Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: hungriga servon..??

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard hungriga servon..??

    köpte mig ett gäng scanner rc servon herrejösses snabb å dryga 7 kilo drag kraft .. .. vill inte ha tips på "bättre" dyrare servon utan hur jag löser problemet ! .. strömmen räcker helt enkelt inte till mottagaren dör nån micro sec och kommer till liv efter ytterligare en micro secund ..
    har provat att sätta 2 accar på y kabel testat 2 accar rakt in i mottagaren .. ngt bättre blev det men fenomenet kvar står .. slutsatsen sålunda är att mottagaren inte klarar av att "hålla" sig själv med ström när servona äter upp den .. så hur smidigast lösa med separat matning av strömmen till servon och en separat acc till mottagaren uatn kostsamma power boxar ??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2

    Standard

    byt servon det kan ju inte vara rätt så? Som kuriosa så har jag en bronco med 13st servon Hitech 645mg på en 2700 6v ack utan några av dina symptom...

    Hur står det till med ackarna, om du kör urladdningsprogrammet i laddaren hur klarar sig acken?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    accen är ny och laddad .. med ny menar jag använd kanske 5 -6 flygningar
    2000 4,7 volts acce .. har funderat på att testa med en 6 voltare men då måste jag uppgradera andra servon som inte är specade för 6 volt .. scanner servona är det

    det är endast med dessa servon problemet kommer ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4

    Standard

    har du tillgång till en voltmeter? Kan ju va intressan å se hur mycket spänningen på acken sjunker vid belastningen? När detta sker är det på bordet eller med servona i modellen?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    i modellen och jag testade mest på skoj att ta ett fart reglage å kopplade en 3 cells acce 1500 till detta för att ha som ubec för å se om problemet kvarstod .. det visade sig att bec i fart reglaget endast var på 2 amp och då vart ändå värre acc varnaren höll sig på grönt i båda fallen men helt klart är att strömmen inte räckte till med fart reglaget istället för acc .. har även talat med butik där jag köpt dessa och han hadde upplevt samma problem med 4,7 volt efter byte till 6 volt å utan sträm brytare så var problemet borta .. numer kör han direkt matning av ström till servona å separat till accen .. enklaste är väl en power box .. men dom e ju så ruskarns dyre ! ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    kan lägga till att jag testat med andra accar bytt mottagare bytt radio samma bekymmer ändå så det är servona som vill ha mat ... med standar servon i kärran försvinner problemet ! ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #7
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Tyvärr så kan jag inte tolka problemet på annat sätt än att det är skräpservon
    //Tobbe

  8. #8
    js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jag har kört med 8st Scanner rc 9726 på en 6v 2700 acc.
    Men dom gillar ström.
    Men nu kör jag med 2st lipo 1300 + DPSI Micro - DPSI RV (Dual Power Supply Interface - Regulated Vo
    http://www.fullkontroll.se/dpsi-micr...ed-p-4102.html

  9. #9
    js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O Visa inlägg
    Tyvärr så kan jag inte tolka problemet på annat sätt än att det är skräpservon
    Jag har kört mycket med Scanner rc o gillar dom.
    Men standard servona 9704 duger inte ens till trottel servo.
    9724,9726 har jag varit väldigt nöjd med o strömförbrukningen kan jämföras med futaba 3010.
    Digitala servona har jag därimot aldrig provat.
    Jag har köpt 40st 9724 o 9726 och inte ett enda har krånglat.

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    SSV-9766MG

    48g Kullagrat High Speed Servo. Metalldrev
    Torque 4.8V: 6.3kg/cm - 6.0V: 7.4kg/cm
    Speed 4.8V: 0.11sek - 6.0V: 0.09sek. 60 grader
    snabba och starka .. skräp njae ...
    Senast redigerat av kenneth67 den 2009-01-01 klockan 21:12.
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    motsvarigheten finns även som digital servo men pris skillnaden är 400 kr servot !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 026
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Kolla även strömbrytaren. Det låter ju lite som om du har ett spänningsfall. Det är inte sannolikt att det är mottagaren. "Strömskenorna" - plus- och minuskontakterna - är hoplödade i en skena och då bör du kunna få ut uppemot 10 - 20 Amp innan det ska vara ett propblem. Servokontakterna däremot klarar inte mer än kanske 3 Amp innan det börjar bli spänningsfall och utvecklas värme. Kolla även 4.8 Voltsacken. Det kan vara dåligt kräm i den - att spänningen sjunker även vid relativt låg belastning.

    Annars verkar den enklaste lösningen att gå över till 6 Voltsacke.

    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    om du läste ove så har jag testat med accen direkt in i mottagaren även testat med dubbla accar in samma bekymmer
    och även provat flear olika accar mottagare mm .. men skall testa med 6 volts acce
    men om det är som du säger att kontakterna inte tar mer än 3 amp så spelar de ju ingen roll vad jag matar med !?? även om mottagaren tål upp mot 10-15 amp så faller ju det på just kontakterna som stryper

    men jag väntar fortfarande på lösningen jag frågade efter i början .. hur löser man bäst och lättast matning separat till servon utan power box ...

    är väl medveten om att jag köpt "billiga skit servon" i vissas ögon men det är dom jag har och dom jag tänker använda !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej och gott nytt år Kenneth,
    Känns som Ove har rätt tanke med ett spännings fall i kedjan..
    Har du provat med fyra servon, det kan ju vara så att ett går lite trögt och ligger och tok-drar kräm.

    Kablarna till acken, där är ett vanligt problem, Ackarna klarar kanske tex 20 amp, men kabeln är så klen att den strular vid 2 amp, har sett det många ggr. Vad är det för typ av ack, cell fabrikat? Bild på brytare och ack ?

    Mvh,
    Nyroth

  15. #15
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Hej och gott nytt år Kenneth,
    Känns som Ove har rätt tanke med ett spännings fall i kedjan..
    Har du provat med fyra servon, det kan ju vara så att ett går lite trögt och ligger och tok-drar kräm.

    Kablarna till acken, där är ett vanligt problem, Ackarna klarar kanske tex 20 amp, men kabeln är så klen att den strular vid 2 amp, har sett det många ggr. Vad är det för typ av ack, cell fabrikat? Bild på brytare och ack ?

    Mvh,
    Nyroth
    gott nytt tbx men som mitt svr till ove ,,, kika längre upp i tråden ! ..
    har även testat med andra servon dvs bara 2 st av scanner servona i modellen samma bekymmer .. det är endast med dessa servon som bekymmret finns !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  16. #16
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    del av svaret jag fick från butiken ... så att dom vill ha ström är klart .. jag har kollat och dubbel kollat accar mm så det är inget fel på dom !

    ********

    Det visade sej att när jag gav skevroder samtidigt som höjdroder, så räckte inte strömmen till.


    Jag kopplade i en acc till direkt i mottagaren, då blev det bättre.
    Jag kopplade förbi strömbrytaren, då blev det också bättre.
    Nu matar jag alla servona med en egen acc istället. Problemen är borta.

    Sen är det så att vissa servon drar lite mer ström än andra.
    Varför vet jag inte men så är det.
    Scannerservona kräver mycket ström, men vissa av dom är just extremt starka eller fruktansvärt snabba ********** slut på del av svaret
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  17. #17
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Då är den enklaste lösningen en enkel Servo BUS. SMS i england har denna variant, det finns fler men jag tror denna är det billigaste. Det är en ''fattigmans'' powerbox. Du kan koppla in upp till 2 st , 6.0 volts strömkällor och den skiftar till den som har högst volt nivå automatiskt, gammal beprovad teknik som kostar runt 350 kr.
    http://www.smservices.net/acatalog/L...del_Units.html

    Obs, Det är den översta med split supply som du skall fundera på.

    Det eller bygga en egen brygga med delar ifrån Elfa, men det kommer nog kosta nästan lika mycket och bli bra mycket sämre.

    Dock vill jag ännu en gång understryka vikten av att dina ackar har en grov kabel, jag har själv gått på en nit på just denna punkt.

    Mvh,
    Nyroth
    Senast redigerat av Nyroth den 2009-01-01 klockan 21:57.

  18. #18
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 026
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Man brukar ha som tumregel att man kan belasta med 10 Amp per kvadratmilimeter area på en meters längd. Dvs, en sladd med 1 kvadratsmilimeters area klarar 10 Amp på en meters längd. Det blir 20 Amp på en halvmeter och 40 Amp på 25 cm. Servosladdarna är mycket tunnare, så du kan kanske inte räkna med mer än kanske 2 ampere till ett servo med 50 cm förlängning och sladd.

    Jag satte ihop en Giles 202, 3 meters spännvidd. Jag lödde ihop alla servosladdar istället för kontakter och kan då mata servona via 1 mm2's plus- och minussladd. Minus och signal kopplas vidare till mottagarna (2 st som drivs separat). (Nu blir det 2,4 Ghz, så det blir lite omkopplig igen). Inga strömbrytare - 50 Amp DEAN-kontakter och minimum 1 mm2 genomgående. Blue Birdservon.


    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  19. #19
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    SSV-9766MG

    48g Kullagrat High Speed Servo. Metalldrev
    Torque 4.8V: 6.3kg/cm - 6.0V: 7.4kg/cm
    Speed 4.8V: 0.11sek - 6.0V: 0.09sek. 60 grader
    snabba och starka .. skräp njae ...
    Förlåt Kenneth, skräp eller inte är inte jag rätt person att svara på.
    Men jag tyckte det såg lite knepigt ut om 7 kilos servon drar mer än 28 kilos (8711) för dom tomkörde jag på 4,8volt när jag installerade Yaken.
    //Tobbe

  20. #20
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    så om jag fattar dig rätt ove .. + och - löds ihop på alla servon detta matas sedan av en separat acc .. och minus och signalen kopplas till mottagaren ..därav går inget genom mottagaren mer än just signalen ? det blir en himla massa lödande .. nåväl skall testa 6 volt först innan jag ger mig på det .. men med en högre spänning så blir ju servona snabbare och starkare då borde dom ju rimligt vis öka sin förbrukade ström ??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Servon
    Av Newbe i forum Nybörjare
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 10:15
  2. Miksa servon og kobla ut servon.
    Av Johnny i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 21:44
  3. Mat och recept till hungriga piloter!
    Av Sebbe i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 10:05
  4. Servon
    Av jaka i forum Bensinmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 15:18
  5. servon ska in var?
    Av flodde i forum Helikopter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •