Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: Brnslerr/Nl Webra 1.5 Diesel

Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    20
    Jobb
    Administratr
    Klubb
    Inte ansluten

Standard Brnslerr/Nl Webra 1.5 Diesel

Hej

Nu nr jag ntligen byggt klart men Stuka s tnkte jag ge mig p att lsa nsta lngtids projekt. Detta att f igng min Webra 1.5cc Diesel. Motorn r frn 70-talet och har legat p vinden i skert 30r men torrt och fint frvarat. Motorns frgasarnl/brnslerr har vart demonterat en massa gnger vilket har gett mig vissa funderingar om hur igentligen detta rr som gr igenom frgasaren skall vara om det r rtt monterat. Rret har ett litet hl p ena sidan som brnslet skall passera innan det gr in i motorn. Nu r frgan jag undrar ver och hoppas att ngon vet och det r t vilket hll skall skall hlet i detta rr peka, upp mot frgasar toppen, ned mot botten i frgasaren eller i propelleraxelns riktning. Kanske har det ingen betydelse men det skulle vara hrligt att veta hur detta brnslerr skall vara riktigt instllt.

Hlsningar

LP
    Nu r Lajban Klar

Anders Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    164
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Tre Aviatrer

Standard

Jag har en likadan, lika gammal, men tyvrr inte lngre krbar. Den har varit utsatt fr mina klumpiga frsk att fixa oljelckage vid medbringaren i enlighet med tips frn Pr Lundqvist p 70-talet.
    Hlet p min pekar rakt nert.
    Anders J

Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    20
    Jobb
    Administratr
    Klubb
    Inte ansluten

Standard

Hej

Tack fr svaret. Sknt att ngon visste hur hlet skulle peka. Synd Anders att din motor inte funkar lngre men om du skulle vilja slja den som reservdelsmotor till mig s hr grna av dig fr det skulle inte sitta fel med att ha lite reservdelar nu nr dessa r s svra att f tag i.

Hlsningar

LP
    Nu r Lajban Klar

Anders Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    164
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Tre Aviatrer

Standard

Kollar vid tillflle om det finns nt kvar av den. Vet att den legat i garaget ppet i en lda. Det r nog 10 r sen jag sg den senast!

Anders

Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    20
    Jobb
    Administratr
    Klubb
    Inte ansluten

Standard

Vad bra d fr vi se om det finns ntt kvar av den. Det som vore intressantast att ha som reservdel r ju just brnslerr och brnslenl fr de sitter ju rtt utsatt till p dessa motorer och blir ltt bjda har jag sett.

LP
    Nu r Lajban Klar

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Det lilla hlet i brnslerret ska peka i luftintagets riktning, dvs nedt i de flesta fallen.
    Lmplig propeller till din 1,5cc Webra diesel r 7x4, 7x5, 7x6, 8x4 och 9x4.
    Brnsle hittar du hos Brderna Fllgren (3F-Hobby) i Oxelsund.

Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    20
    Jobb
    Administratr
    Klubb
    Inte ansluten

Standard

Tackar fr ytterligare ett svar. Sknt att nu veta hur detta brnslerr skall vara rtt instllt. Propeller har jag och brnsle har jag kpt hos Fllgrens brderna. Men nu har jag frskt starta motorn ngra kvllar hr men det verkar inte g s bra fr jag fr den hgst att g ca 20 sekunder men den tnder nstan hela tiden utan att riktigt komma igng. Kanske anvnder jag fel tank eller s r det ntt trix med brnsletillfrelsen som jag missat. Fr vl fundera ngra dagar s fr vi se hur det gr nsta gng.
    Nu r Lajban Klar

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Du mste justera kompressionen med "kompskruven"...men det vet du skert redan.
    Mer "komp" i brjan ...och nr motorn startat minskas "kompen" tills motorn gr bra.

Fr motorn bara soppa ,luft och har rtt komp s kan den inte vgra att starta.

Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    20
    Jobb
    Administratr
    Klubb
    Inte ansluten

Standard

Hej

Jag har nog testat allt men motorn vill inte riktigt g ngon lngre stund. Den tnder riktigt frst nr jag har skruvat ned kompskruven rejlt mycket. Vet den var otroligt svrstartad nr den var ny s jag frskte f den inbytt mot en ny men frst ville de testa den p affren och d gick den minsann igng p ngra flipp. Har funderat p vad de krde p fr brnsle eller om de anvnde ren eter som starsup fr att f den att tnda direkt. Nr jag kom hem sen s inte fick jag igng den inte. Vet inte om det r jag som inte kan med dislar men med vrkande startarm s funderar jag starkt att testa med lite stargas, kanske gr under eller s brakar allt i bitar
    Nu r Lajban Klar

Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Slvesborgs MFK

Standard

Jag kper den grna om du trttnar p den

Har ett par liter dieselsoppa stende till en motorkonvertering jag aldrig fick tummen ur fr...
    Mvh Palleman

kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

Standard

hoho DIESEL var r du detta r ju ditt expert omrde ... !!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    20
    Jobb
    Administratr
    Klubb
    Inte ansluten

Standard

Hej igen

Tackat fr erbjudandet men jag vill allt f den att g riktigt och lra mig alla de sm start trixen frra generationen kunde men som jag tror vi glmt. Ngon som har hrt ngra starttrix man gjorde frr med trilskade dieslar.
    Nu r Lajban Klar

Liknande mnen

1. Webra T4-60
    Av RMP60 i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2012-01-20, 22:38
  2. Webra
    Av Plange13 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2007-12-13, 21:43
  3. Webra 50GT
    Av T5 i forum Metanolmodeller