Reklam

Sidan 5 av 6 FrstaFrsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 106

mne: Hur gr vi fr att salufra oss p klubbniv?

kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

Standard

i min gamla klubb (MFK) var man himla frammt nr det gllde att visa upp sig --
    bland annat s p ntt som kallas fest i stad hr i falkping var man nere p torget och visade upp sig med bde modeller och flygning samt ven p lokala idrotts freningar utanfr stan var man med nr det var "fester" mm s mjligheterna att visa upp sig begrnsas egenteligen bara av fantasin ! .. samt av antalet medlemmar som r villiga att lgga tid och energi p att gra det ! ..

och som sagts inomhus flyget r kanon d det inte ser s stort farligt ut .. och lngsamma ltta modeller r ju ett bra insteg ..! ..

dess vrre s lider vi av att vad jag vet r det ingen i klubben som flyger inomhus .. och klubben ordnar inget heller d intresset bland medlemmarna inte finns ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    377
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Lax Flygklubb

Standard

Klubben kan tillsammans med frbundet hyra in ngon,exempelvis Claes Meijer fr ngon typ av uppvisning p ngot stort inomhus evenemang typ! Stadsfest,galleri invigning, hockey/Basket match,mm.

Sg Claes live p hobby mssan,blev klart impad! Karln kan bde flyga och prata fr hobbyn..

Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-02 klockan 08:58.

Standard

Tycker det mellan varven dyker upp flertalet possitiva och bra ider p hur klubben kan utvecklas/ka medlemsantalet. Tror p en kombination av flera av iderna.

Det som r A och O i det hela r att det finns flera i klubben, grna fler n hlften som r intresserade av just detta med att ka i volym. Och vad det innebr att var 28 man i depn mot normalt 7 st en lrdagsfrmiddag i juni.

Sen kanske man ska frga sig vilka man vnder sig till. Alla, ungdomar eller bara de som kan frakta sig sjlv och prylarna fr egen maskin. Det stller helt olika krav p insats beroende p till vilka man vnder sig till.

Nr man vl ftt ut den nya medlemmen till fltet, hur det nu n gtt till, s r min erfarenhet att bra och saklig info ver en kopp kaffe och sen klmma knna lite p prylarna ger resultat. Fr de sen provflyga med dubbelkommando s brukar de vara ganska slda direkt.

Med en vl fungerande flygutbildning/flygskola ger man den nye medlemmen sjlvfrtroende att vga prova sina nya vingar p ett vettigt stt. ven de mer rutinerade medlemmarna knner en trygghet i att veta att den dr killen har gtt igenom flygskolan, han vet vad som gller.

Hoppas p fler kreativa ider likt Taylorkrafts och hankes mfl.

Rolle

Standard

Hej!
    Mitt frsta inlgg i det hr forumet.

r sjlv inte medlem i ngon klubb, men har funderat p att bli det. Har dock inte lyckats ta reda p vad det skulle ge mig att bli medlem i en klubb genom att surfa runt p hemsidorna. Det som inte hittas p en hemsida idag finns inte, r ett faktum idag hos mnga intresserade inklusive mig.

Jag tnkte ge ngra tips och funderingar frn en annan "bransch". Gick fr ngra r sedan med i en halvt avsomnad fotoklubb med ca 15 medlemmar. Klubben hade en inaktuell hemsida och hade sedan mnga r ett standardutbud av mnadsmten med mer eller mindre fast agenda.

Vi var ett par nya i styrelsen som bestmde oss fr att dubbla medlemsantalet och f mer liv i aktiviteterna. Vi brjade med att fundera p vad som lockat oss att bli medlemmar och vad som skulle vara intressant fr oss. En enkt lades ut p hemsidan bde fr medlemmar och andra beskare fr att f reda p vad som lockar andra fotointresserade. Fr att f mnga enktsvar gjorde vi smygreklam fr enkten p vlknda fotositer.

Resultatet blev att vi byggde en ny hemsida och utsg redaktrer som sg till att informationen alltid var aktuell. Vi skapade artiklar p hemsidan om hur man fotograferar med digitalkameror, hur man fotograferar p brllop etc fr att locka lsare till hemsidan.

Vi skapade ett mer dynamiskt aktivitetsprogram som speglade intresset hos oss och nybrjare. Vi arrangerade fotoutflykter till intressanta platser i nrheten. Vi hade bildverkstder dr vi arbetade med bilder i studios och i datorn. Vi frskte kort sagt att fokusera mer p att tipsa nybrjare om teknik, komposition och bildseende n att besservissra oss om vr egen utrustning och vra egna fina bilder...

Vi arrangerade utstllningar p centrala lgen i staden och i samband med det hade vi ppna fredrag kring exempelvis "s tar du bttre bilder" och strapatsrika fotoresor i exotiska lnder.

Resultatet av satsningen blev att antalet beskare till hemsidan mer n 100-dubblades och att antalet medlemmar nstan fyrdubblades.

Nyckeln till att lyckas med en sdan hr satsning tror jag r att ha ett antal engagerade och ppensinniga medlemmar, samt att lyckas hantera det faktum att alla gamla medlemmar inte kommer att uppskatta den nya uttriktade klubben.

/mvh Mattias
    som kanske blir medlem i en rc-klubb en dag.

Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

Standard

Ok, orkar inte lsa allt tjafs som varit i trden, men ska man svara p vad som trden frn brjan handlar om, s r (som framgtt av ngra tidigare inlgg nr jag skummat ver trden) inomhusflygningen ngot att satsa p. I vr klubb flygs det inomhus hela vintern och det kommer fler o fler o provar inomhus - fr det r ett bra stt att testa modellflyg utan att det kostar mer n ngra hundra fr exempelvis en X-twin. De som sen knner att de r sugna p att vidareutveckla sig inom hobbyn flyger med klubbens skolflygplan med dubbelkommando och fr sedan (om de fortfarande r sugna) hjlp med att montera ihop sin egna trainer. Detta har hittills funkat rtt bra, och just fr att f med fler i hobbyn - ALLA KAN LRA SIG FLYGA X-TWIN.....
    Str man med en lda p magen sljer man korv!

Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    377
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlgg
    i min gamla klubb (MFK) var man himla frammt nr det gllde att visa upp sig --
    bland annat s p ntt som kallas fest i stad hr i falkping var man nere p torget och visade upp sig med bde modeller och flygning samt ven p lokala idrotts freningar utanfr stan var man med nr det var "fester" mm s mjligheterna att visa upp sig begrnsas egenteligen bara av fantasin ! .. samt av antalet medlemmar som r villiga att lgga tid och energi p att gra det ! ..

och som sagts inomhus flyget r kanon d det inte ser s stort farligt ut .. och lngsamma ltta modeller r ju ett bra insteg ..! ..

dess vrre s lider vi av att vad jag vet r det ingen i klubben som flyger inomhus .. och klubben ordnar inget heller d intresset bland medlemmarna inte finns ...

Kenneth67!
    I det hr lget kanske du r den personen som din klubb behver! Med den tid och energi som du lgger ned hr p forumet och den idespruta som du verkar vara s br det inte vara ngra svrigheter fr dig att f igng din klubb.

Mattias!
    Ditt inlgg tycker jag var mycket bra!
    Speciellt det dr sista om att gamla medlemmar inte alltid uppskattar nymodigheter och frndringar. Jag har sjlv upplevt samma sak i flera klubbar.

Hlsningar
    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-02 klockan 10:17.

Standard

Firstflight det var riktigt bra inputs!
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Gylds avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    361
    Jobb
    Kassa, service och skerhetsansvarig p Mediamarkt
    Klubb
    MFK LOOPING Gvle

Standard

Strlande firstflight!

Det finns ngra inlgg i denna trd som jag verkligen gillar.

Ditt inlgg ovan var verkligen ett av dom. Tack s mycket!

Nu brjar trden kanske ta form... Efter drygt 2000 besk

/Gyld
    Kenneth Gyld - Gvle

"Man ska ha sm ml hr i livet - Mellanmlet"

Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    377
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gyld Visa inlgg
    Strlande firstflight!

Det finns ngra inlgg i denna trd som jag verkligen gillar.

Ditt inlgg ovan var verkligen ett av dom. Tack s mycket!

Nu brjar trden kanske ta form... Efter drygt 2000 besk

/Gyld
    Kenneth!

2000 besk p ngra dar!

Tror inte vi skulle haft det utan allt tjafs,trkigt men sant!

P.s ska frska hlla mig till trden hdanefter

Gott nytt r p dig

Hlsningar
    Lasse Palm

Gylds avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    361
    Jobb
    Kassa, service och skerhetsansvarig p Mediamarkt
    Klubb
    MFK LOOPING Gvle

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlgg
    Kenneth!

2000 besk p ngra dar!

Tror inte vi skulle haft det utan allt tjafs,trkigt men sant!

P.s ska frska hlla mig till trden hdanefter

Gott nytt r p dig

Hlsningar
    Lasse Palm

Nej det har du nog helt rtt i.
    Men jag personligen hade hellre sett lt sga 200 besk och kanske 10 riktigt konstruktiva inlgg istllet fr tjafset. ven om jag sjlv till viss del deltagit!

/Gyld
    Kenneth Gyld - Gvle

"Man ska ha sm ml hr i livet - Mellanmlet"

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej igen,
    Inomhusflyget r helt klart en vettig inkrsport och jag har sjlv utvat det under flera r - dock tyvrr inte inom min egen Klubbs "hgn".
    Det finns nmligen ett stort MEN ibland (kanske inte alltfr sllan heller) och det r tillgngen till lmpliga lokaler.
    P vr ort r det nrmast omjligt att f tillgng till ngon lokal - och OM man lyckas s talar vi om hyror runt 300 kr/tim eller t o m hgre och dessutom lyckas vi inte f tillgng till dessa attraktiva lokaler mera n vid enstaka tillfllen ("riktiga" idrottsfreningar har alltid frsta tjing). Allts ca: 900 kr fr ett "flygpass" och de pengarna har inte Klubben fr vi talar ju inte om ett enskilt tillflle utan en regelbunden aktivitet - ven med en "flygavgift" s fixar vi det inte, tyvrr. De "marknadsmssiga" hyror som vissa kommuner envisas med slr i detta fall mycket hrt mot en mindre Modellflygklubb. Och ven om vi den vgen kan rekrytera en och annan junior och drmed mjligen f ngot i bidrag s r det en process innan vi r dr och kostnaden fr den processen r tyvrr idag alltfr stor fr oss. S vi fr nog t v koncentrera oss p den verksamhet som vi har p vra flygflt ven om vi givetvis skulle vilja ha inomhusflygning p programmet.
    Det finns allts anledning att ta sdana konsekvenser i beaktande fr jag r vertygad om att vi inte r ensamma om den begrnsningen.
    Inomhusflyget i all ra - men vi kan inte koncentrera diskussionerna hr runt detta utan jag hoppas p mera tips som passar ven fr vr reguljra utomhusaktivitet.
    Vi har dock under senare r frskt "hlla igng" utomhusaktiviteten ven under vintertid genom att tillse att fltet gr att komma ut till genom att t ex ploga vgen, ha tillgng till vrme i stugan och allmnt gra reklam fr vinterflyget - det r faktiskt rtt kul att vinterflyga ocks vilket mnga tyvrr inte upptckt nnu. Fr mig som gammal Norrrlnning var det naturligt att vi ven flg utomhus under vintern men fr mina nya kamrater lite lngre sderut var det tyvrr rtt sllsynt..
    Hlsningar
    Roger

kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlgg
    Kenneth67!
    I det hr lget kanske du r den personen som din klubb behver! Med den tid och energi som du lgger ned hr p forumet och den idespruta som du verkar vara s br det inte vara ngra svrigheter fr dig att f igng din klubb.

Hlsningar
    Lasse Palm
    tackar fr det lasse ! .. men det hnger ju inte endast p mig nu str vi infr ett nytt r med en helt ny styrelse s frhoppningsvis s kommer det friska ideer och mer energi som kan f liv i den tynande tillvaro som klubben har haft ett par r !

s denna trden r iaf fr mig och vr klubb kanske en "gulg gruva" dr man kan hitta ideer och annat som en hjlp p vgen ! ..
    FM extra 300s 60size
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs

Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    377
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej igen,
    Inomhusflyget r helt klart en vettig inkrsport och jag har sjlv utvat det under flera r - dock tyvrr inte inom min egen Klubbs "hgn".
    Det finns nmligen ett stort MEN ibland (kanske inte alltfr sllan heller) och det r tillgngen till lmpliga lokaler.
    P vr ort r det nrmast omjligt att f tillgng till ngon lokal - och OM man lyckas s talar vi om hyror runt 300 kr/tim eller t o m hgre och dessutom lyckas vi inte f tillgng till dessa attraktiva lokaler mera n vid enstaka tillfllen ("riktiga" idrottsfreningar har alltid frsta tjing). Allts ca: 900 kr fr ett "flygpass" och de pengarna har inte Klubben fr vi talar ju inte om ett enskilt tillflle utan en regelbunden aktivitet - ven med en "flygavgift" s fixar vi det inte, tyvrr. De "marknadsmssiga" hyror som vissa kommuner envisas med slr i detta fall mycket hrt mot en mindre Modellflygklubb. Och ven om vi den vgen kan rekrytera en och annan junior och drmed mjligen f ngot i bidrag s r det en process innan vi r dr och kostnaden fr den processen r tyvrr idag alltfr stor fr oss. S vi fr nog t v koncentrera oss p den verksamhet som vi har p vra flygflt ven om vi givetvis skulle vilja ha inomhusflygning p programmet.
    Det finns allts anledning att ta sdana konsekvenser i beaktande fr jag r vertygad om att vi inte r ensamma om den begrnsningen.
    Inomhusflyget i all ra - men vi kan inte koncentrera diskussionerna hr runt detta utan jag hoppas p mera tips som passar ven fr vr reguljra utomhusaktivitet.
    Vi har dock under senare r frskt "hlla igng" utomhusaktiviteten ven under vintertid genom att tillse att fltet gr att komma ut till genom att t ex ploga vgen, ha tillgng till vrme i stugan och allmnt gra reklam fr vinterflyget - det r faktiskt rtt kul att vinterflyga ocks vilket mnga tyvrr inte upptckt nnu. Fr mig som gammal Norrrlnning var det naturligt att vi ven flg utomhus under vintern men fr mina nya kamrater lite lngre sderut var det tyvrr rtt sllsynt..
    Hlsningar
    Roger
    Roger!
    Om klubbens ekonomi inte tillter den kostnaden, fr vl medlemmarna sjlva vara beredda p att betala fr den tid man vill ha i hallen.
    900 kr delat p, lt oss sga 10 st r inte mer en 90 kr per gubbe.
    Fr mig lter det helt verkomligt!

Vi som flyger p Bosn betalar 50-100 kr per tillflle.

Fr mig personligen rcker det med att flyga en till tv gnger i mnaden.

En sak jag har upptckt med den hr hobbyn r att den ldre generation har en instllning av att den hr hobbyn inte fr kosta ngot.
    Som tur r har den nya generationen en helt annan instllning, vill man ha kul s fr det kosta!

Vinterflyg fr mig = Fakirflyg

Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-02 klockan 14:11.

kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

Standard

tyvrr s r det alltfr mnga som tycker att allt skall vara gratis ! ...personligen s tycker jag att det r helt ok om det kostar en mindre slant och som deltagare i div mettings s lgger jag grna en peng om det r det som behvs fr att vi skall kunna trffas och ha kul en dag ! i glada vnners lag !

och lasse !! visst r det lite pina och flyga vinter tid ... men man fr kl sig efter vdret
    titta hr ! http://www.rcflyg.com/News_View.aspx?Articleid=446
    Senast redigerat av kenneth67 den 2009-01-02 klockan 15:39.
    FM extra 300s 60size
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Lars,
    Ja, visst finns det enstaka som r villiga att betala en 100-lapp fr ett flygtillflle - men knappast ett par gnger i mnaden.
    Det r mjligt att detta fungerar bland Get-flygare men inte bland den stora massan av tnkbara inomhusflygare.
    S tyvrr - oavsett om vi fr tag i lokal eller ej s klarar vi inte av 900 kr/tillflle.
    Det finns betydligt billigare alternativ inom ngra mils avstnd och det pverkar givetvis ocks.
    Det r nog dags fr dig att prova p vinterflyg - en vacker lrdag med solsken och sn r faktiskt en flygupplevelse. Men det kanske r fr oss "hrdingar"...
    Hlsningar
    Roger

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej Lars,
    Ja, visst finns det enstaka som r villiga att betala en 100-lapp fr ett flygtillflle - men knappast ett par gnger i mnaden.
    Det r mjligt att detta fungerar bland Get-flygare men inte bland den stora massan av tnkbara inomhusflygare.
    S tyvrr - oavsett om vi fr tag i lokal eller ej s klarar vi inte av 900 kr/tillflle.
    Det finns betydligt billigare alternativ inom ngra mils avstnd och det pverkar givetvis ocks.
    Det r nog dags fr dig att prova p vinterflyg - en vacker lrdag med solsken och sn r faktiskt en flygupplevelse. Men det kanske r fr oss "hrdingar"...
    Hlsningar
    Roger
    Gller dessa priser verkligen fr freningar ?.. i vr kommun r det samma timpriser som du pratar om 300kr/timmen men hyr man lokalen som frening s fr man den fr 100kr/timme.

/Martin

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Sigun,
    Jod - stora kommuner = hga priser och dlig tillgnglighet. Det gller i vart fall hos oss och priserna r nog dessutom ett par r gamla.
    Men personligen slpper jag grna denna frga om inomhusflyg i Vsters eftersom det f n inte r s ltt att ordna.
    Hlsningar
    Roger

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Trkigt att de inte kommunerna hjlper sina freningar. Men de r ju som du sagt inte mycket att gra t d ni redan frskt.

/Martin

Standard

Nu brjar det bli svrt att komma med ider. Om allt ska vara fritt, ppet, gratis och krva nstan noll i arbetsinsats blir det liksom inte s mycket kvar att jobba med.

Den hr hobbyn, liksom andra ex. hockey, fotboll mfl. krver eldsjlar, stlar, lite kreativitet och en jvla massa ideelt arbete.

Skillnaden r att den hr hobbyn r BILLIG !!

Ett depronflyg kostar mellan 600 och 1200 kr beroeende p utrustning.
    En skaplig innebandyklubba 8-900 kr.
    Fltarrende fr en RC-klubb sg 10 000 kr/r.
    Grabbens hockeytrngng, allts istiden bara, 4500 kr/barn. Tillkommer gr utrustning,matchavgifter, lagkassa, klder, trningslger etc + 16-20 timmar ideellt arbete i veckan 40 veckor /r. Totalkostnad fr ett barn ett r i pojkhockey i storstadsregion, 35-40 000/r. Att ha i beaktande r att dessa sportaktiviteter r anslutna till RF vilket gr att de fr ganska stora lokalsubventioner och ungdomsstd/bidrag/tillskott i kassan.

Om man nu vill f klubben att vxa s kanske man kan ansl en slant fr att hyra en idrottshall, tillmpa ett eller flera av de ideer som kommit fram fr att se om man r p rtt spr.

Ett annat tips som kan kollas upp r Ridhus, Funkar frtrffligt att flyga i, r dock betydligt kallare n gympasalar men det r innomhus och oftast gratis efter att lektionerna slutat vid 21-tiden

Rolle

Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlgg
    377
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlgg
    men lasse, handen p hjrtat ibland anser nog ven jag att vara ensam r sknt. Man vill flyga eller kanske ta upp en ny krra och d kan det vara jobbigt ha hela sverige dr med 5000 frgor pladder.

Sen grind eller inte? tja om man ser p herrklubbs fltet s har vi en tokig dam som kommer cycklandes p banan vilket inte alltid r speciellt bra s beroende p vad syftet med grinden r s tyvrr nog r en grind bra...

Jag tror mer att p inomhusflygningarn vintertid r ett riktigt bra stlle finna medlemmarna, sekundrt ute p fltet p sommaren? Vad tror ni om det?
    Hanke!
    Morgonstund har guld i mun.
    Mina guldstunder r nr jag en vindstilla hgsommarmorgon sparkar tuppen i rven och tar mig ut till klubbfltet, vid dessa tillfllen brukar jag f 2-4 timmar fr mig sjlv, s nr frsta klubbmedlemmarna kommer har jag hunnit med 2-4 repor.
    Fr mig r de hr tillfllena vrda sin vikt i Norrlands Guld om jag nu vill vara ensam.
    Hlsningar
    Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-04 klockan 10:35.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •