Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Trettondagsnöt

  1. #1
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 025
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard Trettondagsnöt

    Jaha, nu satt Kay Krut och jag och diskuterade vad - och om - man tjänar på att byta från 4,8 volt och fyra celler till 6 volt och fem celler i modellen?

    Jag hävdar att visst måste man få längre flygtid - då man ju tillför energin från ytterligare en cell. (4*1000 mAh = 4000 mAh, 5*1000 mAh = 5000 mAh).
    Kay menar att man får kortare tid då servona jobbar hårdare, och man har fortfarande samma innehåll i varje cell = 1000 mAh.
    Vad är det rätta? Kan bli kul att se de olika teorier vi har...

    Frågan är alltså: Får man längre flygtid med ett 6-voltspaket jämfört med samma amperetimmar i ett 4,8-voltspaket - och i så fall varför?

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  2. #2
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Håller en spänn på Herr Krut..Ohms lag lär visst gälla modellflyg oxå..Tar man ut högre effekt i watt räknat ur servona(vilket man gör för o få mer dragkraft/snabbare servon) så ökar du strömuttaget ur batteriet..Blev det rätt nu?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Missade din uträkning,ogillas! Tillför du en acc till så har du forfarande bara 1000 MaH och tillgå fast vid en högre spänning..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 025
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Hmmm.... Jag håller inte med. Så länge man inte "bottnar" (stallar) sevona går det åt samma kraft att flytta rodren under flygning. Enda skillnaden skulle möjligen vara att servomotorerna drar lite mer pga den högre spänningen.
    ...kan bli en intressant diskussion det här!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ove ... tänk el motor med proppeller .. på en 2 cells har du en viss spänning och en viss kraft ökar du spänningen så ökar du också kraften och kraft kostar ...
    med en högre spänning så får du högre kraft men med samma innehåll i cellen så får du då ut mindre kraft över tid ..
    det är allmännt känt att om man byter från 4,8 till 6 men bibehåller samma storlek på accen så får man kortare tid innan den är tom ! ..
    sedan har du fel i din räkning 4 accar på serie har samma effekt som en men om du paralell kopplar får du däremot 4xeffekten dvs 4000 ma annars serie 1000ma
    Senast redigerat av kenneth67 den 2009-01-04 klockan 16:43.
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6
    MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Ove har rätt om effektuttaget vore det samma i båda fallen eftersom
    5 celler har mer energi än 4 celler. Men eftersom effekten är påförd i
    form av spänning genom seriekoppling av accarna så ökar även effektförbrukningen,
    och således räcker accarna kortare tid, han har ju fortfarande bara 1000Mah.
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ja på så vis har ove rätt det går inte åt mer kraft att flytta rodren .. men efter som man flyttar rodren snabbare på 6 volt så går där åt mer kraft pga av hastigheten ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8
    MrJets avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Ja, kanske var jag lite otydlig. Men oavsett om man belastar servona eller inte, så gäller Ohm:s lag och effektförbrukningen går upp med en högre spänning.
    Gravallvarlig Hobby Pilot

  9. #9
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 025
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    ja på så vis har ove rätt det går inte åt mer kraft att flytta rodren .. men efter som man flyttar rodren snabbare på 6 volt så går där åt mer kraft pga av hastigheten ..
    Men går det åt så mycket mer att "energitillskottet" av en extra cell går åt - och lite till?

    Om man ser cellerna som behållare av drivmedel så är så är det ju bara 4/5 energi med 4 celler mot 5/5 med 5 celler...

    Eller om det exempelvis går åt 75 hk (kan ju omräknas till Watt) att hålla en bil i 110 km/h. Två identiska bilar - med ex. 500 hk's motorer, varav i den ena är gaspedalen spärrad så att den bara kan ge 100 hk. Båda behöver ju bara 75 hk för att bibehålla farten... Då blir ju förbrukningen exakt densamma även om man kan ta ut mer effekt ur den ena motorn...
    Nästa exempel. Om den ena bilen har en 40-literstank och den andra en 50-literstank...

    Hehehe, kul nöt - eller hur?

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hur du än vrider å vänder ove så gäller ohms lag ...enda chansen du har för att få en 6 voltare räcka lika länge (vilket den aldrig gör) är att röra spakarna långsammare

    med ökad spänning stiger motståndet vilket i sin tur gör att effekten stiger ..
    ditt exempel kan vi ta med den ena bilen spärrad att ge 100 hk visst ok men den andra har 500 men båda gör bara av med 75 hk ..vid en given hastighet ..men då har vi det andra effekten som gå åt för att nå den hastigheten den ena har 500 hk för att nå den hastigheten vilket gör att den förbrukar betydligt mer kraft(amp) för att nå farten .. medans den andra bara har 100 hk och därmed tar mer tid på sig men förbrukar mindre energi .. kostnaden ligger i den energi det kostar att ta sig dit .. odelastat drar det ju inte nämnvärt mer ..även om förbrukningen ökar lite även där ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ex 0,3 amp i servo förbrukning på 4,8 volt ger 0,1 watt och 0,1 watt på 6 volt tar0,6 ampere alltså nästan en fördubbling av ström förbrukningen ! vilket då ger dig drygt halva tiden på en acc med 6 volt eftersom kraft förbrukningen ökat med det dubbla hmm har jag räknat rätt nu ??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag minns en "haveriutredning" där man skyllde kortare flygtid på att man bytt från 4 till 5 celler så även i praktiken har det nog visat sig att det frar mera ström med flera celler.
    Vinsten med att servot går snabbare och drar hög effekt kortare stund uppvägs inte av den allmänt högre strömuttaget.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    ex 0,3 amp i servo förbrukning på 4,8 volt ger 0,1 watt och 0,1 watt på 6 volt tar0,6 ampere alltså nästan en fördubbling av ström förbrukningen ! vilket då ger dig drygt halva tiden på en acc med 6 volt eftersom kraft förbrukningen ökat med det dubbla hmm har jag räknat rätt nu ??
    Du har räknat rätt om du byter watt (effekt) mot ohm(motstånd) i texten.

    Svaret på Ove´s fråga är som fler svarat kortare tid då strömen ökar med spänningen. Det ger strörre stömförbrukning med 6/4,8=1,25. Så för att teoretiskt få samma tid måste du ha 1250mAh i den nya akken. Men tyvärr stämmer inte det heller utan du måste öka på det. För den nya akken håller troligtvis spänningen bättre och därmed ökar förbrukningen.

  14. #14
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 025
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Men kan man inte jämföra det lite med att flyga på 3- respektive 4- Lipoceller? Man flyger på ungefär samma effektuttag oavsett 3- eller 4 celler, då har man ju en hel Lipocell till i extra energi...
    Med Ohm's lag får man fram motstånd, spänning eller ström. Men i detta fallet får man kanske räkna på effekten (Watt). Belastningen är densamma, enda skillnaden är att servomotorn drar lite mer då den har en högre drivspänning.

    Låt säga att servot drar 500 mAh (0,5 Amp) vid en viss belastning.
    Vid 4,8 Volt blir det 4,8*0,5= 2,4 W.
    Vid 6,0 Volt blir det 6,0*0,5= 3 W.
    Delar man 2,4 W med 4 celler blir det 0,6 Watt per cell
    Delar man 3 W med 5 celler blir det 0,5 Watt per cell!


    Hmmmmm..... Nöten är inte knäckt än

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  15. #15
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    0,5 watt per cell sant ! MEN det totala effekt uttaget ur ett acc paket med samma spec ex 1000ma är högre därav får du mindre kvar att leka med ! .. tänk på att spänning och ström inte är samma sak ditt sätt att tänka skulle funkat om man tömde en cell i taget .. men nu tömms alla samtidigt
    Senast redigerat av kenneth67 den 2009-01-04 klockan 21:05.
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  16. #16
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kan man inte enkelt sätt säga att förbrukarna(servona) använder mer ström vid en högre inspänning och att man har samma Ah i batteriet trots den extra cellen..
    Ove,hur du än vrider o vänder på det så drar förbrukarna mer ström vid högre spänning och utför mer arbete(högre effekt,W) och batteriet kroknar fortare...
    Farbror Ohm igen..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 025
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Ove,hur du än vrider o vänder på det så drar förbrukarna mer ström vid högre spänning och utför mer arbete(högre effekt,W) och batteriet kroknar fortare...
    Farbror Ohm igen..
    Javisst, OM det är en konstant belastning typ glödlampa eller motstånd. Nu är det ju ett arbete som utförs och servona arbetar inte på max, utan bara så mycket som behövs för att flytta dem och hålla positionen...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  18. #18
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Bokis har rätt!

    Flygtiden kortas om man byter från ett 4,8/1700 ack till ett 6,0/1700 det har jag gjort i en UCD 60, Sanyocellerna var dessutom lika
    //Tobbe

  19. #19

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    P=U^2/R
    Det är det kvadratiska förhållandet som avgör. Vilket innebär att effekten ökar 50% om spänningen ökar med 25% vid resistiv last.

    Detta stämmer ganska väl med dorro/Kent's mätningar:
    4.8V * 87mA = 417.6mW
    6.0V * 107mA = 642mW
    Dvs en ökning med 224.4mW eller 53.7%

    Tillgänglig energi (Wh) ökar också med 25% med en extra cell i serie, men uttagen energi ökar alltså med 50% iom spänningsökningen. Detta ger kortare driftstid.
    /A
    Senast redigerat av andWho den 2009-01-05 klockan 14:19.

  20. #20
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Verkar som att nöten är knäckt
    Senast redigerat av Tobbe O den 2009-01-05 klockan 16:22.
    //Tobbe

Liknande ämnen

  1. En till trettondagsnöt
    Av genland i forum Elektronik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •