Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 106

Ämne: Hur gör vi för att saluföra oss på klubbnivå?

  1. #21
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej Steffe hoppas du inte tror att alla modellflygare är snorkiga o otrevliga.Det finns många goa hjälpsamma som kan hjälpa dej,tex Jaka verkar vilja ta emot alla med öppna armar.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  2. #22

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Hej Steffe hoppas du inte tror att alla modellflygare är snorkiga o otrevliga.Det finns många goa hjälpsamma som kan hjälpa dej,tex Jaka verkar vilja ta emot alla med öppna armar.
    Jag har hängt med ett tag i forumet och har förstått att det är ett glatt gäng som gärna delar med sig av tips och skoj. Sen spårade tråden ur lite pga att jag nämnde en klubb. Undrar om Lasse Palm är arg annars kan han väl stänga av fetstilen ;-)

    Nåja jag kommer i alla fall att träna vidare i sim för att göra take off live så snart jag vågar.

    Hoppas du får tillbaka tråden snart Gyld.

    /Steffe

  3. #23
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Hej Steffe kom till Hultsfred o flyg med oss så ska jag lära dig saker som inte går lära sig yehhhhh

    Munnen är för mig den bästa reklamen men är dock glad att inte alla har mitt munväder för hur skulle världen se ut då...

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #24
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steffe Visa inlägg
    Jag har hängt med ett tag i forumet och har förstått att det är ett glatt gäng som gärna delar med sig av tips och skoj. Sen spårade tråden ur lite pga att jag nämnde en klubb. Undrar om Lasse Palm är arg annars kan han väl stänga av fetstilen ;-)

    Nåja jag kommer i alla fall att träna vidare i sim för att göra take off live så snart jag vågar.

    Hoppas du får tillbaka tråden snart Gyld.

    /Steffe
    Jag är inte arg!
    Tycker bara det är dålig stil att hänga ut SRFK utan att ha varit i kontakt med någon i klubben.

    Hälsningar
    Lasse Palm

    Gyld!
    Åter tillbaka till tråden

  5. #25

    Standard

    Hej!
    Intressant debatt, och välbehövlig, många pratar om detta, från förbundshåll händer inte speciellt mycket trots flera års livliga diskussioner om hur vi övergripande kan hjälpas åt för fånga upp alla ”mörkerflygare”.

    Och det är precis som Kenneth (Gyld) skriver, det är i klubbarna som vi skall fånga upp de nya utövarna, men det är som med prästen i kyrkan, ”dom” kommer inte alltid av sig själva, vi måste kalla in dem till församlingen.

    Personligen tror jag att de ”nya” modellflygarna oftast köper färdiga ARF paket och tror sig bli modellflygare på egen hand, vi ser många komma ut till flygfältet på sommaren, många tittar i det tysta, modellflyg är svårt, de vågar inte fråga, med risk för att göra sig dumma.

    Och tyvärr händer det att modellflygare med erfarenhet uppträder som besserwissers, talar inte om vad man skall börja med som nybörjare, vänder gärna samtalet till att prata om sin egen dyra och fina flygmaskin. Nu får jag väl på skallen , men jag har upplevt detta allt för ofta genom åren, hjälm på!

    Det är inte heller lätt att ställa frågor om små enkla nybörjarplan när de ”stora” grabbarna i depån ”leker” med stora fina skalamodeller eller vrålande jetmodeller.

    Nej låt oss vända på kuttingen, ser vi en intresserad person i depåområdet är det vi som skall ta initiativet, gå fram och fråga om personen i fråga är modellflygare eller en intresserad nybörjare, och genast går det mycket lättare att få till ett bra samtal och leda in vår nya modellflygarkompis på rätt väg. Det behöver inte vara svårt och dyrt att bli modellflygare.

    Ny i klubben men, När, var, och hur?
    Försök att organisera en fast tid i veckan året runt då intresserade kan komma ut till fältet eller in till idrottshallen för att få rätt hjälp.

    Vi har en skylt på fältet som hälsar alla välkomna och erbjuder vår hjälp. Se bild nedan

    Varje onsdag från första veckan i april träffas vi på fältet för att flyga, snacka, äta grillad korv, eller fika, kioskkassan från onsdagskvällar har blivit en av klubbens bästa inkomstkällor.
    Det är kanske bara 10 av 30 som flyger men vi träffas och har trevligt.

    Varje onsdagskväll fån början av oktober till slutet av mars träffas vi för att flyga inomhus. Att ta med en bärbar dator med simulator är uppskattat och lockar många nya utövare att prova spaka själv.

    Syns man inte finns man inte, så hemsidan är viktig, på årsmötet tillsattes en av klubbens mer aktiva medlemmar som webbaktivist, (vår webbmaster hinner inte allt själv) han är tillika klubbens PR och informationsansvarige.

    Kolla gärna i vårt bildarkiv med bilder från Ripaläger, Onsdagskvällar 2008 samt Inomhus hösten 2008
    http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaw...ilder?OpenForm

    Avslutar dessa rader med att önska alla glada modellflygare
    Ett riktigt Gott Nytt År!

    Mvh Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	grb3w1.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	80,4 KB 
Id:	2827   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Onsdag20080402-3.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	65,5 KB 
Id:	2828   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	m7txt1.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	2829  

  6. #26
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Jag är inte arg!
    Tycker bara det är dålig stil att hänga ut SRFK utan att ha varit i kontakt med någon i klubben.

    Hälsningar
    Lasse Palm

    Gyld!
    Åter tillbaka till tråden
    tycker inte han hängde ut klubben ! detta var hans reaktion på hur han såg klubbes sida samt hur han upplevde möjligheten att besöka er som eventuellt blivande medlem och hans upplevelse ledde tydligen till att han söker vidare efter en annan klubb jag tittade själv på eran hem sida lasse och det lilla jag tittade så fann jag ingen kontakt info utan blev istället mött av att fältet är stängt med en låst grind mm mm .. lite mer lätt hittat för ev nya medlemmar hur man tar kontakt med klubben ...vore inte fel
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #27
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Varje onsdagskväll fån början av oktober till slutet av mars träffas vi för att flyga inomhus. Att ta med en bärbar dator med simulator är uppskattat och lockar många nya utövare att prova spaka själv.
    www.ripamfk.com
    Hur har de gått för nybörjaren på din sista bild ?? Tyckte jag såg honom i somras i Tingsryd och flyga jet !!.. Men han kanske behöver öva på lite propellerplan på vintern med hehe.

    /Martin

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag lyfter verkligen på hatten för Gyld och Ripa - ni jobbar precis som man skulle vilja.
    Men - tyvärr så är det idag väldigt svårt att engagera eldsjälar som vill och kan jobba med att utveckla Klubben. Vi är ett fåtal funktionärer som skall göra "allt" och eftersom man också har jobb och familj att ta hand om så räcker inte tiden riktigt till att båda hinna utöva hobbyn själv och likaså hinna med att utveckla Klubben. Jag ser alltså ett mera övergripande problem och det är hur man skall göra för att sprida sysslorna inom Klubben - alltså engagera flera som är villiga att jobba för att utveckla Klubben. DEN frågan skulle jag gärna vilja ha hjälp med att knäcka..
    Det är bekvämt att nyttja det som "andra" gör - men inte lika enkelt för oss "andra" att få hjälp med de sysslor som måste utföras inom Klubben - inte minst för att utveckla den.
    Hälsningar
    Roger

  9. #29

    Standard

    Hej igen.

    SRFK tar del av den kritik/synpunkter som riktas mot vårt sätt att bedriva modellflyg på Barkarby Flygfält. Det tackar vi för. Mycket kan göras annorlunda och bättre.

    Olika klubbar har som sagt olika förutsättningar. Vår verksamhet på Barkarby är en av många som Lasse redan nämnt. Hitills har det inte varit några problem att som nybörjare få komma ut till fältet för att prova på och få mer information om modellflyget.

    Skillnaden mot eventuellt andra klubbar är att man måste kontakta någon först.

    Ett sätt är att kontakta flygskolan eller dra iväg ett mail till någon av de kontaktpersoner som finns.
    Orsaken till att vårat fält inte är öppet för alla och envar är som tidigare nämts.
    Vi har som sagt ett väldigt utsatt läge där vi håller till just nu, men vi jobbar hårt för en ny plats att vara på, och då kanske vi slipper stängda grindar.

    I övrigt så tycker jag att det är ganska naturligt att ta kontakt med en klubbrepresentant innan man besöker ett modelflygfält, oavsett om man är novis, nybörjare eller van pilot.
    Det kan ju vara bra att få fältregler, flygområden, säkerhetsinfo mm. redogjort innan man flyger så man vet vad som gäller. Det spar oftast en massa bekymmer i efterhand.


    Gyld ! Fortsät med dina kreativa ideer och hoppas tråden kan återgå till det den var tänkt för.

    Gott nytt på er trots låsta grindar.

    Rolle Kassör i SRFK

  10. #30
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Förutom att Mats har ett mycket bra inlägg om problematiken så var det en rad som jag fastnade för:
    "Och tyvärr händer det att modellflygare med erfarenhet uppträder som besserwissers, talar inte om vad man skall börja med som nybörjare, vänder gärna samtalet till att prata om sin egen dyra och fina flygmaskin. Nu får jag väl på skallen , men jag har upplevt detta allt för ofta genom åren, hjälm på! "

    Det där var huvudet på spiken i min värld,just den där drygheten!Lite "klubben för inbördes beundran" som finns på en del meetings istället för o sprida hur kul detta är och att inga frågor är för korkade o besvara!
    Har sett detta på flera håll framförallt när jag började flyga för 4 år sen o själv var nyfiken på hur man gjorde..


    Lasse,två saker: När du skriver så kryddar du med mycket utropstecken o fet stil,i forumvärlden så är det att gapa,skrika även om du inte menar så..

    Och när jag skrev "hemlighetsmakeri" så tänkte jag på SRFK:s hemsida där tex klubbtidningen var lösenordsskyddad men det finns säkert nån bra förklaring på det med..Jag tror personligen inte att man vinner nya medlemmar på det men det kanske inte är meningen heller..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hur har de gått för nybörjaren på din sista bild ?? Tyckte jag såg honom i somras i Tingsryd och flyga jet !!.. Men han kanske behöver öva på lite propellerplan på vintern med hehe.

    /Martin
    Hej Martin!

    Jag antar att du avser Kalle (Dragon) vid simulatorn, jo han har tränat sen mitten av sjuttiotalet och tränar fortfarande, träning ger färdighet.

    Inför höstens inomhusaktiviteter började han helikopterflyga, jag tror hand drömmer om att en gång kunna flyga turbindriven helikopter i 100.000 kronors klubben

    Mvh
    Mats www.ripamfk.com
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lbunl1.jpg 
Visningar:	226 
Storlek:	92,8 KB 
Id:	2831  

  12. #32
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Oh ja! Han ser ju ut att njuta i fulla drag(on) där han står och mekar med "vispen"!
    Rest in pieces!

  13. #33
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ojdå .. Helikopter det var värst .. varför inte göra som alla andra helikopter wannabies: Lär sig hovra med ett flygplan först och sedan gå över till att börja flyga helikopter .
    Nog om detta.

    Som nybörjare idag så är det nog som många säger att idag söker man information om klubbar och liknande på nätet. Har man då ingen aktuell information på sin hemsida eller någon form att kontakt forumlär så är det säkert så att man tittar runt ikring ifall det finns någon klubb med mer uppdaterad information på sin hemsida.

    Här nere i djupa småland så är det väl dock så att klubbarna ligger med en 5-6 mil mellanrum och då kanske det är lite värre med att hitta någon grannklubb om man bor på orten där klubben finns. Jag kollade runt lite bland de klubbar som finns på pappret här runt ikring i småland och det är flera som helt saknar hemsida !!.

    Att man måste synas för att finnas gäller nog även idag. Gör man ingen reklam för sig så finns man inte. Vi kan ta vår egen klubb som jag gick med i förra hösten. Då en klubb med 4-5 halvt sovande medlemmar men som idag har runt 30 medlemmar och 10 riktigt aktiva som kommer på så gott som varje träff vi har i klubben. Klubben hade ingen hemsida förra året, nu har vi en kanske inte världens snyggaste och bästa men en fungerande hemsida iallafall. Jag har under senaste året besvarat många mail från nyfikna nybörjare och vi har även fått endel nya medlemmar via vår hemsida.

    Så en fungerande hemsida är en väldigt bra start för att visa att man finns.

    /Martin

  14. #34

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    [quote=Rolle;195705]
    I övrigt så tycker jag att det är ganska naturligt att ta kontakt med en klubbrepresentant innan man besöker ett modelflygfält, oavsett om man är novis, nybörjare eller van pilot.
    Det kan ju vara bra att få fältregler, flygområden, säkerhetsinfo mm. redogjort innan man flyger så man vet vad som gäller. Det spar oftast en massa bekymmer i efterhand. /


    Hej Rolle
    Du har rätt i att det är viktigt med säkerheten, och den bör man ha klart för sig när man börjar flyga.

    Men om jag en solig söndag bestämmer mig för att spontant besöka RC-klubben som jag länge tänkt, så vill jag nog inte möta säkerhetschefen i grinden med fältregler och säkerhetsinfo.
    Jag vill nog bara komma in och titta på maskiner och motorer, prata lite med medlemmar, se dom flyga, höra vilka veckodagar som dom har regelbundna träffar mm. Dvs allt det där positiva som gör mig mer intresserad att komma tillbaka som medlem.
    När jag sedan kommer tillbaka med min egen kärra för att flyga eller kanske gå flygskolan då är det läge för det lite mer formella reglerna.

    Men nu ska vi ut å flyga raketer, det är ju nyårsafton.

    Hare bra.

    /Steffe
    Senast redigerat av Steffe den 2008-12-31 klockan 16:56.

  15. #35
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    att marknadsföra sin klubb och flyg hobbyn torde ju egenteligen vara lätt ! dvs att få in nya medlemmar och med tanke på hur mycket modeller det säljs om man skall tro handlarna så borde varje klubb krylla av medlemmar !!

    ett av problemen som mcregor talar om är att det oftast endast är ett fåtal som engagerar sig i att klubben skall fungera medans antalet som "bara" kommer och flyger å sen är det bra är ofantligt många fler är ett stort bekymmer
    ett annat är tjafset som varit mellan olika förbund hit å dit ..
    nåväl ! .. jag är numera invald i styrelsen i vår klubb hela gamla styrelsen avgick/byttes ut på mer eller mindre egen begäran, och vi har att slåss emot ett vikande intresse bland de som är medlemmar samt att återväxten med nya är i princip obefintlig ! ..och sanningen att säga så är det väl i princip endast jag och ngn till inom styrelsen som är skapligt aktiva att vara på fältet och just flyga ! ..

    så hur gör man då ?? ja jag har inte den blekaste aning ! .. men från där vi just nu står så kan inget vi gör få det att bli sämmre än vad vi har i nuläget .. ! vi har ett ruskigt fint fält(gräs) som av en ensam kille hålls kort klippt som en golf green hela flyg sässongen --!! vi/jag håller i detta nu på att få igång en fungerande hemsida men då klubben i princip legat i träda några år så finns inte så mycket material att jobba med för att få den intressant .. ..vi har vår avgående ordförande (ssn) som sitter på en guldgruva när det gäller att locka in nya medlemmar i klubben/hobbyn --- (lärare på en skola) och det gör han -- i form av sk project arbeten .. där just flygplan är inblandat dessa får eleverna sedan testa och flyga ute på fältet .. .. då placeringen av fältet är ypperlig för att visa upp oss -- strax bredvid ulricehamns vägen så har vi ofta när det flygs folk som helt sonika stannar på p fickan utanför och står och tittar .. en del kommer även in på fältet ..
    men som sagt då klubben inte varit aktiv på ett tag så slåss vi mot samma problem som en i princip helt nystartad klubb .. så denna tråd kommer jag följa med stort intresse och jag lovar er ! .. jag kommer stjäla av de ideer som jag finner att vi kan applicera i våran klubb ... men det var visst just det som var ett av syftena med denna tråd ! ..? ..

    så under 2009 kommer ni nog få se lite mer av UMFK än vad ni har på många år ! .. iaf så länge man slipper vara den ende som brinner och försöker ! ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Hej alla flygkamrater.

    Ja ,man kan ju inte annat göra än att insupa alla goda råd och göra det bättre.

    Men , vart är alla ni experter när det är dags att ingå i en arbetande styrelse.
    Att på diverse forum tala om hur det skall göras ser jag som en skymf mot de fåtal som lägger ner ett hästjobb på att klubbarna ska fungera.

    Nä kom igen nu ,det är i de flesta klubbar dags för årsmöten nu i början på -09 se då till att finnas på plats och gör er röst hörd.
    Vad gäller hur varje klubb hanterar sitt fält och regler därikring så finns det en anledning till det ,och den tycker jag att man skall ta reda på innan man kritiserar offentligt på forumen.

    Det kan ju faktskt vara så att vilkoren gäller klubbens existens på platsen.

    Mvh och Gott nytt år
    Heliuffe

  17. #37

    Standard

    Steffe, du slipper möta Patrik med säkerhetsreglerna i nypan om du vill komma ut och titta eller slänga käft.
    Vi har förövrigt en driv-in läktare med plats för ca 140 bilar i bredd på första parkett. (Sibas eller Plantagens parkering) Inte illa för ett modellflygfält.
    Tror inte du har några problem att besöka oss. Med 100 st logga landningar med fullskala så behöver du ju bara ta en promenad innanför grindarna så är du ju snart hos oss.
    De aktiviteter som sker i klubbens regi hittar du i kalendern på SRFK´s hemsida.
    Välkommen.

    Rolle

  18. #38
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heliuffe Visa inlägg
    Vad gäller hur varje klubb hanterar sitt fält och regler därikring så finns det en anledning till det ,och den tycker jag att man skall ta reda på innan man kritiserar offentligt på forumen.

    Det kan ju faktskt vara så att vilkoren gäller klubbens existens på platsen.

    Heliuffe
    Jag tror inte att det är någon som egentligen ifrågasatt reglerna. Snarare sättet att informera om dom, eller i vissa fall kanske avsaknaden av information.

    Jag tror, och hoppas att alla kan ha förståelde för säkerhetsregler, men jag personligen kan i vissa fall känna att man kanske bör informera om VARFÖR det tex måste vara en låst grind som i detta fall.

    Att informera genom att bara säga eller skiva att den ska vara låst, punkt slut! Det tycker jag känns lite fyrkantigt!


    Men det känns skönt att debatten i alla fal börjat styra till det tråden var avsedd för från början.

    Problemet med att man har många medlemmar, men få som aktivt arbetar tror jag många känner igen.


    Vi har löst det med en liten skojig grej inför kommande sommar.
    Vi har en sponsor som sponsrar med ganska mycket pengar (Elektriska Installationsbyrån, ett privat företag).
    Dom har satt ett belopp som dom lovar att skänka till klubben OM det kommer minst 20 stycken till klubbens officiellt utlysta arbets/städdag. Givetvis så skall det vara 20 stycken som hjälper till, och inte bara sitter och fikar.

    Kommer det färre, ja då blir det inga pengar! Hårt med rättvist!



    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  19. #39
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Men , vart är alla ni experter när det är dags att ingå i en arbetande styrelse.
    Att på diverse forum tala om hur det skall göras ser jag som en skymf mot de fåtal som lägger ner ett hästjobb på att klubbarna ska fungera.

    Nä kom igen nu ,det är i de flesta klubbar dags för årsmöten nu i början på -09 se då till att finnas på plats och gör er röst hörd.
    Vad gäller hur varje klubb hanterar sitt fält och regler därikring så finns det en anledning till det ,och den tycker jag att man skall ta reda på innan man kritiserar offentligt på forumen.

    Det kan ju faktskt vara så att vilkoren gäller klubbens existens på platsen.
    Det är till 99% medlemmarna i en klubb som sätter gränser och upprättar regler. Och visst ska det finnas regler, men tyvärr glömmer man lätt bort det som egentligen är viktigare - att öppna "grindarna" för alla nybörjare och intresserade. Det är viktigt att budskapet som möter nybörjarna på hemsidorna - och på fältets anslagstavla - verkligen inbjuder till gemenskapen. Och inte "...för att få flyga HÄR måste du vara medlem i klubben, förbundet och uppfylla tio andra villkor"...

    En annan aspekt är att det är kul om det finns medlemmar i klubben som vill lägga tid och energi på skolflyg och att utveckla verksamheten. Men i verkligheten finns det många klubbar som är sig själva nog - en samling modellflygare som träffas och flyger på den arrenderade gräsytan. De har inget större intresse av att klubben växer. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Jag påstår att det måste finnas plats för alla - oavsett engagemang. Det kommer alltid vara så att det är eldsjälarna som driver den lokala verksamheten. Så är "naturens" lagar bara. En del bygger och flyger sina modeller och sköter sig själv, och trivs med det. Andra får en kick av att jobba med ungdomar och lära nybörjare flyga och jobba ör att klubben växer. Vi måste acceptera bägge delarna. En hobby bygger på frivillighet.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  20. #40
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    [quote=Steffe;195712]
    Citat Ursprungligen postat av Rolle Visa inlägg
    I övrigt så tycker jag att det är ganska naturligt att ta kontakt med en klubbrepresentant innan man besöker ett modelflygfält, oavsett om man är novis, nybörjare eller van pilot.
    Det kan ju vara bra att få fältregler, flygområden, säkerhetsinfo mm. redogjort innan man flyger så man vet vad som gäller. Det spar oftast en massa bekymmer i efterhand. /


    Hej Rolle
    Du har rätt i att det är viktigt med säkerheten, och den bör man ha klart för sig när man börjar flyga.

    Men om jag en solig söndag bestämmer mig för att spontant besöka RC-klubben som jag länge tänkt, så vill jag nog inte möta säkerhetschefen i grinden med fältregler och säkerhetsinfo.
    Jag vill nog bara komma in och titta på maskiner och motorer, prata lite med medlemmar, se dom flyga, höra vilka veckodagar som dom har regelbundna träffar mm. Dvs allt det där positiva som gör mig mer intresserad att komma tillbaka som medlem.
    När jag sedan kommer tillbaka med min egen kärra för att flyga eller kanske gå flygskolan då är det läge för det lite mer formella reglerna.

    Men nu ska vi ut å flyga raketer, det är ju nyårsafton.

    Hare bra.

    /Steffe
    Problemet är att du inte kan besöka oss spontant! Du måste ta del av våra formella regler innan du "själv" kan besöka oss på fältet p.g.a vårat utsatta läge på Barkarby flygfält.
    Det gör du enklast genom att ringa eller maila någon i klubben.

    P.s Efter det att Barkarby flygklubb är uppsagd under 2009 kan vi bara hoppas att tillgängligheten till fältet blir bättre.

    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-01 klockan 09:11.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •