Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 3W60 åt fel håll

  1. #1

    Smile 3W60 åt fel håll

    Hej
    Har en liten fråga. Jag har en 3w60 som bara vill gå åt fel håll. Har bytt tändning, satt i den extra magnet det krävde. Motorn startar och går genast baklänges ,jämt o fint trottlar bra men som sagt baklänges.. Har provat med att backa tändningen mer och kan då få motorn att gå åt rätt håll men bara på tomgång. Tändningen är en 3w ver2.
    Någon som spontant vet vad jag gjort för fel ?
    Tacksam för tips. Har en YAK55 från PeakModel som väntar på att motorn skall gå åt rätt håll ..

  2. #2
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej!
    Dum fråga kanske, men har du tagit bort den gamla magneten?
    Av vilken anledning var du tvungen att byta magnet?

    Verkar som du inte får en ren indikation till givare, därav mina frågor ang magnet position.

    Mvh,
    Nyroth

  3. #3

    Standard

    Den nya tändningen kräver en extra magnet 55grader senare för styrningen av tändningen.
    Jag har kollat att rätt magnet ger gnista när kolven är i topp.

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jöööörgen (I LIKE!!!) Enda anledningen att skrället går åt fel håll är att tändningen står fel i min hjärna..Något måste ha blivit tok..Kanske dags för en markerad skiva bakom proppen som berättar om var övre dödläge är o köra den utan stift i men en strob?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    55 grader senare !!...vad i hela är det för tändning du har ??impulsen skall ju komma strax innan kolven når övre dödläge ! ...om den går jätte fint åt fel håll så har du nog fått tändningen för sent dvs efter övre dödläge .. annars ska den inte kunna gå "bra" baklänges ..utan å vara elak så säger jag gör om och gör rätt nånting har blivit galet ... sen ska du bara ha en magnet om du inte har boxer motor .. annars får du 2 tänd impulser ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Alla min motorer allså bensin står 30 före skonsamt för fingrarna

  7. #7
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej igen Jörgen,
    Är polariteten samma på dessa 2 magneter?

    De skall nämligen vara åtskilda(polariteten skall vara olika dem emellan, och det verkar, så som jag tänker, att dessa blivit växlade eller att båda ger signal för gnista.

    3W har nyligen introducerat detta Hall givare system där en magnet ger gnist indikation och den andra sköter övriga varvtals relaterade funktioner.

    / Nyroth
    Senast redigerat av Nyroth den 2009-01-04 klockan 18:09. Anledning: felstafning..

  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    då tar jag tillbaka att det bara skall vara en magnet ! ...det hadde jag ingen aning om nämligen !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #9
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    377
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Hej igen Jörgen,
    Är polariteten samma på dessa 2 magneter?

    De skall nämligen vara åtskilda(polariteten skall vara olika dem emellan, och det verkar, så som jag tänker, att dessa blivit växlade eller att båda ger signal för gnista.

    3W har nyligen introducerat detta Hall givare system där en magnet ger gnist indikation och den andra sköter övriga varvtals relaterade funktioner.

    / Nyroth
    Niklas,när började 3W med Hall givare systemet?

    Hälsningar
    Polaren
    Lasse P

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Niklas,när började 3W med Hall givare systemet?

    Hälsningar
    Polaren
    Lasse P
    nyligen tror jag han skrev
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    du har inte fått fel motor ??? läste detta på 3W s hemsida
    As standdard our engines will be delivered in tractor (anti - clockwise) or pusher (clock - wise) rotation. Please state when Ordering! This is important for:
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    377
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    nyligen tror jag han skrev
    Kenneth67!
    Tycker du har en dålig ovana att gå in och "svara" för andra!
    Skulle uppskatta om Niklas fick svara så att jag slapp skriva det här inlägget...
    Men du kanske vet om det var för en månad eller ett år sedan.

    Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-05 klockan 00:41.

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    och du har en fruktansvärd ovana att ta allt negativt och personligt lasse ! trots att man lägger till ett skämtsamt blink!!
    skit samma jag var inne på 3Ws hemsida men lyckades inte hitta nått om uppdaterade tändsystem men dock är hall givaren av bildad på de flesta motorer som finns med på foto ! hall givare har för övrigt alla motorer med batteri drivet tändsystem ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Våren 2004 kom det nya systemet och precis som Niklas skriver så är den ena magneten för "varvräknaren"

    Hoppas att det var ett svar till belåtenhet
    //Tobbe

  15. #15
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    377
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    jag var inne på 3Ws hemsida men lyckades inte hitta nått om uppdaterade tändsystem men dock är hall givaren av bildad på de flesta motorer som finns med på foto ! hall givare har för övrigt alla motorer med batteri drivet tändsystem ..
    Kan du förstå!
    Det var just därför jag ställde frågan till Niklas.

    Kenneth67!
    Om du hade haft ett bra svar så skulle jag uppskattat din blinkning.

    Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2009-01-04 klockan 20:27.

  16. #16
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    377
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O Visa inlägg
    Våren 2004 kom det nya systemet och precis som Niklas skriver så är den ena magneten för "varvräknaren"

    Hoppas att det var ett svar till belåtenhet
    Tack Tobbe

  17. #17
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    3W kallar detta system IIS 4.1 står för Intelligent Ignition System.

    Precis som Tobbe säger så kom det 2004, vill minnas att det introducerades i USA under hösten 2003 då 3W hade väldiga problem med sina tändsystem (speciellt tändhattarna) just i USA.

    Kenneth,
    Inte helt sant att alla elektroniska tändsystem har hall sensor, DA och tidigare 3W har en spole som känner av magnetens kraftfält och när den är som högst släpper den en indikation till tändsystemet den typen kallas inte Hall givare, en äkta Hall givare har 3 kontakter medans den med spole bara har 2.

    Vänliga hälsningar,
    Nyroth

  18. #18
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det kallas väll hallgivare ändå ?? fast det är en enklare form av den .. sen finns det ju bi polära och uni polära hallgivare med ... samt sk hall brytare
    Senast redigerat av kenneth67 den 2009-01-04 klockan 20:57. Anledning: missade en sak
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  19. #19
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    det kallas väll hallgivare ändå ?? fast det är en enklare form av den .. sen finns det ju bi polära och uni polära hallgivare med ... samt sk hall brytare
    Hej igen,

    Du har nog rätt i det, det heter Hall sensorer, men en del är givare och en del är brytare.
    Kanske någon kunnig som kan förklara detta bättre?

    / Nyroth

  20. #20
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jag är långt ifrån någon professor på området men jag måste nog ändå säga att Nyrot har rätt, det finns flera olika "pulsgivare" och dom heter och fungerar olika
    //Tobbe

Liknande ämnen

  1. Hjälp trimmar åt fel håll!
    Av gamlingen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-09-26, 19:37
  2. drivning enbart ett håll
    Av shaggy i forum Bilar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 19:34
  3. Motorn snurrar åt fel håll (?!)
    Av Myrmeldjyr i forum Elmodeller
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 08:32
  4. Håll ut snart kommer den
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 15:39
  5. håll i hunden!!!
    Av kenneth67 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •