Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Inkörning av bensinare, vilka oljor ?

  1. #1
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Inkörning av bensinare, vilka oljor ?

    Hej hopp
    Nu är det snart dags att börja köra in min MT57:a och när man läser runt lite här och där så finns de lite olika meningar men vanligast verkar vara att man ska köra in motorn på en mineral olja och därefter gå över till en syntetisk olja när motorn är inkörd.

    Nu till frågan: vilka mineral oljor finns det att köpa ? märken ?

    Syntetoljor är väl typ Castrol TTS , Klotz , 3W osv..

    /Martin

  2. #2
    Tejps avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    133
    Jobb
    Lurendrejare
    Klubb
    MFK Jupiter Luleå

    Standard

    Min DL-50 har fått biltemas mineral olja, funkar utmärkt

  3. #3
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Denna menar du ??

    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=91163

    Hur många % kör ni vid inkörning 3-4% ?
    Det fanns ju helsyntet olja med på Biltema

    http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=91166

    /Martin
    Senast redigerat av Sigun den 2008-12-10 klockan 22:57.

  4. #4

    Standard

    Man kan köra med helsyntet på en gång också, det tar bara längre tid innan kolvringarna 'kört in sig', men det är absolut ingen fara för motorn.

    Jag kör, och har kört från start, 3% Mobil-1 Racingolja i min 45cc motor.






    Som vanligt när det kommer till våra modellmotorer, bränslen och hokuspokus finns det lika många åsikter som flygare.
    Här kan du läsa lite mer på Flyinggiants: http://www.flyinggiants.com/forums/f...hetic-oil.html
    Senast redigerat av T5 den 2008-12-10 klockan 23:12.

  5. #5
    Tejps avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    133
    Jobb
    Lurendrejare
    Klubb
    MFK Jupiter Luleå

    Standard

    Jo, den är det.
    Kommer faktiskt inte ihåg hur många %, jag blandade enl. manualen.

  6. #6
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5 Visa inlägg
    Här kan du läsa lite mer på Flyinggiants: http://www.flyinggiants.com/forums/f...hetic-oil.html
    Just den tråden jag suttit och läst i.. såg ju detta meddelande

    "dont do it. run it in on a mineral based oil as per manufacturers recomendations. The synthetic wont allow the rings to seat properly.
    2-3 gallons then switch to a synthetic.
    "

    Tror även att TobbeO skrivit om detta .. eller om de var Nyrothen.. jaja de blir nog bra när de blir dags

    /Martin

  7. #7
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Martin jag har kört min DA-50 på castrol mineral olja (den röda)
    3-4% nu 3,5 l i bänk.Jag ska blanda till lite med TTS:n och köra en sväng med den innan jag monterar den i min AA Extra 260
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  8. #8

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag kan ju personligen tycka att:

    Om mineralolja sliter in kolvringarna så pass mycket fortare än syntetolja på så kort tid som tex 5-10liter bensin med 3% olja i så torde snart motorn vara uppsliten vid mineralolje användning.

  9. #9
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det är väl inte att den blir uppsliten fortare, det är väl så att mineraloljan gör att kolvringen tätar bättre och snabbare än om man skulle kört in den på syntet oljan om jag uppfattat de hela rätt. Men det finns säkert någon motorexpert som kan svara på detta

    /Martin

  10. #10

    Standard

    Stämmer, precis av samma anledning ska man inte fis köra in en motor som är ringad i tron om att det ska va skonsamt. Ringen behöver belastning för att pressas ut mot cylinder o tätar bättre, effekt, hållbarhet o gång förbättras avsevärt. Personligen hävdar jag att de första 20 minuterna är viktigast vid inkörning, det är då det händer som mest.

  11. #11
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Det här med inkörning är en cirkus i sig. Det finns nog lika många sätt som det finns tillverkare och motor människor. Vanliga bilmotorer t.ex. Endel säger man skall inte varva dom över 4000 RPM de första 1000 milen. Endel säger man skall varva mycket men man får aldrig använda fullgas. Endel säger att motorerna mår bäst av att köras in som dom skall köras sen. Alltså ska du köra långdistans så kör man så. Ska man köra hårt å busa så ska den köras in så. Jag har nog hört alla slags olika förslag på hur en motor skall köras in... å det konstiga är att alla säger "så ska det vara"

    Jag kör in motorerna lite rikt de första tankarna (3% olja), det käns bäst så sen kör jag som vanligt.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  12. #12
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Hur körs en Timmerbil in? Har ni hört någon som kör in en sådan?

    Jag själv är av en tro att det var annars för 40-50 år sedan med mycket sämre precision på grejorna.

    Jag har Tävlat i snöskoterdragracing bla i standardklass och kört in minst 6 nya 2-T maskiner.

    Det har inte haft någon betydelse hur jag kört in dem så har de gått bra, Svenskt Rekord med en maskin som gått 14mil och det på syntetolja.
    //Tobbe

  13. #13

    Standard

    Det har inte haft någon betydelse hur jag kört in dem så har de gått bra, Svenskt Rekord med en maskin som gått 14mil och det på syntetolja.
    Yes, LYNX powa'!!!




    //vet att du kör blått, skoja bara//

  14. #14
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O Visa inlägg
    Hur körs en Timmerbil in? Har ni hört någon som kör in en sådan?
    Jo de brukar gå bättre efter en 60.000 mil.

    /lasse
    //Lasse

  15. #15

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Det är väl inte att den blir uppsliten fortare, det är väl så att mineraloljan gör att kolvringen tätar bättre och snabbare än om man skulle kört in den på syntet oljan om jag uppfattat de hela rätt. Men det finns säkert någon motorexpert som kan svara på detta

    /Martin

    Det jag menar är att på så pass kort tid som inkörningen varar så kan det kvitta vilken olja den körs på så länge den är av en god kvalité och smörjer bra.

    Har själv byggt min motor till 850R´en på ca 450hk och inte fan häller man nån billig mineral olja i den pga inkörning. Bästa möjliga olja och som många sagt , ingen fis körning.

  16. #16
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5 Visa inlägg
    Yes, LYNX powa'!!!




    //vet att du kör blått, skoja bara//

    Nä hä, jag kör ju Röd/vit

    //Tobbe

  17. #17

    Standard

    Du vet vad jag menar... Jag är uppväxt på en ET340 på sent 80tal och den är ju röd, men Yamma är (för mig) den 'blå' på nått sätt.

    Snyggt åk det där i alla fall, aggresiv design. Min Lynx ser ut som en padda med två stora ögon....Nåväl, det är ju bara en fiskarskoter.

  18. #18
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Eftersom tror är nyckelordet så kan jag få tro lite grann jag med..Mineralolja används som inkörningsoljor i bla flygplansmotorer från stenåldern av amerikanskt ursprung fortfarande,kallas för straight-oljor och är för att skava in dessa antikviteter av märket lycoming,continental mfl. som härstammar från 30-talet..
    Så också bilar fram till sjuttiotal,båtmotorer av tvåtaktarsort och detta beror nog till en del på materialvalet i dessa att man behövde köra in dem,dock ej på speciella oljor..
    Vill man köra in en bensinare så är det fritt fram,jag gör det inte,vare sig motorsåg,lövblåsar,trimmers eller liknande.
    De verkar funka bra i alla fall..Tror jag..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #19

    Standard

    Vill man köra in en bensinare så är det fritt fram,jag gör det inte,vare sig motorsåg,lövblåsar,trimmers eller liknande.
    De verkar funka bra i alla fall..Tror jag..
    Ta tex en ny skoter, vanlig förgasartvåtaktare med fläktkylning: Inkörning, kör med varierande gas och undvik långa fullgasrepor i början. Sen bara ös på.
    (Med förhoppning att Tobbe_O inte totalsågar mig nu )

  20. #20

    Standard

    Hur en variatordriven gaypulka körs in har jag inte mycket erfarenhet av. Att det är ett måste att ha mineral olja är väl en överdrift, men det är ju bevisat i tester att en motor som körts in med rätt ring tryck tätar bättre o ger mer effekt o komp, o dessutom blir det mindre slagg i oljan på fyrtaktsmaskin. Sen får ja alla modellflygsnissar tycka vad dom vill.

Liknande ämnen

  1. inkörning bensinmotor
    Av Phonta i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-30, 14:41
  2. Inkörning av DA-50
    Av Felix i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 16:54
  3. Inkörning av fyrtaktare
    Av Ekis i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 07:47
  4. Inkörning av motor
    Av Dawson i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 04:56
  5. Inkörning
    Av Kamikaze i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 07:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •