Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Sony DV, Hårddisk eller SDRAM?

  1. #1

    Standard Sony DV, Hårddisk eller SDRAM?

    Har länge försökt ta mig an köpa en digitalvideokamera.
    Sony skall det bli.
    Widescreen också.
    Ej säker på om jag ska satsa på HD än.

    Hur som helst... har valt bort DVD och funderar nu på vad som ska väljas bland
    MIniDV (band), HDD (hårddisk) eller SDRAM (minneskort)?
    Finns ju lite fördelar och nackdelar, men vad vet ni om dem så man kan få lite
    tips på vad man bör välja bort?

    Alla filmer kommer att hamna via datorn för redigering. Vill göra snyggfilmer så
    som man ser dyka upp mer och mer, har gjort över 100 RC-filmer nu, men det
    är från vanlig äldre MiniDV-kamera vars bildkvalitet förvanskats rejält pga
    komprimering och allt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Att satsa på DV band tycker jag är att gå bakåt i tiden, dessutom tar de rätt lång tid att läsa in filmen på datorn på detta vis. Satsar du på en HD eller minneskort kamera så tar de bara några sekunder att läsa in filerna.

    i vilken prisklass har du tänkt satsa ?. vill du ha extern mic = bättre ljud ? finns lite saker som är bra att tänka på innan man slår till. Har en längre tid kollat på Sonys HDR-SR10,11 och 12. SR-11:an ligger runt 8500kr ungefär. Men såg härromdagen att Canon har en minneskort kamera som fått väldigt goda betyg med. Det finns två varianter att välja av här med HF10 och HF100 heter de. HF-10 har ett inbyggt minneskort på 16GB medans man i HF100:an själv får välja vilken storlek på kort man vill satsa på och köpa det separat.

    alla dessa kameror spelar in i full HD upplösning dvs 1920x1080.

    /Martin

  3. #3

    Standard

    Under 10.000 SEK är nog helt okej.

    Batteritiden är ju rätt bra på MiniDV, men det är ju som du säger, gammalt.

    En nackdel med hårddisk och SDRAM är ju att man då måste spara allt material i datorn.
    Hur stort blir 1MP på 1h och 3.3MP som vissa kameror är? Och 1h HD, hur många GB tar det?

    Extern mic, jo det skulle ju vara nåt, är dom stereo? Kanske lampa med?! Finns det?

    Dom gör ju reklam med hårddisk-kamerorna att man kan lagra massooor med film innan det
    blir fullt, behöver inte byta media. Nä, man måste ju köpa ett drös svindyra ackar för att
    kunna använda alla dom timmar som får rum på disken. Hm...

    Har nån någon koll på skärpedjupet på kamerorna? Eller blir allt på bilden lika skarpt oavsett vad?

    Står att man får upp till 5h batteritid med extrabatteriet (kostar 1800 SEK till ungefär),
    men hur länge spelar man in på originalbatteriet? Är ju så slött när dom flesta kameror
    visar att det finns 1,5 kvar och efter några ggr på och av när man vart på fältet, så
    har man spelat in 20 minuter film när batteriet är slut.

    Vilket format blir filmerna från hårddisk- och SDRAM-kamerorna? (Sonys) Den lokale
    försäljaren visste inte (suck).

    Finns det nån filmsnutt nånstans där man kan se kvaliteten på nån av tex de kameror du nämnde (dom var ju iofs lika)?

    Hur är det soliga dagar med dessa nya kameror som saknar sökare? Är displayen skitbra?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Hej!

    Håller med Sigun/Martin - skippa det där med DV-band.

    På min JVC-kamera (av årsmodell -00) får man med motorljudet från drivningen av DV-banden när man spelar in, föga imponerande om du frågar mig .

    Jag är själv på jakt efter en ny videokamera och resonerar som så att inspelning på minneskort måste vara toppen - inga motorer för drivning av vare sig band eller hårddiskar som kan störa.

    Även jag har varit och klämt på Canons HF100, den ligger "sketgôtt" i näven och känns liten och behändig, vet dock inte hur det är med egenskaperna vid mörkerfilmning, det är en faktor som åtminstone jag inbillar mig att jag vill ta hänsyn till när jag skaffar kamera.

    Hoppas att någon mer insatt i ämnet vill hjälpa till att vägvisa oss vilsnefarna
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    HF100 verkar ju utmärkt - i alla fall enligt Cyberphoto - http://www.cyberphoto.se/?http://www...?article=HF100
    Men man lär behöva några SD-kort och ett extra batteri - 1 timme/8 Gb och 1 timmes inspelningstid på en laddning av originalbatteriet.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Kikade lite på www.vimeo.com och sökte efter hdr-sr10e och hittade några filmer.
    Söker man på www.youtube.com eller video.google.com så hittar man ju inget bra.
    www.viddler.com hade inget, om man söker på just hdr-sr10e. Gäller ju att man
    har överfört filmen i vettigt format och redigerat det i rätt program... och att man
    har sparat det i nåt bra format.

    Klart imponerad av kamerans slow-motion-funktion. Finns filmer på Video-Google på det.

    Sony "angle-lens" verkar ju vara lite rolig också.

    Och så verkar några ha gjort fina scener som spelats in på lång tid men spelats upp
    snabbt, typ moln i rörelse och sånt. Nice. =)

    Såå... finns det nåt klokare än Sony HDR-SR10E att satsa på just nu?
    http://www.sony.se/product/hdd-avchd...eType=Overview
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Såg nu att man måste köpa HDR-SR11 eller SR12 för att få sökare + hörlursutgång och mikrofoningång. SR10 saknar allt det.

    Canon, mja, har en systemkamera med diverse objektiv etc och det får vara mitt bidrag
    till Canon
    Har nu hakat upp mig på Sony.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Nu när man letat filmer (fanns massor fler på Vimeo om man sökte på hdr-sr10 och hdr-sr11 istället, utan e på slutet) så tycker jag filmerna hackar rejält. Är ju bara några frames per sek?! Eller är det så det blir när man vill ha hög bildkvalitet istället?

    Hur hittar man nån film man kan ladda ner i full HD-kvalitet? Finner nog filmer, men det
    kommer ju bara errors i det skedet man ska ladda ner dem.

    Och en sak till... när man filmar med DV-kameror så har dom en tendens att framkalla
    sånt där jobbigt flimmer på rörliga objekt, typ interlaced eller nåt. Går det att få bort
    i nåt skede? Att filma RC-flyg i rörelse blir ju bara skit med en sån här kamera annars.

    Eller?!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    manson_swes avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    43
    Jobb
    Systemkonsult Atea
    Klubb
    Örnsköldsviks Modellflygklubb

    Standard

    ska man ha en kamera med minneskort så vill de nog till att man inte snålar med vilket kort man väljer, det är VÄLDIGT stor skillnad mellan olika kort, var inne på att köpa en med hdd tidigare men ja vet hur känslig min laptop är, har bytt disk i den 2 ggr sen i sommras lätt hänt att man stöter till den....kollade på en kamera med hdd, minns inte vad det var men den var apseg att starta upp innan man kunde börja filma
    Ronnie S
    *Make it Fly or die trying*

  10. #10
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag ska nog köpa mig en ny kamera framemot sommaren, vill ha en med mer zoom... Blir tveklöst en miniDV då igen eftersom den inte är nå vidare sämre än vad de med hårddisk etc är.... skulle inte ha något emot en kamera med HD upplösning, men har inte råd. MiniDV kamerorna är så billiga idag, och allt lullull man betalar flera tusen extra för när man köper hårddiskkamera etc är jag inte intresserad av. Tiden det tar att föra över filmen till datorn så kan man väl diska eller göra något annat.... ingen sitter väl o väntar?
    Ljudet från kameran i sig är försumbart om man inte ska filma stumfilm.... har då inte stört mig i alla fall

    Men detta var mina egna åsikter som inte är baserade på experttester eller rena fakta, bara min egna uppfattning.
    Våga vägra Powerbox!

  11. #11
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Canon XH A1s är ju ett förslag Bra pris på OnOff nu..

    http://www.onoff.com/online/se/inet....arkID=70-20-25
    Mvh Palleman

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Palleman Visa inlägg
    Canon XH A1s är ju ett förslag Bra pris på OnOff nu..

    http://www.onoff.com/online/se/inet....arkID=70-20-25
    Haha, ja den där verkar ju billigare än denna bekväma axelkamera ;-)
    som också verkar ha nedsatt pris (från £29,940.00 + VAT)
    http://www.creativevideo.co.uk/publi...=sony_dvw-970p
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Nä då hade jag ju satsat på Canons XH A1.. kan iof tyckas vara lite lågbudget men tror den duger
    Mvh Palleman

  14. #14

    Standard

    Jahapp... då hade man köpt en Sony HDR-SR10E. Kommer på måndag/tisdag. 699€ lokalt.
    SR11 har ju lite mer, men det vart så stor prisskillnad och kände inte behovet. Keep it simple
    får det bli. Köper extra ack om så behövs, sen klarar man sig ett tag =) Finns nog bättre
    grejer, men men, då kostar det mer också. Sen gäller det lära sig göra bättre kvalitet på
    filmerna också. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 15:59
  2. Död 2 TB hårddisk
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-31, 18:09
  3. Sony HMZ-T1
    Av Mr X i forum FPV Kameror
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 08:06
  4. Köpte en Mediaspelare och ext hårddisk och vill spela in dvdfilmer hur?
    Av Kenneth E i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 06:43
  5. Tips vid byte av hårddisk på Vista-maskin....
    Av McRegor i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •