Reklam

 
Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 226

Ämne: Pilot RC - YAK yellow flame

  1. #21
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    haha.. äntligen någon som förstår sig på fotografen haha..

  2. #22

    Standard

    sigun hur passar motorn med standoffsen? Hur är längden på motorn, passar det utan att korta FW ?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #23
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Hanke
    Har inte hunnit mäta längden på motorn men jag har iallafall hittat en borrmall för motorn. Ska mäta upp motor med standoffs så fort de blir lite ledigt ifrån alla julbord och annat

    Bifogar borrmallen ifall någon annan är i behov av den. Tänk bara på att stänga av all sorts skalning av sidan när du ska skriva ut den. Gör du inte det blir måtten fel.

    God jul o gott nytt år

    /Martin
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Sigun den 2008-12-25 klockan 09:39.

  4. #24
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej igen.
    Har nu mätt motorn och konstaterat följande.

    Motorns totala längd med standoffs på är 22,5cm




    Från standoff till propellerhuvud 17,5cm


    Avståndet från brandväggen till framkant på motorhuven är 13cm så utsticket blir 4,5cm vilket kanske är i mesta laget. Får se om det går att flytta brandväggen bakåt några cm.

    /Martin

  5. #25

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Eller varför inte nya standoffs i rätt längd??

  6. #26
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tänkte med på det men då får inte förgasaren plats eftersom den sitter bakom motorn. så enda sättet är nog att flytta bak brandväggen 3-4cm ?

  7. #27
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    824
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    17,5 är precis rätt om man kör på markeringan för DA-50
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Eller varför inte nya standoffs i rätt längd??
    Det är rätt längd, det skall rymmas en förgasare där också.

    Ett alternativ vore att skaffa kortare standoffs men ta ut i brandväggen så förgasaren får plats. Men det verkar mer jobb än att ta bort en bit av hela brandväggen. (Jag verkar få ta bort ca 38mm på min Katana) men då det bara är en fyrkantig låda borde det inte vara några större problem.
    2xNF (No Fuel, No Fun)

  9. #29
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Sabbar man inte stabiliteten rätt rejält om man sågar hål i brandväggen ? Känns som ett bättre alternativ att flytta hela brandväggen bakåt i kroppen. verkar vara gott om plats till det, men jag får väl plocka av huven och börja mäta lite mer seriöst på det.

    /Martin

  10. #30

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag brukar där det behövs gjuta i med kolfiberväv på insidan av motorspantet och sen ta upp ett hål där förgasaren kan komma in kroppen. Har funkat fint så här långt och känns lättare än börja bryta loss motorspant för att flytta det längre in i kroppen.

  11. #31
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det roliga med denna modellen är att brandväggen leveras lös !!.. får fixa lite bilder på det hela imorgon så ni får se hur de hela ser ut.

    PS kan hända att de kommer redan ikväll om jag blir sugen och hittar mina insexnycklar förståss

    /Martin

  12. #32
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Sigun,
    Du har helt rätt tanke med att flytta bak brandväggen.
    Just därför som det kommer som det gör, för att förenkla för varje motoralternativs individuella längd. Det är rekommenderat 6-12 mm mellan kåpa och medbringare, jag tycker nog att det är helt ok med upp till 20 mm. Men 45 är defenitivt för mycket, kommer att se lustigt ut. Se på sidan 5 i manualen så ser du att dom flyttat väggen bakåt där med.

    Det är ingen fara med stabiliteten om man gör som Kenna säger är ett alternativ, dock så får du lite större risk för bränsle slabb inne i modellen.
    Kan dock elimineras genom att limma en PET flask botten som en skyddande kåpa bakom förgasaren.

    Vänliga hälsningar,
    Nyroth

  13. #33
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    824
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    så gjorde ja på min extra sågade efter DA markering
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00584.JPG 
Visningar:	372 
Storlek:	79,9 KB 
Id:	2670  
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  14. #34

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Det roliga med denna modellen är att brandväggen leveras lös !!..
    /Martin




    Då e ju saken biff!!...... sätt den där det passar bäst

  15. #35
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Hej Sigun,
    Du har helt rätt tanke med att flytta bak brandväggen.
    Just därför som det kommer som det gör, för att förenkla för varje motoralternativs individuella längd. Det är rekommenderat 6-12 mm mellan kåpa och medbringare, jag tycker nog att det är helt ok med upp till 20 mm. Men 45 är defenitivt för mycket, kommer att se lustigt ut. Se på sidan 5 i manualen så ser du att dom flyttat väggen bakåt där med.

    Det är ingen fara med stabiliteten om man gör som Kenna säger är ett alternativ, dock så får du lite större risk för bränsle slabb inne i modellen.
    Kan dock elimineras genom att limma en PET flask botten som en skyddande kåpa bakom förgasaren.

    Vänliga hälsningar,
    Nyroth
    Jaha där blev man påkommen med att inte ha läst manualen tillräcklig heller.. men vem läser manualer nu för tiden .. hard man läser manualen efter man monterat och kladdat hihi..

    Tackar för tipsen Nyroth ska genast plocka fram manualen och titta. samt noterade avstånden för medbringaren. Se nog snyggast ut om den sitter på runt 1cm eller så.

    /Martin

  16. #36
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    He he....givetvis är manualen inget för riktiga pojkar, men som glad amatör var jag tvungen att kolla igenom den

    Här är även en bild som förtydligar PET flaske förslaget.
    Men i ditt fall rekommenderar jag att flytta bak väggen.

    Bilden kan vara till Robbans hjälp kanske.


    Mvh,
    Nyroth
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN2661.jpg 
Visningar:	400 
Storlek:	40,0 KB 
Id:	2678  

  17. #37
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det är bara att svarva till ett par nya standoffs i rätt längd
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  18. #38
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej på er igen..
    Nu har jag varit i källaren och rivit av kåpan .. svor både en och två gånger innan den trillade bort mer om detta lite senare i inlägget.

    Här följer liter bilder på hur det ser ut

    Motorbocken framifrån


    Motorbocken ovanifrån


    Brandvägg med kryptiska inskriptioner ???


    Motorbocken monterad på orignal platsen


    Motorbocken monterad på orignal platsen ovanfrån
    Här tänkte jag kapa bort en bit av plywooden och flytta bak brandväggen ca 4,5cm


    Här ser ni motorkåpans monterings skruvar i överkanten sitter de islagsmuttarar och dessa skruvar dras åt från canopy sidan väldigt lätt och enkelt. När vi kommer till de två nedre skruvarna så sitter islagsmuttarna i kroppen ! så dessa två måste skruvas i från framsidan. Det går ju med mycket våld och svordommar att få bort dem nu när motorn inte sitter i men hur i hela friden får man bort kåpan när man satt i motorn någon som säljer 30cm långa insexnycklar med en liten böj på ?
    Kanske bara jag som är trött men hur löser man detta ?

  19. #39
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    kapa av en vanlig och svetsa på en bit 5-6mm rund tråd så den blir i önskad längd.eller tar ett rör och limma det med epoxy det borde räcka för dom skruvarnas drag moment
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  20. #40
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Det går ju med mycket våld och svordommar att få bort dem nu när motorn inte sitter i men hur i hela friden får man bort kåpan när man satt i motorn någon som säljer 30cm långa insexnycklar med en liten böj på ?
    Kanske bara jag som är trött men hur löser man detta ?
    Psst!
    Läs manualen sid 7 längst ner där finns beskrivning på hjur du gör ett verktyg

    Det funkar smidigt med en förlängd insex nyckel med kula,
    Inskaffa en extra insex nyckel med kula, kapa nyckeln, stoppa i den långa delen med kulan i ena änden av ett passande mässing eller alurör, pressa med lämpligt verktyg . Klart!

    Alternativt skaffar du en färdig insexmejsel med kula.

    Mvh,
    Nyroth

Liknande ämnen

  1. DJI F550 Flame
    Av remsan i forum Hexa
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 09:41
  2. Pilot-rc yak 73''
    Av anders e i forum Bensinmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 19:07
  3. Pilot RC - YAK yellow flame - Inkörning MT-57
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •