR arnars mer normalt ca 15-17Amp i medel på 2-3s ackar 2500-4500 upp till 30c.

    Hittils allt bra, men testandet fortgår, snart med lite EON28 också, det riktigt intressanta kommer vid 50+ sykler som man kan börja se hur livslängden ligger till.

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Fick nu mail från våran lokala handlare att det är slut på ackar hos flightpower så känns ju sådär med tanke på att det är nya grejer.
    Senast redigerat av DaEk den 2009-03-03 klockan 20:01.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  18. #18

    Standard

    Kan säga att FlightPower har svårt att hinna med att producera EON ackarna då efterfrågan är så enormt, man försöker först få fram EON ackar till de EVO storlekar som utgått, det kan nog komma att vara såhär ett tag tills man hinner ikapp, precis som det var när nuvarande EVO serie släpptes.

  19. #19

    Standard

    Fick möjligheten att logga ett par flygningar i Oscar Ohlsons Logo500 heli utrustad med 600 blad. Han kör EON33 4550 6s, det var bara ca 3-5grader+ ute, men det blev intressanta resultat. Med peakar på över 100Amp och under alla 3D manövrar så ligger det helatiden på 40-80Amp belastning, så håller cellerna nästan 3,6v/cell i medel, efter en intensiv 4min flygning är acken inte ens fisljummen, detta efter 30 sykler och den har inte dalat något i prestanda mot när den var ny, skall bli intressant att göra om testen när han är uppe i 40-50sykler.

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Håll oss uppdaterade. :-)

    Orkade inte vänta på mitt EON till sebarten så beställde ett EVO istället. (premiärade sebarten idag, flög bra.)

    Har dock en annan kärra som väntar på ett ack så det lär nog bli ett EON till den istället så jag är fortfarande intresserad på all möjlig input.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Liknande ämnen

  1. Balanseringskontakten på FlightPower-accar
    Av drjoshua i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 22:49
  2. FlightPower i Påldalen
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 20:01
  3. FlightPower electric event 08
    Av Joacim i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 08:41
  4. FlightPower på besök i Påldalen
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •