Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ny lättare setup till inomhuskärran

  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Ny lättare setup till inomhuskärran

    Hej hopp
    Har under senaste året kört med Hextronics 24 grams motor

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idproduct=4859

    och Towerpros 9grams fartreglage.

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...eed_Controller

    ett 3S460mAh som väger totalt 44gram med kablage och kontakt. Och 3st 5 grams Hextronics servon.

    Totalvikt = 24+9+44+15= 92gram !

    Dessutom så känns det som man kommit över värsta inlärningströsklen och man kan nu klara av att hålla ett depron plan i luften mer än 10 sek .

    Nu till mina nya funderingar. Har sneglat på lite olika motorer och tänkte höra om någon kör med dem och om de funkar bra. För att komma ner i vikt så tänkte jag gå ner till 2S batteri med.

    Motorer:

    Hobbycity
    C1822 Micro brushless Outrunner 2100kv (14g) $13.95

    C2020 Micro brushless Outrunner 3500kv (11g) $18.25

    C2024 Micro brushless Outrunner 1600kv (17g) $17.79

    hexTronik 16gram Brushless Outrunner 1700kv $9.22

    TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $10.99

    Fullkontroll
    Above All Black Knight EXP V2 12g borstlös motor 379kr

    Above All Black Knight JR 8g borstlös motor 349kr

    HTML clipboard Autopartner
    EP S1804 11g 2100kv 349kr

    Ganska stor prisskillnad mellan dessa motorer men man vill ju ha en lätt motor med mycket prestanda.

    Fartreglage

    Här har jag kollat på Turnigys 6 grams mycket reglage för billig peng?

    TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $11.20

    Batteri

    Autopartners DesirePower verkar vara ett väldigt bra batteri till billig peng

    DesirePower 0360mAh 2S 25C/50C 119kr

    Vikt på ny setup borde bli Motor(11-16 gram)+(Fartreglage 6 gram)+(Batteri 19 gram)+(5g servo 15 gram)

    Summa : 51gram-56gram !

    Ganska stor skillnad ! detta borde göra underverk för flygegenskaperna. Tacksam för eventuella kommentarer på de olika motorerna om någon använt sig av dem.

    /Martin
    Senast redigerat av Sigun den 2008-12-21 klockan 22:58.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nu beror det ju på om det är ekonomilösning eller bästa tänkbara vikt/effekt du är på jakt efter.
    Kan du "stå ut" med de 19--20 g som denna motor väger - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._19g_Outrunner - så välj den. Det är en utmärkt inomhusmotor som jag f n kör i 2 inomhuskärror och snart hamnar i en 3:e.
    De lätta 11--13g-rovorna från Full Kontroll resp Autopartner väger nog i verkligheten några gram till när du inkluderar motorfästet. Jag har sett Autopartners lilla rova i drift och den fungerar utmärkt men är det inte ett måste att "banta" ca: 5 g så skulle jag välja den billiga "19 grammaren" istället.
    Fartreglaget kan jag inte uttala mig om den det är fullt möjligt att det fungerar utmärkt. Jag använder sen flera år Castle Creations Phoenix-10 vilket fungerar alldeles utmärkt.
    Ackar - ja, Desire-Power 2S360 är en alldeles utmärkt ack som ger mycket bra dragkraft. Dock väger den några gram mera än det som angivits - vill minnas runt 24 g eller något sådant. Jag har bl a jämfört den med detta lågprisalternativ - http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...0C_Lipoly_Pack
    Den billiga acken fungerar också hyfsat men med 19 g-rovan och samma propp så laddar jag i 8--10 W mera effekt med D-P-acken. Det är inga som helst problem att flyga med den billiga acken och en kärra på runt 150 g men visst är det mera "orr" med D-P-acken. Vill du banta ytterligare kan du välja D-P 2S250 vilken också fungerar utmärkt till lätta inomhuskärror.
    Min personliga erfarenhet är att man skall vara en aning skeptisk till viktangivelserna på dessa små/lätta grejor. Hobbycity har dock bättrat sig så deras uppgifter tycker jag stämmer hyfsat numera. En annan sak är att en lätt setup allenast skapar ingen riktig lättviktare. Nu är jag inte rätt man att uttala mig men fundera bl a på hur mycket förstärkningar du behöver, vilket lim som är lättast och vilket stötstångsmaterial som ger mest i vikt/styrke-avseende.
    Det var allt från mig - dags för nästa tipsare..
    Hälsningar
    Roger

    PS: En annan erfarenhet är att grammen hopar sig snabbt efter att man "nästan" är klar. Och glöm inte att kolfiberförstärkningar, lim, landställ och inte minst kablar/kontakter och propeller väger sina modiga gram. Sen skall man nog inte heller lita 100 % på sin våg - om den inte är kalibrerad mot kända vikter. De billiga hushållsvågar som de flesta av oss (?) använder kan visa åtskilliga gram fel så en kalibreringsvikt på 100 g eller 200 g för att kalibrera vågen med är inte helt fel.
    Senast redigerat av McRegor den 2008-12-24 klockan 11:02.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Har själv kört med både 2204/14 , Blacknight 8 resp 12grams motorn mfl mfl och en mer prisvärd motor än just 2204 finns väl knappt.

    AA BN8g motorn räckte inte riktigt till när kärrorna kom över 120gram , under det funkar den hyffsat och under 100gram är den perfekt.

    AA BN12g eller för den delen EP 1804 (I princip samma motor) funkar kalas upp till ungefär 160gram om du ska flyga lite mer åt 3D hållet. Nästan dubbelt så dyr som 2204 men inte dubblet så bra , dock betydligt mer effekt/gram vilket du har god nytta av om du ska bygga lätt.

    P.E.M 2204/14 vilket torde vara typ samma som Turnigy motorn du länkar till har jag flygit med i min Donuts Mystic på ca 190stadiga och det har funkat skit bra. En annan fördel med denna motor är att den går hyggligt tyst iaf i den kombination den säljes i hos Aircpro.

    Till denna säsong kostade jag på mig ett Castle Creation Phoenix 10 reglage samt USB programmeraren Castle Link vilket blev en klar förbättring på alla punkter , i den gör du allt från att reversera motorn till att justera gaspådraget och hur mycket effekt motorn ska lämna vid start.
    Kan klart rekomenderas trots sitt lite högre pris , ligger på ca 550kr för reglaget och 220kr för Castle link hos handlarna i Svedala.

    Ska du ha en lätt , stark motor där priset är avgörande så välj 2204/14 då den verkligen är prisvärd.

    Ska du ha en lättare , starkare motor där priset inte avgör så ta AA BN12 alt EP1804 eller om du vill lägga ytterligare lite pengar (få ytterligare mer kraft i motorn) så väljer du Modex Ultra Micro vilket är den motor som både AA BN12 samt EP1804 baseras på.

    PS: glöm inte servona , dom gör nästan flyget mer rättvist än motor/reglage

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tackar för det svaren Roger och Johhny. Turnigys 2204 får det nog bli till nästa flygetyg då . Vad har du kört med för batteri och servon till dina kärror Johnny ?.

    /Martin

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Lipo accar:
    Himodel 2s200 , 2s300
    AboveAll 2s200
    E-Power 2s300
    Desire Power 2s250 , 2s360

    Här finns en klar favorit , Desire Power.....oslagbar , lite högre pris än tex e-power/himodel men så pass mycket bättre så det absolut är värt merpriset.

    Dom övriga lipo accarna är på inget vis ett dåligt alternativ det heller. Rhino lipo som HC säljer har ju en hel del nöjda ägare dom oxå , har dock aldrig själv provat dom.



    Servo:

    Har testat servo från dom billigaste 3,6g servona till futaba S3114 8g. Spännvidden är stor både vad gäller vikt och pris och prestanda. När det kommer till dom billigaste servona så är dom så lågupplösta så med 15trimklick på sändaren så rör servot sig ett snäpp .
    OK dom funkar , man inget du flyger med en längre stund

    Tower Pro SG50 , 5grams servo av budget model , ca 80 kornor i svensk butik , funkar bra trots sitt ringa pris , bättre upplösning är dom biligaste 3,6g servona.

    HXT500 från HC är ett alternativ , har ej själv ägt sånna men en bekant i klubben kör med sånna och han är väldigt nöjd med dom , tydligen det som är mest prisvärt i dagsläget

    Har nyss provat Dymond 4,7g servo , centrerar bra , bra kraft , möjlighet att köra dom på 7,4v tyvärr aningen dyra med ca 200kr/st

    Kört en del med Futaba S3114 , kostar ca 170-180kr , orkar mer är D47 , centrerar minst lika bra om kanske inte möjligen lite bättre , känns snabbare , tyvärr tyngre med sina 8gram. Tyvärr blir det tungt , ca 26gram med 3st 3114 med ok men känslan av exakthet , precision och snabbhet är oslagbar ...

Liknande ämnen

  1. Lättare att flyga med Naza + gps än t.ex KK2?
    Av Defuncta i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-29, 10:25
  2. ändra ändlägena för en lättare flygning?
    Av Defuncta i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 10:23
  3. Lättare att flyga fpv än visuellt (trikopter)
    Av Defuncta i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 09:12
  4. 3D setup till GWS Formosa
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:12
  5. Setup till Fantastic
    Av Mats i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •