Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 106

Ämne: Hur gör vi för att saluföra oss på klubbnivå?

  1. #1
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard Hur gör vi för att saluföra oss på klubbnivå?

    Hej!

    Tänkte att vi kunde utbyta lite erfarenheter och tankar om hur vi går till väga för att saluföra våra lokala klubbar.

    Hur gör man för att enklast visa att man finns och försöka fånga upp nya intressenter?

    Fyll på med så många idéer som möjligt så kanske vi kan hjälpa varandra.


    Här kommer några från oss i MFK Looping i alla fall.



    Vi har gjort en ansiktslyftning av vår hemsida så att det blivit mer tilltalande.
    Adressen till sidan är: mfklooping.se för dom som vill komma med fler tips och idéer om den.
    Arbetet är långt ifrån klart, och kommer att fortgå löpande.
    På denna ska man kunna finna så mycket information om klubben som möjligt.
    På första sidan har vi även lagt upp en väldigt kort film som visar lite av bredden på vad vi sysslar med.

    [ame="http://www.viddler.com/explore/Gyld/videos/33/"]Viddler.com - MFK Looping - Uploaded by Gyld@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/15fea185/@@AMEPARAM@@15fea185/[/ame]


    Vi har fått till ett mycket bra samarbete med Hobbex som är vår enda lokala hobbyhandlare.
    På deras butiksdisk så finns det informationsblad om vår klubb, och dom delar dessutom aktivt ut dessa till alla som köper någonting flygbart hos dom.
    Observera att vi valt att använda samma grafiska layout på informationsbladet som på vår hemsida för att skapa en röd tråd. (just nu är det en annan logga överst på hemsidan, men det har med julen att göra, och återställs snart till det normala igen).



    Vi har även en klubbtidning som vi ger ut med ca 4 nummer per år. Denna går ut till alla medlemmar samt att den även går att läsa på vår hemsida och hos Hobbex.
    Denna har dock ännu inte fått ta del av samma layout som hemsidan och infobladet. Men det ska vi försöka styra upp under våren/sommaren.



    Sist men absolut inte minst så har vi skaffat oss någonting som vi kallar för SMS-lista. denna är tänkt mestadels för oss medlemmar internt för att skapa lite mer gemenskap inom klubben.
    SMS-listan går ut på att alla kan skicka ett sms till ett förutbestämt nummer som går till en dator. Datorn skickar sedan vidare detta till alla medlemmar som valt att vara med i listan.
    På så vis är det jätteenkelt och snabbt att meddela att man tex åker ut på fältet och räknar med att bli där i ca 4 timmar.
    Om någon annan läser ett sådant meddelande så har det visat sig att det är många som hakar på.
    För det är nog många som är lite småsugna på att åka ut, men dom tycker det är tråkigt om man blir själv.

    Listan går givetvis att använda till mycket annat också när det gäller snabb informationsspridning inom klubben.
    Dator i all ära, men långt ifrån alla kollar sin mail eller en hemsida dagligen. Men mobiltelefonen har dom flesta med sig mer eller mindre jämt.

    Vill du läsa mer om SMS-listan så gör du det här där du även kan ta del av ett arkiv med alla tidigare meddelanden.


    Ja det var några tips på vad vi gjort i MFK Looping.


    Nu vill jag att ni andra fyller på så att vi kan hjälpa varandra på att bli bättre på att framför allt saluföra oss och att fånga upp nya intressenter.


    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hur funkar det här med SMS listan ?, och vad behövs för att sätta upp en sådan ? En sådan funktion måste ju vara kanon för alla klubbar.

    De är just de största problemet man har: att kunna meddela sig utan att behöva ringa runt till alla klubbkompisarna.
    /Martin
    Senast redigerat av Sigun den 2008-12-30 klockan 23:11.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Ny medlem kanske

    Hej Gyld

    Bra initiativ.

    Jag sitter själv på andra sidan, dvs är ny flygare som söker en klubb.
    Jag tänkte berätta lite om mina erfarenheter.
    Jag sökte på nätet efter klubbar i Stockholmsområdet och hamnade ganska naturligt hos bl a Stockholms radioflygklubb.
    Tyvärr har dom låst sin interna klubbtidning med lösenord så där kunde man inte få någon information om verksamheten. Hade nog varit bra inför ett eventuellt medlemskap.
    Då tänker man åka ut till fältet för att prata lite med medlemmarna, men ack nej, vägen är stängd med en grind som ALLTID ska vara låst enligt deras hemsida.
    Det verkar alltså som man inte gärna vill se några nya medlemmar.
    Hoppas någon i klubben ser detta och funderar över om man inte kan underlätta lite för kommande medlemmar. Det är säkert inte bara SRFK som gör så här men det var där jag ”fastnade i grinden”.

    Gyld, ,dina idéer verkar lysande tycker.
    Som ny vill man kunna läsa om klubben på nätet och redan där se vad dom gör och när dom gör det. Att bara skriva att man ska sätta in årsavgiften så skickar vi nyckel till grinden, känns inte riktigt som välkommen till klubben.
    Informera gärna om vilka dagar och tider som man träffas så man kan droppa in för en första träff och se om man trivs med klubben.

    Själv söker jag vidare för att hitta en bra klubb till våren.

    /Steffe

  4. #4
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steffe Visa inlägg
    Hej Gyld

    Bra initiativ.

    Jag sitter själv på andra sidan, dvs är ny flygare som söker en klubb.
    Jag tänkte berätta lite om mina erfarenheter.
    Jag sökte på nätet efter klubbar i Stockholmsområdet och hamnade ganska naturligt hos bl a Stockholms radioflygklubb.
    Tyvärr har dom låst sin interna klubbtidning med lösenord så där kunde man inte få någon information om verksamheten. Hade nog varit bra inför ett eventuellt medlemskap.
    Då tänker man åka ut till fältet för att prata lite med medlemmarna, men ack nej, vägen är stängd med en grind som ALLTID ska vara låst enligt deras hemsida.
    Det verkar alltså som man inte gärna vill se några nya medlemmar.
    Hoppas någon i klubben ser detta och funderar över om man inte kan underlätta lite för kommande medlemmar. Det är säkert inte bara SRFK som gör så här men det var där jag ”fastnade i grinden”.

    Gyld, ,dina idéer verkar lysande tycker.
    Som ny vill man kunna läsa om klubben på nätet och redan där se vad dom gör och när dom gör det. Att bara skriva att man ska sätta in årsavgiften så skickar vi nyckel till grinden, känns inte riktigt som välkommen till klubben.
    Informera gärna om vilka dagar och tider som man träffas så man kan droppa in för en första träff och se om man trivs med klubben.

    Själv söker jag vidare för att hitta en bra klubb till våren.

    /Steffe
    Varför inte kontakta någon i klubben???

    http://www.srfk.com/

    Hälsningar
    Lasse Palm
    SRFK medlem

  5. #5

    Standard

    Hej Steffe
    Trist att läsa om dina motgångar
    Om du följer länken som Lasse Palm lagt in eller den här http://www.srfk.com/medlem.html så ska du se att det snart löser sig.

    Anledningen till att grinden alltid är /ska vara låst är att vi delar fält med fullskalaflygarna ca ett dygn till (den officiellea versionen). Hade det stått öppet så hade det blivit "en riktig cirkus" av olika anledningar.

    Rolle

  6. #6

    Standard

    Bra ideér Gyld !!
    Era ansträngningar borde få fart på modellflygeriet.

    Lycka till och gott nytt år

    Rolle

  7. #7
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hur funkar det här med SMS listan ?, och vad behövs för att sätta upp en sådan ? En sådan funktion måste ju vara kanon för alla klubbar.

    De är just de största problemet man har: att kunna meddela sig utan att behöva ringa runt till alla klubbkompisarna.
    /Martin

    Ja det var precis det vi kände i vår klubb, så därför började jag kolla på en SMS lösning.

    Jag har kollat på olika lösningar, både sådana som man köper från något företag, men även de som man sköter själv.

    Den lösning vi till slut valde består av ett program till PC som heter NowSMS.

    Det man behöver för att få det att fungera med det programmet är följande:

    1. En dator som alltid står på och som kommer att fungera som en server. Datorn skall köra Windows för just detta program.
    2. På datorn installerar man sedan NowSMS.
    3. För att skicka och ta emot SMS så behövs någon form av mobiltelefon eller GSM-modem som man kopplar till datorn. Ett GSM-modem är att föredra, då inte alla mobiltelefoner fungerar tillsammans med programmet.
    4. Givetvis behövs även ett simkort till telefonen/modemet.


    I programmet kan man sedan sätta upp olika regler som skall genomföras beroende på vad datorn får för kommandon via SMS.

    Ett exempel:
    Om du vill skicka ett meddelande till alla medlemmar så skapar man ett sms i sin telefon med tex ordet "medlemmar" följt av ett mellanslag, och skickar det till telefonnumret som datorn har.
    Datorn kollar bland sina regler, och hittar regeln "medlemmar", och skickar då vidare meddelandet till alla som finns med i listan "medlemmar".

    Samma sak har vi gjort med andra kommandon för att tex kunna skicka bara till styrelsen utan att störa alla medlemmar för det.


    När det gäller antal SMS som datorn skickar ut så kan jag nu av erfarenhet meddela att det kan bli ganska många meddelanden framför allt under sommaren. Så det gäller att hitta någon som vill betala för kostnaden för alla meddelanden.
    Endera så sätter man in ett abonnemang i datorn, eller som vi gjort, ett kontantkort från Telia.
    På Telias alla kontantkort och abonnemang kan man nämligen lägga in en tjänst som heter "SMS till alla" och som ger en möjlighet att skicka upp till 5000 sms per 30-dagars period för endast 99 kr.
    Vi har under sommar kommit upp till strax under 2000 skickade sms per månad från datorn.
    Men hur många SMS det bler totalt beror ju helt och hållet på antalet mottagare i SMS-listan, samt hur många meddelanden som skickas till listan.

    Säg att man har 20 medlemmar på listan. Varje gång som någon skickar ett meddelande till listan så blir det ju 20 meddelanden som skickas från datorn.
    Efter endast 10 meddelanden skickade till datorn så blir det ju 200 meddelanden som datorn skickat.
    Med ett normalt abonnemang där ett SMS kanske kostar 69 öre hade detta annars kostat 200x0,69= 138kr. Nu betalade vi endast 99kr, och har ytterligare 4800 sms kvar att skicka.

    Så att använda Telias "SMS till alla" är nog ett klokt alternativ!


    Efter att man har konfigurerat NowSMS så kan man administrera mottagarlistorna hur enkelt som helst via ett webinterface. Detta gör att man inte behöver ha fysisk tillgång till själva datorn för att kunna ändra i listorna, utan det kan vem som helst med rätt användarnamn och lösenord själv göra via sin webläsare.
    Det är inte svårare än att lägga till flera mottagare på ett mail när man ska skicka det. Med andra ord rätt så enkelt.


    Om någon skulle vilja ha mer ingående detaljer om detta så kan vi ju ta det i en separat tråd.
    Jag hjälper gärna till ifall någon annan klubb vill göra en likadan lösning.

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  8. #8

    Standard

    Jättefina ideer!

    Som alternativ till SMS listan kan jag nämna något vi använder i vår klubb, google groups. http://groups.google.com/
    Fungerar som så att man gör ett inlägg i gruppens forum och ett mail skickas till alla medlemmar i gruppen. Funkar utmärkt faktiskt och knappt någon administration. Det enda man behöver att göra är att lägga till (och ta bort) medlemmar. Ser ut så här hos oss: http://groups.google.se/group/afk-fl...me?hl=sv&pli=1

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  9. #9
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steffe Visa inlägg
    Tyvärr har dom låst sin interna klubbtidning med lösenord så där kunde man inte få någon information om verksamheten. Hade nog varit bra inför ett eventuellt medlemskap.
    Trist att höra enligt mig.
    Som vi känner i vår klubb så vill vi hålla allt så öppet som möjligt.
    Visst, dom kanske har en anledning till att hålla tidningen låst, men i längden tror jag nog att man förlorar på att hålla informationen "hemlig".
    Allt som kan saluföra klubben borde ju vara till fördel att dela med sig av?


    Citat Ursprungligen postat av Steffe Visa inlägg
    Då tänker man åka ut till fältet för att prata lite med medlemmarna, men ack nej, vägen är stängd med en grind som ALLTID ska vara låst enligt deras hemsida.
    Ja detta finns det säkert en anledning till ur säkerhetssynpunkt med mera. Så det kan jag nog köpa rakt av.
    Men precis som du påtalar så borde man kunna läsa sig till vilka dagar det normalt är aktivitet på fältet ifall man vill komma och titta eller skapa kontakt.
    Ett anslag vid grinden som talar om just detta hade kanske inte skadat.


    Citat Ursprungligen postat av Steffe Visa inlägg
    Som ny vill man kunna läsa om klubben på nätet och redan där se vad dom gör och när dom gör det. Att bara skriva att man ska sätta in årsavgiften så skickar vi nyckel till grinden, känns inte riktigt som välkommen till klubben.
    Det är ju jättebra att du som eventuell ny medlem påtalar detta.
    För lite av det jag vill åstadkomma med detta tråd är ju att få oss i våra egna klubbar att se nya öppningar till att få in nya medlemmar.
    Det är rätt lätt att man blir hemmablind och inte ser hur man skulle kunna förbättra.

    Just nu råkade en klubb bli utpekad, och i detta tar jag ingen ställning.
    Jag är dock övertygad om att det är liknande inom många klubbar. Detta gäller kanske även MFK looping som jag kommer från. Men vi har i alla fall börjat arbetet med att se över alla informationsflöden för att försöka underlätta den första kontakten med en eventuell ny medlem.
    Arbetet fortskrider...


    Citat Ursprungligen postat av Steffe Visa inlägg
    Själv söker jag vidare för att hitta en bra klubb till våren.
    Här har vi kanske det farligaste.
    Om man inte känner sig välkommen på en gång så kanske man letar vidare. Om man befinner sig i en stor stad så kanske det finns andra klubbar som fångar upp en ny intressent, men i mindre städer finns oftast bara en klubb.
    Och det vore ju synd om inte den som verkligen är intresserad och har tagit första steget genom att besöka en klubbs hemsida, sedan inte blir uppfångad och indragen i verksamheten.

    För jag utgår från att de flesta klubbarna vill ha in så många medlemmar som möjligt?


    Nu har vi fått lite värdefull input från Steffe.
    Extra roligt med tanke på att du sett saken från "andra sidan". Tack så mycket!


    Men just nu är det 130 stycken som läst denna tråd. Är det ingen ur någon klubb som har några fler idéer förutom Håkan?


    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Tips

    God morgon igen.
    Jag har visst hållit några vakna i natt med mitt inlägg i debatten.
    Även om jag lät som en surgubbe i vissa delar så hoppas jag att ni tar det från den positiva sidan. Ni vill ju ha fler medlemmar har jag förstått och jag vill hitta en trevlig klubb.

    Om jag ska vara lite mer kreativ så kanske man kunde :

    • Låta tidningen vara tillgänglig för alla, men bryta ut sådant som medlemslistor, mötesprotokoll osv och göra dessa tillgängliga bara för medlemmar.

    • Låta grinden vara olåst när medlemmar finns på fältet så man kan droppa in. Detta i kombination med en bra webbinformation om när det normalt är aktiviteter skulle göra det lättare att få första kontakten med klubbarna.

    • Alltid ha en uppdaterad webbsida med bl a tider för inomhusflygning på vintern, eftersom dessa tider säkert är bokade långt innan i hallarna. Webbsidan är ofta första första kontakten man tar. Jag tycker Södertälje MFK verkar vara duktiga på denna punkt.

    Sorry om SRFK kände sig utpekade, men jag är inte bitter utan vill bara skicka ett riktat tips till dom som jag råkade träffa på först, och inte bara rakt ut i luften.
    Mycket möjligt att jag gör ett nytt försök hos dom ( om jag inte är bannlyst efter detta ), klubben verkar ju trots allt vara en av dom mest aktiva i området.

    Jag har dessutom minst 100 landningar i min flygdagbok med fullskala på Barkarby fältet.

    Gott nytt år
    Vi hörs säkert igen.

    /Steffe

  11. #11
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    [quote=Steffe;195652]God morgon igen.
    Jag har visst hållit några vakna i natt med mitt inlägg i debatten.
    Även om jag lät som en surgubbe i vissa delar så hoppas jag att ni tar det från den positiva sidan. Ni vill ju ha fler medlemmar har jag förstått och jag vill hitta en trevlig klubb.

    Om jag ska vara lite mer kreativ så kanske man kunde :

    • Låta tidningen vara tillgänglig för alla, men bryta ut sådant som medlemslistor, mötesprotokoll osv och göra dessa tillgängliga bara för medlemmar.

    • Låta grinden vara olåst när medlemmar finns på fältet så man kan droppa in. Detta i kombination med en bra webbinformation om när det normalt är aktiviteter skulle göra det lättare att få första kontakten med klubbarna.

    • Alltid ha en uppdaterad webbsida med bl a tider för inomhusflygning på vintern, eftersom dessa tider säkert är bokade långt innan i hallarna. Webbsidan är ofta första första kontakten man tar. Jag tycker Södertälje MFK verkar vara duktiga på denna punkt.
    Sorry om SRFK kände sig utpekade, men jag är inte bitter utan vill bara skicka ett riktat tips till dom som jag råkade träffa på först, och inte bara rakt ut i luften.
    Mycket möjligt att jag gör ett nytt försök hos dom ( om jag inte är bannlyst efter detta ), klubben verkar ju trots allt vara en av dom mest aktiva i området.

    Jag har dessutom minst 100 landningar i min flygdagbok med fullskala på Barkarby fältet.

    Gott nytt år
    Vi hörs säkert igen.







    Låta grinden vara olåst när medlemmar finns på fältet så man kan droppa in. Detta i kombination med en bra webbinformation om när det normalt är aktiviteter skulle göra det lättare att få första kontakten med klubbarna.

    Steffe!
    Helt otänkbart med dom risker det kan innebära! Hur kul vore det om du som pilot skulle komma in för landning med en fullskala och upptäcka att det finns förvirrade civilister/modellflygare ute på landnings banan, dessutom har vi ett säkerhetsavtal med Barkarby flygklubb angående säkerheten ute på fältet som vi ska följa.

    Jag har dessutom minst 100 landningar i min flygdagbok med fullskala på Barkarby fältet

    Då borde du om någon kunna se riskerna med att låta grinden stå öppen för allmänheten!

    Självklart så finns det saker man kan göra för att det kan bli bättre, men i det här fallet så köper jag inte Steffes synpunkter.

    Jag tycker att i stället för att kritisera oss här på nätet, tar kontakt med någon i klubben för att få information om vad det är för regler och vilka möjligheter du har för att få flyga på vårt klubbfält.

    Hälsningar
    Lasse Palm
    SRFK medlem
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-12-31 klockan 12:12.

  12. #12
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Jag tycker att i stället för att kritisera oss här på nätet, tar kontakt med någon i klubben för att få information om vad det är för regler och vilka möjligheter du har för att få flyga på vårt klubbfält.
    Lasse!

    Först av allt... Jag är inte ute efter att peta specifikt i er klubb, så ta inte detta enbart riktat till er.
    Men varför framgår inte just det du antyder lite tydligare på er hemsida?
    För oss i "branschen" så kan det säkert för dom flesta tyckas vara solklart med varför en grind kan behöva hållas stängd för jämnan. Men för övriga kanske det ses som ett hinder, vilket det bevisligen gjort för bland annat Steffe.
    Och om Steffe sett det som ett hinder, då har säkerligen fler gjort det.

    Nu har jag kikat på er hemsida, och jag kan nog bara konstatera att det borde kunna framgå tydligare varför man har vissa säkerhetsregler. Då tror jag att även utomstående kan få förståelse i det.
    och om det tydligt framgår att man inte bara kan klampa in på området, ja då kanske det skulle kännas mer naturligt att ta kontakt med någon representant för klubben för att få komma och hälsa på.


    Vi i vår klubb har länge haft telefonnummer till medlemmarna i styrelsen ute på vår hemsida. Trots att jag stått som tredje eller fjärde man på listan så är det ändock oftast till mig de ringt, och inte till tex ordföranden som står överst!
    Varför kan man undra??
    Jo svaret har visat sig vara så enkelt som att det var bara jag som hade angivit ett mobilnummer. Dom andra hade deras hemnummer.
    Detta gjorde att folk drog sig för att ringa hem till dom, utan tyckte det var mer legitimt att ringa till en mobiltelefon.


    Det jag vill påvisa är att det är så många små detaljer som kan göra skillnaden på en kontakt med en eventuell ny medlem eller ej.


    Därför efterlyser jag fler förslag på hur vi bäst saluför oss.
    Vi kan nog alla lära oss av varandra, bara vi hjälps åt!


    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bra och informativa hemsidor som gör det enkelt att komma o titta på vad vi pysslar med är väl en av grundstenarna idag när de flesta söker info på nätet..
    Det ska vara enkelt att få kontakt med någon hos klubbarna en annan,Gyld´s exempel med mobnr. är ett exempel..Och har man konstrukriv kritik så vad är fel med att framföra dessa på ett forum som detta? Som det påpekas så är det mera ett allmänt problem,inte SRFK i synnerhet..
    Om "vi" som är med redan får reda på av en nykomling att det är trassligt att ta kontakt eller få info så är det väl något att ta till sig eller?
    Vi ska välkomna Steffe o andra nykomlingar ,inte skrämma bort dem!
    Så alla tips är välkomna.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    [quote=Gyld;195662]Lasse!

    med varför en grind kan behöva hållas stängd för jämnan. Men för övriga kanske det ses som ett hinder, vilket det bevisligen gjort för bland annat Steffe.
    Och om Steffe sett det som ett hinder, då har säkerligen fler gjort det.

    Gyld!
    Grinden ska alltid vara stängd, så länge fältet är ett aktivt flygfält!

    Inget konstigt med det..

    Nu tycker jag vi skiter i att ha synpunkter på "enskilda" klubbar, eftersom alla klubbar har olika förutsättningar och alla ansvariga kanske inte vill eller har möjligheten att ta diskussion här på forumet

    Hälsningar
    Lasse Palm

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ja där fick man bannor i fetstil.

    Angående grindar så kan jag säga att de flesta fullskaleflygfält i mindre städer är helt öppna, utan grindar, staket eller trafikledning. Jag har själv landat på många sådana utan att köra över förvirrade civilister.
    Jag har i stället erbjudit flera nyfikna som droppat in att följa med på en kortare gratis flygtur. Dom flesta är helt sålda efteråt och vill gärna börja flyga själva. Om dom börjar flyga så kommer dom säkert tillbaka till den klubb där dom fick sin första flygtur.

    Jag förstår att det kan finnas tvingande regler för klubbarna i vissa områden, men klubbarna kan väl informera på webben om möjligheterna att nå dom ( på fältet ) och inte bara om hur man har avskärmat sig.

    Visst kan man ringa till någon medlem och boka tid om man redan är såld på RC, men öppenhet och tillgänglighet tror jag är nyckeln för att skapa intresse och få nya medlemmar.
    Det finns många där ute som inte vet att dom är intresserade.

    Nu har jag i alla fall delat med mig av mina erfarenheter som ny RC-flygare. Om ni inte vill ta in dom synpunkterna så är det upp till er själva.

    Flyga RC kommer jag säkert att göra någonstans.

    /Steffe

  16. #16
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steffe Visa inlägg
    Ja där fick man bannor i fetstil.

    Angående grindar så kan jag säga att de flesta fullskaleflygfält i mindre städer är helt öppna, utan grindar, staket eller trafikledning. Jag har själv landat på många sådana utan att köra över förvirrade civilister.
    /Steffe
    Vi kan inte påstå att Barkarby flygfält ligger i någon småstad precis!!!!

    Dessutom är vi inte ensamma på fältet!
    Vi delar fältet med körskolor,vägverket,försvaret,diverse privata bilföretag som absolut inte vill ha in massa obehöriga på området. Därav våra regler på modellflygfältet!

    Men som sagt ta kontakt med nån i klubben så får du reda på vad som gäller för dagen...

    Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2008-12-31 klockan 13:03.

  17. #17
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det vi syslar med lockar bäst på plats och genom att göra sig otillgängliga med div. hemlighetsmakeri och ett hårt tonläge är inte det bästa för någon part,oavsett var vi befinner oss på kartan..
    Steffe,det finns ett antala klubbar i stockholmsområdet tex. http://www.akersbergaflygklubb.se/ som jag tycker har en bra hemsida dessutom!
    vallentuna ,upplandsväsby kungsängen mfl..
    Så hoppas du hittar något som passar!Gott nytt år!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Vi kan inte påstå att Barkarby flygfält ligger i någon småstad precis!!!!

    Lasse P
    Ha ha ha!

    Den här bjuder du på Lasse!

    Om det då enligt Steffe inte behövs grindar på flygfält i mindre städer, men enligt dig behövs i större städer.
    Betyder det då att civilister i storstäder är dummare än de på landsbygden eftersom man behöver grind i storstäder?

    nej skämt och sido....
    Nu går vi vidare i debatten.

    Jag hoppas att SRFK och andra berörda klubbar tagit till sig av det som framkommit hitentills.


    Nu vill jag ha fler nya förslag!

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  19. #19
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Det vi syslar med lockar bäst på plats och genom att göra sig otillgängliga med div. hemlighetsmakeri och ett hårt tonläge är inte det bästa för någon part,oavsett var vi befinner oss på kartan..
    Steffe,det finns ett antala klubbar i stockholmsområdet tex. http://www.akersbergaflygklubb.se/ som jag tycker har en bra hemsida dessutom!
    vallentuna ,upplandsväsby kungsängen mfl..
    Så hoppas du hittar något som passar!Gott nytt år!

    Vad menar du med Hemlighetsmakeri????

  20. #20
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är ju inte fel att hänga upp ett anslag med fältregler - men framför allt viktigare med information som upplyser besökande om vad som gäller. Exempelvis att det är bra om man är ansluten till ett av landets två förbund - annars får man lita till sin egen hemförsäkring. Det viktigaste är dock att skriva att besökaren är VÄLKOMMEN att flyga på fältet - även om ingen är där. Man kan ändå inte skydda sig mot olyckor, men ett modellflygfält ligger ofta bra till med hyfsat avstånd till grannar och risken för en olycka med skador på folk och fä är liten. Och har man besökt ett fält några gånger, och tänker fortsätta göra det, är det ju det naturligaste i världen att gå med i klubben.

    Att skriva VÄLOMMEN är alltid mycket bättre än att i fetstil rada upp en massa förbud.

    Tyvärr är det ofta så det ser ut på landets fält. Kort sagt, allt för många tar vår hobby på för stort allvar.

    GOTT NYTT FLYGÅR!
    Låt oss träffas under 2009 för FRI flygning (under ansvar) och öppna upp våra fält - och sinnen - för varandra, besökande och intresserade.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •