Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: UAS-remiss från LFS

  1. #1
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard UAS-remiss från LFS

    Vi har mottagit ett mail från LFS som nu har lagt ut en remiss på sin hemsida.

    Läs igenom remisen om Du är intresserad och kom med synpunkter vi kan ha med oss i diskussionerna med LFS.
    Luftfartsstyrelsen har nu tagit fram ett förslag till föreskrifter och allmänna råd om verksamhet med obemannade luftfartyg (UAS). Förslaget finns att läsa på Luftfartsstyrelsens hemsida (http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____39929.aspx). Yttranden ska vara inskickade senast 16 februari 2009.
    Ganska kort betänketid - så kom loss!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  2. #2

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Tycker att avsnitt 5 i "konsekvensutredningen" på sida 3 sammanfattar det mesta som vi behöver fundera på primärt för oss som inte ämnar tjäna pengar på vår flygning.

    "Modellflygverksamhet är inte kommersiell och berörs därför inte av regelverket."

    /M
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  3. #3

    Standard

    En fråga som dyker upp på remissen: Är vad som händer med kommersiell modelflyguppvisning. D.v.s. de få tillfällen någon får betalt för att flyga uppvisning. Behövs det då tillstånd för verksamheten enligt remss samt att maxhöjden begränsas till 150m.

  4. #4
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    I USA så har man nu upprättat en "safety code" för FPV och ett regelverk (550) till AMA.

    AMATEUR MODEL FPV SAFETY CODE


    DEFINITIONS

    FPV
    First Person View (FPV) piloting is defined as remotely controlling a model aircraft by the pilot in command (PIC) by the use of an onboard video camera and wireless video transmitter which sends a live video image of the aircraft’s attitude in flight to a “ground station” which consists of a wireless video receiver and display devices such as a video monitor and/or video “goggles”.

    AMATEUR
    Non-commercial hobbyists and amateur model aircraft users operating for sport and recreation. Commercial operations (e.g.: pay-for-hire, aerial photography, etc) are not recreational activities, and as such are not covered under these guidelines.


    AMA
    The Academy of Model Aeronautics (AMA) is a self-supporting, non-profit organization whose purpose is to promote development of model aviation as a recognized sport and worthwhile recreation activity, and is the official national body for model aviation in the United States.


    OPERATING REQUIREMENTS
    1. Maximum flight altitude of 400ft AGL as per FAA guideline AC 91-57.
    2. Flights are not permitted over densely populated areas of cities, towns or over any open-air assembly of persons.
    3. Flights within 3 statute miles of an airport require prior approval of the airport manager.
    4. Maximum operating range shall be limited to AMA safety rules and FAA guidelines.
    5. Flights shall be conducted in such a way as to prevent harm to full-scale aircraft, people, animals or property.
    6. Flights should be only conducted under VFR weather conditions.
    a. Day = 1 statute mile of visibility
    b. Night = 3 statute miles of visibility
    7. Night flights require on-board aircraft lights that show the aircraft’s attitude visible from 1000 ft.
    8. Fully autonomous aerial vehicles that lack the ability to be totally controlled by the pilot in command are not considered to be FPV aircraft and as such are not covered by these guidelines.
    9. Aircraft will be flown by regular visual line-of-sight method during initial testing and/or testing of any flight system changes that could affect performance and/or handling.
    10. Aircraft will contain contact information for the pilot, including but not limited to, the pilots full name, address, and phone number.


    RECOMMENDATIONS

    1. Aircraft maximum weight and speed limited to AMA safety rules and FAA guidelines.
    2. The use of spotters is recommended during initial flight training or at congested flying fields.
    3. GPS based programmable redundant failsafe systems are encouraged and if used for return to home purpose should be programmed to bring the aircraft back to a safe location away from people and property. If a return-to-home feature is not used, it is advisable to
    4. Have on-board capability (fail safe) of landing the aircraft if pilot control is interrupted.
    5. Any record attempts that exceed these guidelines require the prior approval of all official agencies involved that would include but are not limited to FAA and FAI.

    FREQUENCY MANAGEMENT

    FPV pilots shall adhere to frequency control and licensing set forth by the FCC. This applies to both the RC control systems used, as well as the wireless video transmissions. FPV pilots will also take care to minimize frequency conflicts with other model aircraft pilots.


    FLIGHTS AT AMA SANCTIONED AIRFIELDS (See also Supplement Code 550)

    Preface: Keep in mind some AMA fields are located within congested or populated areas. Furthermore these sites may have contractual agreements with land owners restricting activity within a limited flight zone. These areas do not have the space requirements for FPV flying and should not be used. The AMA model aircraft Safety Code will apply at all times!

    1. An FPV-equipped model must be flown by two AMA members utilizing a buddy-box system. The pilot in command must be on the primary transmitter, maintain visual contact, and be prepared to assume control in the event of a problem
    2. The operational range of the model is limited to the pilot in command’s visual line of sight as defined in the Official AMA Safety Code (see Radio Control, item 10).
    3. The flight path of model operations shall be limited to the designated flying site and approved overfly area.
    4. The model weight and speed shall be limited to a maximum of 10 pounds and 60 miles per hour.

    Flying at a AMA field is a privilege and not a right! Please do not get into arguments regarding FPV at AMA fields. Arguing if you can fly FPV will only give FPV'ers a bad name!


    Nått sånt här skulle gå och fixa här med, men då måste modellplan med hjälpmedel (kamera) bli undantaget regler för UAS. Jag tror knappast nån söker dyra tillstånd , läkarundersökningar mm för att flyga sitt modellplan med hjälp av sina videoglasögon.

    //Matte

  5. #5

    Standard

    Nej exakt matte, det är därav av vikt att vi tänker igenom detta och ger Ove den information och genomförbara logiska förklaringarna som kan tänkas behövas för att på bästa möjliga sätt få fortsätta leka å ha kul utan förkrångligande tillstånd mm...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Det låter vettigt att vi försöker påverka LFS att omforma remissen så att den form av UAS som vi enkla medborgare kan ägna oss åt fortfarande är befriad från administration och kostnader.
    Typ:
    FPV
    First Person View (FPV) piloting is defined as remotely controlling a model aircraft by the pilot in command (PIC) by the use of an onboard video camera and wireless video transmitter which sends a live video image of the aircraft’s attitude in flight to a “ground station” which consists of a wireless video receiver and display devices such as a video monitor and/or video “goggles”.

    AMATEUR
    Non-commercial hobbyists and amateur model aircraft users operating for sport and recreation. Commercial operations (e.g.: pay-for-hire, aerial photography, etc) are not recreational activities, and as such are not covered under these guidelines.
    Det hade ju räckt långt.
    Vi får utforma det i text så att det blir förståeligt.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7

    Standard

    Jag tycker att det vore bra om det gick att få med flygfoto också, jag menar dom som kanske fotar ibland mot betalning. Dock inte dom som gör det proffesionellt.
    T.ex. någon som fotar grannens hus för några hundra ska räknas som amatör och det ska inte krävas några tillstånd. Däremot någon som fotar hus till mäklare och tar 8750kr (iaf tar mäklarna så mycket) ska behöva UAS tillstånd.

    Det finns ett problem för fpv i konsekvensutredningen:
    Dock omfattas all flygning med obemannade luftfartyg (både UAS och
    modellflyg)
    bortom synhåll för operatören (Beyond Visual Line of Sight) av
    regelverket.
    Mao, all flygning med fpv kommer att kräva tillstånd... Det kommer att bli dyrt och jobbigt och antagligen kommer fpv att dö ut i Sverige. Det vore bra om modellflygning kunde bli undantagen här också tycker jag. Särskilda krav som t.ex. att dom inte får flyga i närheten av bebyggda områden, nära flygplatser osv vore bra om vi skrev in själva.

  8. #8
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tyvärr så är det så för FPV flygarna att det är just den delen av vårt flygande som man vill få en viss koll på av ,för mig förståeliga orsaker, men konsekvensen blir olycklig för modellflygaren som gillar den biten..
    Jag har funderat en hel del på hur man ska kunna särskilja det hela men det blir ung. som att man behöver inte ha körkort för landsbygdskörning o men ett för stadskörning med bil ,svårlöst m.a.o..
    Reglerna för "nära flygplatser" finns redan idag för oss,att vi sen inte tillämpar dem speciellt strikt är en annan sak.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 392
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag vet inte så mycket om hur regelverk utformas men jag tror det skulle vara en finess att det i regeltexten framgår att luftfarkoster som faller inom FAIs (eller nationella modellflygsförbunds) normer för modellflygplan och som används i icke-komersiella syften INTE ska omfattas av UAS-bestämmelserna. Nu står det i och för sig så i konsekvensutredningen, men det borde finnas på pränt i det föreslagna regelverket också.

    Vad gäller FPV är jag lite kluven. Jag tycker att det är en fantastisk teknik men inser samtidigt att myndigheter (och försäkringsbolag) kan se ett ett problem med farkoster som kan flygas utan att piloten har visuell kontakt. Det kan vara som så att vi måste acceptera att denna typ av verksamhet faller under kategorin UAS för att vi i gengäld ska slippa att det "traditionella" modellflyget utsätts för begränsningar i form av maximal flyghöjd, vikt, fart, mm.

    Kategori 1 av UAS kräver inte tillstånd utan det föreslås istället en anmälningsplikt om man bedriver sådan verksamhet. Detta kan var en lagom kompromiss för de som flyger FPV.

    För UAS kategori 1 finns ett frågetecken vad gäller maximalt tillåten rörelseenergi. För kategori 1A gäller m<1,5 kg och E<150 J och för kategori 1B gäller m<7 kg och E<350 J. Rörelseenergigränserna är så lågt satta att den maximalt tillåtna flygfarten blir väldigt låg. En modell med 1,5 kg flygvikt får maximalt färdas med maximalt 50 km/h. Är modellen tyngre blir maximalt tillåten fart ännu lägre. Är detta realistiskt?

    Senast redigerat av Michael den 2008-12-31 klockan 13:03.

  10. #10
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    376
    Jobb
    Arbeidsleder Elektro. Norasonde AS.
    Klubb
    Arvika MFK

    Standard

    Hei.

    Jeg vet ikke om jeg fårstår riktig, men fant dette.
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...2R1592:EN:HTML

    Følgende utdrag er interessante:

    "Aircraft to which Article 4(1) does not apply are aircraft for which a type-certificate or a certificate of airworthiness has not been issued on the basis of this Regulation and its implementing rules, and which fall in one of the following categories:
    (g) unmanned aircraft with an operating mass of less than 150 kg;"

    Lovverk er vanskelig, fordi det virker som den ene forskriften slår den andre i hjel.
    Punkt (g) er IKKE noen definisjon på modellfly, men det setter grensen for hva som kan flys "unmanned" uten spesielle godkjenninger slik som forskriftens paragraf 4.1 ellers setter krav om.

    Mvh. Johnny.

  11. #11
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    När Bokis och jag besökte LFS för att diskutera UAS betonade vi gång på gång att om man inför ett regelverk man inte kan garantera bli följt av samtliga är det ingeting värt. Då drabbas ju bara de "laglydiga" och organiserade utövare, men säkerheten blir inte bättre.

    Jag tycker personligen att remissen är så bra den kan bli - med en "UAS-Light" - med tanke på grundproblemet. LFS har ju faktiskt anammat våra inputs att det ska finnas ett enklare insteg till UAS.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  12. #12

    Standard

    Det har nu gått en tid och 16 feb närmar sig med stormsteg. Det är dags att börja arbeta på ett remissvar om vi nu skall skicka in ett!! All ni kloka där ute som vill vara med och påverka dags att vakna annars får vi rätta in oss i ledet, att tänka å va smart å gnälla efter kan vara lättare men det är NU vi har chansen!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #13
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Försök att få så att dom som flyger på modellflygfält med sina FPV-kärror och inom synhåll inte behöver nått tillstånd från någon myndighet. Detta verkar funka i USA, England och ett flertal ställen i europa.

    Det enda som jag skulle se att man använder sig av om man flyger på en klubb är en spotter/andrepilot. I övrigt följer man väl dom vanliga modellflygreglerna som finns ute på klubbarna. Sen så tycker jag personligen att man går i andra hand om det behövs dvs att vill en modellflygare inte att en FPV:are ska flyga samtidigt så får FPV:aren hålla sig på backen. Med andra ord så prioriteras det vanliga modellflyget före FPV om det så behövs.

    Sen finns det givetvis lite punkter som man som FPV:are bör kolla på innan man flyger , typ accar, funktion, risker.

    //Matte

  14. #14
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Inte hängt med i detta eftersom man haft ett sabbatsår.....men 16 feb är imorrn. Väldigt nyfiken på remissvaret finns det att läsa någonstans?

    Mvh/Lasse
    Senast redigerat av Wulfman den 2009-02-15 klockan 17:23.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  15. #15
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Vi har inte så mycket att invända emot Lasse,fann väl att det som har kommit är genomtänkt o de krav de ställer på UAS är inget som man kan protestera emot.
    Så vi har ,som Ove skriver,inget att klaga på som påverkar oss,UAS får nog helt enkelt anpassa sig på gott o ont.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. en film från HHMFK, lite från i lördags och söndags!
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •