Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 106

Ämne: Hur gör vi för att saluföra oss på klubbnivå?

  1. #81
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    i min gamla klubb (ÅMFK) var man himla frammåt när det gällde att visa upp sig --
    bland annat så på nått som kallas fest i stad här i falköping var man nere på torget och visade upp sig med både modeller och flygning samt även på lokala idrotts föreningar utanför stan var man med när det var "fester" mm så möjligheterna att visa upp sig begränsas egenteligen bara av fantasin ! .. samt av antalet medlemmar som är villiga att lägga tid och energi på att göra det ! ..

    och som sagts inomhus flyget är kanon då det inte ser så stort å farligt ut .. och långsamma lätta modeller är ju ett bra insteg ..! ..

    dess värre så lider vi av att vad jag vet är det ingen i klubben som flyger inomhus .. och klubben ordnar inget heller då intresset bland medlemmarna inte finns ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #82
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Klubben kan tillsammans med förbundet hyra in någon,exempelvis Claes Meijer för någon typ av uppvisning på något stort inomhus evenemang typ! Stadsfest,galleri invigning, hockey/Basket match,mm.

    Såg Claes live på hobby mässan,blev klart impad! Karln kan både flyga och prata för hobbyn..

    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-02 klockan 08:58.

  3. #83

    Standard

    Tycker det mellan varven dyker upp flertalet possitiva och bra idéer på hur klubben kan utvecklas/öka medlemsantalet. Tror på en kombination av flera av idéerna.

    Det som är A och O i det hela är att det finns flera i klubben, gärna fler än hälften som är intresserade av just detta med att öka i volym. Och vad det innebär att var 28 man i depån mot normalt 7 st en lördagsförmiddag i juni.

    Sen kanske man ska fråga sig vilka man vänder sig till. Alla, ungdomar eller bara de som kan frakta sig själv och prylarna för egen maskin. Det ställer helt olika krav på insats beroende på till vilka man vänder sig till.

    När man väl fått ut den nya medlemmen till fältet, hur det nu än gått till, så är min erfarenhet att bra och saklig info över en kopp kaffe och sen klämma å känna lite på prylarna ger resultat. Får de sen provflyga med dubbelkommando så brukar de vara ganska sålda direkt.

    Med en väl fungerande flygutbildning/flygskola ger man den nye medlemmen självförtroende att våga prova sina nya vingar på ett vettigt sätt. Även de mer rutinerade medlemmarna känner en trygghet i att veta att den där killen har gått igenom flygskolan, han vet vad som gäller.

    Hoppas på fler kreativa idéer likt Taylorkrafts och hankes mfl.

    Rolle

  4. #84

    Standard

    Hej!
    Mitt första inlägg i det här forumet.

    Är själv inte medlem i någon klubb, men har funderat på att bli det. Har dock inte lyckats ta reda på vad det skulle ge mig att bli medlem i en klubb genom att surfa runt på hemsidorna. Det som inte hittas på en hemsida idag finns inte, är ett faktum idag hos många intresserade inklusive mig.

    Jag tänkte ge några tips och funderingar från en annan "bransch". Gick för några år sedan med i en halvt avsomnad fotoklubb med ca 15 medlemmar. Klubben hade en inaktuell hemsida och hade sedan många år ett standardutbud av månadsmöten med mer eller mindre fast agenda.

    Vi var ett par nya i styrelsen som bestämde oss för att dubbla medlemsantalet och få mer liv i aktiviteterna. Vi började med att fundera på vad som lockat oss att bli medlemmar och vad som skulle vara intressant för oss. En enkät lades ut på hemsidan både för medlemmar och andra besökare för att få reda på vad som lockar andra fotointresserade. För att få många enkätsvar gjorde vi smygreklam för enkäten på välkända fotositer.

    Resultatet blev att vi byggde en ny hemsida och utsåg redaktörer som såg till att informationen alltid var aktuell. Vi skapade artiklar på hemsidan om hur man fotograferar med digitalkameror, hur man fotograferar på bröllop etc för att locka läsare till hemsidan.

    Vi skapade ett mer dynamiskt aktivitetsprogram som speglade intresset hos oss och nybörjare. Vi arrangerade fotoutflykter till intressanta platser i närheten. Vi hade bildverkstäder där vi arbetade med bilder i studios och i datorn. Vi försökte kort sagt att fokusera mer på att tipsa nybörjare om teknik, komposition och bildseende än att besservissra oss om vår egen utrustning och våra egna fina bilder...

    Vi arrangerade utställningar på centrala lägen i staden och i samband med det hade vi öppna föredrag kring exempelvis "så tar du bättre bilder" och strapatsrika fotoresor i exotiska länder.

    Resultatet av satsningen blev att antalet besökare till hemsidan mer än 100-dubblades och att antalet medlemmar nästan fyrdubblades.

    Nyckeln till att lyckas med en sådan här satsning tror jag är att ha ett antal engagerade och öppensinniga medlemmar, samt att lyckas hantera det faktum att alla gamla medlemmar inte kommer att uppskatta den nya utåtriktade klubben.

    /mvh Mattias
    som kanske blir medlem i en rc-klubb en dag.

  5. #85
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ok, orkar inte läsa allt tjafs som varit i tråden, men ska man svara på vad som tråden från början handlar om, så är (som framgått av några tidigare inlägg när jag skummat över tråden) inomhusflygningen något att satsa på. I vår klubb flygs det inomhus hela vintern och det kommer fler o fler o provar inomhus - för det är ett bra sätt att testa modellflyg utan att det kostar mer än några hundra för exempelvis en X-twin. De som sen känner att de är sugna på att vidareutveckla sig inom hobbyn flyger med klubbens skolflygplan med dubbelkommando och får sedan (om de fortfarande är sugna) hjälp med att montera ihop sin egna trainer. Detta har hittills funkat rätt bra, och just för att få med fler i hobbyn - ALLA KAN LÄRA SIG FLYGA X-TWIN.....
    Våga vägra Powerbox!

  6. #86
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    i min gamla klubb (ÅMFK) var man himla frammåt när det gällde att visa upp sig --
    bland annat så på nått som kallas fest i stad här i falköping var man nere på torget och visade upp sig med både modeller och flygning samt även på lokala idrotts föreningar utanför stan var man med när det var "fester" mm så möjligheterna att visa upp sig begränsas egenteligen bara av fantasin ! .. samt av antalet medlemmar som är villiga att lägga tid och energi på att göra det ! ..

    och som sagts inomhus flyget är kanon då det inte ser så stort å farligt ut .. och långsamma lätta modeller är ju ett bra insteg ..! ..

    dess värre så lider vi av att vad jag vet är det ingen i klubben som flyger inomhus .. och klubben ordnar inget heller då intresset bland medlemmarna inte finns ...


    Kenneth67!
    I det här läget kanske du är den personen som din klubb behöver! Med den tid och energi som du lägger ned här på forumet och den idespruta som du verkar vara så bör det inte vara några svårigheter för dig att få igång din klubb.

    Mattias!
    Ditt inlägg tycker jag var mycket bra!
    Speciellt det där sista om att gamla medlemmar inte alltid uppskattar nymodigheter och förändringar. Jag har själv upplevt samma sak i flera klubbar.

    Hälsningar
    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-02 klockan 10:17.

  7. #87

    Standard

    Firstflight det var riktigt bra inputs!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #88
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Strålande firstflight!

    Det finns några inlägg i denna tråd som jag verkligen gillar.

    Ditt inlägg ovan var verkligen ett av dom. Tack så mycket!


    Nu börjar tråden kanske ta form... Efter drygt 2000 besök


    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  9. #89
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gyld Visa inlägg
    Strålande firstflight!

    Det finns några inlägg i denna tråd som jag verkligen gillar.

    Ditt inlägg ovan var verkligen ett av dom. Tack så mycket!


    Nu börjar tråden kanske ta form... Efter drygt 2000 besök


    /Gyld
    Kenneth!

    2000 besök på några dar!

    Tror inte vi skulle haft det utan allt tjafs,tråkigt men sant!

    P.s ska försöka hålla mig till tråden hädanefter

    Gott nytt år på dig

    Hälsningar
    Lasse Palm

  10. #90
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Kenneth!

    2000 besök på några dar!

    Tror inte vi skulle haft det utan allt tjafs,tråkigt men sant!

    P.s ska försöka hålla mig till tråden hädanefter

    Gott nytt år på dig

    Hälsningar
    Lasse Palm

    Nej det har du nog helt rätt i.
    Men jag personligen hade hellre sett låt säga 200 besök och kanske 10 riktigt konstruktiva inlägg istället för tjafset. även om jag själv till viss del deltagit!


    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  11. #91


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Inomhusflyget är helt klart en vettig inkörsport och jag har själv utövat det under flera år - dock tyvärr inte inom min egen Klubbs "hägn".
    Det finns nämligen ett stort MEN ibland (kanske inte alltför sällan heller) och det är tillgången till lämpliga lokaler.
    På vår ort är det närmast omöjligt att få tillgång till någon lokal - och OM man lyckas så talar vi om hyror runt 300 kr/tim eller t o m högre och dessutom lyckas vi inte få tillgång till dessa attraktiva lokaler mera än vid enstaka tillfällen ("riktiga" idrottsföreningar har alltid första tjing). Alltså ca: 900 kr för ett "flygpass" och de pengarna har inte Klubben för vi talar ju inte om ett enskilt tillfälle utan en regelbunden aktivitet - även med en "flygavgift" så fixar vi det inte, tyvärr. De "marknadsmässiga" hyror som vissa kommuner envisas med slår i detta fall mycket hårt mot en mindre Modellflygklubb. Och även om vi den vägen kan rekrytera en och annan junior och därmed möjligen få något i bidrag så är det en process innan vi är där och kostnaden för den processen är tyvärr idag alltför stor för oss. Så vi får nog t v koncentrera oss på den verksamhet som vi har på våra flygfält även om vi givetvis skulle vilja ha inomhusflygning på programmet.
    Det finns alltså anledning att ta sådana konsekvenser i beaktande för jag är övertygad om att vi inte är ensamma om den begränsningen.
    Inomhusflyget i all ära - men vi kan inte koncentrera diskussionerna här runt detta utan jag hoppas på mera tips som passar även för vår reguljära utomhusaktivitet.
    Vi har dock under senare år försökt "hålla igång" utomhusaktiviteten även under vintertid genom att tillse att fältet går att komma ut till genom att t ex ploga vägen, ha tillgång till värme i stugan och allmänt göra reklam för vinterflyget - det är faktiskt rätt kul att vinterflyga också vilket många tyvärr inte upptäckt ännu. För mig som gammal Norrrlänning var det naturligt att vi även flög utomhus under vintern men för mina nya kamrater lite längre söderut var det tyvärr rätt sällsynt..
    Hälsningar
    Roger

  12. #92
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Kenneth67!
    I det här läget kanske du är den personen som din klubb behöver! Med den tid och energi som du lägger ned här på forumet och den idespruta som du verkar vara så bör det inte vara några svårigheter för dig att få igång din klubb.



    Hälsningar
    Lasse Palm
    tackar för det lasse ! .. men det hänger ju inte endast på mig nu står vi inför ett nytt år med en helt ny styrelse så förhoppningsvis så kommer det friska ideer och mer energi som kan få liv i den tynande tillvaro som klubben har haft ett par år !

    så denna tråden är iaf för mig och vår klubb kanske en "gulg gruva" där man kan hitta ideer och annat som en hjälp på vägen ! ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  13. #93
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej igen,
    Inomhusflyget är helt klart en vettig inkörsport och jag har själv utövat det under flera år - dock tyvärr inte inom min egen Klubbs "hägn".
    Det finns nämligen ett stort MEN ibland (kanske inte alltför sällan heller) och det är tillgången till lämpliga lokaler.
    På vår ort är det närmast omöjligt att få tillgång till någon lokal - och OM man lyckas så talar vi om hyror runt 300 kr/tim eller t o m högre och dessutom lyckas vi inte få tillgång till dessa attraktiva lokaler mera än vid enstaka tillfällen ("riktiga" idrottsföreningar har alltid första tjing). Alltså ca: 900 kr för ett "flygpass" och de pengarna har inte Klubben för vi talar ju inte om ett enskilt tillfälle utan en regelbunden aktivitet - även med en "flygavgift" så fixar vi det inte, tyvärr. De "marknadsmässiga" hyror som vissa kommuner envisas med slår i detta fall mycket hårt mot en mindre Modellflygklubb. Och även om vi den vägen kan rekrytera en och annan junior och därmed möjligen få något i bidrag så är det en process innan vi är där och kostnaden för den processen är tyvärr idag alltför stor för oss. Så vi får nog t v koncentrera oss på den verksamhet som vi har på våra flygfält även om vi givetvis skulle vilja ha inomhusflygning på programmet.
    Det finns alltså anledning att ta sådana konsekvenser i beaktande för jag är övertygad om att vi inte är ensamma om den begränsningen.
    Inomhusflyget i all ära - men vi kan inte koncentrera diskussionerna här runt detta utan jag hoppas på mera tips som passar även för vår reguljära utomhusaktivitet.
    Vi har dock under senare år försökt "hålla igång" utomhusaktiviteten även under vintertid genom att tillse att fältet går att komma ut till genom att t ex ploga vägen, ha tillgång till värme i stugan och allmänt göra reklam för vinterflyget - det är faktiskt rätt kul att vinterflyga också vilket många tyvärr inte upptäckt ännu. För mig som gammal Norrrlänning var det naturligt att vi även flög utomhus under vintern men för mina nya kamrater lite längre söderut var det tyvärr rätt sällsynt..
    Hälsningar
    Roger
    Roger!
    Om klubbens ekonomi inte tillåter den kostnaden, får väl medlemmarna själva vara beredda på att betala för den tid man vill ha i hallen.
    900 kr delat på, låt oss säga 10 st är inte mer en 90 kr per gubbe.
    För mig låter det helt överkomligt!

    Vi som flyger på Bosön betalar 50-100 kr per tillfälle.

    För mig personligen räcker det med att flyga en till två gånger i månaden.

    En sak jag har upptäckt med den här hobbyn är att den äldre generation har en inställning av att den här hobbyn inte får kosta något.
    Som tur är har den nya generationen en helt annan inställning, vill man ha kul så får det kosta!

    Vinterflyg för mig = Fakirflyg

    Lasse Palm
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-02 klockan 14:11.

  14. #94
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    tyvärr så är det alltför många som tycker att allt skall vara gratis ! ...personligen så tycker jag att det är helt ok om det kostar en mindre slant och som deltagare i div mettings så lägger jag gärna en peng om det är det som behövs för att vi skall kunna träffas och ha kul en dag ! i glada vänners lag !

    och lasse !! visst är det lite pina och flyga vinter tid ... men man får klä sig efter vädret
    titta här ! http://www.rcflyg.com/News_View.aspx?Articleid=446
    Senast redigerat av kenneth67 den 2009-01-02 klockan 15:39.
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  15. #95


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lars,
    Ja, visst finns det enstaka som är villiga att betala en 100-lapp för ett flygtillfälle - men knappast ett par gånger i månaden.
    Det är möjligt att detta fungerar bland Get-flygare men inte bland den stora massan av tänkbara inomhusflygare.
    Så tyvärr - oavsett om vi får tag i lokal eller ej så klarar vi inte av 900 kr/tillfälle.
    Det finns betydligt billigare alternativ inom några mils avstånd och det påverkar givetvis också.
    Det är nog dags för dig att prova på vinterflyg - en vacker lördag med solsken och snö är faktiskt en flygupplevelse. Men det kanske är för oss "hårdingar"...
    Hälsningar
    Roger

  16. #96
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Lars,
    Ja, visst finns det enstaka som är villiga att betala en 100-lapp för ett flygtillfälle - men knappast ett par gånger i månaden.
    Det är möjligt att detta fungerar bland Get-flygare men inte bland den stora massan av tänkbara inomhusflygare.
    Så tyvärr - oavsett om vi får tag i lokal eller ej så klarar vi inte av 900 kr/tillfälle.
    Det finns betydligt billigare alternativ inom några mils avstånd och det påverkar givetvis också.
    Det är nog dags för dig att prova på vinterflyg - en vacker lördag med solsken och snö är faktiskt en flygupplevelse. Men det kanske är för oss "hårdingar"...
    Hälsningar
    Roger
    Gäller dessa priser verkligen för föreningar ?.. i vår kommun är det samma timpriser som du pratar om 300kr/timmen men hyr man lokalen som förening så får man den för 100kr/timme.

    /Martin

  17. #97


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Sigun,
    Jodå - stora kommuner = höga priser och dålig tillgänglighet. Det gäller i vart fall hos oss och priserna är nog dessutom ett par år gamla.
    Men personligen släpper jag gärna denna fråga om inomhusflyg i Västerås eftersom det f n inte är så lätt att ordna.
    Hälsningar
    Roger

  18. #98
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tråkigt att de inte kommunerna hjälper sina föreningar. Men de är ju som du sagt inte mycket att göra åt då ni redan försökt.

    /Martin

  19. #99

    Standard

    Nu börjar det bli svårt att komma med idéer. Om allt ska vara fritt, öppet, gratis och kräva nästan noll i arbetsinsats blir det liksom inte så mycket kvar att jobba med.

    Den här hobbyn, liksom andra ex. hockey, fotboll mfl. kräver eldsjälar, stålar, lite kreativitet och en jävla massa ideelt arbete.

    Skillnaden är att den här hobbyn är BILLIG !!

    Ett depronflyg kostar mellan 600 och 1200 kr beroeende på utrustning.
    En skaplig innebandyklubba 8-900 kr.
    Fältarrende för en RC-klubb säg 10 000 kr/år.
    Grabbens hockeyträngng, alltså istiden bara, 4500 kr/barn. Tillkommer gör utrustning,matchavgifter, lagkassa, kläder, träningsläger etc + 16-20 timmar ideellt arbete i veckan 40 veckor /år. Totalkostnad för ett barn ett år i pojkhockey i storstadsregion, 35-40 000/år. Att ha i beaktande är att dessa sportaktiviteter är anslutna till RF vilket gör att de får ganska stora lokalsubventioner och ungdomsstöd/bidrag/tillskott i kassan.

    Om man nu vill få klubben att växa så kanske man kan anslå en slant för att hyra en idrottshall, tillämpa ett eller flera av de ideer som kommit fram för att se om man är på rätt spår.

    Ett annat tips som kan kollas upp är Ridhus, Funkar förträffligt att flyga i, är dock betydligt kallare än gympasalar men det är innomhus och oftast gratis efter att lektionerna slutat vid 21-tiden

    Rolle

  20. #100
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    men lasse, handen på hjärtat ibland anser nog även jag att vara ensam är skönt. Man vill flyga eller kanske ta upp en ny kärra och då kan det vara jobbigt å ha hela sverige där med 5000 frågor å pladder.

    Sen grind eller inte? tja om man ser på herrklubbs fältet så har vi en tokig dam som kommer cycklandes på banan vilket inte alltid är speciellt bra så beroende på vad syftet med grinden är så tyvärr nog är en grind bra...

    Jag tror mer att på inomhusflygningarn vintertid är ett riktigt bra ställe å finna medlemmarna, sekundärt ute på fältet på sommaren? Vad tror ni om det?
    Hanke!
    Morgonstund har guld i mun.
    Mina guldstunder är när jag en vindstilla högsommarmorgon sparkar tuppen i röven och tar mig ut till klubbfältet, vid dessa tillfällen brukar jag få 2-4 timmar för mig själv, så när första klubbmedlemmarna kommer har jag hunnit med 2-4 repor.
    För mig är de här tillfällena värda sin vikt i Norrlands Guld om jag nu ”vill” vara ensam.
    Hälsningar
    Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-04 klockan 10:35.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •