Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bränslerör/Nål Webra 1.5 Diesel

  1. #1
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Standard Bränslerör/Nål Webra 1.5 Diesel

    Hej

    Nu när jag äntligen byggt klart men Stuka så tänkte jag ge mig på att lösa nästa långtids projekt. Detta att få igång min Webra 1.5cc Diesel. Motorn är från 70-talet och har legat på vinden i säkert 30år men torrt och fint förvarat. Motorns förgasarnål/bränslerör har vart demonterat en massa gånger vilket har gett mig vissa funderingar om hur igentligen detta rör som går igenom förgasaren skall vara om det är rätt monterat. Röret har ett litet hål på ena sidan som bränslet skall passera innan det går in i motorn. Nu är frågan jag undrar över och hoppas att någon vet och det är åt vilket håll skall skall hålet i detta rör peka, upp mot förgasar toppen, ned mot botten i förgasaren eller i propelleraxelns riktning. Kanske har det ingen betydelse men det skulle vara härligt att veta hur detta bränslerör skall vara riktigt inställt.

    Hälsningar

    LP
    Nu är Lajban Klar

  2. #2

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Jag har en likadan, lika gammal, men tyvärr inte längre körbar. Den har varit utsatt för mina klumpiga försök att fixa oljeläckage vid medbringaren i enlighet med tips från Pär Lundqvist på 70-talet.
    Hålet på min pekar rakt neråt.
    Anders J

  3. #3
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Standard

    Hej

    Tack för svaret. Skönt att någon visste hur hålet skulle peka. Synd Anders att din motor inte funkar längre men om du skulle vilja sälja den som reservdelsmotor till mig så hör gärna av dig för det skulle inte sitta fel med att ha lite reservdelar nu när dessa är så svåra att få tag i.

    Hälsningar

    LP
    Nu är Lajban Klar

  4. #4

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Kollar vid tillfälle om det finns nåt kvar av den. Vet att den legat i garaget öppet i en låda. Det är nog 10 år sen jag såg den senast!

    Anders

  5. #5
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Standard

    Vad bra då får vi se om det finns nått kvar av den. Det som vore intressantast att ha som reservdel är ju just bränslerör och bränslenål för de sitter ju rätt utsatt till på dessa motorer och blir lätt böjda har jag sett.

    LP
    Nu är Lajban Klar

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det lilla hålet i bränsleröret ska peka i luftintagets riktning, dvs nedåt i de flesta fallen.
    Lämplig propeller till din 1,5cc Webra diesel är 7x4, 7x5, 7x6, 8x4 och 9x4.
    Bränsle hittar du hos Bröderna Fällgren (3F-Hobby) i Oxelösund.

  7. #7
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Standard

    Tackar för ytterligare ett svar. Skönt att nu veta hur detta bränslerör skall vara rätt inställt. Propeller har jag och bränsle har jag köpt hos Fällgrens bröderna. Men nu har jag försökt starta motorn några kvällar här men det verkar inte gå så bra för jag får den högst att gå ca 20 sekunder men den tänder nästan hela tiden utan att riktigt komma igång. Kanske använder jag fel tank eller så är det nått trix med bränsletillförelsen som jag missat. Får väl fundera några dagar så får vi se hur det går nästa gång.
    Nu är Lajban Klar

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du måste justera kompressionen med "kompskruven"...men det vet du säkert redan.
    Mer "komp" i början ...och när motorn startat minskas "kompen" tills motorn går bra.

    Får motorn bara soppa ,luft och har rätt komp så kan den inte vägra att starta.

  9. #9
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Standard

    Hej

    Jag har nog testat allt men motorn vill inte riktigt gå någon längre stund. Den tänder riktigt först när jag har skruvat ned kompskruven rejält mycket. Vet den var otroligt svårstartad när den var ny så jag försökte få den inbytt mot en ny men först ville de testa den på affären och då gick den minsann igång på några flipp. Har funderat på vad de körde på för bränsle eller om de använde ren eter som starsup för att få den att tända direkt. När jag kom hem sen så inte fick jag igång den inte. Vet inte om det är jag som inte kan med dislar men med värkande startarm så funderar jag starkt att testa med lite stargas, kanske gör under eller så brakar allt i bitar
    Nu är Lajban Klar

  10. #10
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Jag köper den gärna om du tröttnar på den

    Har ett par liter dieselsoppa stående till en motorkonvertering jag aldrig fick tummen ur för...
    Mvh Palleman

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hoho DIESEL var är du detta är ju ditt expert område ... !!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12
    Longtimeprojekts avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    Administratör
    Klubb
    Inte ansluten

    Standard

    Hej igen

    Tackat för erbjudandet men jag vill allt få den att gå riktigt och lära mig alla de små start trixen förra generationen kunde men som jag tror vi glömt. Någon som har hört några starttrix man gjorde förr med trilskade dieslar.
    Nu är Lajban Klar

Liknande ämnen

  1. Webra T4-60
    Av RMP60 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-20, 22:38
  2. Webra
    Av Plange13 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 21:43
  3. Webra 50GT
    Av T5 i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •