Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 76 av 76

Ämne: Pilot-RC Extra 300 semi-custom schema

  1. #61
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    7950? Om du menar 7955 så kör 5st av dem ist för 7985.
    //Tobbe

  2. #62

    Standard

    Japp 7955 menade jag. Blir lite snurrig av alla dessa siffror bara

  3. #63

    Standard

    Efter att ha läst lite om AR9100 mottagaren så känns den given. Dubbla batteri ingångar som är helt åtskilda om tex ena batteriet går sönder och inbyggd fail-safe switch.
    Denna med två stycken A123 eller lifepo4 batterier så har är hela rx delen avklarad.
    Eller varför inte köra med två stycken lion direkt. Enligt Hitec klarar 7955an 7.4 volt direkt utan att ta skada samt blir både snabbare och starkare.

    FYI: We just received the results of our long term testing on the 7955TG with 2S Lipo, and I'm pleased to say that we have found no degradation in the servos life expectancy at this voltage. Therefore Hitec will officially announce soon that the 7955TG's are HV capable with the following specs: .13sec @ 375in/oz at 7.4v!

    "Me too" servo? I think not!


    Mike Mayberry
    Hitec/Multiplex USA.

  4. #64
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    När dras internetrabatten ? om man bara kolla priset så ligger de på 62.99£ = 736kr ??

  5. #65
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    När dras internetrabatten ? om man bara kolla priset så ligger de på 62.99£ = 736kr ??
    När du lagt dem i varukorgen!!!!!!!!!!!!
    //Tobbe

  6. #66

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zymos Visa inlägg
    Efter att ha läst lite om AR9100 mottagaren så känns den given. Dubbla batteri ingångar som är helt åtskilda om tex ena batteriet går sönder och inbyggd fail-safe switch.
    Denna med två stycken A123 eller lifepo4 batterier så har är hela rx delen avklarad.
    Eller varför inte köra med två stycken lion direkt. Enligt Hitec klarar 7955an 7.4 volt direkt utan att ta skada samt blir både snabbare och starkare.

    Intressant!!!! Undrar om detta gäller 5955 också? De är ju väldigt snarlika i sin uppbyggnad.

  7. #67

    Standard

    Tänkte att jag skulle uppdatera tråden lite med vad som hänt på sistone.

    Setupen blev följande.
    AR9100 mottagare
    2st A123 2300mAH batterier till Rx
    2st Fromeco Kodiak strömbrytare med mAH räknare för att hålla koll på A123 batterierna.
    1st Fromeco Weasel mAh räknare till tändningen. Mest för att det är kul.
    5st Hitec 7955
    1st Hitec standard servo till gas
    1st SmartFly Optic kill switch till tändningen.

    Och så lite bilder från bygget.





    Tillverkning av canister dämpar fästet.
    Det är bra att ha en hemmabyggd cnc ibland



    Installation av fästet.



    Prov passning av motorkåpan.


    Installation av servon.

    Programmering av servon.

    Så nu är det inte så mycket kvar och bör nog kunna bli premiär flygning om någon vecka.
    Längtar så.......

  8. #68
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Jocke..
    Vilket fusk med egen CNC , håller på och knåpar med min motormontering och tänkte höra vilka mått du fick med din MT-57:a . Om man mäter från brandväggen fram till centrum på hålen till motorfästet så får jag två exakta mått på 117mm respektive 122mm men lite mån måste man ju ha så att spinnern inte tar i så skulle de funka med 120 respektive 125mm eller är 3mm för liten mån ?

    /Martin

  9. #69

    Standard

    I manualen tror jag det stod 6-12mm. Själv har jag 15mm efter en liten mätmiss. Ska provmotera propellern och kolla om det ser ok ut. Annars flyttar jag bak den något.

  10. #70

    Standard

    Får att få max effektivitet från proppellern så ska den vara långt ur från kåpan, på min ef yak som har en enorm motorkåpa så är minimum 25 mm enligt manual. Ser inte lika snyggt ut men allt för prestanda!!

  11. #71
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Ser att den ligger långt ut på QQ:n också
    //Tobbe

  12. #72

    Standard

    I helgen så fick extran äntligen känna luft under vingarna.
    Lyckades bara hinna med fyra flygningar men den flyger helt underbart.
    Den flyger så fint och långsamt och landar nästan av sig självt.

    Dock blev min baktung så jag fick sätta ett extra NIMh batteri i nosen som barlast.
    Nu har jag CG strax bakom vingröret och det känns bra. Måste dock flyga lite mer innan jag bestämmer mig helt.

    Ett problem jag fick var att motorn går mycket rikt i luften så jag måste nog löda fast ett rör på förgasaren och dra en slang in i kroppen.
    Pga detta så vet jag inte exakt hur mycket drag motorn faktiskt ger. På marken fick jag ett varvtal på ca 6500 med en 23x8 prop.

    Slangklämmorna till dämparens teflon koppling fick jag byta ut för de var inte tillräckligt starka vilket gjorde att det inte höll tätt.

    Ska lägga upp några bilder från premiär helgen senare ikväll.

    Vill också passa på att tacka Niklas Nyroth och Tony på Pilot-RC för den hjälp jag fått under byggandet.

    /Jocke

  13. #73
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tack för tipset med slangklämmorna kanske lika bra att byta ut dem redan innan premiären då

    Grattis till den lyckade premiären med förresten. Lustigt att de inte räckte med de utsläpp du har runt motor och canister utan att du ska behöva löda på röret på förgasaren men det är ju tydligen ett ganska vanligt fenomen på alla Walbro förgasare så det är kanske något man med ska fixa till innan de är dags för luftdop.

    /Martin

    /Martin

  14. #74

    Standard

    Min kamera har tyvärr gått sönder så det får duga med lite mobil bilder så länge.

    Först lite bilder innan jag drog ut.


    Snart så

    En liten bön innan premiären

    Redo för start

    Och så landning. Blev tyvärr inga bra bilder i luften med mobilkamera.

    Lycklig ägare efter en lyckad landning


    Ska börja intrimmning av planet nästa helg är det tänkt.
    De bästa guiderna jag hittat är dessa.

    För de som gillar lite mer teori som jag rekommenderar jag denna att läsa innan man drar ut till fältet.
    http://flagstaffflyers.com/images/PG...thTrimming.pdf

    Sedan tar man med sig denna till fältet.
    http://www.flyinggiants.com/forums/a...ming-chart.doc

  15. #75

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Tack för tipset med slangklämmorna kanske lika bra att byta ut dem redan innan premiären då

    Grattis till den lyckade premiären med förresten. Lustigt att de inte räckte med de utsläpp du har runt motor och canister utan att du ska behöva löda på röret på förgasaren men det är ju tydligen ett ganska vanligt fenomen på alla Walbro förgasare så det är kanske något man med ska fixa till innan de är dags för luftdop.

    /Martin

    /Martin
    Tack!
    Du blir nog lika nöjd som jag skulle jag tro. Helt underbar kärra.
    Min verkar dock ha lite för mycket höger riktning på motorn för den drar svagt åt höger i upplinjer. Men jag måste dubbelkolla detta lite mer.

    Det verkar bli ganska mycket övertryck i kåpan. Motorn låter som om jag öppnat ett helt varv på lågfartsnålen när den väl är i luften.

    Mvh
    Jocke

  16. #76
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Trevlig med lite bilder på ditt plan. Tack för intrimningsguiderna, de kan nog komma väl till pass, men sängläsning

    /Martin

Liknande ämnen

  1. Storlek på pilot till Extra 50CC / servoarmar till Graupner ?
    Av Flygsmurfen i forum Allmänt om flyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 09:09
  2. Pilot RC Extra 260 87" med elmotor
    Av C206 i forum Elmodeller
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 14:38
  3. The Pilot
    Av lowlooping i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 09:30
  4. Pilot-RC Extra 260 30% custom scheme
    Av Felix i forum Byggdagboken
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 19:59
  5. Kopplings schema
    Av RCer i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •