Reklam

 
Sidan 7 av 12 FörstaFörsta ... 23456789101112 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 227

Ämne: Pilot RC - YAK yellow flame

  1. #121

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjusigt Sigun!

    Intressant att se bensinslangarna, följde t-röret med i satsen eller har Du skaffat det separat? Jag har köpt en 3W tankventil och hade nog tänkt montera 3 slangar i tanken men detta arrangemang ser smidigt ut.

    Är det ingen risk att Du fyller motorn med bensin också när Du tankar?
    Eller funkar bensinförgasarna så att de är "stängda" när motorn inte är igång? (Yaken är min första bensinkärra, som Du säkert redan listat ut..)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  2. #122
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Lars
    Tank och slangar är förmonterat från fabrik på alla Pilot-Rc modeller så man får väl hoppas att de vet vad de sysslar med är ju lika ny på bensin som du men jag gissar att de ska fungera.

    /Martin

  3. #123

    Standard

    Förgasaren har inbyggd pump och behöver pulser från vevhuset för att pumpa in soppa i motorn, det betyder att ni kan inte blåsa i bränsleslangen som på en metanolmotor. Använd inte tryckluft för att överbevisa mig för då går membranen i förgasaren sönder

    Snyggt Martin, men hänger de på en tvåcells acc så finns det säkert nån därnere som kan låna dig en

    Mvh Mats J
    Senast redigerat av Mats J den 2009-04-06 klockan 09:24. Anledning: Lite otydligt skrivet av mig
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  4. #124

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
    Förgasaren har inbyggd pump och behöver pulser från vevhuset för att pumpa in soppa i motorn, det betyder att ni kan inte blåsa i bränsleslangen som på en metanolmotor. Använd inte tryckluft för att överbevisa mig för då går membranen i förgasaren sönder

    Snyggt Martin, men hänger de på en tvåcells acc så finns det säkert nån därnere som kan låna dig en

    Mvh Mats J
    Mats,

    Yak lovar, ingen tryckluft i närheten av Moki:n!
    Fint att få detta förklarat, då får det nog bli samma lösning med två slangar i min modell också. (Lättare att tanka ur bensinen om tankventilen är kopplad till klunken )
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #125
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    ....Största problemet jag har nu är att hitta 2S Lipo, de mesta verkar vara slut på HC .....

    Kolla här, har vunnit auktioner där ett flertal ggr, fått hem bl.a fartreglage för budpris 1€ !! men iofs frakt för 6€ o ackar för nästan inga pengar alls..
    I förrgår vann jag budandet på en 3 cells 16C 3950mah lipo, för 33:50 Australiska dollar, 20:50 för acken 13 för frakt, = 195:- SEK ink frakt !
    Samtliga leveranser funkat kanon, utan att fastna nånstans.
    http://stores.shop.ebay.co.uk/Compas...__W0QQ_armrsZ1
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #126
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tack för tipset Jocke, har några 3S ackar som jag kan använda så länge om de inte skulle dyka upp något på HC Brukar shoppa på ebay med så de blir till att kolla in vad de har för kul prylar där.

    Idag har jag förövrigt börjat bocka och bända lite på flexröret för att få det till att passa in i canisterdämparen. Måste dock se till att skaffa lite "Packning på tub" så att man får de riktigt tätt mot cylindern, lustigt att de inte skickar med en avgaspackning till motorn ?

    /Martin

  7. #127

    Standard

    Trodde dessa förgasare hade nålventil som på mopparna, o därav att de ej flödar över vid tankning

  8. #128
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Dom har nålventil och om du blåser i slangen ska ventilen öppna tex vid 1,2-1,6 bar och stängnings trycket ska vara ca 0,2-0,5 bar lägre än öppningstrycket.

    Inga vetenskapliga siffror för det var så länge sedan jag körde Gokart så minnet har svikigt en del

    Så här ser klockan ut.
    Senast redigerat av Tobbe O den 2009-04-06 klockan 22:20.
    //Tobbe

  9. #129
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Okey när vi ändå är inne på förgasaren kanske någon kan hjälpa till med nästa funderingen eftersom motormanualen helt saknar bilder på hur de ska kopplas, kanske är självklart för alla utom mig men är tacksam för all hjälp man får här på forumet.

    Bränslet in har jag nog klurat ut rätt men de andra två vart ska de gå ? tror jag sett att på DA sitter de ihopkopplade med en slang ? är detta rätt ? ska de inte vara så att en av dem går i retur till tanken ?

    kolla in bilden och förklara 1 & 2

    /Martin
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Walbro.jpg 
Visningar:	233 
Storlek:	51,9 KB 
Id:	4564  

  10. #130
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Sätt en slang mellan 1 o 2 och bränsle in så kommer den att gå fint
    //Tobbe

  11. #131
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tack Tobbe. Någon som testat den här walbro tuning guiden ? och vet om det funkar ? verkar ju logiskt och smidigt att följa

    http://reviews.ebay.com/Indiana-Tiny...00000003424535

  12. #132

    Standard

    Ja Tobbe har rätt med öppningstryck och nål men på en ny gasare så vill jag inte blåsa med tryckluft utan vill den inte suga/pumpa brukar jag snapsa så brukar dom komma igång

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  13. #133
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    vilka batterier ska du ha i din kärra Sigun??

    Get high with hovering
    not drugs

  14. #134
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Wesse.
    Tänkte köra med någon av dessa

    ZIPPY 2200mAh 2S1P 20C $12.79 2200mAh 2S 20C -18
    ZIPPY Flightmax 1800mAh 2S1P 20C $10.74 1800mAh 2S 20C -8
    Rhino 2350mAh 2S1P 20C Lipoly Pack $18.30 2350mAh 2S 20C -7

    Såg nu ikväll att de hade flashsale på dessa

    Zippy-Ec 1800mAh 2S1P 20C Lipoly Pack $9.99 1800mAh 2S 20C 64

    3st tänkte jag slå till på, en till tändning och två till mottagare/servon./Martin

  15. #135
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hej Wesse.
    Tänkte köra med någon av dessa

    ZIPPY 2200mAh 2S1P 20C $12.79 2200mAh 2S 20C -18
    ZIPPY Flightmax 1800mAh 2S1P 20C $10.74 1800mAh 2S 20C -8
    Rhino 2350mAh 2S1P 20C Lipoly Pack $18.30 2350mAh 2S 20C -7

    Såg nu ikväll att de hade flashsale på dessa

    Zippy-Ec 1800mAh 2S1P 20C Lipoly Pack $9.99 1800mAh 2S 20C 64

    3st tänkte jag slå till på, en till tändning och två till mottagare/servon./Martin
    läste i bruksanvisningen på min suckhoi att dom rekomenderade minst 3000mAH på varje pack..hmm fann dessa som jag tror jag ska köra med men är inte säker..



    (Klicka för en större bild)


    ArtnrP37002S25C
    Beskrivning:
    Vikt: 205 g
    Kapacitet: 3700 mAh 7,4 V
    Höjd: 17mm
    Bredd: 46 mm
    Längd: 140 mm
    Belastning 25C(93A)/50C(185A)
    Denna acc har vi provat att belasta med kortvarigt 270A i elflyg.
    I elseglare används denna ofta i 2st accar som seriekopplas

    Passar också som mottagaracc i stora modeller
    Balanseringskontakt: JST-XH, passar i iMax-laddaren direkt
    Dessa accar användes för att köra 196km/h i en 1:10 elbil

    Get high with hovering
    not drugs

  16. #136
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Desire ackarna är väldigt bra så de blir säkert kanon i din suckhoi vill du ha billigare alternativ så kan jag väl rekomendera dessa från HC

    ZIPPY Flightmax 5000mAh 2S1P 20C $28.84 5000mAh 2S 20C 443
    Rhino 4900mAh 2S1P 20C Lipoly Pack $40.29 4900mAh 2S 20C -6
    Rhino 3700mAh 2S1P 20C Lipoly Pack $29.90 3700mAh 2S 20C -26

    /Martin

  17. #137
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej hopp
    En liten uppdatering på monteringsfronten. Efter att jag monterat in hållarna för canisterdämparen så visade det sig att jag inte kunde få dit canistern utan att först ta bort motorn och slipa ner någon milimeter av brandväggen. När jag ändå hade borta motorn så tänkte jag passa på att måla brandväggen med lack så att de blir lite stänkskydd mot eventuell bensin som kan tänkas smita ut.

    Glad ihågen åkte jag till affären och köpte mig en burk lack som var genomskinlig. Väl hemma öppnades burken och jag möttes av en väldigt vit färg i burken nåja jag är väl inte sämre än att jag kan vara den enda i Sverige som har en Pilot-RC modell med vit brandvägg . Här är ett par bilder på eländet

    När det har torkat imorgon så ska jag försöka knöla in canisterdämparen igen, inte lätt att få in den utan att slangbitarna som den ligger mot korvar av sig, får väl pröva att gnida in canistern med lite såpa kanske ?

    /Martin
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0063.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	101,6 KB 
Id:	4575   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0066.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	100,6 KB 
Id:	4576  

  18. #138

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Snyggt, det börjar bli klart ser jag!
    Glöm nu inte att säga "-observera den vita brandväggen" när Du visar upp kärran under säsongen.

    Det blir nog lite mer grå-aktig färg på min brandvägg eftersom jag har bränslesäker färg i den nyansen (undersida Spitfire) hemma på hyllan.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #139
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tack för det Lars, tror dock inte de kommer synas så mycket av den men de kan ju vara bra att ha den kommentaren i bakfickan

    Kände på färgen i morse och den var inte helt torr men framåt kvällen ikväll så åker nog canisterdämparen på plats och därefter motorn. Sedan ska jag bocka till en tråd för chokespjället så att man enkelt kan choka motorn. När motorn och allt är på plats så är det inte långt kvar till premiären känns det som , i med servona i vingarna och sedan upp i det blå.

  20. #140

    Standard

    wow nu börjar det hända grejer...heja martin!!!

Liknande ämnen

  1. DJI F550 Flame
    Av remsan i forum Hexa
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 09:41
  2. Pilot-rc yak 73''
    Av anders e i forum Bensinmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 19:07
  3. Pilot RC - YAK yellow flame - Inkörning MT-57
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •