Hej alla!

Blev för några få veckor sedan extremt sugen på att göra en FPV med förstås en Easy Star som grund men för att få ut lite av det hela så hade jag velat ha en räckvidd på runt men mer än gärna över 2km vid fri sikt om möjligt. Tänkte mig då denna sändar/mottagar kombination som verkar vara helt ok även om ju inte displayn precis ligger i toppskicktet som hos dyrare sändare men i förhållande till priset så fungerar den säkert helt ok. Det samma gäller mottagaren som jag ser det då jag läste att den tom har så extremt låg känslighet som 0.4µV mot vad jag sett från diverse säljare/tillverkare allt från 2 - 1.6µV. Videolänken sedan skall inte vara några problem som jag ser det med bla en hemmagjord 2.4GHz antenn och lite effekt på sändaren så den tänker jag inte direkt på.

Både 6EXA och RP6D1 verkar vad jag läst ha full räckvidd men tänkte det är bäst att verkligen veta hur långt i praktiken med denna kombination. Det är alltså 35MHz typen jag tänkt använda och mottagaren är den syntetiska varianten som verkar väldigt smidig och lite mer stabil med då den ju låser sig på sändaren. Så finns det möjligen någon här som läst något om detta, vet eller kanske tom också testat denna
kombinations räckvidd vid fri sikt?

Tänkte om planet är allt ifrån 50 meter och upp så man kommer ifrån ev störande signaler, träd och dylikt så att det verkligen är 100% fri sikt.


------------------

Tänkt använda 35MHz av den enkla anledningen att det inte störs i närheten lika mycket av att gå igenom tex toppen på en trädkrona, gles buske, dimma, rök eller dylikt som jag hört och läst att 2.4GHz kan få problem i vissa fall då denna frekvens stoppas en hel del av sådant i vissa fall, men att dessa sändare och mottagare dessutom är billigare har jag inte något emot.

Har dessutom läst att det är max 10mW uteffekt på 2.4GHz bandet, om man inte har licens, men har dock ej hittat något om hur mycket 35MHz sändarna ger ut men har en stark känsla av att de ligger på bra mer. Det är en begränsning på 10mW på 2.4GHz men har för mig jag läste något om runt 500mW på 35Mhz, kan 35MHz sändarna ligga däromkring måntro eller kanske mer 100mW?

MVH Henrik