Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: ACE SimpleSeries -Ultimate

  1. #1

    Standard ACE SimpleSeries -Ultimate

    Hej
    jag skulle behöva ha lite hjälp, jag har aldrig byggt ett plan förut så jag kan inte så mycket.^^
    jag har ett ACE SimpleSeries -Ultimatesom jag håller på att bygga,och jag undrar vad jag ska köpa för motor m.m. det står att jag ska ha en thunder tiger Gp-15, är dom bra? eller ska jag ha någon annan? sen vad behöver jag mer?t.ex Radiostyrning?
    mvh Emelie

    kollade på den här http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...ducts_id=12229 är den bra?
    Senast redigerat av Emelie den 2008-12-29 klockan 18:39.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    HeJ!
    Thunder Tigers Gp-15 är en bra motor. OS LA .15 är en annan lika bra motor.
    Lämplig propeller till dessa är 8x5 APC.
    Lämpligt bränsle 5-15 % nitro och 15-20% olja.

    Sedan behöver du en radio (sändare ,mottagare, batterier och 230V laddare till batterierna). Det finns många anläggningar som fungerar bra; som JR, Futaba, Hitec, Multiplex och Sanwa. De här fem är stora på marknaden och har alla funnits i decenier i sverige.

    De senaste året har en ny teknik kommit (2,4Ghz anläggningar), anläggningar som själva väljer sin sändningsfrekvens vilket på sikt antagligen kommer att bli allenarådande på marknaden. Inga speciella kristaller behövs längre med en sån anläggning. Spektrum var först ut i USA (Spektrum är egentligen en JR radio) och Futaba hängde på. Nu senast kom Sanwa ut med sin egen 2,4Ghz radio.

    Så frågan är ! Vill du ha en radio av senaste snitt(2,4Ghz)..eller en 35mhz radio?
    Priset är desamma. Runt 2000-2500:- för en komplett anläggning med 4 servon.
    Själv så flyger jag med både JR och Spektrum DX-6i och Dx-7.


    Hoppas inte bara att Ultimaten är ditt första radiostyrda flygplan,det är inte avsett för nybörjare. Men du kanske redan kan flyga?

    Sedan rekommenderar jag dig att gå med i en flygklubb. Där kan du få hjälp med flygningen av erfarna flygare (om du nu inte redan kan flyga) och dessutom får du flyga på ett fält avsett för modellflyg och kan flyga tillsammans med andra vilket gör allt så mycket lättare och roligare.
    Det finns en mängd modellflygklubbar runt om i sverige. Var bor du?

  3. #3

    Standard

    Jag skulle gå upp till en spectrum DX6i http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...ducts_id=12531 då det är en bra sändare med modellminnen och några riktigt bra säkerhetsfinesser.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jag kan inte uttala mig om just din ultimate men vad det gäller radio så tycker jag nog att du skall satsa på att köpa en 2,4 radio om det ändå är din första radio och maskin ! ... då är du rustad för "framtiden" och när nu priset på en 2,4 är i stort sett det samma som en 35 mhz så finns ingen anledning att låta bli .. anledningen till att många håller fast vid sina gamla 35mhz är nog att det blir kostsamt att byta ut alla mottagare i flygplanen ! ..

    och som första plan en ultimate ... kan vara lite häftigt kanske då det ju är en liten akrobat ! .. men som referens kan jag säga att det första jag flög efter ett uppehåll på drygt 20 år dvs nybörjare igen ! .. var en kyoshyo acro sky en liten dubbel däckare som är snar lik utimaten .. och det var absolut inga som helst bekymmer ..!

    satsa på att ta ett gäng timmar i en simulator innan du testar själv om du inte flugit innan !?? iofs så säger du att du inte BYGGT ett plan innan så flyga kan du kanske redan !?? lycka till med ditt bygge och posta bilder under byggets gång ! ..
    bara för att det står att du skall ha en TT motor behöver du inte just det märket .. det finns andra märken som du kan använda dig av huvud saken är att du inte tar en för tung o stark(större) motor ..

    på en sådan liten modell är det viktigt att försöka hålla sig så lätt som det går ...

    välkommen till en fruktansvärt trevlig hobby och välkommen till forumet !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. ACE SimpleSeries -Ultimate
    Av Emelie i forum Byggdagboken
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 14:29
  2. ultimate....
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 11:39
  3. CGB Ultimate
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •