Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 76

Ämne: Pilot-RC Extra 300 semi-custom schema

  1. #41

    Standard

    Igår kom äntligen planet.
    Så här kommer lite bilder från upp packningen.

    Men vad är de tunna plast konerna till för?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAGE_151_mini.jpg 
Visningar:	481 
Storlek:	55,1 KB 
Id:	2786   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAGE_152_mini.jpg 
Visningar:	460 
Storlek:	28,3 KB 
Id:	2787   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAGE_155_mini.jpg 
Visningar:	475 
Storlek:	43,5 KB 
Id:	2788   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAGE_157_mini.jpg 
Visningar:	449 
Storlek:	54,0 KB 
Id:	2789   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAGE_158_mini.jpg 
Visningar:	432 
Storlek:	49,6 KB 
Id:	2790  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAGE_159_mini.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	62,3 KB 
Id:	2791  

  2. #42
    uffe olssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    master technician volkswagen
    Klubb
    ovansiljansmodellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zymos Visa inlägg
    Igår kom äntligen planet.
    Så här kommer lite bilder från upp packningen.

    Men vad är de tunna plast konerna till för?
    Hej dom tunna plastkonerna ska sitta på landstället mot kroppen.
    Kolla på denna bild

    Uffe.

  3. #43

    Standard

    Aha...

    Bilderna togs med en mobilkamera och gör verkligen inte planet rättvisa.
    Klädseln är helt underbar utan den minsta lilla skrynkla.
    Ska ta lite bättre bilder och lägga upp senare.

  4. #44
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Precis som på min Yak då inte en skrynkla i klädseln på den heller. Lycka till med bygget när det kommer igång. Ska bli kul att höra vad du tycker om den.

  5. #45

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Jag fick också höra från jaka vad man inte skulle göra osv när det kom på tal att jag ville ha en tvåmetare. Jag svarade så här, hoppas ni håller med mig.

    Alltid intressant med åsikter från andra människor, uppskattas. Det som du anser med avancerad flygning klara jag utan några större problem och måste addera att jag har så pass mycket självvarelsedrift att jag inte hoppar på något som jag vet att jag inte klarar av. Sätter trepunktslandningar med min showtime varje gång. Skillnaden mellan den maskin jag flyger nu och den jag kommer skaffa mig är storleken. Sedan förstår jag naturligtvis att en större maskin automaiskt innebär större risker. Återgien anar jag en attityd att ARF är skit, och det blir bättre att bygga själv osv. Nu r det såhär att jag sätter flyg tid framför byggtid. Att jag sedan har en hope kompetenta byggare i min klubb utesluter ju inte att jag frågar de om råd när det gäller att göra en arf bättre, åtminstone byggbadsmässigt, eller hur?

    Ända sedan jag började flyga har jag drömt en tvåmeterskärra. Dels för att de ser enormt mäktiga ut och enligt personer jag pratat med i min omgivning flyger mycket bra. En slags bra deal mellan flygbarhet och storlek. Sedan att jag inte större bil gör att en större kärra är omöjlig att ha just nu.

    Att påstå att det handlar om prestige tycker jag nästan är lite banalt om du ursäktar. Om presitge inte hade funnits så hade nog de flest exklusivare bilmärken fått slå igen sina portar för länge sedan. Jag vill nästan med hundraprocentig säkerhet påstå att om samtliga modellflygare hade möjlighet hade de viljat äga ett fullskala plan. Jag vet att jag hde velat det. Men nu är ju fallet som sådant att det är totalt omöjligt för de flesta. En orsak till att man väljer modellflyghobbyn är väl att kunna flyga utan att vara bra stadd vid sin kassa. Att hobbyn ifråga inkluderar fina sociala utbyten mellan männsikor, utvecklar finmotorik och tekniskt tänkande är en fin bonus.

    Om det inte handlar om prestige, varför köper du i såfall en så pass stor yak som du gjort?

    Jag hade uppskattat om du hade berättat lite om maskinen du har köpt, om du kan rekomendera den framför great planes yaken. Det hade jag verkligen uppskattat, för en "stor och farlig" 2meters kärra blir det!

    verkligen inte att du ser det här inlägget som ett påhopp och en provokation från min sida, jag är bara så trött på människor som hela tiden ska klappa en på axeln och säga "du r inte mogen för ditten eller datten, det vet jag, för jag har så mycket mer erfarnhet.."

    Väl mött!

    Magnus Göransson, Ängelholm

    Jaka! Jag har stor respekt för ditt kunnande, sitter och läser dina artiklar i gamla nummer av modellflygnytt som jag fått av mina klubbkompisar. Tvekar inte en sekund på din kompetens överhuvudtaget, men jag kännde jag ville svara på ett nyanserat sätt och gjorde även det tycker jag! Du bjuder alltid in till din klubb, måste göra detsamma! Välkommen till vårt fält i Ängelholm. Kombinera med en liten badsemester kanske? Ängelholm är underbart på sommaren!

    Väl mött

    Magnus Göransson, Ordförande EMFK

  6. #46

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Precis som på min Yak då inte en skrynkla i klädseln på den heller. Lycka till med bygget när det kommer igång. Ska bli kul att höra vad du tycker om den.
    Ligger efter dig i byggandet så jag följer ditt bygge med stort intresse.
    Mvh
    Jocke

  7. #47
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    haha.. ligger efter vet jag inte min är fortfarande i kartongen så där är vi nog rätt lika ännu. Men ska börja limma lite roderhorn och montera sidroder och vad jag hitta på utan några servon. Motorn kanske man kan knåpa dit med.

    /Martin

  8. #48
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej Magnus!
    Tack för inbjudan.

    Det är väl så att text kan missuppfattas så lätt! Mina inhopp här med råd görs i all välmening, att det sedan kan missuppfattas är synd men tanken bakom är alltid hjälpa den som frågar. Jag är inte sån att jag "klappar någon på axeln" och vill försöka visa hur duktig jag är ...jag är inte sån! Jag försöker bara vara rak och ge råd! Synd att det missuppfattas ibland.

    Sen blir det väl lätt så att när man flugit i många år så får man en viss erfarenhet. Att då bli påhoppad bara för att man vill råda nybörjare att först flyga in sig på något enklare än direkt ge sig på stora bensinkärror känns lite konstigt. Naturligtvis tycker jag också att det är roligt när någon vill någonting...Helst vill jag förståss att fler ska börja med pylonracing. -Flygracing är liksom min grej!

    Vad gäller storlek på modeller så tycker jag .40 storleken är en alldeles utmärkt modellstorlek att börja med och lära sig grunderna med. Modellen är lagom stor, kan flygas från de flesta fält och och uppför sig stadigt i luften. Dessutom är planen lätta att transportera och förvara.
    Läser man på amerikansk modelflygpress är det likadant där, .40 storleken på flygplan dominerar för nybörjare och har gjort det i över 40 år.

    Varför jag skaffade Yak-54:an? ja..det va väl först och främst för att jag importerar och säljer MVVS sedan 1992. Ville helt enkelt jag pröva en av deras bensinmotorer (för att kunna komma med info till mina kunder...och lite egen nyfikenhet förståss). Billigaste kärran jag då kunde hitta var "Peakmodels" Yak-54:a (kostade ca 3000:-)...annars gillar jag inte så stora kärror (tar en jäkla plats och flyger inte speciellt mycket bättre än en vanlig .60 kärra).

    Prestige.??!! Det finns det alltid vad än vi människor sysslar med. Vi vill väl alltid utmärka oss på något sätt. Skulle gärna ha en Ferrari eller varför inte en Spitfire stående på gargeuppfarten om bara pengarna fanns ...men tyvärr.


    ARF kärrorna håller idag en fantastisk hög klass och de dessutom billiga. Att se ner på dem som väljer ARF-vägen att flyga har aldrig varit min tanke! jag har alldeles för många ARF kärror själv hemma för komma på något så befängt.
    Sedan håller jag med Ivve som säger (på skämt naturligtvis) citat: "Det finns inga byggare i sverige längre"!
    Att konstruera själv eller bygga från byggsats ger ju en annan erfarenhet än att bara flyga, en erfarenhet som kommer väl till pass när man ska laga eller förbättra sin kärra. ARF piloterna vet inte vad de går miste om...
    -Jag lovar IVVE ...Ska försöka få klart min GEE BEE R-1 till i sommar. Fan... kärran har ju legat där grundmålad i snart 25 år...! -Jag skäms!
    Tur att det finns ARF så man har något att flyga med!

    Och Tobbe! -Jag ska försöka lära mig hovra Yak:en!

    Ett gott nytt år önskar!
    Jan Karlsson
    Väsby MF
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 in pits.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	2832  
    Senast redigerat av jaka den 2008-12-31 klockan 18:12.

  10. #50

    Standard

    Gott nytt år på er alla!!!
    Ha ett riktigt bra flygår!!!

  11. #51

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Som sagt Jaka, tvekar inte en sekund på din kompetens! Väl mött!

  12. #52

    Standard

    Ok då har jag planerat lite för för vad som ska sitta i kärran.

    Till en början kommer jag att använda en Spektrum DX6i som jag senare planerar att uppgradera till en JR DSX9.
    Så för att mixa ihop de två höjd servona tänkte jag använda mig av SmartFly EqualizerII.

    Servon
    4st ca10Kg servon(Ej bestämt mig för vilka än)
    1st ca20Kg servo till sida
    1st standard till Gas

    Tändning
    1st SmartFly Ignition Regulator till tändningen.
    1st SmartFly Ignition Cutoff
    1st SmartFly Super Switch
    1st LiPo 2s ca1300mah

    Radio och ström
    1st Spektrum AR7000 mottagare
    1st Spektrum Flight Log
    1st Smart-Fly SuperReg
    1st Failsafe-switch and charge package
    2st LiPo 2s ca 2000mah

    Motor MT-57 med canister dämpare
    Propeller? Vilken ska man ha till inkörningen och vilken ska man ha när den är inkörd?

    Har jag glömt något som behövs för att färdigställa?
    Låter detta vettigt? Kom gärna med förslag på ändringar.

    Mvh
    Jocke

  13. #53
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    jo da de ser rätt hyfsat ut, bara lite ändringar: ta 2000mah till tändningen, sätt i gärna ett chok servo(lite svårt att komma å den), 22X10 blir en bra propp att köra in på! sen 24x8 kanske?
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  14. #54
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zymos Visa inlägg
    Ok då har jag planerat lite för för vad som ska sitta i kärran.

    Till en början kommer jag att använda en Spektrum DX6i som jag senare planerar att uppgradera till en JR DSX9.
    Så för att mixa ihop de två höjd servona tänkte jag använda mig av SmartFly EqualizerII.

    Servon
    4st ca10Kg servon(Ej bestämt mig för vilka än)
    1st ca20Kg servo till sida
    1st standard till Gas

    Tändning
    1st SmartFly Ignition Regulator till tändningen.
    1st SmartFly Ignition Cutoff
    1st SmartFly Super Switch
    1st LiPo 2s ca1300mah

    Radio och ström
    1st Spektrum AR7000 mottagare
    1st Spektrum Flight Log
    1st Smart-Fly SuperReg
    1st Failsafe-switch and charge package
    2st LiPo 2s ca 2000mah

    Motor MT-57 med canister dämpare
    Propeller? Vilken ska man ha till inkörningen och vilken ska man ha när den är inkörd?

    Har jag glömt något som behövs för att färdigställa?
    Låter detta vettigt? Kom gärna med förslag på ändringar.

    Mvh
    Jocke
    Rätta mig om jag har fel, men är det så bra med Lipo till tändning och RX?

    Plockar du ur ackarna ur modellen när du laddar eller chansar du på att modellen inte ska brinna upp?

    Om man läser på giant och rcuniverse så tycker inte jag att det verkar så vanligt med lipo i bensinarna, mera vanligt med de säkrare lion ackarna eller nimh/nicd och nu också A123 ackar.
    //Tobbe

  15. #55

    Standard

    Det kanske du har rätt i Tobbe.

    Om man skulle använda sig av LiFePO4 eller A123 batterier istället så kan man väl skippa regulaton? Enda nackdelen som jag läst är väl att det inte går att mäta sig till hur mycket kräm som finns kvar i batterierna och man måste då hålla bättre koll själv. Fast om man kan ladda de med 8A så hinner man ladda de fulla på några minuter.

    Men Tobbe du kör väl med lion. Vad är fördelen med dessa mot nimh?

    //Jocke

  16. #56
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jo jag kör med lion dels för vikten och för att ha samma kräm hela dagen (6volt från regulatorn)
    //Tobbe

  17. #57

    Standard

    Hmm samma setup fast med lion då eller A123 kanske.
    Alla dessa beslut....vad ska man välja

    En servo fråga. Är det någon som testat Hitec 7955TG? Verkar vara väldigt populära på flyinggiants. Och de går att hitta till 30% lägre pris än JR8711.

  18. #58
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Inte ännu... men det kommer en dag snart ...

  19. #59
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Hitecs 5955 är ju ett populärt servo som fungerar bra och 7955 ska ju vara än bättre så det är bara att slå till.

    Jag har själv 8711 i en Yak och 5955 i den andra Yaken.
    //Tobbe

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Inte ännu... men det kommer en dag snart ...
    Jaså så du kommer köra dessa?
    Såg att de kostar 675kr hos alshobbies med internet rabatten. Klart prisvärt servo verkar det vara.

    Frågan är bara om man skulle köra med 4st 7985MG och 1 7950 till sida istället för 5st 7950. Visst det skiljer inte så mycket i pris men 7985an är snabbare. Dock kanske inte tillräckligt för att man skulle märka det. Eller vad tror ni?
    Känns som att det lutar åt 5st 7950 i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Storlek på pilot till Extra 50CC / servoarmar till Graupner ?
    Av Flygsmurfen i forum Allmänt om flyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 10:09
  2. Pilot RC Extra 260 87" med elmotor
    Av C206 i forum Elmodeller
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 15:38
  3. The Pilot
    Av lowlooping i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 10:30
  4. Pilot-RC Extra 260 30% custom scheme
    Av Felix i forum Byggdagboken
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 20:59
  5. Kopplings schema
    Av RCer i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •