Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Projektarbete: Zeppelinare

  1. #1

    Standard Projektarbete: Zeppelinare

    Goddagens folk, jag har blivit hänvisad hit av
    Mats Erlandsson på Ripa MFK. Det är nämligen så att jag och 3 andra har som projektarbete att bygga en zeppelinare och vi sitter lite fast och skulle behöva hjälp.

    Mats sa att jag skulle kontakta en viss Thomas Lejon ifrån stockholm som är duktig på just luftskepp. Registrerade mig nyss på forumet så jag vet inte riktigt hur man får tag i honom eller vad han heter. Sökte på Thomas Lejon som användarnamn men gick ej att hitta.

    Hursomhelst, vi skulle behöva lite tips och eventuella ritningar, vi har en budget att hålla så om någon vet hur vi kan få tag på Thomas vore det mycket uppskattat, kanske är det så att det finns någon annan som är lika duktig här, och isåfall går det lika bra.

    Tack på Förhand

    Jonas Danebjer

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tror du kan kontakta honom via Allt Om Hobby http://www.hobby.se/index.php?action...stilmall-A.php Han skriver också på svenskt modellflyg,du kan nog skicka ett PM via dem..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Att bygga en zeppelinare (stelt luftskepp) blir nog knepigt beroende på att strukturen måste vara extremt lätt om inte luftskeppet ska bli väldigt stort.
    Enklare är att bygga en "blimp", dvs. ett mjukt luftskepp som hålls utspännt av enbart gastrycket. Bästa materialet är tunn (några hundradels mm) aluminiserad mylar (egentligen polyesterfilm), allt annat läcker ohemula mängder gas eller blir tungt.
    För att limma foliebitar till varandra föreslår jag UHU Power Stic limstift. Ni hittar detta bla. på MATTON-butikerna. Allt annat jag provat att limma med har fungerat sämre. Tunn aluminiserad mylar kan vara svår att få tag på om man inte köper på rullar om 100 m. Enklast är att skaffa räddningsfiltar i detta material. Ju tunnare desto bättre.

    Bästa gasen är helium (väte är explosivt). Vid rumstemperatur får ni ut cirka 10 N lyftkraft per kubikmeter helium. Det gäller således att bygga lätt! För gondoler och annat är styrofoam bra (närmsta matbutik med chark borde kunna donera tillräckligt med (nya) förpackningar för köttfärs för att täcka era behov.

    Googla på "R/C blimp" så hittar ni en hel del konstruktionslösningar att utgå från.
    Thomas Leijon kanske kan nås på telefon nollåtta - nittiosju tjugofyra åttiotre. Åtminstone är det där hans firma Airspeed Industry hör hemma.
    Senast redigerat av Michael den 2009-01-07 klockan 20:48.

  4. #4

    Standard

    Tack så mycket, väldigt givande information. Kanske slår en pling till Thomas angående detaljer jag missat, tex budget!

  5. #5

    Standard

    Vi har stött på problem angående hur vi ska få in gas i ballongen. En ventil vore ju en metod, men hur ska få ventilen att fastna utan att förstöra ballongen eller lägga till för mycket vikt?Ett annat problem är hur vi ska få fast fenorna på ballongen så att de är stabila och inte väger för mycket, vilket leder mig till nästa fråga - vilket material borde användas för fenorna?När det gäller radiostyrningssystemet undrar jag var man kan hitta ett helt koplett radiostyrningssystem som lätt går att montera på och inte drar ner vikten allt för mycket?Och ja, vi har bestämt att vi gör en blimp istället för zeppelinare.

  6. #6

    Standard

    Ett snabb tips är att kolla på dessa
    http://www.rcguys.com/66blimp.html
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Eftersom trycket i blimpen är mycket lågt räcker det med enklast tänkbara ventil. Jag har vid tillfälle testat att använda en stump ventilgummi som jag lät gå in i höljet genom ett litet hål och sedan tejpade fast med tejp så att det blev tätt. När höljet var gasfyllt var det bara att plugga igen slangen med en liten plastplugg från skräplådan. Vikten var något gram och kostnaden nästan noll. Stabilisatorer och annat gör man enklast av tunnast möjliga depron eller det material som köttförpackningarna i matvarubutiken är tillverkade i.
    Lite knepigt kan det vara att ordna med länkaget till roderytor. En möjlighet kan vara att göra stabilisatorerna fasta och montera två framdrivningsmotorer så att de sitter på två utriggare från gondolen. Körs motorerna med separata fartreglage går det då att ordna styrningen höger vänster elektroniskt. Allra effektiviast är om fartreglaget kan köra motorerna såväl framåt som bakåt, då kan man vända på en femöring Genom att montera motorerna så att de med ett servo kan roteras uppåt eller nedåt klarar man även av styrningen i höjdled. Det är då bra om motorerna sitter ganska långt fram. Radion och acken kan man då placera längre bak i gondolen för att få blimpen i jämvikt.
    Senast redigerat av Michael den 2009-01-12 klockan 18:30.

Liknande ämnen

  1. Akrobatik Plan Projektarbete
    Av DavidFlygare i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 15:44
  2. Projektarbete. Bygga radiostyrt flygplan.
    Av CaVVa i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 23:29
  3. projektarbete
    Av maddeJ i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 20:53
  4. Projektarbete Flygplan
    Av Something i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 21:17
  5. Hjälp oss med vårt projektarbete
    Av P_Andersson i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •